[WN] bosal of touwhalster?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: bosal of touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 08:42

Tja, maar dan kan je d'r beter ook niet op gaan zitten. Als hij braaf is en je geeft ontspanning, voelt hij je nog steeds op z'n rug.....

Als ik van m'n teugels afblijf (en als het netjes gaat is het enige wat hij voelt het bit in z'n mond en dat ligt op de goede plaats en het gewicht van de teugels) heeft het paard daar totaal geen last van...

Overigens vind ik het ook onzin wat je zegt over het kaal worden. Het ene paard heeft een gevoeligere huid en/of andere haarstructur (breekbaarder) dan het andere...

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:24

daarom staat er ook 'OF' bij. Ik weet natuurlijk niet hoe de ts rijdt, maar dat had ik al eens meegemaakt met iemand die ook eens met halster wil rijden. Maar idd, het kan natuurlijk ook gewoon gevoeligheid zijn.

En sonja, ik wil gewoon zo ligt mogelijk, met zoveel mogelijk ontspanning (ik weet wel jullie ook, maar ik (en ook mijn paard) vinden het zo veel fijner) En dat ik er dan beter niet op kan zitten vind ik een beetje 'stom' .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:28

Nee hoor, is niet stom, is gewoon zo licht en paardvriendelijk mogelijk.

Verder moet iedereen gewoon lekker doen en laten wat hij wil natuurlijk. Lol met je knol is en blijft het allerbelangrijkste en iedereen doet dat (gelukkig!) op z'n eigen manier.
Maar ik vind het altijd zo jammer als men er een caviapaard van probeert te maken, want dat is bij de meesten gedoemd te mislukken.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:59

sorry, ben stiekem

Wat is jou defenitie van caviapaard?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 10:47

Mijn definitie van een caviapaard (leuke naam trouwens) is een paard dat de eigenaar alleen maar heeft om mee te tutten, te aaien en te kroelen, die verder zijn gang mag gaan en niet op zijn plek gezet wordt. Een paard dat niet in alle opzichten als paard behandeld wordt, onder de verkeerde noemer van "respect" en " zachtheid". Ik heb weinig ervaring met het trainen van cavia's, maar in mijn ogen zijn ze maar beperkt op te voeden. Een cavia die zijn gang mag gaan kan niet zoveel kwaad, wat bij een paard heel anders is.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 10:52

Whahahahaha ik vind het een prachtige beschrijving!!!!! Die houden we erin!!!!

Vreselijk vind ik dit soort mensen, natuurlijk bedoelen ze het goed, maar ze gaan voorbij aan de natuurlijke behoeftes van een paard.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 11:11

Ik zal het zo zeggen, hij was zo verziekt door mensen die het beter weten, nu kan eindelijk met hem alles doen, hij was zo onzeker vertrouwde niemand, heb cursussen gevolgd ook bij marijke de jong, heb parelli gedaan deel 1 maar werd financiel best duur om mee door te gaan heb nu het boek van inge teblick. Mijn paard doet alles kleine kinderen op zijn rug iedereen kan er zo op weg hobbelen,maar als ie echt bang is voor die brug er komen boten onderdoor,is gewoon in de polder, geen gevaarlijk gebied hoor, dan wil ie uit paniek naar beneden vluchten, voor de rest krijg je hem overal langs. Hij is echt een schatje, maar het gaat gewoon dat ik zo zacht mogelijk wil, ik ken geen paard op stal dat zo makkelijk te rijden en zo lief is als hij, ja de hoogbejaarden mischien, en het andere paardje van mij. Maar jullie kunnen mij echt niet wijs maken dat als je paard in paniek is dat ie luistert naar ho. 9 van de 10 keer wel als ie paniek is, maar met dt bootje echt niet.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 11:16

Mijn vraag nog steeds, rijden op een paardje dat superlief is waar zouden jullie mee gaan rijden, ik vind bit zit tussen je oren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 11:40

Bit zit tussen de oren? Dus duidelijk ook tussen die van jou.
Superlief paard (wat die van mij ook is)? Gewoon een trens.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 11:42

Ik denk dat het van paard tot paard verschilt, en van ruiter tot ruiter.....
Amigo kon ook gevaarlijk gek doen en was [zowel binnen als buiten] niet helemaal te vertrouwen. Het eerste wat ik heb aangepakt was de rem 'herinstalleren', 'HO' was namelijk een beetje rekbaar begrip geworden bij hem...
Toen de 'HO' weer behoorlijk werkte, heb ik eens geprobeerd hem met bosal [had ik toch nog liggen] te rijden, omdat ik het idee had dat hij nerveus werd van het bit. Bitloos rijden ging wonderwel goed! Momenteel rijd ik Amigo met een side-pull, omdat ik daarmee naar mijn gevoel directere hulpen kan geven. Omdat hij een tijdje geblesseerd is geraakt hebben we 'huiswerk' gekregen van de fysio wat gewoon niet zo lekker wil lukken met de bosal. Amigo's eigenaresse rijdt hem trouwens gewoon met bit, maar ik zou niet meer terug willen.
Niet omdat ik denk dat bitloos rijden beter is, maar omdat ik denk dat we daar momenteel allebei [paard en ik] het beste mee uit de voeten kunnen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 11:51

Als ik met mijn paardje lekker buiten ga rijden, dan rij ik met een bitloos hoofdstel, zo zacht mogelijk (geen side pull of bosal) en als ik geen vieze broek wil krijgen met een barebackpad, anders zonder zadel. En dat is echt genieten

Als ik dan een keertje een soort van voor het eggie wil rijden, hangt er een trens in, of een bit, ligt eraan waar ik zin in heb.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 11:55

Ok andere vraag, waarom rijden jullie met bit?
a omdat iedereen het doet.
b het kan niet anders vanwege wedstrijden
c vrij antwoord.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 12:01

c) vrij antwoord: niet omdat iedereen het doet, en wedstrijden rij ik niet. Maar: Don't try to fix what isn't broken. En met trens kan ik beter gymnasticeren en het ruggebruik bevorderen dan met een bitloze optoming.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 12:03

Maar: Don't try to fix what isn't broken.
Begrijp ik als het goed is , het gaat nu goed, waarom wat anders proberen?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 12:08

Ik zou alleen weer met bit gaan rijden als ik:
a) wedstrijden zou willen gaan rijden
b) ik het gevoel zou hebben dat het paard er beter van zou gaan lopen cq beter 'trainbaar' zou zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 12:13

c. Ik rij dus wel bitloos. Ik heb geen paard wat je iedere dag moet gymnastiseren (alsjeblieft niet zeg). Ik vind het zelfs fijner als je weet dat je paard ook bitloos kan, toch weer een graadje meer gehoorzaamheid.

maarrrr, ze kan ook op trens of op bit, en daarvan wel de vriendelijkeste varianten. Een paard wat niet op een trens kan lopen is ook niet handig..

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 12:34

Oja en nee geen cavia paardje heb een arabiertje en een welsh gekruist met een haflinger. Zijn superlief, iedereen kan er zo met halster mee wegrijden. Het zijn niet van die gedrilde soldaten paarden die bij ho stil staan maar bij een lichte teugelophouding wel, gaan wel rustiger bij ho, maar direct stilstaan nee, het zijn geen automaten die op de rem staan ineens

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 12:42

Je paard hoeft geen gedrilde soldaat te zijn om op 'HO' te reageren..... Persoonlijk durf ik beter op de 'HO' te vertrouwen als Amigo weer eens door het lint gaat dan op een bit of bosal.....
Als hij in paniek raakt, dan is 'HO' zo'n beetje het enige waar hij op reageert en het lijkt hem, gek genoeg, ook te kalmeren. Het komt zo vaak terug in de training [ook op stal & aan de hand] dat het gewoon heel vertrouwd voor hem lijkt te zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 12:43

Dan zou ik die rem er nog even op gaan monteren. Drie stappen doorlopen is in mijn ogen een teken van ongehoorzaamheid. Een paard dat op ho stopt is geen automaat, maar gewoon gehoorzaam. Stel dat je in volle galop op een ravijn afrent/loopt, en je roept ho en je paard kachelt nog een meter door....

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 12:45

@Cassidy: hearhear!

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 12:47

Als jou paard in paniek is zal ieecht niet gelijk na de eerste ho er rustig bij staan, een paard is een vluchtdier, geen soldaatje, ze hebben ook gevoel als angst. Zodra die beneden de berm staat staat ie te trillen maar loopt als de boot voorbij is gewoon weer bruggetje over.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 12:49

Die ander blijft wel gewoon staan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 12:50

Cassidy schreef:
Stel dat je in volle galop op een ravijn afrent/loopt, en je roept ho en je paard kachelt nog een meter door....

Ga je met je reiner ook een beetje voor gaas he

er zijn wel meer paarden die niet direct hoeven te stoppen. Een halthouding in de dressuur is ook geen acute stop dacht ik? En paarden voor de kar moeten ook niet direct op de rem. Om gelijk over ongehoorzaamheid te beginnen vind ik wat kort door de bocht....

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 12:52

Go ser: je hebt ook verschil in paarden, de een is banger dan de ander, ik ben tweeling ik ben zelf iemand die eerder een weerwoord heeft mijn zus daarintegen loopt eerder weg van een ruzie. Zo is er ook verschil in paarden.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 12:54

Als ik mijn paard heb geleerd dat 'HO' acuut stoppen betekent, zie ik 'niet stoppen' of 'nog een paar passen doorlopen' als een ongehoorzaamheid of misschien een communicatiefout...