[WN] vraagje over westernzadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cornelie

Re: vraagje over westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 07:01

Ach joh, als hij wat koppig is met rijden gaat dan toch gewoon de zweep erover

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 08:04

Cassidy schreef:
Dus als je zadel niet past blijf je hem evengoed op je paard leggen? Alleen omdat het zadel jou goed past? Dan vraag ik me af wanneer het punt komt dat je naar je paard luisterd en aan hem denkt i.p.v jezelf. Hoe erg moeten de klachten worden?

Klachten?
Welke klachten?
Mijn kont zit goed en al het andere....had ie maar geen paard moeten worden....

MSQuincyTE schreef:
Ik gebruik nou een bult up pad mijn paard heeft geen klacht, want de pad werkt heel erg goed daarvoor hebben ze de bult up pad uit gevonden

Ze hebben build-up pads uitgevonden om de goed gelovigen naast een niet correct passend zadel ook nog eens een duur pad te kunnen verkopen....

cornelie schreef:
Ach joh, als hij wat koppig is met rijden gaat dan toch gewoon de zweep erover

Goed zo Cornelie, jij begrijpt het.

Al met al is dit topic voor mij weer bevestiging dat er nog zat arme paarden rondlopen en dat ik maar weer aan het werk ga (passende zadels maken voor mensen die iets verder denken dan hun neus lang is).

Sterkte paard.

MVG Louis

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 08:25

Werk zat, in de engelse zadelmakelarij ligt zo'n 90-95 % slecht tot net niet goed dus zoiets zal het in de westernsport ook wel zijn.

AnkyVanG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 09:42

build up pad? proberen of niet?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 10:43

Niet proberen, en verder kijken.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 12:39

Waarom hebben ze dan bul up pads uit gevonden????????

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:48

Om geld te verdienen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:52

Dat is natuurlijk maar flauwekul om geld te verdienen.
Waarom werkt het dan wel goed op mijn paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:52

Een jonger paard is meestal smaller dan een wat ouder paard. Vaak worden de paarden erg vroeg ingereden, en veranderen ze binnen hele korte tijd qua bouw. Zoals je zelf hebt gezien is een westernzadel geen goedkope aanschaffing. Dus zijn er mensen die een westernzadel met een build up pad tijdelijk opvullen. Maar dat blijft lapwerk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:54

MSQuincyTE schreef:

Werkt het echt goed op jouw paard? Ben je daar zeker van? Of ben je niet anders gewend (en je paard ook niet?)
Als je eenmaal op een goed passend (zowel voor jouw als voor je paard) zadel hebt gezeten wil je niet anders meer.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:54

MSQuincyTE schreef:

Ben jij een zadelmaker? Kun jij de toekomst voorspellen?

Als het antwoord op beide vragen nee is, kun je dus niet weten of zo'n pad werkt voor je paard

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:58

Ik sins maart 2004 een bult up pad.
En het werkt gewoon goed.
Dan zal ik jullie eens een leuk probleemjpe voor leggen dat is het volgende: Wat doen jullie er aan als jullie paard scheef is.
Mijn zadel is helemaal goed dus daar ligt het niet aan

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 14:01

Zorgen dat je paard recht wordt.
Op den duur kan een paard namelijk allerlei nadelinge gevolgen ondervinden als gevolg van de scheefheid zoals klinische HKO

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 14:05

Ze is altijd al scheef geweest.
Je ziet het ook goed als ik haar longeer dat haar rechter heup hoger is als de linker en voor de rechter kant van de schoft moet ze vierkant gaan staan omdat goed te kunen zien

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 14:16

Hoe bedoel je "scheef"? Eenzijdig minder bespierd? Dan is een op maat gemaakt zadel eerder een uitkomst dat de build up pad. En misschien moet je je werk er op aan gaan passen zodat de eenzijdige bespiering wat minder wordt/ de minder bespierde kant wat beter wordt ontwikkeld.

