[WN] Ook western een cap!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moniek

Re: Ook western een cap!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:16

hallo
het is zo veel strenger geworden als vroeger
vroeger voor mij 10 jaar geleden.
toen was dat nog helemaal niet zo als nu met het dragen van een cap.
maar goed is ook wel veiliger dat weet ik ook.
maar vind het een verschrikkelijk ding
ik rij al zeker 20 jaar en heb er nu nog geen.
als ik op wedstrijd moest leende ik hem altijd van een vriendin.
maar goed dan moet in gp ook een verplichte cap gedragen worden.
maar goed dat lijkt me ook geen gezicht

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:18

Wat een vreselijk ongeluk zeg. Hopelijk komt het allemaal nog goed.

Dat met een cap de kans op hersen letsel af neemt, is alleen waar bij een rechtstreekse klap van een paard tegen je hoofd of als je met je hoofd op bv een stoeprand terecht komt of iets dergelijks.

Maar wat veel mensen niet weten is, dat er ook bewezen is dat de kans op het breken van je nek toe neemt!
Ik heb dit laatst met een arts overlegt en die vertelde me zelfs dat je, als het er op aan komt, nog beter een fiets helm kunt op hebben dan een cap.
Je breekt in beide gevallen misschien je nek maar met een fiets helm is de kans dat je nog wat funktie in je armen en bovenlijf overhoud beduidend groter! Ze zei letterlijk "als je je nek breekt met een cap op moet je blij zijn dat je daarna je ogen nog kunt bewegen!"

De meeste ongevallen met hersen letsel gebeuren ook als mensen rond om het paard bezig zijn met poetsen opzadelen enz enz. Dat zijn ook juist de momenten dat men geen helm draagt.

Een helm is dus in wezen zinvoller en effectiever als je naast een paard staat dan dat je er op zit.

Vreemd misschien maar het geeft wel stof om over na te denken.

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:21

Adrienne schreef:
Maar wat veel mensen niet weten is, dat er ook bewezen is dat de kans op het breken van je nek toe neemt!

Ik weet idd dat dit bij het oude type caps het geval is, maar is dit ook zo bij de nieuwe caps die een keurmerk dragen? Dat kan ik me haast niet voorstellen, eerlijk gezegd...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:23

Ik hoorde laatst ook van iemand hier in de regio die een ongeluk had gehad met haar paard. De arts had letterlijk gezegd dat die persoon zijn leven te danken had aan het feit dat zij geen cap op had gehad.

Jouw verhaal komt me dus niet heel vreemd voor Adrienne.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:28

Ik moet heel eerlijk zeggen dat als ik val (en dan wel heel ernstig..) liever dood ben dan zwaar gehandicapt (dwarslesie of erger...).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:29

Er zijn ook mensen die nog leven omdat ze juist geen autogordel omhadden ten tijde van hun auto-ongeluk, maar of dat dat ook meteen voor iedereen geldt betwijfel ik ten zeerste.

Ik zou de stelling van Adrienne toch graag wetenschappelijk onderbouwd zien en niet alleen uitgaan van die paar gevallen waar het toevallig zo uit kwam.

ieks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:48

Ik heb zelf gezien hoe iemand ten gevolge van een simpel bokje een duikvlucht maakte, de val leek wel mee te vallen ,ze had een bodyprotector en een goede veiligheids helm op .Tijdens het neerkomen stak ze haar handen niet uit maar lande op haar gezicht waardoor haar hoofd achterover klapte , door de dikke rand van de helm kon ze niet verder maar haar hoofd werd wel verder gedrukt en er ontstond een hefboom werking met alle ellende van dien.Haar nek was gebroken.
Ze was nog prima bij maar kon niets meer bewegen later die avond is ze overleden.
Of ze haar nek niet had gebroken zonder helm weet ik niet maar ik ben sindsdien banger on mijn nek te breken dan iets aan mijn hoofd te hebben vooral omdat je je nek dus niet kunt beschermen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:50

Misschien een intregraal helm dragen dan maar.......

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:59

volgens mij is het veel belangrijker dat mensen leren vallen
zoals ze dat bij judo leren

ik heb vroeger op turnen gezeten en menig saltootje gesprongen
daar heb ik nu nog profijt van
dreig ik te vallen dan kies ik zelf het moment en de plek en laat me eraf rollen
moet eerlijk zeggen dat dat al weer meer als een jaar geleden is bij het inrijden van spatter
en ik had dus ook niets, alleen me paard was vreselijk geschrokken van mijn koprol

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 15:18

Sugarmiss schreef:
Er zijn ook mensen die nog leven omdat ze juist geen autogordel omhadden ten tijde van hun auto-ongeluk, maar of dat dat ook meteen voor iedereen geldt betwijfel ik ten zeerste.

