[WN] Ruk & pluk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anika

Re: Ruk & pluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:28

Tja zie het ook wel eens mensen doen op een wreede manier maar die worden nooit uit de inrijbak gehaald. Ze krijgen een waarschuwing en dan nog een. Maar dat is alles! En ik denk dat daar verandering in moet komen!

Als ik het op de wedstrijd die ik georganiseerd heb had gezien ging ie na 1 waarschuwing echt de bak uit!

En iedereen heeft in het begin wat druk op een bepaalde manier moeten gebruiken om je paard omlaag te krijgen denk ik?.

De ene sport doet het met een slof de ander weer anders. Maar het lijkt me niet dat het vanzelf gaat?.

Vastbinden van paarden die mensen zouden ze op moeten sluiten.

Mijn paardje moet nog goed laag gaan lopen. En dat gaat steeds beter. Maar door deze topic twijfel ik best wel wat nou de beste manier is? Ze is een haffie dus heel sterk. Hoe ik het nu doe is ietsje links ietsje rechts spelen met een snaffel rij ik. en zodra ze zakt laat ik los en doe ik het pas weer als ze omhoog komt. Geen idee of dat een goede manier is! Mischien iemand een tip?
Laatst bijgewerkt door anika op 25-08-05 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:33

wat versta je onder ruk en pluk werk ?
als een paard in verzet gaat en het bit beet pakt ja zie hem dan maar eens zonder dwang je bit terug te krijgen en dan moet je wel tikjes in de bek geven om je bit terug te krijgen.
maar vaak zie ik ook paarden stoppen in de reining en niet alleen bij de open hoor maar bij de amateurs moet je ook eens goed kijken die een sliding maken door ze in het bit te trekken en de ruiter dan met zo'n smile uit de arena komt van zag je hoe mooi mijn paard stopte? of een turn moet maken en dat uitsluitend doet op de sporen die in zijn buik worden gedrukt.
en dat noem ik ruk en pluk werk.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:34

Heel veel flexen en buigen, stelling vragen op de cirkels, overgangen rijden. Allemaal goede oefeningen om ook nog eens controlle te krijgen over de romp. En daar valt en staat het paardrijden mee.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:39

Nou dan doe ik dat in iedergeval goed

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:47

Het jammere is dat de meeste mensen geen geduld meer hebben.
Nu moet een paard op zijn vierde zo'n beetje alles kunnen; niet alleen in de reining maar in alle disciplines.
Dat is niet alleen overgewaaid uit USA maar een wereldwijde tendens in alles wat we doen, de 24 uurs economie.

Hoe krijg je dat het snelste voor elkaar...juist, op die manier.
Er wordt niet meer geschoold maar er wordt gedwongen.
Omdat heel veel ruiters gebruik maken van deze "opleidingsvorm" Wel of niet gedwongen door economische redenen) zie je het steeds meer.

Ik schat mijzelf in als iemand die zich niet snel laat dwingen om iets te doen met mijn paard wat ik niet correct acht.
Toch moet ik mezelf voor mijn gevoel altijd verdedigen dat Digger (4 jaar) eigenlijk nog weinig kan als je het vergelijkt met een hoop andere van zijn leeftijd.
Maar hij was er nog niet klaar voor, hij kleutert lang.
Hij leert enorm snel maar is vervolgens totaal overrompeld en sluit zich dan geestelijk af.
Daar moet ik enorm voor waken.
Maar eigenlijk is het van de zotte dat ik me moet verdedigen want eigenlijk is Digger op basis van een "gewoon" oprichtingsniveau een prima opgeleid paard.

Dus als een ruiter niet sterk in de schoenen staat en zich laat opnaaien door wat hij/zij in zijn omgeving ziet dan krijg je dit soort vormen van paardrijden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:01

Mooi gesproken Vera

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:14

Voor mijzelf is de rp-methode maar in 1 situatie geoorloofd: als onze veiligheid in gevaar is.
Als ik buitenrijd en meneer gaat er een keer vandoor en vliegt op een grote weg af dan is het zijn kwekje of mijn nekje.
Voor de rest ben ik het met Vera eens, een paard schijnt zo onderhand al kant en klaar geboren te moeten worden. Maar de tijd nemen en zorgen dat een paard vertrouwen krijgt in de ruiterhand is er helaas niet altijd bij.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:20

Citaat:
vera: Er wordt niet meer geschoold maar er wordt gedwongen.

En dit zou een prachtige stelling zijn voor een topic, Vera! Perfect gesproken/ geschreven.

