[WN] Vraagje voor juryleden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Re: Vraagje voor juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:55

Ehhh volgens mij zit alleen Chris hier als jury toch????? (en na het geweldige weekendje zijn we toch een beetje aspirant-jury's......)

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 14:56

Idd Sonja, die overgang is nog simpel, zelfs nog een soort van logisch opgebouwd en verder was de proef ook helemaal niet lastig (vond ik).

=^.,.^=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:15

crazycactus schreef:
Ehhh volgens mij zit alleen Chris hier als jury toch????? (en na het geweldige weekendje zijn we toch een beetje aspirant-jury's......)

Jan Trel is ook jury toch?
En Ed, leest die niet meer mee dan?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:22

Francis wel, maar of Ed ook kijkt????????? Jan Trel ook jury?
Wist ik niet of ben ik alweer vergeten (sorry Jan....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:24

Of heb ik dat nou helemaal zelf verzonnen?
Zo creatief ben ik toch niet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:27

Wat is een contragalop op een rechte lijn anders als een normale galop ??? Kweste van met je andere been de hulp geven toch.
En idd zoals Sonja al zegt is terug van lope naar een iets snellere draf* voor een beginner beter te doen dan terug naar een jog.

*Nu weet ik wel dat extended iets anders is als 'iets sneller', maar dat verschil is zelfs in de Amateur/Open maar zelden te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:50

SM ik denk dat er een curve in zat want er staat geen turn/pivot bij pion 3 beschreven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:55

Uit de opsomming van farichta was dat niet duidelijk op te maken , maar misschien maakte iedereen het zich wel moeilijker als de opzet was door ook de bocht in contragalop te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:57

Ik neem aan dat er een tekening bijstond

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:05

Aan farichta het verlossende woord dan

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:13

De proef in kwestie waar jullie het over hebben is getekend door mij.
Door een misverstand is blijkbaar de proef die bedoeld was voor de amateurs bij de beginners terecht gekomen. Vandaar de moeilijkheidsgraad.
Het ging om een "halve grote cirkel" in de contra galop.

Deze proef was het denk ik:

Afbeelding
Start at 1
Walk to 2
Jog to 3
Left lope to 4
Extended jog to 5
Walk to 6
Stop and back-up 6 steps

Bij de beginnerstrail vind ik dat een beginner best achteruit door een hek moet kunnen gaan. Er mag toch wel wat uitdaging in een proef zitten toch? Het was ook niet zomaar eerste de beste onderlinge wedstrijd!

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:14

sorry, het ene lijntje is eraf gevallen
was een rechte lijn met walk naar 2 en jog naar 3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:16

Keurig proefje en zo te zien zat er ruimte genoeg voor de curve dus 't was ook niet direct een halve volte halve baan ofzo.
Goed te doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:27

Proefje ziet er netjes uit.
Ik denk dat als je ietsjes voor 3 aanspringt (en je paard dus nog recht is) dat de contragalop 'de bocht door' ook voor een beginner moet kunnen. Al was het niet de bedoeling

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 17:52

Of er genoeg ruimte voor de curve was kan ik nooit zien op een getekend pattern. Ik heb zo vaak meegemaakt dat het op het plaatje leek of je genoeg ruimte had, wat in de werkelijkheid heel krap bleek te zijn, net als in trailproeven.

Persoonlijk vind ik contra iets te moeilijk in een beginnersproef, zeker als je dit ook nog in een bocht moet doen. Tuurlijk vinden wij het allemaal wel te doen, maar waar zijn de beginners in dit verhaal? Ik vind contra best pittig. Hoe groot was de halve cirkel in werkelijkheid farichta?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 17:59

Kijk van contra naar extended voor de amateurs vind ik wel een leuke uitdaging. Dan moet je die verruiming ook echt laten zien. Volgens mij is het verder wel te doen, je kunt een ruime bocht maken en je paard aan laten springen als je nog recht bent.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 18:04

