[WN] idee voor endurance/western zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Allegra

Re: idee voor endurance/western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:47

Volgens mij zijn de paddings van de western best een stuk groter als bij de Trek. Dus misschien zou je dan naast een andere cover ook de paddings moeten veranderen.
Maar er zijn natuurlijk veel meer modellen van podium, die meer op elkaar lijken. Dan kan ik me voorstellen dat je alleen de cover hoeft te veranderen.
Maar er zit echt verschil in de paddings volgens mij tussen deze twee.

reindu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 00:21

We zijn weer een tijd verder. Goedhard, in de persoon van Mark Balkenende, geeft een uitstekende service! Ik heb nu al ruim twee weken een Podium zadel om te proberen. Ik twijfel.

Om te beginnen met iets minder belangrijks: de fenders van Podium zijn niet prettig, er wordt een dikke gesp gebruikt, iets wat bij normale Western zadels veel beter geregeld is. Ik heb dan ook vrij snel die vervangen met die van mijn oude zadel.

De reden om een nieuw zadel te nemen, de drukplekken. Volgens Mark moeten de zweetplekken egaal verdeeld zijn. Met het Podiumzadel is dat bij mijn rare draver niet zo, bij een rit waren precies juist de oude drukplekken droog.

De zit. Ik zit met mijn oude zadel veel comfortabeler. Je wordt wel door het Podiumzadel gedwongen tot een aktievere zit, je staat iets meer naar voren, maar ik zit niet echt lekker, ik voel de harde randen van het zadel.

Verder is het principe van het zadel uitgekiend. Je kunt het echt heel eenvoudig compleet demonteren, alles zit met klitteband in elkaar.

Goed, Mark komt nog langs om te kijken, en misschien weet hij een oplossing.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 08:37

Vwb de drukplekken: zijn de droge plekken omgeven door natte plekken? Voelen de plekken wel erg warm aan of juist koel ??

Vwb je zit: als je nu al harde randen voelt is het zadel dus te breed voor jouw achterste. Soms helpt een kleinere maat, maar meestal is het gewoon de manier waarop het zadel gebouwd is en zal een kleinere maat dus niet helpen.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 08:47

Heb een podium gehad en mij beviel ie absoluut niet. Te hoge zit, beugels zitten voor mij te ver naar achter etc. etc.

Maar heb je al eens een Continental Equiflex endurance overwogen? Geen licht zadel, maar ligt als een huis en de paarden bewegen er fantastisch onder.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 08:55

Ik lees aandachtig mee gezien ik aan het sparen ben voor een poduim... Ik ga even googlen op die van jou Faas! (of heb jij meer info? )

reindu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 10:06

Sugarmiss schreef:
Vwb de drukplekken: zijn de droge plekken omgeven door natte plekken? Voelen de plekken wel erg warm aan of juist koel ??

Droog, omgeven door nat. Voel geen tempverschil.

Sugarmiss schreef:
Vwb je zit: als je nu al harde randen voelt is het zadel dus te breed voor jouw achterste. Soms helpt een kleinere maat, maar meestal is het gewoon de manier waarop het zadel gebouwd is en zal een kleinere maat dus niet helpen.

Dit is het kleinste podiumzadel dat er is, grotere passen slechter op Jasmin.

reindu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 10:12

Faas schreef:
Maar heb je al eens een Continental Equiflex endurance overwogen? Geen licht zadel, maar ligt als een huis en de paarden bewegen er fantastisch onder.

Wij hebben een gewoon Continental westernzadel (17,5 kilo!) in de smalste maat, speciaal gekocht voor onze andere draver, maar ook daar zie je die twee droge plekken aan weerskanten van de hoge schoft.
Ik dacht - maar verbeter me maar - dat Equiflex de boom een beetje laat meebewegen met de beweging van de rug van het paard, maar dat het niet per definitie beter past. Wij zitten toch met het probleem van de draver: smal, met hoge schoft.