Een groot aantal beoefenaars laten zich toch beinvloeden door diegene van wie ze les krijgen. Ik merk ook op dat deze rijders vaak 'nieuwe' paardenmensen zijn. Ofwel laat zijn begonnen met paardrijden opzich en western hebben gekozen, ofwel een paardrijverleden hebben en zich aangesproken voelen tot het toch wel 'stoere' westernrijden.

Maar goed, dit soort excessen zie je in elke tak van de hippischesport!! Overal zijn er berijders die het nog niet helemaal hebben begrepen dat een paard géén machine is die alleen naar hun dunken mogen handelen.

De trainers hier in Nederland hebben veelal twee (hoofd)taken. 1) Het rijden van paarden van hun klanten in de shows. Ze staan onder druk want als het niet goed gaat nemen de klanten de paarden mee naar een andere trainer. 2) Hun behaalde prestaties zijn een indicatie voor nieuwe klanten en evt. lessers.
En net als wat Vera zegt; 'Wel of niet door economische redenen" lijkt het voor sommige wel de dood (figuurlijk) of de gladiolen.

Snel presteren met een paardje, soms krijgen ze niet eens de kans op te drogen..

Amateur/hobby rijders, hoelang wil je genieten van je paard? Of moettie voor z,n 5e de top halen omdat.....? Hoe vaak ik nu al niet heb meegemaakt dat sommige Quarters de 15 niet eens halen. Sommige zullen daar best een (gegronde) medische reden voor hebben maar zelfs die zijn soms te herlijden naar een flinke slijtage slag (emotioneel of fysiek).

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:26

Mijn oudste quarters zijn 13 en 15 en zeker Tina is nog niet aan haar top geweest. Jae zijn hoogtepunt wordt wat minder maar dat komt voornamelijk omdat hij door beginners gereden wordt. Straks voor het NK komt er even geen beginner meer op.
Ik vind het wel belangrijk om lang met mijn paarden te doen.

Vorig jaar was er in de working cowhorse iemand (ik noem geen namen.... ) die een paardje uitbracht wat volgens hem nog maar een maand onder het zadel was (3 jarige!!) maar het paard stopte, spinde, changeerde alles..... En dan heel trots vertellen dat je net een maand bezig bent.... Ik draai me dan om en loop weg. Domme lui, zo'n paardje wordt niet oud in de sport..... droevig.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:32

Ach deze discussie is vaker langsgekomen. Ik doe gewoon rustig aan met mijn paarden Lanna is nu 10 en daarvan heb ik het gevoel dat ze nu pas echt perfect gaat lopen. Dwingen had bij dit paard geen effect gehad. Dan gooit ze je er gewoon af.

Wizkid ben ik voorzichtig mee aan de gang, eens per twee weken een klein werkje. Vooral gericht op van alles leren kennen. Zeiltjes, verkeer, andere paarden, dat soort zaken. En omdat hij zo groot wordt is hij met zijn derde vast nog niet genoeg uitgegroeid om er met goed fatsoen op te kunnen gaan zitten. Zal dus nog even duren voor jullie me met Wiz op wedstrijd zien. Maar dan ga ik weer voor de titel grootste westernpaard. Wiz wordt 1,75 is de schatting.

Seven van Jip is een pony met een verleden. Daar moest je sowieso rustig mee aan doen.

Sinds kort hebben we Barbie. Daarvan was al bekend dat het een paard is met veel potentie maar ook een paard dat tijd nodig heeft. Die geven we haar. Ze is nog jong dus ze heeft nog jaren.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:54

crazycactus schreef:
Het is niet aan de jury om te bekijken wat er in de inrijbak gebeurd. Ook de doorman heeft geen bevoegdheid om er wat van te zeggen. Dat vind ik al fout. Je mag iemand dus gewoon niet aanspreken op zijn gedrag bij het inrijden. Dus ook al is iemand zijn paard aan het afraggen, als hij in de wedstrijdarena een goede prestatie neerlegd mag de jury hem niet beoordelen op het inrijden.

En dát zou er veranderd moeten worden, vind ik. Zodat ruk-en-plukkers in de gaten hebben dat ze op deze manier niet welkom zijn op een wedstrijd. Maarja, ik geloof niet dat hier (in de nabije toekomst) iets aan zal veranderen.

Momenteel kan ik niet veel anders doen dan de ''begin bij jezelf''- methode. Als ik mijn paard rij, dan vraag ik hem iets te doen, ik dwing hem niet. Ruk, pluk, snuk en CONSTANT bump bump bump, komt in ons woordenboek niet voor. Als ik op een wedstrijd dan tussen een stel ruk-en-plukkers rij, dan voel ik mij alleen maar 'trots' en blij voor mijn paard. Wij kunnen het op een normale, paardvriendelijke manier en laten die zieligerds hun gang gaan (helaas).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:15

vera schreef:
spatter schreef:
mijn paard geeft pas na als ik dat doe!

