[WN] Oefeningen voor Wissels...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Re: Oefeningen voor Wissels...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:12

Dark_Bloom schreef:
dan van hand gaan veranderen, en zorg ervoor dat ze in galop blijft
en niet van hand verandert! blijven drijven, maar van voren inhouden,
zodat ze verzameld blijft, en dan volg je daar gewoon weer de volte,

ff denken.....je verandert van hand, maar ook weer niet, en volgt dan de volte weer door.....kan je deze tip voor mij wat meer toelichten?

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:41

Wij maken de galops wissel moeilijker alsdat hij werkelijk is. Als je paard in een rechte lijn de linker en de rechter galop aan kan nemen, als je paard op de linkerhand de rechter galop aankan nemen dan kan hij ook changeren.. Als hij begrijpt dat de beendruk aangaloperen betekent, en hij snapt dat vanuit stilstand, stap of draf, dan is het niks anders in de galop. Jij verlegt je been, dan moet dat het sein zijn voor die bepaalde galop.

Een super oefening is de contra galop. Gewoon contra aangaloperen. Stelling iets naar binnen nemen waardoor hij recht met zijn schouders komt te galoperen (niet naar binnen niet naar buiten). Zodra je voelt dat hij zo makkelijk galopeerd en recht loopt, stel je hem iets rechter, geeft hem wat ruimte met je toekomstige binnenhand en leg je been om. Voila, een lead change

En tuurlijk werkt dit met alle paarden

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 21:45

hmmm...oke...i'll try!
Vind het allemaal wel lastig hoor...
Denk trouwens zoiezo dat ik er een keer iemand bij haal die het allemaal eens kan bekijken en aan de hand daarvan advies kan geven.
Maar in the mean time....bedankt!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:53

Marieke schreef:
Wij maken de galops wissel moeilijker alsdat hij werkelijk is. Als je paard in een rechte lijn de linker en de rechter galop aan kan nemen, als je paard op de linkerhand de rechter galop aankan nemen dan kan hij ook changeren.. Als hij begrijpt dat de beendruk aangaloperen betekent, en hij snapt dat vanuit stilstand, stap of draf, dan is het niks anders in de galop. Jij verlegt je been, dan moet dat het sein zijn voor die bepaalde galop.

Een super oefening is de contra galop. Gewoon contra aangaloperen. Stelling iets naar binnen nemen waardoor hij recht met zijn schouders komt te galoperen (niet naar binnen niet naar buiten). Zodra je voelt dat hij zo makkelijk galopeerd en recht loopt, stel je hem iets rechter, geeft hem wat ruimte met je toekomstige binnenhand en leg je been om. Voila, een lead change

klinkt als een tell-sell reclame !!

Stookly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:59

Mijn paard wisselt van voren wel, maar niet van achteren. De heup de andere kant omduwen met een spoortje, accepteert mijn paard niet. Het gaat met een hoop bokken gepaard. Daarom moet ik van mijn instructeur veel zijgangen, zowel in draf als galop, oefenen, evenals de contragalop, schoudervoor (rechtuit draven met stelling naar binnen is al moeilijk genoeg) en de heup naar binnen duwen op de rechte zijden (tegelijkertijd stelling naar binnen, zodat het paard zich rond maakt om je binnenbeen). Ineens de andere kant op rijden, geeft hetzelfde resultaat (wissel voor, niet achter). Wat ik ook probeer is mijn paard terug te nemen voor X (ik kom van de cirkel rechtsom b.v.) en rij een overgang naar de draf en spring dan aan in de linkergalop. Ik probeer daarbij het aantal drafpassen te verminderen tot 2 of 3. Mijn paard snapt dit goed, maar...Het valt niet mee, en ik denk dat ik nog veel geduld moet hebben. Ik heb helaas een spoortje nodig om hem opzij te duwen. Ik heb wel zonder geprobeerd, maar dan bakken we er niets van. Door de genoemde oefeningen te doen, is het de bedoeling dat ik meer controle krijg over de heup van mijn paard. Als ik dat heb, kan ik de heup in de goede positie brengen (inclusief de schouder) om een galopwissel te maken, heb ik mij laten vertellen

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 23:42

@ blazing boots, dat lijkt me wel het verstandigste. neem een instructeur in de arm en laat die erna kijken.

