[WN] waarom western...(niet-westernruiter)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: waarom western...(niet-westernruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 13:24

Het kan ook alles er omheen zijn. Ik wilde niet over op de paarden bijv. Natuurlijk kan je ook met je pony bij de paarden starten, maar moeilijke leeftijd enzo. Ik had het ook wel gehad gewoon. Western past gewoon meer bij mij nu. Ik vind een westernzadel lekker zitten en rij graag in een spijkerbroek, dat was al echt ideaal voor mij. Een goed dressuurzadel vind ik ook lekker zitten en ik stap er nog weleens op bij iemand hoor. Maar verder is dat gevoel bij de hele optoming en het gebeuren een beetje weg. je voelt je thuis in de western. Qua rijden is het wel anders, maar ik ben ervan overtuigd dat de mensen met een goeie dressuur basis en western basis niet zoveel moeite hebben met elkaar. Ik heb van beide veel goeds geleerd en het bijt elkaar dan echt niet. train reining gericht en vind het leuk, maar daar moet je wel zelf achter komen.Er zijn zoveel verschillen in de paardensport, dus ook veel verschillende mensen en meningen.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:23

NotNice
NotNice schreef:
over dat in de hand/los: persoonlijk vind ik dat flauwekul!
als je western rijdt op een watertrensje moet je je teugels ook 'strakker' houden omdat de hulpen anders niet doorkomen. De shank heeft gewoon een andere inwerking waardoor je anders met de teugels om moet gaan.

Dit is onzin. Toevallig is mijn paard afgelopen week naar de tandarts geweest, het gros denkt nu vast wat heeft er dat mee te maken??? Even gedult.
Ze had na de behandeling enorm veel pijn in haar mond (tandarts had wat geraakt)
Normaal rij ik mijn paard op een Billy Allen op 1 hand. Ik mocht een paar dagen niet rijden van de arts die haar had geholpen omdat ze geen bit in kon.
Ik heb toen mijn verstofte side pull uit de kast gehaald. Een bitloos hoofdstel dus voor die gene die niet weten wat het is.

Mijn paard liep net zo nageeflijk als op het bit. Ik hoefde totaal geen druk op de teugels te zetten precies zo als wanneer ik met een bit rij.

Dat strakker moeten houden als er een watertrens in de mond ligt is dus iets wat tussen de oren van een (dressuur) ruiter zit. Als je paard goed western gereden is en nageeflijk loopt aan een losse teugel is wat er wel of niet in de mond van het paard hangt niet meer van belang.

missgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:39

Ik reed sinds ik kind was Engels, eerst in een manege, daarna met eigen pony's, vrienden hun paarden zowel recreatie als LRV-dressuur en springen.
3 Jaar geleden kocht ik mijn 4 jarige arabier en omdat hij slechts 1,47 is en ik (als volwassene) in België niet zou aanvaard worden in de dressuurwereld van de grote paarden, stapte ik over naar de western en koos voor de reining, vanwege het hoge dressuurniveau. Ik heb gezweet! Nu ben ik tevreden, ik voel veel meer dan vroeger, rij veel meer met gewichtshulpen en zit en benen. Maar! Ik ben pas sprakeloos als ik een kür op TV zie, ik blijf bewondering hebben zowel voor het Engelse als de western als het op een paardvriendelijke manier gebeurt. Je kan volgens mij nooit appelen met peren vergelijken, dus: vergelijk goed Engels met goede western en slecht Engels met slechte western! Er wordt overal geknoeid! Ik heb ondervonden als je paarden africht (hoeven geen quarters te zijn), het (bij mij) veel sneller gaat op de westernmanier omdat je hulpen zo simpel mogelijk zijn, logisch voor het paard en omdat je door zo weinig mogelijk met het bit te rijden meestal minder verzet krijgt. De oefeningen voor het gymnastiseren zijn ook leuker en met meer afwisseling in de western(misschien zocht ik bij de verkeerde, maar behalve de figuren en stellingen ed vond ik niet veel oefeningen in het engelse), en het gebruik van de ganse piste (vind ik) zorgt voor een grotere aandacht en oplettenheid. Ook een westernzadel is voor mijn moeilijke (slechte) rug veel aangenamer dan een engels zadel. Ik ben blij dat ik de stap zette, maar wil toch het engelse nooit verleren. Maar! Welke manier je ook gebruikt, als het maar correct en paardvriendelijk is en zowel paard als ruiter zich er goed bijvoelen, dan blijft bijleren een uitdaging en geeft elke gewonnen stap voldoening en plezier aan beiden.

