[WN] Meningen gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adrienne

Re: Meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 16:11

Ik denk dat het zeer zeker van belang is dat een instrukteur wedstrijd ervaring heeft. Hij of zij hoeft voor mij niet in het a of b kader te rijden
Maar moet wel een zekere ervaring hebben en een inzicht in hoe wedstrijd paterns worden gereden waar je op moet letten wat wel en niet mag tijdens bv een pleasure proef enz enz.
Dat kan een trainer die zelf nooit in de show ring te vinden is niet zelf ervaren en dus ook zijn /haar leerlingen daar niet in ondersteunen.

Ik denk dus dat het een groot gemis is als een trainer nooit zijn wedstrijd outfit aan trekt en een aantal wedstrijden per jaar op zijn naam heeft staan. Dus nog een keer het hoeft geen super hoog vlieger te zijn maar wel netjes in de midden moot mee kunnen.
Een trainer die niet die ambities heeft zou ik dus direct skippen als ik zelf wel wedstrijd ambitie heb.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 16:42

Niet mee eens. Er kunnen meerdere redenen zijn waarom een trainer niet meedoet aan wedstrijden, en niet de minste is het gebrek aan een geschikt paard. Blessures kunnen veel revalidatietijd kosten en niet altijd zijn de middelen voorhanden om direct maar een ander paard aan te schaffen. En ook als trainer moet je dat maar willen. En ook als trainer moet je er maar tegenkunnen om niet in de middenmoot te belanden maar iedere keer op hun kop gezeten te worden. Want laten we eerlijk zijn: Prof is niet gelijk aan Prof. Een instructie die wat mensen les geeft kan niet op tegen Rieky of Walter of andere profs.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 08:39

Yorel schreef:
"Deze instructeur heeft zelf nog nooit deel genomen aan een wedstrijd, dus kan deze persoon geen les geven"

Wat een onzin!

Persoonlijk ken ik veel instructeurs in wat voor een vorm dan ook, die bepaalde zaken beter kunnen verwoorden en of overbrengen dan BV een wedstrijd gerichte instructeur.
Instructie geven, is niet voor iedereen weggelegd.
Begrijpend uitleggen vind ik persoonlijk een vak, en heb daar ook veel waardering voor.
Ben er wel van overtuigd dat als zo’n wedstrijd gerichte instructeur die ook nog eens begrijpend kan uitleggen, een voordeel kan wezen voor de wedstrijd gerichte lesnemer.

Maar als zo’n wedstrijd gerichte instructeur zelf heeft bewezen, dat deze BV niet met wedstrijd spanningen zou kunnen omgaan, kan je in mijn beleving beter je lessen blijven volgen bij zo’n goede instructeur zonder wedstrijd ervaring.

Dit kan namelijk een averechtse werking hebben op de wedstrijd gerichte lesnemer, die met de problemen van de wedstrijd gerichte onzekere maar goed uitlegende instructeur, al op voorhand te maken heeft. Er is hier een mooi spreek woord voor, en dat is, de lamme helpen de blinde.

Als je namelijk wedstrijd gericht les neemt, doe je dat uiteindelijk om je ook op een wedstrijd te kunnen manifesteren. Iemand leren te laten uitgaan van zijn eigen krachten, dat is maar voor weinig instructeurs weggelegd, terwijl dit misschien wel het belangrijkste is, wat een les nemende wedstrijd gerichte mee gegeven kan worden.

Resumé:
Liever een goede instructeur zonder wedstrijd ervaring, dat een wedstrijd gerichte instructeur met een show probleem.

Groeten Peter.