Is er een leverancier van Continental Equiflex die ook zo' service van proefrijden geeft? Ik kan in een proefritje in de bak nooit beoordelen hoe een zadel bevalt.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 10:51

Interessant topic!
Ben zelf ook aan het rondkijken naar (en sparen voor) een ander zadel. Overigens is mijn draver niet echt smal, maar ze heeft ook niet de bouw van een Quarter.
Wil Mark eens vragen hoe hij het vindt liggen, maar intussen houd ik dit topic wel in de gaten!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 11:30

jeddah schreef:
Ik lees aandachtig mee gezien ik aan het sparen ben voor een poduim... Ik ga even googlen op die van jou Faas! (of heb jij meer info? )

Wat over de podium of de equiflex?

De equiflex is inderdaad met flexibele boom.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 12:55

Sugarmiss schreef:

reindu schreef:
Droog, omgeven door nat. Voel geen tempverschil.
Het moeilijke met droge plekken is dat je ze moet zien om te weten of het drukplekken zijn.
Het je misschien een foto waarop je duidelijk kunt aangeven waar ze zitten.
Is het ook aan beide zijden op dezelfde plaats en even groot.

Als een paard een holte achter zijn schouders heeft willen die wel vaker droog zijn, maar dat zijn geen drukplekken. Eerder een zadel wat net niet op die plaats aansluit, maar wel op de schouder zelf rust.

Maar als je een zadel hebt wat precies wel in de holtes valt én daar te krap is dan zijn het dus wel drukplekken. Meestal heb je dan op de schouders zelf geen zweetplekken omdat daar dan geen zadel meer ligt.
Overigens zullen de meeste paarden in deze situatie niet lekker vlot door de schouders meer willen lopen.

reindu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 16:31

De plekken zijn drukplekken, want daar zijn bij mijn eigen zadel de " witte haartjes" drukplekken ontstaan.

Ik hoorde inderdaad ook wel een keer van een zadelverkoper dat een droge plek goed was, want daar zou dan geen druk zijn. Er zijn dus verschillende theorieen voor het verklaren van het 'zweetbeeld' . Mij is het in ieder geval niet erg duidelijk.

Ik heb vanmiddag, na een ritje van 2 uur, nog eens gevoeld, maar ik voel geen temperatuursverschil.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:50

Faas schreef:
jeddah schreef:

Wat over de podium of de equiflex?

De equiflex is inderdaad met flexibele boom.

Over die Equiflex. Ik las al dat het nog wel een vrij zwaar zadel is?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 18:04

Wat is zwaar
Voor westernbegrippen niet, voor Endurance waarschijnlijk wel, daar geldt 'less is better'

reindu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 20:14

We hebben het hier dus over de:

CONTINENTAL EQUIFLEX ENDURANCE
Het zadel is verkrijgbaar licht- of donker geolied.
Boom: Semi–Quarter.
Zitting: 15.5".
Gewicht: 11 kg.

te zien op:
http://www.trekkingsaddles-webshop.com/html/info-continental_131.html
?

Semi-Quarter is - dacht ik - niet een echt gestandaardiseerde maat (bij de ene firma is het heel wat anders dan de andere), maar het is te groot voor mijn draver.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:21

Geen enkele maat in western is gestandaardiseerd. Wat bij de ene fabrikant een semi wordt genoemd kan bij het andere merk al een full zijn.
De smalste maat is de Quarter, hoe tegenstrijdig dat ook is

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:07

He, die zaak zit hier wel vlak in de buurt!
Iemand ervaring mee? (of mag ik dat niet vragen in zo'n topic?)

Ik zoek nl. ooit een lichter en endurance zadel dan mn huidige Crates (18 kilo) en laat hem binnenkort zowieso checken op zn pasvorm enz.
Mn paard heeft een gevoelige rug en misschien is het zadel daar mede een oorzaak van.
Toen ik hem 3 jaar geleden kocht pastte hij precies maar inmiddels is mn paard gespierder, slanker en ouder geworden.
Ik vraag me trouwens wel eens af of je dan bij ieder paard niet om de 3 jaar een nieuw zadel moet aanschaffen?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:50

Om de 3 jaar? Verwacht je dat ze over 3 jaar weer anders is? Ik denk dat het op een gegeven moment wel ophoudt. Al zal het ook altijd verschillen in de winter en zomer, vaak worden ze in de winter minder gereden, en in de zomer vetter van het gras.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:05

jeddah schreef:
Om de 3 jaar? Verwacht je dat ze over 3 jaar weer anders is? Ik denk dat het op een gegeven moment wel ophoudt. Al zal het ook altijd verschillen in de winter en zomer, vaak worden ze in de winter minder gereden, en in de zomer vetter van het gras.

