[WN] Kosten in de western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Kosten in de western

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 08:56

@Cornelie.. als jij 1800 euro voor een dressuurzadel hebt betaald, dan heb je zeker geen simpel dressuurzadel gekocht

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 09:22

geen simpel zadel maar wel 1 die jaaaaaaaaren meegaat en ook aangepast kan worden. Dat vind ik wel een voordeel, engelse zadels kunnen makkelijker aangepast worden.
Westernmiddenklassers zijn er vanaf zo'n 600 euro dus dat is idd iets duurder dan een middenklasse engels.

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 09:35

Ik denk dat de moeders van onze pony- ruiters er anders over denken , die zitten met de gebakke peren als er weer een nieuw kleurtje uitkomt van dekjes en beenbescherming en rijbroekjes.
Bij ons op de manege zijn er met zeker wel 5 a 6 kleuren dekjes elke dag een andere maar dan ook natuurlijk de bijpassende rijbroek en t shirt en niet te vergeten peesbeschermers en het moet natuurlijk ook van het merk "anky"zijn anders hoor je er niet bij ben ik even blij dat mijn dochter uitstappen op dude al genoeg vind

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 09:47

Ik ben niet zo'n kleurtjes type.
Te velle kleuren al helemaal niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:05

Westernrijden is inderdaad een hobby die een hoop geld kost. Maar toch kun je het zo gek maken als je zelf wilt.

Zeker in m'n eerste westernjaren heb ik klauwen vol met geld weggegeven aan m'n instructie. Ik betaalde vaak 45 euro per uur ex reiskosten voor instructeurs die al sinds de middeleeuwen geen showarena meer gezien hadden. Toch heb ik heel veel van ze geleerd. Veel dingen die goed waren voor de basis, en ook heel veel dingen die ik never nooit op m'n eigen paarden wil toepassen. Geldt voor zowel lessen als clinics die ik gevolgd heb.

Nu, een paar jaar later, geloof ik EIN-DE-LIJK wat mensen als Jos en Jan al die tijd al tegen me lopen te zeggen; stop toch met weggooien, maar vertrouw op je eigen (Engelse!) basis en neem KWALITATIEVE ipv kwantitatieve les.
Ik heb er nu dus voor gekozen om niet elke week, maar eens in de zoveel tijd (afhankelijk van hoe het gaat, en wanneer hij maar ook ik tijd heb) gewoon heel goede les te gaan nemen en dan een intensief lesweekeinde te volgen. Puntjes op de I, maar ook aanzetjes tot meer/beter/nieuws, en de enorme stimulans die daar van uit gaat. Overigens betaal ik bij degene die dat het komende jaar (langer kijk ik niet vooruit) voor mij gaat zijn, ook nog eens minder dan wat ik vroeger neer moest leggen! OK, ik rij er wel een beste sloot benzine aan op en heb m'n overnachtings- en verblijfkosten erbij, maar voor dat geld ben ik dan wel meteen een weekeindje echt weg, heb ik de gezelligheid van betreffende ranch en krijg ik 's avonds een heerlijke warme hap voor m'n neus waar ik niks anders voor hoef te doen als aanschuiven en genieten!

OK, het tuig is duurder in aanschaf. Maar gaat ook verrekte lang mee en is tamelijk waardevast als je het redelijk verzorgt.

De kosten om te starten zijn inderdaa (te) hoog maar die discussie is al zo vaak gevoerd dat ik daar hier niet meer op in ga. Zoek een D-wedstrijd in je buurt, dan heb je nog geen startnummers nodig en kun je eerst eens kijken of je het wel leuk vindt.

Kleding een grote kostenpost? Bullshit.
Een spijkerbroek, laarzen eronder, nette blouse die je ook naar je werk aan zou doen, evt. giletje erop en een hoed op je hoofd. Je bent een beginner, dus als je je verdiept hebt in de regels dan weet je dat je zelfs gewoon met een cap op je hoofd mag starten.

Ja, een hobby kost geld...

Je kunt er ook voor kiezen om lekker met je pony door het bos te hobbelen. Is ook hartstikke leuk en kost een stuk minder. En er zijn duizenden mensen die daar heel veel voldoening uit halen.

Ik niet...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:27

stef schreef:
Toen ik nog engels reed had ik les van een Z1 amazone, die het puur voor de lol erbij deed. Ze vroeg welgeteld 6 euro voor een half uur.

Ik denk dat hiermee alles wel gezegd is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:29

Ook in mijn Engelse tijd heb ik trouwens voor die prijs nog nooit ergens GOEDE les gehad...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 14:34

Je kan maar beter niet teveel stil staan bij wat het allemaal kost, want als je het dan ook nog om rekent naar hoeveel uur je daarvoor moet werken...... Dan zakt de moed in je schoenen .

