[WN] Western zadel: waar moet ik opletten bij de aanschaf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adrienne

Re: Western zadel: waar moet ik opletten bij de aanschaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:42

miekedar schreef:
viewtopic.php?f=62&t=453099

Mijn dochter zag dit op bokt. Wat denken jullie van dit zadeltje voor haar doel wel te verstaan.

Als je je paards rug en je eigen billen niet erg lief hebt dan zal het wel volstaan denk ik.
Dit is, zo'n zo als wij dat noemen, "mexicaans karton" zadel. Buiten dat het geen enkel comfort bied voor paard of ruiter zijn die dingen ook nog eens rond uit gevaarlijk.
Meer dan eens heb ik gehoord en ook zelf gezien dat de stijgbeugels gewoon afbreken, ook van zadels die nog vrij nieuw zijn!!!!!!!!!

Dus als je dochters doel het ergens op te hangen of neer te leggen is en er nooit echt mee te gaan rijden tja dan zou ik zeggen het voldoet

Voor alle andere doeleinden is dit soort zadel imo niet geschikt.
Als je dochter echt wil gaan western rijden dan denk ik dat je als moeder geen andere keuze hebt dan die 25 km te gaan overbruggen en haar gewoon een paar lessen te laten nemen.
Dan kun je beoordelen of ze het echt wat vindt en door zal zetten.
Ik zou nooit een zadel gaan aanschaffen, ook niet zo'n goedkoop bagger ding als ik niet zeker was dat ze het ook echt leuk vind.
Die €195,00 kun je echt beter aan wat proef lessen besteden.

Dareng4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 20:46

Hey,
ik heb een mail gehad van iemand dat een western zadel aangeboden had. Mij lijkt ie vrij intressant maar ik wou het toch even aan jullie laten tonen.

Dit is de mail:

ik weet niet of je ondertussen al een zadel hebt maar deze zal je mischien wel intereseren.
Het is ook een hereford tax tan, wel een donkere.
Hij is nog in mooie staat, er zijn wel enkele lichte barstjes in het leer maar dat zal je zien op de foto van de fender (waar het merk in gedrukt staat) maar het is bijna niet te zien zo klein zijn ze.
Het heeft ook geen enkel effect op de degelijkheid van het zadel.
Voor die prijs is het ook niet mogelijk om nog een perfect zadel te kopen, er zullen altijd gebruikssporen op zitten.
Om de pasvorm te laten zien heb ik onze jongste snel zadelmak gemaakt, gelukkig was hij heel braaf.( het is ook een arabje).
Volgens mij gaat hij heel schoon liggen op die van u.
Omdat ik weet dat je nog zo jong bent en dus nog niet veel centjes heb ik een speciale prijs voor jou gemaakt 400 e lager kan ik echt niet gaan.

De foto's krijg ik er natuurlijk weer niet op. :S

Wat moet ik hier van denken is dit een degelijk aanbod of is het een miskoop. Ik probeer de foto's later er op te krijgen

Dareng4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 20:59

hopelijk verschijnen nu de foto'sAfbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Dareng4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 21:03

ik mis de belangrijkste foto denk ik[/img]http://www.mijnalbum.nl/Foto=JYVRNHFQ[img]

Laten jullie me iets weten. Ik moet morgen antwoorden of ik kom kijken ja of neen. Het is wel een 100 km rijden dus ik wil niet voor niks gaan.

Dareng4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 21:04

Euh we zijn aan het foefelen tot en met

Afbeelding

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 21:32

dit is een goed zadel als ie goed op je paardje past, anders heb je er nog niets aan. Het lijkt me wel een ouder model maar dat maakt op zich natuurlijk niets uit. Ik heb zelf een zadel wat al 30 jaar oud is en nog steeds gebruikt wordt. Maar of ik hier €400 voor wil betalen.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 22:13

Vooral met een Arabier loop je tegen het probleem aan dat de skirts (dat vierkante extra stuk leer) al snel tegen de heup van het paard aankomt en hem daar gaat prikken. Voor een Arabier kun je daarom het beste een round skirt aanschaffen. Hieronder een voorbeeld van een Wintec met round skirts en een Big Horn

Afbeelding

Afbeelding

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 22:16

Ook ik ga morgen op zadeljacht. Mijn Paint past mijn huidige zadel niet (meer) nu hij flink ik gegroeid. Moeilijk hoor, een goed zadel zoeken.............succes met de zoekactie!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 22:18

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 22:43

Ik wil nog even inhaken op de reactie van Sugarmis m.b.t. de kosten/prijzen.