@stookly, jij heb een instructeur naar mijn smaak. ik ben zelf ook met een paardje bezig die moeite heeft met wisselen. voor wel en achter niet. en een hoop paniek als er gewisselt word.

mij (als dressuurprikker ) is geleerd dat je paard eerst in balans moet lopen voor hij/zij uberhaupt een wissel kan maken. hetgene ik dan ook lees over omgooien (doet mij zeer in mijn oren) sorry dat ik het zeg. rechtrichten, controle achter en voorhand zijn toch wel de eerste vereiste die je moet hebben om een wissel te kunnen maken. Sonja ik vond jou verhaal dan ook helemaal niet zo gek hoor

ik ga ook over het internet geen adviezen geven over een paard wat ik nooit heb zien lopen. en al helemaal niet bij zo'n probleem (sorry Blazing) echt neem het advies wat ik je wel wil geven aan......neem een instructeur in de arm en laat die je helpen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:59

wat ik mis bij alle uitleg is dat het paard opwaarts moet galoperen
verzamelt en opwaarts is het allerbelangrijkst
het paard moet tijd hebben om zijn benen te wisselen in de sprong
het is ook heel belangrijk dat je de hulp op het juiste moment geeft anders wisselt hij alleen voor
dus alsmaar tellen van 1 2 3 , en voelen wanneer hij volledig in de lucht is
als je dat voelt ga je de hulp pas geven
en geef je die op het juiste moment dat kan hij ook achter en voor netjes wisselen
ik ben bij een paard wat lenig is , geen voorstander van contragalop
hoe meer je het oefent des te handiger wordt hij erin en vindt hij het helemaal niet meer nodig om te wisselen(spreek uit ervaring )
dus paard opwaarts laten galoperen, echt voelen dat hij omhoog inplaats van voorwaarts springt
ik leer ze dan voorwaarts-zijwaarts in galop(appieren)
en dan begin ik met de wissels
paar cirkels naar links dan richting x paard recht maken door paar passen appieren naar binnen(dus naar links) en het hoofd recht laten komen
vervolgens doe ik mijn buitenbeen(toekomstig binnenbeen) van mijn paard en verleg mijn binnenbeen naar achteren
paard niet omlaten vallen maar rechthouden en rechtdoor laten galoperen , hij zou dan moeten wisselen
doet hij dat niet ga ik de oefening doen van 5 passen appieren naar links en dan gelijk om naar appieren naar rechts
hier worden ze niet heet van en ze denken ook niet aan wisselen
maar willen ze deze oefening goed doen dan moeten ze wisselen vanuit achter
sorry voor het lange verhaal maar ik hoop dat je er iets aan hebt

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 10:03

Bij rijtechnisch wordt ook regelmatig de galopwissel besproken. Misschien staan daar nog wat tips voor je in?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 10:08

@spatter, ik denk dat dat opwaarts galopperen niet echt wenselijk is bij reiningpaarden (of zeg ik nu iets heel blonds....)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 10:21

nee, dat weet ik wel
we willen reining paarden vlak houden en dan krijg je dus ramp wissels
of paarden die niet wisselen of slecht
paarden die vluchten omdat ze steeds op snelheid worden omgegooit

te eerste wordt je niet bestraft als je paard een wissel springt door wat hogere galopsprong te maken
en ten tweede zal je je paard toch eerst moeten te leren wat de bedoeling is en dan ga je verfijnen
door mijn buitenbeen(toekomstig binnenbeen) af te steken bij de wissel voorkom ik dat hij al te hoog springt bij de wissel en op den duur blijft hij mooi vlak
en verder wil ik nog zeggen dat een paard wat moeite heeft met de wissel zeker een half jaar nodig heeft voordat hij het redelijk kan op het juiste moment

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 20:32

Nou..niet bestraft voor het hoger springen is niet helemaal waar... Je krijgt er wel een minnetje voor hoor. Voor een goed gesprongen vliegend changement krijg je plussen en dat is wat je wilt.
Maar changeren leren duurt idd heel lang. Mijn merrie gaat het nu eindelijk lekker doen, maar ik ben er al heel lang met tussenpozen mee bezig. Alles op zijn tijd.

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 20:40

crazycactus schreef:
Mijn merrie gaat het nu eindelijk lekker doen, maar ik ben er al heel lang met tussenpozen mee bezig. Alles op zijn tijd.

Helemaal mee eens met die zin!!!

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 20:43

paars schreef:
Marieke schreef:

klinkt als een tell-sell reclame !!

Hihi,
Bestel vandaag en krijg er een mooie rolback gratis bij kado!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 07:35

Nou kom maar op Marieke

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:50

Marieke schreef:
Hihi,
Bestel vandaag en krijg er een mooie rolback gratis bij kado!

Wat kost dat??