Dat zou betekenen dat ik ieder hálf jaar een ander zadel moet?!

Maar ik weet niet hoeveel en snel ze veranderen t.o.v. het zadel en zn pasvorm, met het ouder worden / meer of minder trainen enz. Als ik kijk hoe ze er nu uit ziet, in vergelijking met een jaar geleden. Nu heeft ze bijvoorbeeld o.a. een hogere schoft (of de rest eromheen is lager geworden) en een tijd daarvoor was het weer anders. Daarnaast gebruikte ik toen een dikkere pad, heb een tijd een airride pad gebruikt en de laatste tijd af en toe een dunnere cool-back pad. Wat is nou goed? Want tijdens het passen werd gekeken hoe het zadel lag, zónder pad!?!

Aan de andere kant denk ik soms wel eens dat het allemaal wel een beetje meevalt. Veel "deskundigen" roepen wel dat je dat regelmatig moet (laten) checken maar hoeveel mensen rijden er niet een paardenleven lang (of nog langer) op 1 en hetzelfde zadel? Zouden die paarden dan allemaal problemen hebben en dat dat nooit opgemerkt wordt?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:06

Allemaal goede vragen! Ik ben benieuwd naar de antwoorden want ik zou het echt niet weten!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:46

Jullie kennen het verhaal van Sablou (Chief) toch dat elk paard zich op den duur aanpast aan het zadel

Van 2 tot 6 veranderd elk paard van bouw, het wordt nl volwassen.
Daarna heb je een tijd van redelijke stilstand. Hooguit dat een paard 's winters minder dik is dan 's zomers en dat merries die drachtig zijn ook nogal uitdijen.

Na het 10e jaar gaat een paard weer veranderen. De rug zakt in de loop der jaren in en meestal loopt de bespiering op de rug ook wat terug.

Natuurlijk is eea heel afhankelijk van de beweging (lees het werk) die een paard verzet en ook het gewicht van de ruiter en zijn rijvaardigheid spelen een rol.

Een goed gereden paard (technisch gereden) zal op latere leeftijd er nog beter bijstaan als een die door een te zware ruiter die niet kan rijden afgeragt is.

Sommige paarden kunnen dus langer met een zadel doen als een ander, maar niemand zal een lang en gezond paardenleven lang met hetzelfde zadel kunnen doen.

Om bovenstaande zo veel mogelijk uit te sluiten heb ik dus gekozen voor zowel een boomloos zadel als een zadel met flexibele panelen.
Ik doe dan nu ook al 7 jaar met mijn Ortho-Flex en die past nog steeds op mijn zeer verschillend gebouwde paarden (op leeftijd)

fabienne_Uny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:54

Irene K. schreef:
Ik heb een Podium westernzadel te koop, zie mijn profiel voor fotoos en anders bij topic "te koop". Voor meer fotoos stuur me dan even een pb-tje.
Groetjes, Irene

En hij lag goed op mijn paard dat is een groot paard van 1.63 dus ook niet het door gaans western paard het is zeker het proberen waard mooi zadel.

reindu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 17:36

Even terug naar het onderwerp: een endurance/western zadel voor een smalle draver met hoge schoft.

Twee suggesties: Podium en Continental Endurance.

Ik heb Podium nu uitvoerig geprobeerd, maar heb mijn twijfels. Continental Endurance komt volgens de specificaties alleen al niet in aanmerking.

Iemand nog suggesties?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 17:53

Vroeger had je iets wat R.O.C. heette, ik weet niet of dat nog bestaat en of er ook westernmodellen van zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:12

reindu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 20:49

ROC ziet er goed uit, maar ze moeten je paard opmeten, en de contact adressen zitten in Belgie, ter hoogte van Maastricht of NoordOost Duitsland richting Berlijn! Ik zie me niet dat eind reizen met mijn paard.