[WN] Paint Hengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wranglerbutt

Re: Paint Hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:00

Cassidy schreef:
Voor de mensen die denken dat het fokken voor de slacht nog meevalt:

viewtopic.php?f=69&t=462659&hilit=

Cassidy, deze vergelijking slaat als een tang op een varken!
Het fokken van pony's puur voor de slacht heeft imo helemaal niets te maken met paardenliefhebbers die een leuk gebruikspaard [recreatie, sport of wat mij betreft 'n veredelde grasmaaier]
willen fokken.
Citaat:
Rookie, vlekken doen veel bij een paard. Probeer je paard eens effen voor te stellen, en vraag je dan af of er nog zoveel interessenten voor zouden zijn.
Kijk eens naar het koppie en de bouw van deze 'bastaard'... Denk je nou echt dat de enige waarde van dit paardje alleen in zijn vlekken ligt en dat hij als 'solid' niet op zou vallen?
Ik vind dat jij je medebokkers hier aardig onderschat, of kijk jij misschien zelf niet verder dan de kleur en het papier van een paard?

[edit]typo[/edit]
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 05-09-05 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:01

PS: Geweldige foto's Rookie!

Axefield

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:07

Thnx to you Wranglerbutt. Ik heb 'm door........

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:11

[edit Romkabouter]advertenties horen op EA[/edit]

Axefield

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:16

Cassidy schreef:
Rookie, vlekken doen veel bij een paard. Probeer je paard eens effen voor te stellen, en vraag je dan af of er nog zoveel interessenten voor zouden zijn.

Ik vermoed van wel. Het is niet zo dat mensen bij Pebbles komen dekken, puur en alleen om zijn vlekken, maar ook om zijn geweldige karakter wat hij heeft en ook duidelijk vererfd. Hij is braaf, trouw, bereid- en werkwillig en ontzettend leergierig.

Het is met name het karakter van Rookie waar mensen op vallen en zijn uiterlijk is verschrikkelijk mooi meegenomen. Tuurlijk, ik ben gek op zijn vlekken, maar zijn karakter heeft mij door een hele hoop heen getrokken. En als er andere mensen op hem rijden, willen ze niet meer op een ander (ja heus... het is niet overdreven). En weet je...... die mensen beseffen heel goed dat ze niet op een vlek rijden, maar op een heel lief, braaf, toch wel karaktervol paardje. En als ze er dan op gereden hebben vragen ze of hij ècht niet te koop is. NEE DUS, ÈCHT NIET!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 15:25

Wranglerbutt schreef:
Kijk eens naar het koppie en de bouw van deze 'bastaard'... Denk je nou echt dat de enige waarde van dit paardje alleen in zijn vlekken ligt en dat hij als 'solid' niet op zou vallen?
Ik vind dat jij je medebokkers hier aardig onderschat, of kijk jij misschien zelf niet verder dan de kleur en het papier van een paard?

Op een papier kan ik niet rijden, en op alleen een hoofd ook niet.
Ik kijk verder dan een mooi koppie, en ik zie hier een naar mijn smaak te overbouwd paard met een te lange rug, wat korte benen, een massieve hals.

Verder is misschien ook Rookie naast Mighty een van de paarden die een geslaagde kruising blijken te zijn. Op een populatie van inmiddels een half miljoen paarden in Nederland een verwaarloosbaar percentage, en geen reden om meteen te roepen dat je maar van alles op elkaar moet zetten.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 23:43

Cassidy schreef:
Verder is misschien ook Rookie naast Mighty een van de paarden die een geslaagde kruising blijken te zijn. Op een populatie van inmiddels een half miljoen paarden in Nederland een verwaarloosbaar percentage, en geen reden om meteen te roepen dat je maar van alles op elkaar moet zetten.
Wie heeft er geroepen dat je maar van alles op elkaar moet zetten?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 00:58