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 16:14

Ik ben een 'engelser' maar heb paar keer op westerpaarden gereden. Zo fijn! Lekker rustig en relax...
Als ik ooit een ander paardje ga zoeken dan zit ik er ook over te denken om de overstap te maken. Het lijkt me gewoon veel relaxter. Wil niet zeggen dat dat het is, want ik weet er dus eigenlijk nog maar heel weinig vanaf. Kan ook aan de paarden liggen, dat dat toevallige hele makkelijke paarden waren. Mara ik vind het zo gaaf en stoer staan Dus wie weet...
Maar zoals ik de reacties lees is het dus zeker wel aan te raden om lessen te gaan volgen als je de overstap wil maken?
(niet dat ik nou a-la-minuut overstap, maar gewoon nieuwschierig)

RoxanneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 21:08

ey colt ken ik jou???? Ben je lid vd weideruiters?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 21:58

RoxanneH schreef:
ey colt ken ik jou???? Ben je lid vd weideruiters?

Roxanne, dit soort reacties worden gezien als offtopic. Als je iets wilt vragen dat niet met het topic te maken heeft dan kun je beter even een pb sturen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 22:15

Persoonlijk vind ik dat er niet zo'n giga verschil zit tussen wn en Eng. bij allebei rijd je het paard vanuit je zit en been, evt opvangen met de hand en los en ontspannen rijden.
Bij wn zie je idd de teugel vaak losser hangen, maar ook bij dress hoort er gereden te worden met een luchtige hand en zonder druk.
Dat dit in de praktijk vaak niet het geval is is te wijten aan de ruiter en evt de instructie niet aan de oorsprong van de dress.

Na bijna 17 jr Engels gereden hebben, ga ik op dit moment de overstap maken naar western, mede omdat ik een nieuwe haf heb gekocht, waar ik eigenlijk iets anders mee wil doen.
Daarnaast trekken mij de dress wedtr. niet meer, ik heb het wel gezien en de sfeer vind ik er in de loop der jaren niet beter op geworden.
Oke misschien niet de meest logische reden om western te gaan rijden, maar het tuig vind ik om te kwijlen hihi echt bijzonder mooi en het zit als een huis zon' zadel, komt m'n reuma ook nog ten goedde.
Iedereen zal zijn of haar reden hebben om western te gaan rijden, mij lijkt het na lange tijd een echte uitdaging nieuwe mensen leren kennen en een heel andere tak van de paardensport, ik ben echt heel benieuwd, a.s. zaterdag ga ik kijken bij een instructrice die ook westernles geeft, mocht me dat aanspreken zit ik binnekort ook op les.

Helaas weet ik geen adres voor je in jou omgeving, veel succes en plezier!!!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 08:41