Tuurlijk kan dat allemaal, maar beginners zijn niet voor niets beginners. Om uit te kienen dat je nog je paard nog recht moet houden, de bocht niet te krap moet nemen e.d. komt veelal uit showervaring of uit tips van mensen met showervaring. Beginners hebben nog niet zoveel showervaring.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 18:20

Xono ik heb 0,0 showervaring en weet ook hoe je het kunt oplossen . Showen is niet alleen rond kunnen sturen, maar ook technisch inzicht hebben. En dat leer je niet op een paard

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 18:22

Tuurlijk, dat ook...nja, jullie kunnen zeggen wat je wilt, maar ik vind het iets TE voor een beginnersproef

dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 19:48

ik ben het met xono eens dat de contra galop in een beginners proefje te moeilyk is.
volgens my leg je de balk dan net iets te hoog.(zeker geen stimulans voor meer deelname,als je gewoon eens voor de luut mee doet)

zoek ik onder google onder contra galop,dan word deze oefing ook aangegeven als een vaardigheid voor gevorderen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 20:27

Ik vind het ook best pittig.
Tuurlijk, in de 'verkeerde' galop een bocht om kan ik ook nog wel Maar in een echte rijtechnisch goede contra galop een bocht om wordt al lastiger.
Normaal gesproken is dat een gevorderde oefening die in een andere tak van paardensport op een leuk niveau pas gevraagd wordt.
En inderdaad, op papier heb ik dingen ook wel eens ruim zien staan maar dan is het in het echt soms vrij krap.

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 23:29

Ik ben zo'n beginner en doe op mijn stal op 28 augustus mee aan mijn eerste onderlinge wedstrijd. Hoop dat ze dan geen contra galop vragen, dat vind ik echt nog te moeilijk in een beginnersproef. Het engelse systeem met winstpunten en andere proeven is daarom nog ze gek nog niet, de onderverdeling van niveau is daar duidelijker. Kan je steeds iets meer vragen van de ruiters en paarden. Dus mijn boodschap is, houdt het eenvoudig voor beginners!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 23:32

cornelie schreef:
Ik vind het ook best pittig.
Tuurlijk, in de 'verkeerde' galop een bocht om kan ik ook nog wel Maar in een echte rijtechnisch goede contra galop een bocht om wordt al lastiger.

Dat ben ik wel eens. Bij contragalop gaat het er toch om dat je o.a. de juiste stelling houdt. Dat vergt wel iets meer dan in de verkeerde galop door de bocht. Maar er is al gezegd: deze proef was eigenlijk voor de amateurs bedoeld.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 23:42

Wat vinden jullie WEL kunnen voor de beginners in zowel trail als hms proeven?

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 06:24

Daar ben ik dan weer en hopelijk heb ik al jullie vragen onthouden

Het was inderdaad de proef van PeppySan en zoals jullie kunnen zien was dat heel netjes uitgewerkt. De wetenschap dat deze voor de amateurs bedoeld was is een extra opsteker, want ik was best tevreden over onze uitvoering, al zijn er natuurlijk genoeg punten die kunnen worden verbeterd Maar als je bedenkt dat dit ons 2e wedstrijdje ooit is en ik in de tijd dat ik King heb (sinds 13/2/2004, daarvoor 5 jaar engels gereden) maar 2 lessen heb gehad, ben ik meer dan tevreden!

De proef was redelijk ruim opgezet, wat ik geleerd heb van de proefjes die ik via de link in een ander topic heb uitgedraaid en uitgeprobeerd, is je ruimte te creëeren en op tijd met het voorbereiden van je paard te beginnen. Zo ben ik zodra King in jog zat, begonnen hem voor te bereiden op die linker galop en heb hem eerst nog een sprong vooruit laten zetten voordat we de bocht gingen maken. Ik zal dan ook zeker niet beweren dat het een prima uitgevoerde contra galop was

=^.,.^=