Mijn buurvrouw haar Arabier G Basgier dekt ook andere rassen.

ahintofte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 07:23

cassidy heeft nog steeds gelijk wat mij betreft.....zonder die vlekken was Rookie echt niet zo gewild hoor en mensen willen hem allemaal kopen...ja voor een bedrag waar ze geen echte mee kunnen kopen!! uiteindelijk komen dat soort paardjes hopelijk bij een liefhebber terecht maar vaak anders...toevallig was ik een paar weken geleden bij iemand met een kruizing paint zonder vlekken, van de slacht gered vertelde ze mij!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 07:36

Het gaat bij een paard om het karakter vindt ik

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 07:37

Ook ik ben niet gecharmeerd van het feit dat er veelvuldig en absoluut niet kieskeurig vanalles op elkaar wordt gezet. Mijn eigen wei is gevuld met een kruising Paint X (mooie) IJslander. Het dier stond op de lijst om naar de slacht te gaan..........geen papier, geen échte, zoals IJslanderfans én Paintfans hem omschreven. Het is dat hij de enige nakomeling van mijn Painthengst is bij een uitgebroken IJslandse merrie. Hij is echt een mooi dier aan het worden, super gangen, de bouw, het karakter, zijn hoofd, alles lijkt op zijn vader. Helaas zitten 2 vlekken tussen zijn billen en op zijn buik zit een vlekje en verder 'gewoon' vos.
Ik bedoel maar zo, mocht er geen belangstellende zijn geweest voor dit dier, was hij nu in de worst beland. Niemand kan voor 100 % garanderen dat je je paarden tot hun dood bij je kunt houden. Een ongeluk/ ziekte zit in een extreem klein hoekje en wat gebeurt er dan met je dieren????
Een dier met papieren heeft meer kans. Of je moet je papierloze in de wedstrijdsport uitbrengen, dat geeft ook een grotere kans op een goed plekkie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 11:53

MSQuincyTE schreef:
Het gaat bij een paard om het karakter vindt ik

Om het character te leren kennen moet je een dier toch van dichtbij hebben gezien en van dichtbij hebben meegemaakt. Een advertentie op Marktplaats zegt helemaal niets over het character. Dus als ik nieteens ga kijken, hoe kan ik dan bepalen hoe het character is? Afgaan op wat de verkoper zegt? Die zal zijn paard altijd mooier omschrijven dan eigenlijk is.

Een beetje correcte bouw bij een goed character geeft een dier zoveel meer kansen op een goede toekomst. Ik ken genoeg paarden (met en zonder papier) met een super character, maar die qua bouw en bewegen je niet kunnen geven wat je nodig hebt.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 12:09

Een paard kan je natuurlijk niet zonder hem in het echt gezien te hebben kopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 12:22

MSQuincyTE schreef:
Een paard kan je natuurlijk niet zonder hem in het echt gezien te hebben kopen.

Oh, dat kan wel hoor. Ik weet van mensen die een paard van een foto en een video, en op grond van de afstamming gekocht hebben, zonder dat ze er zelf ook maar op hadden gezeten. Maar goed, ik geloof niet dat je dat daarmee bedoelt.

Doorgaans ga je toch bij een paard kijken omdat hij van de foto aanspreekt. Een kruising/papierloos paard met of zonder vlekken moet de interessenten maar zover zien te krijgen dat ze persoonlijk langs komen om zich van zijn character te overtuigen. Een vlekkenpatroon op de vacht zal de liefhebbers er eerder toe overhalen om te gaan kijken dan een solid.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 12:25

MSQuincyTE schreef:
Mijn buurvrouw haar Arabier G Basgier dekt ook andere rassen.

Heel vaak is de kruising met een Arabier een kruising die bij de stamboeken wel toegestaan is (net als het Engelse Volbloed bij de Quarters) en waar dan een eventueel uit een dergelijke dekking resulterend veulen wel een volwaardig papier krijgt.
En Basgier is zwart...ook een heel gewild kleurtje.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:04

Ik heb mijn merrie ( kwpn ) een aantal jaar geleden ook door Red Pebbles laten dekken, met als gevolg een vreselijk mooi veulen.