Overigens vraag ik me af of er al eens een kraker of fysio bij is geweest. Misschien is de scheefheid puur gekomen door verkeerd staan, of een blessure. Beetje kortzichtig om niet meteen verder te kijken en een build up pad als enige remedie te zien.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 14:37

Ja die is al een keer geweest.
En anders vraag cracycactus op bokt maar

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 14:37

En als je niet geloofd dat ze scheef is moet je maar langs komen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 14:39

Alle paarden zijn in meer of mindere mate scheef. Bekijk de topics op medisch maar eens, door een goede manier van rijden kun je er wat aan doen, en ik weet niet hoe dat zit met een westernzadel, maar op zich kun je een engels zadel er wel op aanpassen....

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 14:55

Ik ga geen engels zadel op mijn quarter horse leggen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 14:58

Wat ms Quincy te zegt is waar, haar paard is scheef gebouwd. En niet een klein beetje maar echt centimeters. We hebben er al verschillende zadels op gehad, maar het blijft lastig. Vooral in de galop merk je het heel erg dan zakken de zadels allemaal naar links (of rechts, ik weet het niet meer precies want het is alweer een tijdje geleden dat ik Quincy gereden heb.) Dat is heel lastig, en ik vraag me af of dit wel op te lossen zou zijn met een op maat gemaakt zadel. Want dan zou er een hele boom op maat gemaakt worden. Stel dat er dan iets met Quincy gebeurt waardoor ze niet meer te berijden is (of erger.....maar daar denk ik liever niet aan) dan zit je met een zadel wat op geen enkel ander paard past.
Voor de rest loopt ze overigens prima, na een paar bezoekjes van de fysio omdat ze bijna 2 jaar niet bereden was liep ze met lekker ontspannen rug. Dit paardje kan heel erg lekker joggen, maar helaas is de galop een heel stuk minder.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 15:02

Heel erg bedank cracycactus.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 15:02

crazycactus schreef:
Dat is heel lastig, en ik vraag me af of dit wel op te lossen zou zijn met een op maat gemaakt zadel. Want dan zou er een hele boom op maat gemaakt worden. Stel dat er dan iets met Quincy gebeurt waardoor ze niet meer te berijden is (of erger.....maar daar denk ik liever niet aan) dan zit je met een zadel wat op geen enkel ander paard past.

Een op maat gemaakt zadel is ook precies dat: een voor 1 paard op maat gemaakt zadel, dat doorgaans maar moeilijk op een ander paard past.
Of een op maat gemaakt zadel het scheefzakken in de galop zal kunnen verminderen of zelfs helemaal weg kan nemen kan alleen de vakman beantwoorden. Wij hebben iig een geval op stal gehad waar een op maat gemaakt zadel het scheef zitten van de ruiter (veroorzaakt door het paard) heeft opgelost.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 15:06

Wat als, wat als... Wat als dat paard nog 20 jaar meegaat? Dan zou een passend zadel toch wel erg prettig voor dat dier zijn nietwaar?! En zo'n groot prijsverschil is er niet tussen een hand- en op maat gemaakt zadel zadel van bijvoorbeeld Sablou (altijd afhankelijk van je wensen natuurlijk) met een kwaliteitszadel uit een gerenommeerde western winkel.

Enneh, MSQuincyTE, neem een lekkere dikke bruine boterham met kaas ofzo, want volgens mij heb je honger!

=^.,.^=

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 15:09

Dat zou ik idd ook graag willen weten van Sablou. Het zou het rijden op Quincy wel een stuk aangenamer maken (waarschijnlijk ook voor Quincy zelf.) He Ms Quincy Te.... ik wil je zadel wel hebben hoor (het is namelijk een heerlijk zadel die ze van mijn trainer gekocht heeft. Daar baalde ik behoorlijk van want ik zat al een tijdje te azen op dat zadel alleen wist ik niet dat hij hem wel wilde verkopen. Hij heeft er overigens zelf ook wel een beetje spijt van dat hij hem toen verkocht heeft.......)
@farichta:Nou 20 jaar zal ze wel niet meer meegaan denk ik hoor. Dan is ze dik in de 30.......

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 15:21

MSQuincyTE schreef:
Ik ga geen engels zadel op mijn quarter horse leggen

Zeg ik dat dan?

Nee, maar je zou in ieder geval eens kunnen kijken naar de mogelijkheden voor het aanpassen van het zadel aan je paard zodat het vooral voor je paard fijner wordt.