- Duurder leer.
De prijs van leer wordt bepaald door een combinatie van kwaliteit en gewicht. Heb je dus een zadel waarin dikker (= zwaarder) leer is verwerkt (zoals een goed westernzadel) zal dat leer dus duurder zijn dan dunner leer van gelijke kwaliteit (een engels zadel).

- Transportkosten.
Via zeevracht is leuk, maar mijn klanten willen die extra tijd (tenminste 8 weken) niet langer wachten. Dan nog zijn de kosten veel hoger dan zendingen in EU. Het ging hier ook niet om de factor tijd, maar factor kosten. En die zijn voor westernzadels of onderdelen daarvan (USA) veel hoger dan voor een engels zadel (UK of D). Er zijn westernzadels uit Italie (e.d.) en die hebben dan ook gelijk het voordeel van de EU en lage transportkosten (dus lagere prijs). Maar mijn onderdelen komen nog voor een belangrijk deel uit USA.

- Productiekosten.
Een goed engels zadel heeft een veel goedkopere (stalen skelet) dan een goed westernzadel (houten/rawhide boom). Bij mij op de werkbank kost de 1e nog geen € 50 , de 2e meer dan € 250 (weer alles meegerekend).

Ik kan alle delen van een engels zadel naaien op mijn Pfaff industrie leer naaimachine. Dat lukt mij met een westernzadel van ze lang zal ze leven niet. Een naaimachine die door ruim 1 cm dik tuigleer moet, kost een flinke stuiver. Daarnaast zijn de onderdelen van westernzadels veel groter en moet er dus met grotere en zwaardere machines gewerkt worden. Veel delen kunnen (bij een goed westernzadel) alleen maar met de hand gedaan worden (bijv. de cantlebinding of de horncover) . Bij een engels zadel is het deel dat machinaal genaaid kan worden dus niet alleen groter, maar ook nog eens makkelijker te verwerken.

Dan heb ik het nog niet gehad over het artistieke deel van een (goed) westernzadel, die ook betaald moet worden.

Dus, Sugar, we verschillen hier iets van mening (mag ook wel een keer).

Groetjes Louis

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:08

@Dareng4ever: je hebt daar een voorbeeld van een goed (merk) zadel. Voor die prijs heb je er een mooi zadel aan MITS het goed past.
Wat al eerder gezegd is is de lengte ook nogal eens een probleem, niet alleen voor arabieren, maar ook voor een hoop Quarters, Tink's, Fjorden en Hafje's.

@Sablou: we verschillen niet echt van mening hoor, we hebben alleen een andere invalshoek

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:13

Sm kijkt als consument en Sablou als producent/winkelier.....

Dareng4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 08:37

Jah, over die skirts waren we in de winkel ook over bezig. Dat het al bijna aan haar gat komt. Drm waren we daar al aan het zien naar een kortere.

Dus eigelijk is het wel een goed zadel maar is voor een arabier de skirts te lang?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:38

Waarschijnlijk wel, en om dan 100 km te gaan rijden..... zonde van de tijd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:40

Vraag de lengte van het zadel aan de verkoper, neem de ruglengte van je paard (de bovenmaat van dekens die je altijd koopt) , deel dat door 2 en je weet of het zadel te lang is of niet.

Dareng4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 11:40

Okej, bedankt voor de raad

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:34

Sugarmiss schreef:
@Sablou: we verschillen niet echt van mening hoor, we hebben alleen een andere invalshoek

Gelukkig. Pak van mijn hart.....