Ik zou de stelling van Adrienne toch graag wetenschappelijk onderbouwd zien en niet alleen uitgaan van die paar gevallen waar het toevallig zo uit kwam.

Het is misschien voor de verstokte helm dragers moeilijk te verkroppen maar het is echt zo.
Ook bij nieuwe helmen is het nog steeds het geval.
De arts die me dit vertelde wist ook perfect te vertellen welke wervel er aan gaat bij het nek breken met een cap of een fiets helm. Die laatste helmen zijn tenslotte ook goed gekeurd dus aan de keuring ligt het niet.

Het gaat er om dat caps ontwikkelt worden om een slag op te vangen en niet om je nek te beschermen.

Ik ben niet tegen het dragen van een helm maar wel tegen het scheppen van een valse veiligheid.
Als een helm verplicht is moet hij je ook echt tegen letsel beschermen.
Je koopt er weinig voor als je door het dragen van een cap geen schedelbasis fractuur op loopt maar wel van je hoofd naar beneden verlamt raak.

Je moet je dus af vragen of het niet zinvoller is als de heren/dames van de cap ontwikkeling niet beter van voor af aan kunnen gaan beginnen met het ontwerpen van iets wat echt je hoofd en nek beschermt!

Je kunt zeggen dat dit ook voor gordel dragen geldt. Maar dat is echt een ander geval. Het niet dragen van een gordel kan je redden maar dat is maar in een klein percentage van de gevallen. Een gordel heeft ook negatieve kanten, maar daar is geen leven mee gemoeit. Als je kunt kiezen tussen gekneusde ribben, gebroken sleutelbeen of met je kop door de raam dan is de keuze snel gemaakt denk ik zo.

Bij het kiezen tussen mogelijk hersen letsel of een een hoge nek breuk is het antwoord denk ik een tikje moeilijker!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 15:26

Ik denk dat helmen ook zijn bedoeld om het hoofd te beschermen tegen mogelijk letsel en geen andere onderdelen van het lichaam zoals de nek er een van is.
Natuurlijk zou het mooi zijn als je die 'mee kon nemen' in het ontwerp, maar dit zou de bewegelijkheid van de ruiter zeer beperken. En aangereden worden van achter omdat je niet om kunt kijken is ook weer zo wat

Als er daadwerkelijk veelvuldig gekonstateerd wordt dat helmen eerder bijdragen aan nekletsel en dit aantal hoger is dan het aantal letsel aan het hoofd wat voorkomen wordt zou je je idd af kunnen vragen wat wijsheid is; wel of geen helm dragen.

Voorlopig geef ik de helm nog het voordeel van de twijfel.
Ik heb niet voor niets net een Troxeltje gekocht

bakstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 15:28

Jeetje lotte wat erg.. ik schrok echt toen ik dit las.. Als er wat is moet je maar op msn vertellen goed?

En over school, achja de leraren denken altijd dat je liegt om in de belangstelling te komen.. Weet zeker dat de andere school veel gezelliger is..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 15:51

Een cap is ook zo ontwikkelt dat'ie bescherming biedt in het belangrijkste percentage van de ongevallen die voorkomen bij het vallen van een paard.
Het is onderzocht dat je in de mééste gevallen op een bepaalde manier terecht komt en daarop is het ontwerp van een cap dan gebaseerd (da's dan meteen ook de rede dat een fietshelm niet geschikt is om mee te paardrijden, omdat je bij een val van je fiets meestal weer anders terecht komt).
Die gevallen waarbij de klep van de cap juist het letsel veroorzaakt zullen een veel kleiner percentage vertegenwoordigen, dan het het percentage ongevallen waarbij de cap wel ernstig letsel voorkomt/beperkt. Over zulke dingen wordt echt wel nagedacht. Overigens zijn er ook genoeg modellen met flexibele, afneembare of zelfs zonder klep. Vind je dat nekletsel een bezwaarlijk risico, dan kun je dus nog voor zo'n model kiezen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 15:58

PeterV schreef:
rina schreef:
of blijven we wachten tot het kalf verdronken is.

Sorry rina, maar tegen dit soort van ongevallen daar kan Vet of Trel of Drubbel of Wijdeven of Gosen of Wiekema of Sterrenburg niet tegen op.

Citaat:
Natuurlijk is het zo dat iedereen zorg draagt voor zijn eigen veiligheid, niet meer dan logisch dat het dragen van een cap dus ook je eigen verantwoordelijkheid is! Maar is het niet zo dat je als je niet MAG starten met cap, dat je je eigen verantwoordelijkheid niet kan nemen en dat je daarin de westernruiters dan tegemoet zou moeten komen...

Verplicht stellen is dan niet eens nodig, maar toestaan misschien wel?!?

peter het is me duidelijk dat jullie geen van allen wat aan dit ongeluk kunnen doen. maar jullie kunnen wel de kans dat dit gebeurt op bv een wedstrijd verkleinen.

en hoe door de al door marl1tje aangegeven
toestaan
van de veiligheidshelm.
begrijp me niet verkeerd, ik ben niet voor een verplichting. ik ben voor een vrijstelling.

@ adrienne, vraagje hoe lang is dat geleden dat je die arts daarover gesproken hebt. tegenwoordig hoort nl die klep die voorop de helm zit af te breken, mocht je op je gezicht landen. dat was zelfs al zo tentijde van de simpele cap.
edit: francis was me voor

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 16:08

Francis schreef:

Ik kreeg trouwens de indruk dat dit paard vaker gevallen is... als dat zo is, is het misschien verstandig om het paard eens wat grondiger te laten onderzoeken...

Het is de eerste keer dat dit paard valt hoor, begrijp me niet verkeerd

Verdre naar alle WRAN leden het is ook helemaal niet mijn bedoeling om de hoed oid afteschaffen maar het zou wel prettig zijn als je de keuze had tussren hoed of cap.

@adrienne ik geloof best dat er ook mensen zijn die beter geen cap op kunnen hebben maar ik geloof heilig in mijn cap. Ik ben een jaar geleden ook van een paard gevallen, ik ben gelanceerd tegen de bakrand en toen in het zand gekomen, ik had een hersenschudding en mijn cap was echt helemaal kapot maar als ik mijn cap niet op had gehad had ik wel een schedel basis fractuur gehad. Ik heb een tijdje last van mijn nek gehad maar gelukkig is dit naar ene paard fysio/manueel theraphieen weg gegaan en gebleven.

verder denk ik dat het letsel of je nu een schedelbasis fraktuur hebt met hersenbloeding (in H`s geval.) Of dat je je nek gebroken hebt ik er dan liever helemaal niet meer geweest was.

@spatter als je met paard valt heb je niet vel keuze in neerkomen. Ik heb zelf meerdere jaren op judo gezeten en ook aan wedstrijden meegedaan maar jammer genoeg heb je niet altijd de keuze over hoe je terecht wilt komen.

Ik wil in ieder geval iedereen bedanken voor de berichten! Ik bel daalijk naar E en dna hoop ik dat de situatie is verbeterd.

ieks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:11

ik ga geloof ik toch voor dat airbag vest aangezien je daar dus echt bescherming krijgt voor nekletsel , wil je 100 procent veiligheid dan moet je mi de paarden vaarwel zeggen en gewoon op je stoel blijven zitten midden in de kamer en dan maar hopen dat je stoel niet inzakt

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 16:14

Of dat er een vliegtuig op je huis land...
Ik kan me ook wel voorstellen dat er hier mensen zijn die niks van een cap willen weten maar ik zou het pretiig vinden als er in iig bij stil gestaan wordt wat de evt risico`s zijn. Verder ben ik benieuwd of er mensen zijn die enig idee hebben hoe dta met uitkering van het ziekenhuis gaat? Ik ben nu best bang om Laukje weer krwijt te raken..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:27

Hoe bedoel je precies?
Of de kosten van de opname vergoed worden?
Volgens mij worden die gewoon vergoed door de verzekering...

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:54

Lotte: eerst en vooral wil ik jou veel sterkte toewensen en dat het je goed gaat op je nieuwe school.
In zo'n situatie is het niet gek als je emotioeel reageert, wij zijn allemaal maar mensen. En ik vind niet dat anderen mogen zeggen dat je 'TE emotioneel' zou geweest zijn want daar kan niemand anders over oordelen. JIJ zat in die situatie, niet je medeleerlingen.
Tevens hoop ik echt dat het met de ruiter goed komt en dat het paardje ook ok is.

Wat de cap betreft: ik rij nu ongeveer 13 jaar en vertikte het steeds op een cap op te zetten. Vanaf ik western begon te rijden was dit nog erger want ik vond het belachelijk uitzien in combinatie met het westerntuig. Maar sinds een meisje in de buurt ook in coma gelegen heeft na een val ben ik ook gaan nadenken over 'hoe snel iets kan gebeuren.' Hoe goed je je paard ook kent , het is en blijft een dier dat kan schrikken, wegvluchten,...Ik heb nu ook een cap op en vind het er nog steeds niet 'mooi' uitzien maar nu zet ik mijn trots opzij want veiligheid is belangrijker. Op wedstrijd draag ik dan wel weer wel mijn gewone hoed, dat klinkt misschien tegenstrijdig maar dat is een pure gewoonte, ik heb ook nog niemand gezien met een cap op wedstrijd of een 'beschermde' hoed, buiten de jongste kinderen dan. Misschien is een 'vrije' keuze geen slecht idee omdat er mensen zijn die met cap zich ook zekerder voelen.