Nu nog heb ik spijt dat ik het veulen al voor de geboorte verkocht had. Niet alleen omdat het nu toevallig een mooie bonte was, maar met name om het karakter van dit heerlijke ventje en ook zijn bouw.

Afbeelding

Ook vind ik de beredenering papierloos is waardeloos een beetje raar.

Zelf heb ik vorige jaar een 75% amerikaanse appie gekocht.
Tja ze is geen 100%, en wat maakt dat uit?
Het scheelde inderdaad iets in aanschaf en als eigenaar van 3 paarden kwam een volle toch iets te duur uit.. niet dat geld een hele belangrijke rol speelde, maar ja iedereen heeft toch wel een budget.
Dan koop ik liever een goede niet volle dan een slechte volle voor dezelfde prijs.
Nadeel dat ze geen volle is.. ik kan geen american appaloosa wedstrijden rijden.. maakt ook niet uit want de wran schrijft genoeg andere wedstrijden uit en super fanatiek topsporter ben ik ook niet en met mij zoveel denk ik.

Al met al heb ik een paardje om trots op te wezen, iedereen vind haar erg mooi en karakter ? Super!

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:51

Ik vind toch dat cassady een punt heeft jongens ( meiden ) Een pardje met papieren IS makkelijker te verkopen en inderdaad het is maar een papiertje .. maar ik wilde mijn hond ook niet zonder papieren omdat je dan zekerder bent dat er geen oogafwijkingen in zitten .
maar goed als je graag wil fokken met je eigen paardje is dat jouw keuze, maar ik zou er zelf nog eventjes goed overnadenken of hij wel echt zijn hele leven bij jou kan blijven .. want ja stel dat dat beestje niet zo mooi word als al die kruizingen hier ?? Nou veel succes met je keuze en als je toch gaat dekken met dr zal ik voor je duimen dat het een prachtig beestje word

( begrijp me niet verkeerd, ik vind dat ze het zelf moet weten of ze een kruizing wil of niet . Maar cassady wil dr mening opdringen vinden jullie maar jullie doen het zelf OOK ! )

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 14:26

Even twee overwegingen die nu zo in mij opkomen...

Omdat een 100% Q/P/A vaak te duur is voor mensen die recreatief western rijden zijn kruisingen heel welkom lijkt mij. Aan de andere kant... de markt lijkt in Nederland nu wel verzadigd met quarters en paints, dus zal de prijs in de komende tijd gaan dalen of iig niet verder stijgen. (m.u.v nakomelingen van absolute toppers natuurlijk) De vraag naar goedkopere kruisingen zal daardoor ook afnemen denk ik.

En nog iets... Een paar jaar geleden heb ik een Breeding Stock merrie gekocht met als doel serieus wedstrijden te gaan rijden en haar tot haar dood te houden. Echter, na jaren van tobben bleek dat ze door een eerder ongeluk pijn had bij het werk en dus ongeschikt was voor de sport. Ze was nog maar 7 jaar. Tja, en dan? Ik wilde wel mijn verantwoordelijkheid nemen en haar nog een jaar of 12 houden, maarja... dat zou betekenen dat ik mijn wedstrijdambities wel kon vergeten want ik kon financieel geen twee paarden onderhouden. De slager dan maar? Dat doe je ook niet met een verder kerngezonde merrie van 7 jaar. Gelukkig heeft ze nu een plekje als fokmerrie en is inmiddel (ook al) gedekt door Red Pebbles. Dat heeft ze absoluut te danken aan haar Impressive afstamming en het feit dat ze zwart is.

