[WN] mensen met cuttingpaarden gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stookly

Re: mensen met cuttingpaarden gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:13

Mijn paardje is reining/cutting gefokt. Ik heb nog niet de kans gehad om met hem aan een clinic teampenning, cuttiing of working cow horse mee te doen. En met die opzet heb ik hem o.a. wel gekocht. Opa is/was Delta Olena (+ Delta, Doc O'Lena, Peppy San Badger, Nu Bar en Doc Bar als overgrootouders) en de eerste eigenaar was Jos Weerts.

Appie, onze paardjes hebben dus wel wat gemeen. Leuk. Ik ben van de partij als er ergens in het midden van het land een clinic met koeien wordt georganiseerd. Ene.. mocht je het leuk vinden, familieleden (ook verre) van m'n paardje zet ik graag op m'n website.

Ginger15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:31

Mijn pony is reining/cutting gefokt. Haar vader is Listo Lena en haar moeder komt uit de Okie lijn (Okie Leo etc.) ook veel cutting. Ik wil eerst met haar verder komen in de reining maar ik zou ooit nog eens willen kijken of ze cowsense heeft want cutting lijkt me ook wel leuk om is te proberen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:18

ehhhh meestal is het handiger om het andersom te doen... Maar ja dat is in nederland bijna niet te realiseren helaas....

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 22:13

ik denk dat ik toch serieus ga overwegen om mijn paard in de toekomst cutting te gaan trainen...

ik neem aan dat de basis voor het inrijden gewoon hetzelfde blijft

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 07:40

De basis is idd het zelfde. De rede waarom je eerst met cutting zou "moeten" beginnen is dat een reiningpaard getraind wordt om echt elke stap door de ruiter te laten controleren, terwijl een cuttingpaard juist voor zichzelf moet denken, die leer je eigenlijk alleen maar dat ze op die lijn moeten blijven, en de koe moeten volgen. De rest moeten ze op een gegeven moment zelf gaan doen.
Nu kan je heus je reininggetrainde paard wel cutting leren alleen duurt het veel langer voordat je het paard los kan laten. Het instinct moet weer boven water komen, dus hoe langer je reining gereden hebt hoe langer het duurt.
Ik ga met mijn 3-jarige merrie van het najaar beginnen met het vee, als ze de basis van het stoppen, draaien en achterwaarts goed beheersen kan je ze al op het vee zetten.

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 07:59

maar nu de grote vraag... tenminste voor mij dan...

kan je een cutting getraind paard ook uitbrengen in de reining...
of gaan deze paarden teveel voor zichzelf denken

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 08:05

Ja hoor dat kan, de opa van mijn veulen (Doc Chex) is door Kay Wienrich zeer succesvol uitgebracht in de cutting, working cowhorse en ook in de reining. En zo zijn er wel meer goede cuttingpaarden in de reining beland. Het enige is dan dat je je cuttingpaard wel goed moet leren spinnen vanaf het begin, want veel cuttingruiters trainen dat het paard op zijn buitenbeen draait ivm de mobielietijd (een paard wat op zijn buitenbeen draait is sneller weer weg). Voor de rest wil het heel erg goed.

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 08:26

een goede begeleiding is dus zeker wel noodzakelijk ( eigenlijk altijd maar zeker als je zowel cutting als reining wilt gaan doen)

we moeten toch eens kijken of er niet een boer ergens zit dit zijn kalfjes voor een weekendje beschikbaar wil stellen...
zou wel erg leuk zijn, ik heb er nog niks aan hoor nu ( paard is pas 7 mnd)
maar is toch erg leuk!!

1 van mijn vorige paarden is ingereden door willem odendaal (kwam ik later achter) dat is toch ook een cuttingruiter?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 08:29

Nee meer working cowhorse, maar de basis daarvan is ook hetzelfde. Hij heeft wel de mogelijkheden om cutting te trainen, Aaltsje traint meer cutting. Vraag piggeljay maar eens....

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 08:45

Hoe heet het paard dat heeft Willem ingereden ?
als je wil en je komt naar zorgvlied zal ik je wel aan hun beide voorstellen en dan kan je even met ze praten.
sorry CC maar geloof het of niet maar Willem is tegenwoordig ook cutting ruiter.
maar er zit wel verschil in training van workingcowhorse en cutting hoor en vaak zie je dat cuttingpaarden wel reining doen maar er niet echte sterren in zijn, omdat de turns net anders worden gedaan als in de cutting, wij zijn er ook niet blij mee om met een cutting paard workingcowhorse te doen maar met een working cowhorse paard kan je weer prima reining doen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 08:50

Oke dan is ie van z'n geloof gevallen..... hihi nee ik weet wel dat hij cutting trained maar ik heb hem nog geen cutting zien starten....

Jester

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 09:37

Mijn paard (zoon van Incredibluetoo) is niet cutting gefokt, maar afgelopen zomer zijn we een paar dagen bij Willem Oldendaal (A OK) geweest voor een paar dagen les in working cowhorse. Het blijkt dat hij wel degelijk cowsense heeft. Hij "las" al heel snel de koe en was behoorlijk fanatiek (de knop is dan wel erg handig ). We hebben erg veel gelachen en veel geleerd mbt koeien. Het is echter niet onze bedoeling wedstrijden te gaan rijden (ivm kosten en afstanden voor training), maar we zullen zeker een keer teruggaan. Zowel de ruiters als de paarden hadden er veel lol in.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 10:33

@ CC hij start veel in de lowland cutting tour op Hickys het paard van Jan, vaak is hij turnback voor Aaltsje maar hij start zelf ook in de open cutting, hoewel zijn hart blijft liggen in de working cowhorse.
hij zal waarschijnlijk met stippie de appaloosa een zoon van teedona step starten op de NK in de WCH op marieenheem.

@ jester wij hebben ook genoten van jullie aanwezigheid, en ik zal nooit jullie gezicht vergeten toen ik om de stieren vroeg }> , dat alleen al was onbetaalbaar voor mij

Ginger15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 10:56

crazycactus schreef:
ehhhh meestal is het handiger om het andersom te doen... Maar ja dat is in nederland bijna niet te realiseren helaas....

Ik wil ook geen cutting voor vast gaan rijden het lijkt me alleen leuk om eens te kijken of mijn paardje cowsense heeft. En het is inderdaad een hele dure sport.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:32

@piggeljay, is dat die bruine?????

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:38

PJ welk paard is dat hickys van jan????

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:02

ja inderdaad die bruine officeel heet hij hickys lucky fellow.
en ja het is een dure sport, maarja het is meer een keus die je maakt en het is en blijft een hobby en voor je hobby moet soms offers brengen.
maar dat is bij elke sport. voetbal wordt ook pas duur in de 3de helft
en een avondje dico is net zo duur als 1 wedstrijd starten dus ja het is keuzes maken in je leven

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 15:19

nou ik offer het er graag voor op hoor