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 21:06

Tja wat is duur... Ik hoorde net op stal van een dressuurruiter die een dressuurbroek te koop had gezien van €200, daar heb ik toch mooi 4 westernspijkerbroeken voor Ook kosten mijn laarzen geen €500 dan heb je denk ik zo ongeveer met gouden randjes! Die van mij (Ariats) kosten €200 Ik denk dat het al met al niet zo veel uit maakt of je nou dressuur of western rijdt. Je kunt van beide koopjes krijgen of harstikke duur, net wat je zelf er aan uit wilt/kunt geven.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 08:03

volgens mij is het engels nog duurder ook.
ik betaald voor een flut lesje op de manege 20 euro wat deden en beetje rondjes rijden en aan de teugel meer heb ik nooit geleerd daar ja de beginselen van het wijken meer konden de paarden niet.

en dan nog de zadels een westernzadel gaan jaren mee, ja engelse zadels ook maar naa 1 keer oprijden begint het al kaal te worden onder de beugel riemen . (je hebt wel een oplossing om je beugels onder het zweetblad te doen maar dat zit voor geen meter)
naar een aantal jaar is je zadel versleten en uiteraard vind je ze dan niet meer mooi en wil je een niewe en dat gaat zo maar door dan heb in die tijd al heel wat zadel versleten terwijl je ook 1 western had kunnen kopen.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 09:37

Smoske schreef:
Mijn vriend zegt soms lachend: 'waarom ben je niet gaan volleyballen?!'

Mijn vriend zegt dat juist altijd met een kwaad gezicht

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 09:40

gwen1222 schreef:

en dan nog de zadels een westernzadel gaan jaren mee, ja engelse zadels ook maar naa 1 keer oprijden begint het al kaal te worden onder de beugel riemen . (je hebt wel een oplossing om je beugels onder het zweetblad te doen maar dat zit voor geen meter)
naar een aantal jaar is je zadel versleten en uiteraard vind je ze dan niet meer mooi en wil je een niewe en dat gaat zo maar door dan heb in die tijd al heel wat zadel versleten terwijl je ook 1 western had kunnen kopen.

Een duur dressuurzadel kan volgens mij wel 20 jaar mee hoor....

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 10:08

En een westernzadel kan ook na 1 rit stuk zijn
(jeweetwel, o.a. die bekende winkel verkoopt dat soort spul )

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 10:09

Ik stond met mijn (engels gereden) paarden, 2 jaar op een pure western stal.
In die tijd heb ik genoeg dingen gehoord en gezien, waardoor ik altijd zei "ben ik blij dat ik engels rij, dat scheelt een hoop geld!"
Even vooropgesteld: ik heb absoluut niets tegen western rijden hoor, vind ik ook leuk!

Western rijden is imo inderdaad een stuk duurder. Net als wat Anya ook al schreef, zijn de paarden zelf om te beginnen al een stuk duurder.
(De veulens die mijn vroegere stalgenootje fokt, moeten tussen de 8-10.000 € kosten, op het moment dat ze afgespeend worden ! Voor mijn Friese merrie veulen, met goed papier! had ik hooguit 4-4.500 € gekregen )
Ik had graag het (QH)vriendinnetje van mijn twenter gekocht, gewoon om dat ik dol ben op dat paardje . Maar ja, 12.000 Euries voor een twenter! (ik had d´r voor 3.000 minder dan de vraagprijs gekregen) uitgeven omdat ze "zo lief" is, vind ik toch wel kolder, vooral omdat ik absoluut geen western kan rijden !

Ook de zadels en hoofdstellen zijn een stuk duurder dan bij engels gereden paarden.
Een ander stalgenootje wilde met haar 1-jarig hengstje meedoen in de halter-klasse en had daarvoor een halster nodig. Moest een mooie zijn, waar ook wat zilver beslag op zat. Nu had ze een "goedkope" gevonden: 150 $ !

Ik krijg nu goede les van iemand, die 20 € per uur verlangt. 2 x Per week heb ik een half uur privé les en 1 x per week rijd ik in de rijles mee (waar hooguit 4 mensen in mee rijden). Ik betaal dus 25 € per week, voor super instructie, bij 3 x per week les.
De westerntrainer die daar op stal kwam, verlangt echter meteen 50 € per uur (ook hooguit 4 ruiters per les).

Tuurlijk kan je het in beide richtingen zo duur maken als je zelf wilt, maar zelfs als je het "eenvoudig" houdt, kom je bij het western toch een stuk duurder uit!

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 11:46

wendytjeG schreef:
gwen1222 schreef:

ja ze gaan wel lang mee maar ze zien er wel eerder lelijk uit

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 12:43

gwen1222 schreef:
wendytjeG schreef:

ja ze gaan wel lang mee maar ze zien er wel eerder lelijk uit

Kwestie van goed onderhoud volgens mij
Een westernzadel heeft na verloop van tijd ook wel gebruikssporen, daar kun je best wat aan doen toch?