Ik ga hier dus zeker niet beweren dat papieren niet tellen maar aan de andere kant: als de TS een kruising wil fokken moet ze dat gewoon doen. Ze moet alleen inderdaad wel beseffen dat de kans groot is dat ze het dier aan de straatstenen niet kwijtraakt, mocht het ooit weg moeten. Fokken voor de slager klinkt wat te hard naar mijn idee. Het is meer: Fokken met in je achterhoofd dat behalve jij alleen de slager geïnteresseerd in je paard is, behalve als je enorm veel tijd en geld steekt in het goed opleiden van je paard.

Heb ik het zo een beetje samengevat?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 16:37

Dat heb je echt fantastisch verwoord LindyH!

Even vreselijk offtopic: was je merrie HYPP getest?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:04

Ja, door Van Haeringen. Ze is N/N. Ik heb niks opgestuurd naar Amerika dus het staat niet op haar papier, omdat ik nooit de intentie heb gehad om met haar te gaan fokken, en het is zo duur he...

Oh ja, nu ik toch weer bezig ben... Ik weet dat Golden Boy ook wel Haflingers dekt. Volgens mij kunnen daar best geinige paardjes uitkomen, vooral omdat Haflingers het toch al leuk doen in de western. En je hebt het vlekken/solid probleem dan niet...

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:00

Saskia_ schreef:
( begrijp me niet verkeerd, ik vind dat ze het zelf moet weten of ze een kruizing wil of niet . Maar cassady wil dr mening opdringen vinden jullie maar jullie doen het zelf OOK ! )

Ik voel me aangesproken... Maar ik dring helemaal niks op hoor.. Ik vind gewoon dat iemand mag doen wat betreft een hengst uitkiezen, wat diegene wilt.. Zelf zou ik nooit een ander ras op mijn paard zetten. Laat ik nou net zelf een Paintmerrie hebben... Maar of de TS er een Paint, Tinker of weet ik veel wat voor paard op zou zetten, dat moet ze helemaal zelf weten! En als ze dan vraagt of mensen een Painthengst weten, dan ga je daar over nadenken, maar niet over of het wel algemeen aanvaard wordt.

En die vraag over Hypp, moet dat nou altijd...? Kan ook over PB toch?!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:48

Boldly schreef:
En die vraag over Hypp, moet dat nou altijd...? Kan ook over PB toch?!

Aangezien HYPP nog bij heel veel mensen niet bekend is, hoeveel mensen zou je bereiken en aan het denken zetten (he, wat is dat nou, HYPP) als je het per PB zou doen?

Princes2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 07:39

Cassidy schreef:
Wranglerbutt schreef:

Als je op het Fokkerijforum dezelfde vraag zou stellen, zou je overigens heel cru het antwoord krijgen dat je bij het fokken van een papierloos veulen bezig bent met het fokken voor de slacht. Zo hard wil ik het nog niet stellen. Maar ik deel wel de mening dat een paard zoveel meer kansen heeft met een papier erbij, ongeacht de kruising...

Dat er met minderwaardige Quarters gefokt wordt is helaas ook een feit, maar de nakomelingen zijn tegenwoordig ook niet meer zo snel verkocht (of je moet je blind staren op het feit dat het een Quarter is en hem haast kado krijgen). Heel vaak zie ik ook dat de bedragen voor een dekking bij de Paints wat hoger liggen (als ze al buiten hun ras dekken) dan bij de NF. Als de TS voor een papierloos veulen bereid is om deze bedragen te betalen moet ze dat vooral doen.

