[WN] half quarters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 18:11

Het ligt er denk ik aan wat voor paard je wilt fokken. Ik kan me bv voorstellen dat men voor bijv. de hunterklassen weer wat meer American Thouroughbred bloed wil.
Maar ik denk dat het kostenplaatje van de aanschaf van een quarter inderdaad meespeelt bij het fokken van een veulen. Ik denk dat mensen daarom beslissen dat het goedkoper is een halfquarter te fokken. En ik moet zeggen dat onze halfquarter ons prima bevalt!

ElCid

half quarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 19:15

En om dan maar even echt de knuppel in het hoederhok te gooien. Wat is een Quarter eigenlijk ?
Ja , ook een ras wat door kruisingen tot stand is gekomen. En wel kruisingen tussen Thoroughbreds en diverse andere paarden.
De quarter is nog een heel jong ras , zo'n 150 jaar geleden werden de eerste gefokt ,waar binnen nog heel veel verschillende types rondlopen.
Bovenstaande geldt overigens voor alle paardenrassen ,ook Engelse en Arabische Volbloeds , de laatstse weliswaar een van de oudste rassen , waaruit het Engels volbloed is ontstaan , zijn door kruisingen tot stand gekomen.
De Engelse benaming , Thoroughbred is voor deze rassen ook veel beter , dit betekent nl. zoiets als helemaal , tot in perfectie doorgefokt , of de Franse naam , Pur Sang, kortweg zuiver bloed.
Door eindeloze kruisingen is er dus een paard ontstaan wat hetzelfde type ging doorerven met dezelfde eigenschappen en zo typevast is dat het zijn stempel drukt op andre rassen waarmee het gekruist is. Ook op de quarter , etc.
Oftwel , eigenlijk zijn alle paardenrassen dus ontstaan uit kruisingen.
Dus wie weet wat voor rassen we nog gaan "maken".
Weleens van een Quarab of een Morab gehoord , dit zijn , kruisingen van Arabieren met quarters of morgans. Er bestaat ook een stamnoek voor in Amerika. En dat is nog het topje van een hele grote ijsberg.

Roan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 22:05

Citaat:
Mijn half Quarter of te wel mijn American Indian Horse is zoals wij dat noemen een kind van de liefde tussen een quarter merrie en een , heel waarschijnlijk, Welshcob hengstje.

Ik raak de draad een beetje kwijt Pling
Is een half Quarter altijd ook een American Indian Horse?
Mijn paard is een kruising Paint / KWPN, is daar dan ook weer een apart register voor?
Ze staat nu trouwens ingeschreven in het NRPS Verward

snoopy1997

half quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 23:50

Hoi, ik heb een leuke lieve merrie gekocht, die voor mij nu betaalbaar is. Ik zou het heel leuk vinden om van haar een veulen over te houden. Omdat ik voor western kies zou ik dan een quarter hengst nemen om toch wat van dit ras dat ervoor geschikt is in te hebben. Ik had vroeger ook graag van mijn ponymerrie een veulen willen overhouden, maar was toen nog niet daarmee zo bezig. Heb later wel twee mooie veulens gefokt met mijn ex uit onze quartermerrie. Nu heb ik een halfarabier, superlief en van mezelf. Ze is ook liever dan mijn quartermerrie die ik dus niet meer heb. Wat is er mis mee als ik western wil rijden en bij haar een quarterhengst zoek wat hopelijk een leuk western paardje geeft voor mij in de toekomst als zij te oud wordt. Ik zou dan op zijn karakter letten en bouw. Registratie vind ik persoonlijk niet zo belamgrijk. Ik denk ook dat het bij mijn merrie past, zij is 1.40m en normale bouw. Gekruiste kinderen zijn inderdaad ook erg mooi! Maar over sommige gekruiste honden heb ik wel sterk mijn twijfels, soms kan het echt niet, als de verschillen van de maten of bouw te groot zijn. Dit is natuurlijk maar mijn persoonlijke mening en beetje droom voor in de toekomst.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 00:51

Ha Roan,
Het American Indian Registry is voor paarden met 50% of meer ´amerikaans´ bloed, dus nakomelingen van een quarter, paint, morgan enz. gekruist met een ander ras. Jou paard komt dus waarschijnlijk ook in aanmerking omdat hij half paint is. Ze kijken echter ook nog naar de bouw en evt. aftekeningen. Afhankelijk van het type paard worden ze ingedeeld in een catogory. Dusty zit bijv. in de catogory M van Modern type. Ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat het paard ook bont moet zijn, maar dat zou ik na kunnen zoeken. Wij (mijn zus en ik) hadden Dusty ook in het nrps stamboek op kunnen laten nemen, maar omdat ze hier helemaal geen binding mee heeft qua ras, hebben we voor het American Indian gekozen.