[WN] spinnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_mistique_

Re: spinnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 13:35

Bedankt voor al jullie reactie's ik
Ik wist niet dat hij r zelf ook draaier van kon worden

Die tip over het buitenbeen kan ik goed gebruiken
Ik let nooit zo op m'n binnenbeen als ik begin te spinnen wel maar als ik eenmaal aan het spinnen ben niet meer..

Bedankt allemaal!
Ik ga met jullie advies even aan de slag dinsdag (en zal dan kijken of er al wat verbetering in komt.want hij kan het wel.)
En anders blijf ik gewoon door oefenen met jullie adviezen

Groetjes,
Mariëlle

Groetjes,
Mariëlle

_mistique_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 09:40

Heb een klein lesje gehad dinsdag
Ze zei dat ik het erg goed deed.
Ze heeft zelf ook een stukje op hem gespint en haar lukte het bijna ook niet.
Ik ga nog even dooroefenen met behulp van de tips en m'n lerares.
In het begin deed die het namelijk wel.
En nu loopt die er in draf vandoor.
maar als ik kleine cirkeltjes rij gaat die wel spinnen terwijl die het dan niet mag
Ik doe wel genoeg afwisseling. 10 cirkeltjes ene kant op en andere kant op.dan stukje draven dan proberen te spinnen en dan weer even galopperen en stops maken.

Groetjes,
Mariëlle

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:38

_mistique_ schreef:
maar als ik kleine cirkeltjes rij gaat die wel spinnen terwijl die het dan niet mag

Groetjes,
Mariëlle

dan zou ik hem door laten spinnen en kijken hoelang hij dan spint
ik heb mijn paard zo het spinnen geleerd en hij misschien ook wel
kleine cirkeltjes en dan de spin in , bedoel ik
als een paard het zelf aanbied zou ik inde training daar gebruik van maken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:44

Een spin is in dat moment makkelijker voor je paard, dan dat kleine cirkeltje. Met andere woorden, hij kan het wel, maar vertikt het gewoon. Wat doet je paard als je hem vanuit het achterwaarts de spin inzet? Dus als het ware een rollback wilt maken maar dan doordraait?

Mijn eigen paard wil ook uit de spin stappen. Terwijl ook ik geleerd heb dat de spin een voorwaartse beweging is en ik er in het begin ook uit stapte om daarna weer in te draaien of de andere kant op te gaan, probeer ik dat nu te vermijden.

_mistique_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 11:06

Cassidy schreef:
Een spin is in dat moment makkelijker voor je paard, dan dat kleine cirkeltje. Met andere woorden, hij kan het wel, maar vertikt het gewoon. Wat doet je paard als je hem vanuit het achterwaarts de spin inzet? Dus als het ware een rollback wilt maken maar dan doordraait?

Mijn eigen paard wil ook uit de spin stappen. Terwijl ook ik geleerd heb dat de spin een voorwaartse beweging is en ik er in het begin ook uit stapte om daarna weer in te draaien of de andere kant op te gaan, probeer ik dat nu te vermijden.

Nog nooit geprobeerd.
Achterwaarts de spin inzetten.
Zal het eens vragen
Bedankt voor je reactie!

Groetjes,
Mariëlle

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:46

Lease je Blue?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:01

Een spin is een voorwaartse beweiging, dus niet vanuit een achterwaarts erin gaan zetten!! Veel paarden spinnen niet goed omdat ze niet voorwaarts genoeg zijn. Dat dus eerst checken.
Het kan ook zo zijn dat hij gewoon zijn schouders niet ver genoeg opzij kan zetten om goed over te stappen, dit resulteert in spierpijn en hij stopt ermee of hij gaat "springen" van voren. Verder ook juist meer spins dan nodig is draaien dan is hij blij verrast als hij er maar 4 hoeft.
We trainen onze paarden door veel kleine cirkels te rijden met het hoofd erin, dan zo'n kleine cirkel dat hij het binnenvoorbeen opzij gaat zetten en overstapt met het buitenvoorbeen. Daarna is het een kleine stap om de spin in te zetten. Door buitenteugel iets aan te nemen en binnenbeen iets uit te drukken.Vooral eerst langzaam en goed, daarna snelheid opbouwen. Zodra een spin goed gaat eruit rijden, als dit bevestigd is steeds verder opbouwen en het paard steeds later eruit rijden. Als een paard het wel kan maar het binenachterbeen niet laat staan kun je het met meer snelheid op gaan lossen. Let wel, elk paard is verschillend en ook elke trainer rijdt op zijn eigen methode. Kijk dus wat lekker bij je paardje past. Succes ermee.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:33