De methode van Marieke heb ik bij Digger geprobeerd en dat werkte aardig.
Ik heb het nog niet doorgezet omdat zijn galop nog verre van goed is. Dat moet eerst gebeuren voordat ik verder ga.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 19:48

Toch ben ik het er niet helemaal mee eens dat changeren slechts aangalopperen vanuit galop is. Het maakt nogal verschil uit op je vanuit een vier- danwel tweetaktbeweging aangaloppeerd of vanuit een drietaktbeweging....

(sorry, late reactie, was dit topic uit het oog verloren)

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 05:17

Mijn haffie gaat van achter maar niet van voren. Of van voren en niet van achter. Ben nu cirkels aan het doen en dan vanuit die cirkel een D maken en op de lengte van de D terug in draf 2 stappen en dan de andere kant op sturen met aanspringen in de andere galop. Snelheids oefening met het omsturen. Contra etc. vind ze te leuk dus daar schiet ik niks mee op. Nu dit proberen.

Marieke voor mijn haffie werkt het dus niet.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 08:26

de oefening die je nou doet , galop-draf-galop, heeft niks met wisselen te maken
zo leert hij het dus ook niet
je loopt zelfs de kans dat hij dat ook op de wedstrijd gaat doen
jou paard , en ja daar ga ik weer , loopt niet opwaarts genoeg, hij heeft geen tijd om al zijn benen te wisselen , er zijn er altijd al weer een paar aan de grond
leer hem verzamelt-opwaarts te galoperen en hij zal goed wisselen
daarna kun je weer gaan vervlakken

ik rij zelf met een welsh-cob en begrijp jou probleem dus heel goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 08:28

Spatter, heb je het betreffende paard van Annika wel eens zien lopen, dat je al kunt concluderen dat het paard niet opwaarts genoeg galoppeerd?

Ik heb 'm namelijk nu een paar keer gezien en heb een heel andere reden. Misschien grappig om eens van gedachten over te wisselen bij een bakkie...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 08:35

nee, ik denk niet dat ik haar paard ooit heb zien lopen!
zeg nooit nooit want ik zie veel paarden maar weet nooit namen

maar dit is wel de meest waarschijnlijke reden
kan er natuurlijk naast zitten

waar woon jij, dat we eens kunnen kleppen

en ps: wat is volgens jou dan de reden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 08:37

Overijssel, dus een aardig eindje fietsen bij jou vandaan...

Ik vind het niet netjes om over andermans paard of rijtechnische problemen te praten op Internet, dus daarom had ik dat wel een keer bij haar op stal willen doen, gewoon een leuke training met z'n drieen. Is namelijk een nogal gezellig stel daar, dus dat was een leuk dagje uit geweest

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 08:44

welja, het zal weer eens niet zo zijn

een kolere end weg dus

was wel leuk geweest ja en inderdaad kun je niet over iemand anders gaan zitten kleppen hier maar ik reageerde dan ook op haar reactie

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:03

contra galop, contra galop en nog eens contra galop enorm veel oefenen om haar lichaam in balans te krijgen mijn arabje had ook problems met wissels en nu gaat het super een kusje en hij doet een wisseltje lol

maar ik oefen nu nooit wissel naar goede galop maar ik vertrek in contra en wissel terug naar contra om het moeilijk te maken zijwaarts diagonaal in galop en dan wissel enzo contra enzo veel zijwaarts enzo allemaal om haar lichaam enzo beter te plaatsen en beter de balans te houden wat ook vaak helpt

neem wat hoger tempo in cirkel en ga dan diagonaal doe niets aan handen of voeten maar rij echt de hoek uit veeg hem als het ware uit door zo scherp te rijden en laat haar doen normaal zal ze zelf changeren omdat haar heupen en schouders uit balans komen maar hou haar in tempo

zijn oefeningen die ik allemaal gedaan heb en het werkt zijn vruchten af en éénmaal één wissel gekregen en gevraad belonen en belonen dat ze weten wat ze nou goed gedaan hebben dat het paard niet strest bij de wissel en changeer ook niet te vaak op de zelfde plaats enzo

das mijn advies van de maffe belg

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:14

Bij ons op stal waren ze pas in de les ook bezig met galopwissels, die pony's deden dat voor de eerste keer, en ze hadden een balk op de grond gelegd, daar moesten ze overheen galopperen en ze deden het allebei de eerste keer meteen goed!
Misschien kun je het ook eens op die manier proberen, zodat je paard even begrijpt wat de bedoeling is, en daarna zonder.
Die balk werd op de A-C lijn gelegd bij X, en toen maakten ze een halve volte bij A en bij de X over de balk en een halve volte bij C.
Succes

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 10:15

Met een balk loop je risico dat ze in tweeen gaan springen.