Ik heb 9 jaar engels gereden voordat ik western ging rijden. Ik vond het altijd al heel erg gaaf, maar ja toen ik nog een echt pennymeisje was waren er niet zo heel veel westernstallen (alleen in den haag en wassenaar wat nog een beetje in de buurt was) en mijn ouders hadden ook de centen niet om mij op les te laten gaan (ik moest 3 weken zakgeld bij elkaar sparen voor 1 uurtje les).
Maar toen ik eenmaal op een stal kwam met het verzorgpaard wat ik toen had was ik binnen 2 maanden omgeturned. Gabor was een hele grote lelijke KWPN-er die dressuur helemaal niets vond. Met de grootste moeite kreeg ik hem in galop. Na een maand westernrijden sprong hij op een lichte hulp aan. De ruimte die hij kreeg vond hij heerlijk, en hij stuurde heel makkelijk op zijn nek. Helaas is dit paardje later aan wannebee-dressuurruiters verkocht en moest hij ineens weer in de krul lopen (gevolg staken en dik verzet!!!) en na een paar jaar kreeg hij hoefkatrolontsteking.
Toen ik nog maar net western reed werd Jae geboren en die hebben we toen direct na zijn geboorte gekocht. Dat was mijn eerste eigen paard!!!helemaal supertrots natuurlijk. Nu zijn we inmiddels ruim 13 jaar later en heb ik 4 Quarters en 2 shetjes, een vrijstaand huis met 1,5 ha. grond, en rij ik op een leuk niveau op de wedstrijden mee. Ik heb nog steeds kippevel als ik Anky zie rijden, en ik mag nog steeds een keer op een grandprix-paard van een vriendin van mij rijden (ga ik zeker een keertje doen!!!), maar ik ben altijd weer blij als ik lekker op mijn eigen paardjes, op mijn superzadel lekker aan een lang teugeltje buiten door het bos kan rijden (en niet met slof- of andere hulpteugels zoals heel veel engelse ruiters onder het mom "anders houd ik hem niet")

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 11:26

Mac schreef:
Ik zei dus ook dat het voor MIJ logischer is . Ik hoef jou daar niet van te overtuigen .

Dat zei jij ja, maar anderen niet

RoxanneH schreef:
Ik wil niemand voor de kop stoten,
maar mn mening komt misschien zo over???
Wat kan mij het verder schelen, doe waar je plezier aan hebt dat is het belangrijkste.

Om mij voor de kop stoten heb je een hele grote hamer nodig
Maar je mening over engels was gebaseerd op onwaarheden

Dat het belangrijk is om er plezier aan te beleven is een waarheid als een koe
(Voor hobbyisten dan )

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 11:27

crazycactus schreef:
en niet met slof- of andere hulpteugels zoals heel veel engelse ruiters onder het mom "anders houd ik hem niet"

ik merk dat waar ik rij er best een soort mentaliteits-verschil is tussen dressuur en western. Bij de dressuur waren er idd veel ruiters met helpteugels en lichte paniek (en angst) want "ik hou hem niet", voordat ze het paard gezien hadden, alat staan er op gezeten! Bij western is er een meer relaxt gevoel wat betreft het gedrag van paarden. "Als-ie ervandoor gaat dan hou de de knop vast en gewoon blijven zitten"

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 15:24

@NotNice: Dat is ook weer geen mentaliteitsverschil tussen engels en western, maar de mensen die je hebt gezien. Bij ons in het nuchtere Friesland zijn die engelse ruiters net zo relaxt

Ik denk dat het verschil western-engels zo doorspekt zit met vooroodelen dat er nog maar weinig van gezegd kan worden

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 15:33

vooroordelen, cultuurverschillen, meningsverschillen...
over smaak valt niet te twisten!