Dat een cap je leven kan redden zal ik niet meteen beweren, maar het kan wel een 'slag' opvangen.
Maar hij moet inderdaad heel erg goed zitten, een niet-passend cap is naar mijn gevoel even onveilig als geen cap. En het klopt ook wel dat de manier waarop je valt ook bepalend is ...
maar die dingen zijn niet voor niets gemaakt en ik denk dat in de meeste gevallen ze goed zorgen voor het opvangen van een slag aan je hoofd.

Als ik later kinderen heb die paardrijden zal ik ze zeker een cap verplichten, misschien zelfs zo'n 'airbagjasje', dit schijnt een succes te worden!

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 17:03

die aibagjasjes wil ik nog eens goed opzoeken.
heb net E gesproken. het gaat niet goed. H heeft een epeleptische aanval gehad ook is hij vastgebonden om dat hij er uit wil maar dit natuurlijk niet mag. hij mag nu 10 minutjes bezoek hebben vanwege een zwelling in zijn hoofd. ik baal hier echt van en hoopte dta hij 3 dagen later klaar was mara ik vrees van niet.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 17:21

Ik vind het verschrikkelijk wat er gebeurt is!

Als ik dit zo lees incl reacties, durf ik niet meer op te stappen joh.. brrr

[quote= "Laukjefreak"]Dit was helaas niet zo en inmiddels was de ambulance al gebeld. We hebben de weg vrij gemaakt zoat de ambulance meteen door kon.
Inmiddels was het wel zo dat de ademhaling stokte van H en wij hem dus niet konden beademen of reanimeren omdat hij onder het paard was gekomen en hij mischien wel een rib gebroken had oid.
De buren belde de ambulance nog een keer en deze zou met 5 minutjes arriveren, nou ik heb niet geweten dat dit zo lang kon duren. [/quote]

Vraagje.. kon er iemand reanimeren/beademen? Was dat nodig?
Dat ie evt een rib of voor mijn part ribbenkast gebroken zou hebben, maakt niet uit voor reanimatie.
Je weet natuurlijk ook niet wat er gezegd is aan de telefoon?

Hopelijk komt H echt weer uit het ziekenhuis en dan uiteraard liefst zoals hij/zij normaal leeft!
Sterkte (ook met school)..

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 17:27

Heel erg veel sterkte toegewenst.

Maar ik vind niet dat ze een cap moeten verplichten, maar ook niet verbieden.
Als je een cap op wilt thuis of op wedstrijd doe dat lekker, maar ga het niet verplichten.
Ik neem mijn eigen verantwoording wel.
En om als een ridder bepakt en bezakt met airbag op een dier gaan zitten vind ik helemaal niet normaal.

Mensen moesten zich nog meer in de aard van het paard verdiepen, en dan kom je tot de conclusie dat een mens op een paard helemaal niet natuurlijk is voor een paard.
Ik ben een voorstander van grondwerk en Natural Horsemanship, dat maakt het een stuk veiliger.

Mijn oma stapt uit de auto en breekt een heup. tja ook maar uit de auto stappen met een bodyprotector, cap en airbag ding dan???
Laatst bijgewerkt door JollyGood op 09-09-05 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 17:30

aah lotte.. Ik schrok ook toen in dit las..
Hopelijk word H weer beter, en kun jij laukje kopen/Nog blijven verzorgen!
Tjee.. Dat dit net weer bij jou moet overkomen!

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 17:51

Toen ik een jaar of 11 was heb ik een ongeluk gehad,
gevolg daarvan was met spoed naar de eerste hulp;
gat in mijn wang en lichte hersenschuddig. Mijn cap
was echt zwaar beschadigd. De dokter in het ziekenhuis
vertelde mijn ouders en mij toen dat als ik mijn cap niet
op had gehad dat ik er veel meer aan over had gehouden.
Dat was ook duidelijk als je mijn cap had gezien.
Ik ben ook niet voor verplichting maar wel voor toestaan.
Ieder paard kan struikelen en iedere ruiter kan vallen daarom
moet iedereen zich eigen kunnen mogen beschermen met
een veiligheidshelm ook op wedstrijden vind ik. Het zou een
vrije keuze moeten zijn.
Lotte veel sterkte en ik hoop dat H er weer snel boven op komt.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 18:03

Ik ben ook niet voor verpilichting hoor begrijp me goed! Ik zu het alleen prettig vinden als de keuze tussen cap of hoed bij jouzelf kon en mag liggen ivm wedstrijden..