Als het idd Blue is dan klopt het verhaal ja.
Blue is altijd uitgebracht in de reining door zijn vorige eigenaresse.
Zij heeft hem daarna naar de manege gedaan. Daar doet iedereen zijn poging op hem. Paardje kan het wel (super zelfs) maar heeft er niet echt veel zin meer in. Hij is nu 18 of 19 jaar. Misschien komt het daar door...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:43

Cassidy schreef:
Je moet altijd meer spins in de training doen dan de 4 of 4 en een kwart die in de wedstrijden gevraagd worden

Onzin, je moet gewoon niet altijd het zelfde aantal doen.
Maar als je het paard wilt leren te stoppen met spinnen op je teken, moet je in ieder geval niet wachten met dat teken geven tot ie zelf dronken is

_mistique_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 00:05

spatter schreef:
ik denk dat als hij de vierde goed doet hij aan het eind van die spin niet weet hoe hij verder moet, z'n voeten zitten vast zeg maar

waarschijnlijk heeft hij bij deze spin eindelijk zijn binnenachtervoet netjes vast in de grond gezet en nu weet hij niet verder

ten eerste zou ik hem ook eerder eruit halen om hem te leren op jou kommando te stoppen
verder blijven oefenen totdat hij handiger wordt
kwart en halve spinnetjes die gelijk goed zijn, draai met één voet vast aan de grond

bedenk nog één ding
mijn paard wordt draaierig van spinnen, zeker als hij het rommelig doet
ook jou paard zou daar last van kunnen hebben
dus niet te veel cirkeltjes en spinnen dezelfde kant op
steeds beide kanten afwisselen

verder mis ik in jou hulpen verhaal dat je je binnenbeen van het paard af doet, die kant moet open blijven zodat hij die kant op kan
dat doe je waarschijnlijk wel maar misschien niet meer genoeg na een paar spinnen

Ik denk eerder dat het gewoon de luiheid was.
Dinsdag wou die helemaal niet lerares kreeg hem ook met moeite (maar toen ze hem eenmaal aan de praat had snel spinnen en 7 rondjes zonder te stoppen)
Vrijdag heb ik ook met hem gespint.
Toen ben ik eerst cirkeltjes gaan lopen daarna weer even op de hoefslag.
Daarna weer wat cirkeltjes en toen indraaien liep die dus weg in draf hele tijd.
Uiteindelijk is het me gelukt en heb ik hem laten stoppen op m'n commando voordat hij kon stoppen en ging prima.

Heeft iemand nog een suggestie om hem door te laten spinnen omdat die wat lui is ?
Als ik klik met m'n tong en hem aanspoor reageerd die daar soms niet op..
Wat ik als tips als hem gekregen wat ik zelf vertelde ben ik al aan het oefenen

Ik laat hem trouwens met z'n hoofdje naar beneden lopen.
Eerst laten indraaien teugels wat langer laten doet die z'n hoofdje naar beneden en gaat die steeds harder spinnen is het goed dat ik hem die ruimte geef?

Groetjes,
Mariëlle

_mistique_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 00:08

barbaras schreef:
Als het idd Blue is dan klopt het verhaal ja.
Blue is altijd uitgebracht in de reining door zijn vorige eigenaresse.
Zij heeft hem daarna naar de manege gedaan. Daar doet iedereen zijn poging op hem. Paardje kan het wel (super zelfs) maar heeft er niet echt veel zin meer in. Hij is nu 18 of 19 jaar. Misschien komt het daar door...

Hij is nu 15 tog ?
Er rijd bijna niemand meer op hem..
Alleen Rutger en af en toe op woe + do iemand (maar meestal niet)
Hij staat vaak op stal..
beginners kunnen er niet op gevorderde ruiters hebben hun vaste paarden (skipper,luna,tresco etc.) en heel veel mensen hebben eigen paarden.

In het begin heeft hij het vaak gedaan maar nu vertikt die het steeds terwijl ik er genoeg afwisseling indoe.

Hij is ook best eigenwijs als ik cirkeltjes ga lopen draait die in (druk hem wel weer eruit daar niwr van) en als ik wil spinnen gaat die of langzaam of hij gaat cirkeltjes lopen

Groetjes,
Mariëlle

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 09:56

ElCamino schreef:
Een spin is een voorwaartse beweiging, dus niet vanuit een achterwaarts erin gaan zetten!!

Ik heb de nodige wedstrijdbanden gezien en de nodige wedstrijden bezocht en vaak genoeg gezien dat er eerst een gewichtsverplaatsing op de achterhand, tot een pasje achterwaarts worden gevraagd voordat de spin wordt ingezet. Door dat pasje achterwaarts kun je je paard helpen het gewicht op de achterhand te zetten.
Op het moment dat je paard uit de spin dreigt te rennen kun je proberen wat hij doet als je de spin vanuit het achterwaarts in gaat zetten.

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.