Hiermee wil ik even reageren: ik heb een supermooie palomino merrie die dit jaar gedekt is van een Paint hengst, mijn merrie heeft reeds 3 veulentjes gehad (van pinto hengst) ze heeft inderdaad nog maar 1x een pinto veulen gehad, maar mijn effe veulens hebben er niet voor moeten onderdoen. Ze waren alledrie supermooi... en zijn alledrie verkocht tegen een fatsoenlijke prijs, naar mensen die inderdaad graag een mooi veulen willen ZONDER PAPIEREN... En weet je dat ik mijn PAPIERLOZE veulens beter verkocht krijg als de meeste trainers hun veulens... Het kwaliteit van het veulen hangt veel af van JOU! Als je fokt moet je uitkijken wat op je merrie past en heb je een supergoeie merrie zonder papieren kan het heus geen kwaad om er een hengst met papieren op te zetten. Ook de opvoeding van het veulen zal mee bepalen waar jou veulen terechtkomt, mijn veulens zijn stuk voor stuk, gemanierde en beleefde zeer mensgezinde dieren als ze naar hun nieuwe eigenaar gaan, dit omdat ik er gemiddeld meer dan een uur per dag mee bezig ben (voetjes geven, knuffelen, poetsen, water gewoon maken, gaan wandelen, ...) Als ik zie hoe die grote FOKKERS met hun paarden met GEWELDIGE PAPIEREN omgaan, heb ik soms echt pijn in mijn hart, ze krijgen geen aandacht want er wordt gefokt voor het GELD.... Wat is het beste fokken voor het geld of fokken uit liefhebberij van paarden?????

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 09:47

Aangezien we hier afdwalen van het topic " fokken met papieren of zonder " naar " opvoeding van het veulen": er zijn fokkers en ook kopers die het niet zo graag zien als er al teveel met een paard is gedaan. Teveel met een jong dier gaan rommelen, en dan vooral te vaak verkeerd in handen hebben, kan tot problemen leiden bij de latere opvoeding. Ook hier verwijs ik naar alle topics van kinderen op Bokt die hun veulen te vaak hebben gepoetst, te vaak hebben gewandelt, confrontaties te vaak met verkeerde kracht dachten op te lossen, en zo het paard hebben geleerd dat hij sterk is en het altijd van mensen kan winnen. Al die draken van paarden zijn zo gemaakt door ze te vaak en vooral verkeerd in handen te nemen.

Ik ben persoonlijk een voorstander van imprinting volgens Dr. Miller, maar ook daar zijn tegenstanders van, omdat ze vinden dat je het paard afstompt tot een robot. En ook al volg je de methode Miller, en geef je bij bepaalde oefeningen te snel op, leer je het paard op die manier ook dat hij van je kan winnen. Als je een dier met een wat dominanter character tegenkomt, zijn de ongelukken daarmee voorgeprogrammeerd.

De algemene stelling dat fokkers niet netjes met hun paarden met geweldige papieren omgaan vind ik niet kunnen. Grotere fokbedrijven missen de tijd om met ieder paard een uur per dag om te gaan, maar het is gerust mogelijk om dat gebrek aan aandacht - zoals ik het in jou bericht meen te kunnen lezen - later weer in te halen. Als het paard een halster omkan, mee kan lopen en zich gedraagd bij de smid, is de basis gelegd en kan die op driejarige leeftijd weer worden opgepakt, en van daaruit verder worden gewerkt. Of ben jij soms ook van mening dat je een tweejarige al een zadel moet opleggen omdat hij het dan beter en sneller leert?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 09:55

Princes2 schreef:
Als je fokt moet je uitkijken wat op je merrie past en heb je een supergoeie merrie zonder papieren kan het heus geen kwaad om er een hengst met papieren op te zetten.

En als de situatie nu eens andersom zou zijn? Je hebt een merrie met papieren, zou je er dan een hengst zonder papieren op zetten? Of zou je er een hengst bij zoeken dat het veulen wel papieren krijgt, en verder je veulens zo op zou voeden zoals je de vorige allemaal hebt opgevoed? Stel dat je dan het dubbele zou kunnen krijgen aan verkoopprijs, zou je dan evengoed nog de "fatsoenlijke" prijs vragen die je voor je papierloze veulens hebt gekregen, of hoger gaan?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-09-05 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt