[WN] over karakter gesproken. Absoluut lezen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

johnnie

Re: over karakter gesproken. Absoluut lezen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 15:46

Anya schreef:
Tuurlijk lijken alle methodes uiteindelijk op elkaar. Zoveel verschil is er nu ook weer niet tussen gewoon gevoel voor paarden, normaal boerenverstand en NH. Hooguit geeft NH handvatten voor mensen die niet direct natuurtalenten zijn (en dat zijn er maar weinig). Bovendien gaat NH wat verder. Mijn pensionhouder is zeer tevreden met een paard dat netjes meeloopt en niet trapt o.i.d. Ik wil dat ze ook nog los netjes meeloopt, komt als ik haar roep, stilstaat als ik dat wil en met een halstertje te rijden is. Dat vindt hij weer overbodig. Het is dus maar wat je wil.

Zeker weten dat die uitdrukking anders is bij angstig of hooghartig
Daarom moet je ook echt leren kijken. Of een natuurtalent zijn. Want je hebt soms maar een spitsecond om te besluiten welke uitdrukking het is en daar je eigen gedrag op aan te passen.

Hoe heb jij dan bereikt wat je wilt met je paard, welk boek, of cursus heb je gevolgt, of mag ik stellen dat je verstand van paarden dusdanig is dat je zelf weet hoe te reageren dit is toch een hele kunst.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:41

haha dat was een lange moeizame weg.
Ik kocht Lan een jaar of zes geleden. B'elanna is een moederloos veulen en opgevoed (nou ja eh) door een oude dame die haar de fles heeft gegeven. In die tijd heeft ze geleerd door iedereen heen te lopen en gewoon niet te doen wat je van haar vroeg. Lan heeft als opa Amor (en die bloedlijn staat niet bekend om de makkelijke lieve, meegaande paarden). Wist ik veel. Ik keek dat paard in de ogen en dacht das mijn paard.

Ik reed toen nog dressuur en kon dat best aardig dacht ik. Wat ze me nooit echt geleerd hadden, was echt omgaan met paarden. Verder kijken dan je neus lang was en duidelijk zijn. Ik reed altijd op fijn gereden behoorlijk volwassen paarden. Lan was dat soort van niet.

In die tijd had ik nog dressuurles. Ik heb twee hele dure (heel goed bekend staande) dressuurinstructrices versleten die maar één antwoord hadden na verloop van tijd. Slofteugel eraan of scherpere sporen. Dat wilde ik nu ook weer niet en bovendien werkte het niet. Ik kreeg er een steigerend en bokkend en niet lopend paard van. Lan hield gewoon op. Hun advies: verkoop dat paard, dat wordt nooit wat. Of stop er maar een veulen in.

Uiteindelijk kreeg ik hulp van een westernruiter. Zij keek naar Lan en ging wat roepen. Ik was redelijk ten einde raad en ben dat gaan opvolgen. Het werkte wonderwel bij Lanna. Daarna zijn we bij nul begonnen. Met grondwerk. En nog meer grondwerk. En met opvoeding. Heel veel opvoeding. Daarbij hebben we onderdelen van Parelli ingepast, ik heb een cursus gedaan en dat werkte goed. Vooral voor mij want ik leerde naar mijn paard kijken (en gemakshalve ook naar andere paarden). Ik heb veel aan Parelli gehad, maar ben absoluut niet recht in de leer.

Inmiddels is Lan met de pinken te rijden, met of zonder bit in, komt ze als ik haar roep, zet de kont bij als ik van een afstand wijs dat de billen om moeten, blijft ze keurig in de stal met een open deur omdat ze weet dat ze er niet uitmag, respecteert ze mijn privé-gebied, etcetera.

Inmiddels is B'elanna dankzij die (inmiddels instructrice) westernruiter en dankzij de basis van Parelli een fijn paard geworden.

Het voordeel van een zo moeilijk paard, is dat als het bij dat paard lukt, dan lukt het bij de meeste paarden wel. Ik wordt nu gevraagd om te helpen bij andere 'mormels', die niet zozeer mormels zijn, maar een baasje hebben dat te onduidelijk of niet consequent genoeg is. Daar wordt een paard redelijk ongelukkig van op den duur. Of ze eindigen in het ergste geval op de paardenmarkt of bij een handelaar als onhandelbaar. Dat moet je voor proberen te zijn. Dat wil zeggen dat ik liever als dat nodig is één gerichte duidelijke schop geef (en die hoeft niet hard te zijn), dan twintig keer zeggen dat het niet mag zonder effectief resultaat Zoiets dus.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:49

Welkom op bokt Johnnie
Wat mooi een paard met een echt karakter.
Wat voor kleur heeft ze?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 17:20

Welkom op Bokt Johnnie

Je hebt me wel nieuwsgierig naar je paardje gemaakt, heb je ook foto's?

Ach, van een merrie met karakter leer je het meest, vind ik
Niet alleen merries, ook andere paarden. Ze laten je dondersgoed weten wanneer je iets teveel van ze vraagt, vooral daar leer je heel veel van

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 18:55

Anya schreef:
haha dat was een lange moeizame weg.
..............Dat wil zeggen dat ik liever als dat nodig is één gerichte duidelijke schop geef (en die hoeft niet hard te zijn), dan twintig keer zeggen dat het niet mag zonder effectief resultaat Zoiets dus.

Enorm spannend en leerzaam verhaal wat mijn vermoedens al staafde. Inderdaad consequent zijn en leren hoe je op de juiste manier met een paard omgaat. Ik heb veel aan hetgeen je neerzette en wil je hiervoor echt bedanken. Je zet mensen op een speciale manier aan het denken en mijn voordeel is, ik hou van mijn paard onbegrenst en zie mijn fouten in. Zo als het nu is doe ik haar tekort, das mijn fout en niet de hare. Wat kunnen mensen, ondanks alles, DOM zijn vr gr John
Laatst bijgewerkt door Anya op 06-08-05 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: edit anya: enorme quote aangepast :-)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 19:02

Graag gedaan! Ik was indertijd ook heel blij met de hulp die ik kreeg en ik heb altijd het meest kunnen leren van ruiters die zo eerlijk waren te vertellen wat er misging

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 19:22

XoNo schreef:
Welkom op Bokt Johnnie

Niet alleen merries, ook andere paarden. Ze laten je dondersgoed weten wanneer je iets teveel van ze vraagt, vooral daar leer je heel veel van

Hallo, zeker heb ik een foto die staat op mijn pc klaar om te worden geladen. De vraag is hoe moet dat. Ik kan redelijk overweg met mijn pc maar hier stokt mijn kennis enigzins.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 19:49

Hallo Johnnie,

Welkom op bokt.

Ik heb eigenlijk maar 1 tip voor je, zorg dat je iemand vind met veel verstand van paarden die met jou mee kijkt naar je merrie en kan vertellen wanneer ze welk gedrag laat zien en hoe je hierop kan reageren!
Uit boekjes leer je geen horsemanship en een clinic is te kort om de volledige omgang paard/mens te begeleiden.
Neem les, ook in verzorging en omgang want dat is nog belangrijker dan rijden.

Veel plezier met je paardje

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 19:57

Nou nog een tip: zorg dat je les krijgt van iemand waarmee het en klikt én die niet de beroerd is je uit te leggen wat je verkeerd en goed doet

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 20:36

Effe een reactie op mijn eerdere stukje, ik heb ook hulp gehad bij het inrijden en nu nog les van een goede instructrice!! Zij heeft mij veel geleerd over het omgaan met het 'stalk'gedrag zal ik het maar noemen van Soraya. Ze vraagt veel aandacht, als ik poets wil ze even tussendoor kriebelen, behandelt mij als een paard door mij te gaan masseren op de rug als ik krom sta om de hoeven uit te krabben. Mijn uitgangspaard is dat ik bepaal of ze onderweg mag ruiken aan dekens en dergelijke, dit is haar favoriete bezigheid nl. Ik negeer haar vaak in haar aandacht vragen en als ik aandacht geef zorg ik dat ik dat ook voor 100% doe, er helemaal ben. Als ze lastig is met bv. opstappen en stilstaan moet ze een paar passen aan de hand achterwaarts. Als ze vaststaat is stemverheffing of als ze bv. wil trappen een tik afdoende. Ik merk dat ze de laatste tijd rustiger wordt en we beter op elkaar ingespeeld raken. Dus het is zoeken naar het evenwicht tussen wat mag wel en niet. Jij bent degene die dit beslist, onthoud dat goed, het is het halve werk. Je straalt dit ook uit naar je paard!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 17:02

Hee Johnnie! Welkom op western! En welkom bij de club-met-karaktervolle-merries . Ik ben het met bovenstaande mensen eens dat je je grenzen moet stellen, maar wil daar ook aan toevoegen dat een paard ook wel eens iets te melden heeft.

Neem Lee, het paard waar het bij ons allemaal mee is begonnen. We kochten dit paard op 15-jarige leeftijd. Ze had een zeer bewogen leven achter de rug en had de zes jaar daarvoor dienst gedaan als (beginners-)lespaard. Het zelfvertrouwen, de rust en de wijsheid die ze uitstraalde deed ons vertrouwelijk aan. Juist die dingen keerden zich later tegen ons! Dit paard had precies haar grenzen bepaald waarbinnen ze zich comfortabel voelde. Ging je over haar grenzen heen, dan kon je rekenen op een verontwaardigd en volmondig "NEE". Waar een ander paard het opgaf, ging zij door, tot GROTE frustratie van verscheidene trainers waar ik de eerste jaren bij heb gelest. Door hen beproefde traininsmethodes werden door Lee resoluut van de tafel geveegd. Wedstrijden hadden we al helemaal uit ons hoofd gezet, want echt iets bereiken deden we toch niet met haar. Op een gegeven moment hebben wij het lescircuit maar vaarwel gezegd en zijn we een andere koers gaan varen. Veel gelezen en naar clinics geweest om nieuwe ideeën op te doen en deze thuis uitgeprobeerd. Het begon te klikken! We kwamen erachter dat Lee met alle liefde en plezier iets voor je wil doen, maar dat ze zich daar niet toe laat dwingen. Met Lee moet je compromissen sluiten en duidelijke afspraken maken. En - en daar wilde ik eigenlijk naar toe- je moet haar respecteren voor wat ze is en vooral niet voorbij gaan aan haar mening en haar levenservaring . Ik weet nu dat als ik een "NEE" krijg van haar, ik moet gaan nadenken over het waarom daarachter. Soms is haar nee gegrond en accepteer ik het. Soms ben ik het met haar oneens en krijgt ze van mij een "NEE". Wonderbaarlijk genoeg wordt het dan zonder morren geaccepteerd! In dit licht begin ik de boeken van Mark Rashid steeds beter te begrijpen!

Wat ik maar wil zeggen is: je merrie vertoont misschien nu onacceptabel gedrag, maar het zou zonde zijn als ze haar mening helemaal niet meer zou laten zien. Je moet heel blij zijn met een merrie als deze! Met Lee hebben we misschien in de ogen van veel mensen "niets bereikt". Wij zien dat anders. Lee is de grootste lerares geweest die we ons konden wensen en we hebben enorm veel respect voor deze mentaal ijzersterke merrie. Ik vind jouw verhaal heel herkenbaar. Ik hoop dan ook dat jij net zo veel plezier van je paard gaat hebben als wij van Lee !

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 17:24

johnnie schreef:
meikie schreef:
Heel herkenbaar, je verhaal, Johnnie! Ik heb een NRPS merrie die als ze me hoort lopen hinnikt om aandacht. Soms is ze niet te genieten maar vaak heel erg knuffelig en schattig. De valkuil is deze karaktermerries niet te verpesten door teveel aandacht en verwenning. Vaak moet ik ook lachen om haar houding en de blik in haar ogen, ze is hartveroverend! Veel sucses met jouw lieve merrie!!

Je hebt het echt bij het rechte end, knuffelig en schattig en veranderlijk verradelijk maar nu weet ik nog niet hoe je met zon paard moet omgaan.

Is hier lectuur over.

www.johnlyons.com

ik noem dat geen karakter maar "attitude"

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 17:46

Goede suggestie van Jackie.
Mijn persoonlijke aanrader mbt wat ik hierboven schreef: www.markrashid.com Past volgens mij goed bij de manier waarop jij naar je paard kijkt .

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 18:10

Mac schreef:
Hee Johnnie! Welkom op western! En welkom bij de club-met-karaktervolle-merries . Ik ben het met bovenstaande mensen eens dat je je grenzen moet stellen, maar wil daar ook aan toevoegen dat een paard ook wel eens iets te melden heeft.

Neem Lee, het paard waar het bij ons allemaal mee is begonnen. We kochten dit paard op 15-jarige leeftijd. Ze had een zeer bewogen leven achter de rug en had de zes jaar daarvoor dienst gedaan als (beginners-)lespaard. Het zelfvertrouwen, de rust en de wijsheid die ze uitstraalde deed ons vertrouwelijk aan. Juist die dingen keerden zich later tegen ons! Dit paard had precies haar grenzen bepaald waarbinnen ze zich comfortabel voelde. Ging je over haar grenzen heen, dan kon je rekenen op een verontwaardigd en volmondig "NEE". Waar een ander paard het opgaf, ging zij door, tot GROTE frustratie van verscheidene trainers waar ik de eerste jaren bij heb gelest. Door hen beproefde traininsmethodes werden door Lee resoluut van de tafel geveegd. Wedstrijden hadden we al helemaal uit ons hoofd gezet, want echt iets bereiken deden we toch niet met haar. Op een gegeven moment hebben wij het lescircuit maar vaarwel gezegd en zijn we een andere koers gaan varen. Veel gelezen en naar clinics geweest om nieuwe ideeën op te doen en deze thuis uitgeprobeerd. Het begon te klikken! We kwamen erachter dat Lee met alle liefde en plezier iets voor je wil doen, maar dat ze zich daar niet toe laat dwingen. Met Lee moet je compromissen sluiten en duidelijke afspraken maken. En - en daar wilde ik eigenlijk naar toe- je moet haar respecteren voor wat ze is en vooral niet voorbij gaan aan haar mening en haar levenservaring . Ik weet nu dat als ik een "NEE" krijg van haar, ik moet gaan nadenken over het waarom daarachter. Soms is haar nee gegrond en accepteer ik het. Soms ben ik het met haar oneens en krijgt ze van mij een "NEE". Wonderbaarlijk genoeg wordt het dan zonder morren geaccepteerd! In dit licht begin ik de boeken van Mark Rashid steeds beter te begrijpen!

Wat ik maar wil zeggen is: je merrie vertoont misschien nu onacceptabel gedrag, maar het zou zonde zijn als ze haar mening helemaal niet meer zou laten zien. Je moet heel blij zijn met een merrie als deze! Met Lee hebben we misschien in de ogen van veel mensen "niets bereikt". Wij zien dat anders. Lee is de grootste lerares geweest die we ons konden wensen en we hebben enorm veel respect voor deze mentaal ijzersterke merrie. Ik vind jouw verhaal heel herkenbaar. Ik hoop dan ook dat jij net zo veel plezier van je paard gaat hebben als wij van Lee !

Mee eens, een paard met levenservaring vertelt je wel hoe het zit.

Mijn probleem evenals het jouwe, kan je oplossen door de expertise van mensen die met dit bijltje hebben gehakt. Kennis vergaar je door te vragen en te experimenteren echter bij mijn geexperimenteer kom ik steeds meer problemen tegen. Het probleem zit hem in de omgang. Ik ben me bewust dat dit soort karakterpaarden een enorm probleem vormen. De ene dag alles goed, de andere dag begint met bokken onder het loungeren, met de oren naar achter dreigend op je af komen, stappen met de voeten, niet opgezadeld willen worden en ga zo maar door. Ik ben nimmer een voorstander van slaan of ander geweld gebruiken want, hierdoor wordt het probleem alleen maar groter. Ze is enorm dominant en dit moet ik zien te doorbreken. Tot vandaag lachte ik hiermee en negeerde ik dit gedrag, echter het brengt meer problemen teweeg dan dat ik wil.

Op dit moment zie ik maar een oplossing en dat is de paardentaal leren; het paard zal ongetwijfeld iets te zeggen of te vragen hebben. Er moet worden gewerkt aan een balans dus een cursus staat voor de deur, ik overweeg Parelli. Ik hoop hier wat aan te hebben en natuurlijk iedere suggestie van jullie is zeer welkom. Je verhaal is duidelijk en ik zie dat je reeds verder bent gegaan en het goed is bevallen. Dit betekent dat je weer plezier hebt met je paard en hopenlijk kan ik dit binnenkort ook zeggen. de wil is er. Thanks

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 18:52

Elk paard is anders, dus het zal met elk paard experimenteren worden. Parelli werkte bij Lee dus niet altijd, vanwege het gebrek aan ruimte voor een compromis. Ik heb daarom -met wisselend succes- van alles bij elkaar geschraapt. Sch**t hebben aan wat anderen daarvan vinden helpt ook . Persoonlijke mening is dit dus he .

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 19:44

@Mac, die ruimte kun je toch zelf inbouwen? Dat doe ik ook. Zo gun ik Lan af en toe haar succesjes. Bijvoorbeeld: ze weet dat ze de stal niet uit mag. Maar ze houdt prima in de gaten waar ik ben. En als ik niet meer zichtbaar ben en lang genoeg om de hoek sta, dan sluipt ze de stal uit en loopt rechtstreeks naar de muesli-ton. Deksel eraf en een grote hap. Dan kom ik binnen en zeg "LAHAN NEE". Dan kijkt ze op, neemt nog gauw een hap en gaat haar stal weer in. Met een zeer tevreden blik. Bij Lan werkt het als ze het gevoel heeft af en toe met iets weg te kunnen komen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 20:15

Ik heb het eerste bericht in dit topic met een brede grijns op mijn gezicht gelezen, en het is duidelijk, Johnnie, dat jij je match gevonden hebt. Als dit al twee jaar zo gaat, denk ik niet dat het tot uitersten gaat komen, maar je laat je toch aardig door je merrie manipuleren, John!

Ik vind het leuk dat je zoveel plezier hebt in je paard, en het is ook een pluspunt voor het Quarterras om te lezen hoe ze zich gedraagd (wel haar (on)hebbelijkheidjes, maar niet echt gevaarlijk) ...ik hoop alleen dat je nooit een echte aanvaring met haar gaat hebben....

Parelli, zoals je zelf overweegt, lijkt me een goede methode om te beginnen met paardentaal, en zoetjes aan overwicht op haar te krijgen zonder echt een gevecht met haar aan te moeten gaan.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 23:28

Vandaag heb ik Sparkley der eerste les gegeven in hoe ik het graag zou hebben.
Op de eerste plaats tolereer ik haar gedrag niet meer dat ze met de kont naar me toe gaat staan. Ik moet zeggen het heeft effe geduurt maar er kwam een reactie. Ik moest er telkens zelf mee lachen. Maar ja even serieus, ik heb mijn vrouw vandaan Sparkley uit de wei laten halen en ik zelf stond in de stal, je weet wel heel ontspannen. Normaal ligt haar portie hooi voor verveling tegen te gaan al klaar maar dees reis had ik het over de balken gelegd in de ruimte ernaast. Ik ging op de balken zitten en telkens probeerde ze het hooi te pakken. Ik keek haar strak in de ogen en richte me op en nam een houding aan van weg of je krijgt ereen. Ze heeft er inderdaad ook een paar gehad, een lel tegen de poot. En terug dat ze ging. Nu dan maar met met haar hoofd zwaaien en ja dat moest ik ook niet dus weer dreigen met een lel. Dit was nog niet genoeg en toen kwam haar mooi kontje weer in zicht, nou ik ben er toch maar even tegen aan gaan leunen met een voet. Deze overheerlijke confrontatie heeft 2 uur geduurd, mijn tijd heb ik tussendoor doodgeslagen met een pafke en ze stond me echt te bekijken wat is dit.

Haar reacties waren ronduit lachwekkend en ik heb me ook in moeten houden. Het ijs begon weer een beetje te breken, ze teste me nog een paar keer uit en ik hoefde maar te kijken. Afgelopen uit. Hetgeen ik wilde bereiken pas een positieve stap in mijn richting wat ook gebeurde, Ik heb haar goed geaait, klom over de balk en gaf haar der hooi. En zo kon ze de mijne eens bekijken. (kontje dus )

Dus morgen weer van het zelfde laken een pak enzo steeds maar een stapje verder. Klein succesje dus met al hetgeen ik las tussen de regels door van jullie reacties. Ik blijf nu aan de bal, kom zeg, ik me van een paard laten vertellen hoe en wat. Maar ik hou van dit beest en ben er nog steeds blij mee. Het ergste vind ik dat ik er ernstig bij moet blijven das niet zo mijn aard.

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 00:56

johnnie schreef:
XoNo schreef:
Welkom op Bokt Johnnie

Hallo, zeker heb ik een foto die staat op mijn pc klaar om te worden geladen. De vraag is hoe moet dat. Ik kan redelijk overweg met mijn pc maar hier stokt mijn kennis enigzins.

Werkt precies hetzelfde als je foto die je op Prairie hebt gezet

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 07:33

Als je Parelli gaat volgen zal je bij Parelli de term "schwiegermutterblick" tegenkomen (Schoonmoedergezicht, vrij vertaald). Dat betekend dus dat je streng en een beetje boos moet kijken als je met je paard bezig bent, en niet met een brede smile, hoe grappig je de reactie ook vindt.

De eerste stap is iig gezet, maar 2 uur, mijn hemel!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 07:41

Hey Johnnie!
Ik heb niet het hele verhaal doorgelezen (sommige reacties al helemaal niet ) maar ik vind het erg leuk hoe je met je paard bezig bent!! Je respecteerd haar en je houd van haar! Dat lees je duidelijk terug! Wat ontzettend leuk om te lezen ipv mensen die almaar ruzie maken met hun dier, tot beider frustratie..

Je pakt t op een goeie manier op, en je hebt duidelijk veel plezier in je paard, ondanks haar streken! Daar kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen! Hulde!!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 07:58

Cassidy schreef:
De eerste stap is iig gezet, maar 2 uur, mijn hemel!

Twee uur is NIKS hoor bij sommige paarden (ik noem geen namen )

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 08:01

Nou ja, geduld is een schone zaak. Ik vind het lovenswaardig dat iemand de tijd neemt, en niet de houding heeft van 'NU doe je het maar, omdat ik het wil'.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 08:11

Cassidy schreef:
Als je Parelli gaat volgen zal je bij Parelli de term "schwiegermutterblick" tegenkomen (Schoonmoedergezicht, vrij vertaald). Dat betekend dus dat je streng en een beetje boos moet kijken als je met je paard bezig bent, en niet met een brede smile, hoe grappig je de reactie ook vindt.

Kleine aanvulling, een brede smile is prima zodra de gewenste reaktie gegeven wordt. En schwiegermutter alleen als je wilt dat er iets gebeurd, dus niet continu kwaad rondlopen. ( krijg je ook rimpels van )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 08:13

Ik wist niet dat Parelli een Duitse schoonmoeder had