Euuhhh.....dat is geen nageven....... nageven doet een paard pas als je hem nagevelijk rijdt, niet als je hem nagevelijk trekt.

ik begrijp dat je mij niet kent, en dat is logisch, maar dan zou je begrijpen dat dit dus het laatste is wat ik doe!
ik bedoelde de oefening dat je druk op de teugel neemt totdat hij nageeft en jij vervolgens de druk van je teugel haalt
mijn wels-cob heeft dat niet begrepen, hij wil dat ik eerst loslaat
dus ik neem druk op de teugel en leg die weer neer en dan komt hij mee
en mijn paard wordt heel veel soepel gereden, hoewel hij dat al van nature is
hij is inmiddels 14 jaar en loopt nog altijd vrolijk mee!
mijn appie is nu 4 en die neem ik mee op wedstrijd puur om hem te laten wennen aan het hele gebeuren
voor spek en bonen dus wat prijzen betreft want ik moet hem wel in de amateur starten
en het duurde dus 2 wedstrijden voor hij eens over het bruggetje wou, nou en, laat hem maar doen, hij komt er wel, over een paar jaar is hij er klaar voor en die tijd krijgt hij

en inderdaad deze discussie loopt al jaren en ik probeer alleen maar zelf te laten zien dat het anders kan
met een los teugeltje losrijden en vervolgens gewoon een vlotte reining proef te rijden
laatst kwam er een beginnende ruiter die mijn paard wou kopen omdat hij zo braaf liep
dat was de kroon op mijn werk want iedereen die mijn paard kent weet wat een bang paard het was/is en hoe moeilijk hij was in zijn jonge jaren

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:27

PeppySan schreef:
Nee, wat je nu doet helpt om de westernsport te promoten!quote]
waarom mag iets niet aan de kaak worden gesteld?

Citaat:
Er gebeurd nog een heleboel wat niet helemaal zuiver is, maar gelukkig zijn degenen die het beste met hun paard voor hebben en alles op een diervriendelijke manier doen veruit in de meerderheid!
Zet die mensen in the picture!

om alleen maar de positieve dingen te noemen zullen problemen nooit worden opgelost.

Citaat:
Btw, leuke binnenkomer zo op bokt mcqh, hou vol dit soort westernpromotende topics te starten! kan het nog leuk worden hier!

Dat is het recht wat je op een open forum hebt.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:35

En blijkbaar is er nog steeds genoeg reden voor.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:05

vera schreef:
Het jammere is dat de meeste mensen geen geduld meer hebben.
Nu moet een paard op zijn vierde zo'n beetje alles kunnen; niet alleen in de reining maar in alle disciplines.
Dat is niet alleen overgewaaid uit USA maar een wereldwijde tendens in alles wat we doen, de 24 uurs economie.

Hoe krijg je dat het snelste voor elkaar...juist, op die manier.
Er wordt niet meer geschoold maar er wordt gedwongen.
Omdat heel veel ruiters gebruik maken van deze "opleidingsvorm" Wel of niet gedwongen door economische redenen) zie je het steeds meer.

Ik schat mijzelf in als iemand die zich niet snel laat dwingen om iets te doen met mijn paard wat ik niet correct acht.
Toch moet ik mezelf voor mijn gevoel altijd verdedigen dat Digger (4 jaar) eigenlijk nog weinig kan als je het vergelijkt met een hoop andere van zijn leeftijd.
Maar hij was er nog niet klaar voor, hij kleutert lang.
Hij leert enorm snel maar is vervolgens totaal overrompeld en sluit zich dan geestelijk af.
Daar moet ik enorm voor waken.
Maar eigenlijk is het van de zotte dat ik me moet verdedigen want eigenlijk is Digger op basis van een "gewoon" oprichtingsniveau een prima opgeleid paard.

Dus als een ruiter niet sterk in de schoenen staat en zich laat opnaaien door wat hij/zij in zijn omgeving ziet dan krijg je dit soort vormen van paardrijden.

Goed gezegd!! "Vroegah' was een paard rond zijn 10e pas lekker "doorgereden" nu is dat met 6 al zo. "Vroegah" was een paard van 13-14 in zijn "prime" nu is dat een ouwe bok en mankeerd er 9 van de 10 keer veel aan.

DWSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:28

Als ik op een wedstrijd dan tussen een stel ruk-en-plukkers rij, dan voel ik mij alleen maar 'trots' en blij voor mijn paard. Wij kunnen het op een normale, paardvriendelijke manier en laten die zieligerds hun gang gaan (helaas).