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 19:33

Ik reed zo'n 10 jaar recreatief met mijn draver in de engelse rijstijl. Maar op een gegeven moment wilde ik 'meer'. Op dat moment waren voor mij het springen en de dressuur de meest bekende takken van de ruitersport. Maar aangezien mijn draver voor geen van beide geschikt was ben ik hier niet aan begonnen. Ik had namelijk een ander idee: barrelracen! Dat vond ik 'ruig'. (wist op dat moment ook helemaal niet dat er wel wat meer bij te pas komt als rond de tonnen draaien )
Maar via via kwam ik bij een trainer die me niet leerde barrelracen maar wel in contact bracht met de verschillende onderdelen binnen het westernrijden.
Nu, een paar jaren later, heb ik ook een Quarter waarmee ik wedstrijden rijd. Het westernrijden vind ik persoonlijk heel fijn omdat er veel verschillende onderdelen zijn. Je kan kijken waar jij en je paardje goed in zijn. Het trainen wordt daardoor voor mij ook veel plezieriger,ik hou namelijk van afwisseling!
En ik vind het ook leuk dat er zo veel verscheidenheid in kledij is op wedstrijd! Iedereen heeft zijn eigen 'look'.
Het barrelracen is er nog steeds niet van gekomen! Wie weet....
Alvast succes als je het eens gaat proberen!

minkieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 20:24

ik ben besmet met het western virus dank zei een vriendin van me.
Ik reed altijd engels met mijn haf maar op de een of anere manier wou dit absoluut niet.
minco was altijd dwars en verkeerd,priveles genomen want ja misschien die ik het wel verkeerd weet ik veel.
Maar dat ging ook niet echt lekker ik kreeg mijn haf nooit met goed fatsoen aan de teugel.
Mijn rij instructrice ook even proberen maar die had ook flink haar handen vol.
Het was altijd ruzie tussen mij en mijn haf,echt niet leuk meer.
Vriendin van mij heeft em toen op de western manier gereden,en ja hoor dat vondt ie leuk.
Ze was echt heel erg over em te spreken en raade me toen ook aan om over te gaan op western omdat ie dat best goed oppikte.
Dus zo gezegd zo gedaan,priveles genomen en we hebben nu echt weer lol in het rijden.
Minco is echt een heel ander paardje geworden,nee voor mij geen engels rijden meer met mijn haf,dit bevalt me veel te goed
Ik heb er nu echt weer plezier in.

minkieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 20:31

ik ben besmet met het western virus dank zei een vriendin van me.
Ik reed altijd engels met mijn haf maar op de een of anere manier wou dit absoluut niet.
minco was altijd dwars en verkeerd,priveles genomen want ja misschien die ik het wel verkeerd weet ik veel.
Maar dat ging ook niet echt lekker ik kreeg mijn haf nooit met goed fatsoen aan de teugel.
Mijn rij instructrice ook even proberen maar die had ook flink haar handen vol.
Het was altijd ruzie tussen mij en mijn haf,echt niet leuk meer.
Vriendin van mij heeft em toen op de western manier gereden,en ja hoor dat vondt ie leuk.
Ze was echt heel erg over em te spreken en raade me toen ook aan om over te gaan op western omdat ie dat best goed oppikte.
Dus zo gezegd zo gedaan,priveles genomen en we hebben nu echt weer lol in het rijden.
Minco is echt een heel ander paardje geworden,nee voor mij geen engels rijden meer met mijn haf,dit bevalt me veel te goed
Ik heb er nu echt weer plezier in.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 20:33

1 keer is genoeg hoor minkieboy......

minkieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 20:40

oeps sorry pc is van slag

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 15:09

NotNice, dat is niet waar. Ik heb 5,5 jaar engels gereden. En ik had eigenlijk geen angst voor paarden die soms raar konden doen. Gaan met die hap.

Ik ben overgestapt naar western, omdat ik veel interesse in had en de rijden ook heel anders was, relaxt maar ook heel interessant. Maar neem echt wel les, anders lukt het niet!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 10:01

Adrienne schreef:
Dat strakker moeten houden als er een watertrens in de mond ligt is dus iets wat tussen de oren van een (dressuur) ruiter zit. Als je paard goed western gereden is en nageeflijk loopt aan een losse teugel is wat er wel of niet in de mond van het paard hangt niet meer van belang.

Maar hoe zit het dan met de weg daar naartoe? Dan zul je toch wat meer aan de teugels moeten zitten dan dat je een wat verder opgeleid paard een keertje weer op de trens gaat rijden.