Waarom er niet iets van zeggen tegen de persoon die dat op dat moment doet ?

bels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:29

90% van wat we vragen van onze paarden in western is natuurlijk. alleen moet de ruiter die er op zit weten hoe ze dit kan krijgen. ik heb het al vaker gezegd paard rijden is in alle takken gebaseerdt op geven en niet op nemen.
LEER eerst gaan dan pas lopen

Stookly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:33

Tsja, ik begrijp niet waarom er ruiters zijn die zo veel haast hebben. Vanwaar die prestatiedrang? Die prestatiedrang werkt mijn inziens het ruk en pluk werk in de hand (waar zijn we nou helemaal mee bezig?). Of willen ruiters die hun (jonge) paard uitbrengen, hun paard voor goed geld verkopen?
Mijn paardje is nog maar acht jaar oud en dat is jong, als je bedenkt dat een paard zo'n beetje pas op zevenjarige leeftijd is uitgegroeid. Je paard voor die tijd zwaar belasten vind ik dom en ik zou ik niet weten waarom je als (hobby)ruiter wilt dat je paard op driejarige leeftijd wedstrijdklaar is. Ik ga er namelijk van uit dat ik nog erg lang van mijn paardje kan genieten en heb dus alle tijd om hem naar het niveau te trainen wat hij en ik aankunnen. Mijn paard bepaald het tempo.
Als je wedstrijden wilt rijden op hoog niveau, dien je mijn inziens een ouder paard te kopen met de juiste capaciteiten, maar dat kost misschien weer te veel centjes.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:23

jeddah schreef:
"Vroegah' was ....... "Vroegah" was een paard .......

Hihihi, ik dacht ik zet het neer zonder "vroegah" want dan lijk ik zou oud
Maar het is inderdaad negatief veranderd ten opzichte van vroegah.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:24

Och... oud... maar verstandig... !

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:27

ik weet niet wat jullie onder vroeger verstaan
maar toen ik 11 jaar geleden begon met western rijden was dat rukken en plukken ook zeer populair

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:48

Toen begon het net. 13 jaar geleden was er enne HvA.... en die is er mee begonnen. Toen dat leek te werken is iedereen het na gaan doen.....

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:16

Paarden moeten inderdaad veel te jong teveel doen. Wij hebben sins feb. een paardje van 4 jaar dat werdt ons 2 paardje kon al een hoop. Na 2 maanden gingen we kliniek in en uit. Slot van het verhaal een duur paard maar kan de sport nooit meer in. Waarom versleten en heeft in de achterbenen (spronggewricht) opvullingen zitten van hier tot en met tokio. verdomme 4 jaar oud. Wisten wij veel!

Dan laat je zo'n paard binnenste buiten keren voordat je d'r koopt. 1e keuring werdt ze afgekeurd op de voorbenen maar ze heeft beetje gevoelig voorvoet zet er maar op ijzers en kom dan 2 weken later terug. Wij volgen het advies van onze arts. Dus dat hebben we met de verkoopster gedaan. 2 weken later goed gekeurd. Ze hebben niks gezien maar 2 maanden later is het gebeurd met d'r.

Ben zo blij dat ik met mijn haffie ben begonnen toen ze 5 jaar oud was. En als ik het opnieuw moest doen deed ik het weer zo! Onze 4 jarige quarter mag altijd bij ons blijven en het gaat nu goed met haar en ze zit super goed in haar vel. Maar rijden dat zal nooit meer gebeuren ben ik bang!

dennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 21:12

Ik keek een tijdje geleden naar een zeer goede ruiter in de westernsport dacht ik. Ben geen watje en echt wel wat gewend maar hoe die persoon het jonge paardje reed. Het bit werd door zijn muil getrokken en de sporen gingen er constant recht op in. Eerst dacht ik nog dat het een reactie op een conflict was maar dit conflict duurde wel er lang. Vooral het gegeven dat er meerdere mensen naar de persoon keken deed me beseffen dat de persoon zich dus totaal net schaamde voor het rijgedrag en het blijkbaar asl vanzelfsprekend vond.......

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 23:09

DWSS schreef:
Als ik op een wedstrijd dan tussen een stel ruk-en-plukkers rij, dan voel ik mij alleen maar 'trots' en blij voor mijn paard. Wij kunnen het op een normale, paardvriendelijke manier en laten die zieligerds hun gang gaan (helaas).

Waarom er niet iets van zeggen tegen de persoon die dat op dat moment doet ?

En dan?