[WN] welke beenbescherming kiezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nickepickje

Re: welke beenbescherming kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 22:27

Ik gebruik deze: http://img169.imageshack.us/img169/4488 ... ice4zq.jpg

Ik heb ze voor voor en achter, meestal gebruik ik ze alleen voor. Ze zijn wel prijzig, maar ze gaan heel lang mee. Die van mij zijn namelijk nog van mij eerste paard, en dat is 6 jaar geleden. en ze zijn nog niet stuk!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 02:04

kan niet slapen, dus nog maar even...

Cassidy; Ik heb dus zelf eigenlijk wel zoiets van een paard moet goed op zijn eigen benen lopen dat wel. Ik zie het ook als steun, bescherming en bij het overstappen. Vooral omdat ie nu nog wat foutjes kan maken, nu die nog leert. Maar hij doet erg zijn best hoor, hij wil altijd graag zijn best doen, dat scheelt. Fencen doe ik wel een beetje, maar hij slingert inderdaad erg. Tegen de fence oprijden zit hij niet mee, ik moet echt wel stoppen.Neem overigens de korte zijde, want bak is 70 meter ofzo. Heb het nog niet in galop gedaan, dan maak ik de lijn niet zo lang over het midden. Wij rijden wel in een mooie binnenbak, maar de buitenbak is weer niet geschikt. Ik heb nog helemaal geen ijzers om, dus zal dat met de tijd moeten opbouwen, daarom train ik ook geen slidings, maar wel dingen waar ik wat aan heb en hij sterker van wordt. En dat zeg ik geen western om me heen, geen uit wisselen van dingen dat is wel jammer.

Uit welke omgeving komen jullie en hoe is het daar qua mogelijkheden en mensen om je heen met paarden enzo??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:36

Ik zou toch de lengte van de baan meenemen bij het fencen/oversteken, hoe langer de lijn, hoe meer je kunt en moet corrigeren. Je hebt gewoon meer tijd.
En om een paard te leren zelfstandig en op zijn eigen benen te lopen, zou ik standaard 2m uit de hoefslag blijven.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:56

@superpony: als je nog niet bekend/ervaren bent met fencen (misschien wel, dat weet ik niet) dan zou ik niet op eigen houtje gaan fencen. Begeleiding is zeker aan te bevelen!
En het delen van ervaringen en kijken naar de verrichtingen van anderen is zeer waardevol en zoooo leerzaam!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 14:57

Cassidy; wij hebben gelukkig nooit een zware hoefslag, wordt elke dag gesleept, maar hang er niet zo in. Alleeen achter loopt ie omhoog en kan je niet fencen. Ik snap wat jij bedoelt, maar de korte zijde doe ik alleen in stap.Is ook breed en meer als basis rustig rechte lijn tot de fence. Heb het enkele keren in draf rustig gedaan, maar ik rij erg op m'n gevoel. Als het lekker gaat, is het goed en wissel veel af. Snap je?En echt die pony is zo fijn te rijden als je hem kent vanaf het moment dat je zit. rechte lijnen oefen ik wel over het midden. Ik pak nu ook de voorste fence, daar loopt het wel goed, maar moet wel rekening houden met bakregels. En misschien komt het zo verkeerd over, dat kan best hoor, maar het gaat lekker. Ik zou ook best veel meer kunnen vragen, maar stap altijd wel heel voldaan af.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 15:15

Het gaat niet om de hoefslag waar hij wel of niet induikt (of moeilijk weer uitkomt) , het gaat om het hek. Je zult merken hoe graag een paard naar dat hek toe wil, gewoon om er houvast aan te hebben. Dus altijd minstens 2m van die hoefslag af, ongeacht of er een hoefslag ligt of niet.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 15:29

Het klopt inderdaad dat zomige paarden kleven aan het hek

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 16:49

O, nee, dat doet ie niet. De hal is groot en ik rij niet per se in de hoefslag, praktisch nooit eigenlijk. Buiten hebben we al helemaal geen hek. Wat ik meer bedoelde met op eigen benen lopen ook, is dus inderdaad op zijn eigen benen, maar ook dat ik niks vraag als hij dat nog niet eens zou kunnen, dus maar ergens intrekken of lekker omtrekken. dat alles dus vanuit een basis gebeurt dat hij goed loopt eerst. Misschien dat je daarop reageerde?Hij slingerde voorheen ook wel en kleefde ook wel aan de bakrand, maar het is geen paardje dat een rondje gaat lopen op de hoefslag als je er zomaar iemand opzet. Je moet wel echt rijden.GELUKKIG!!! Erg leuk dat ik iemand die M dressuur rijd er even op liet en er dan niet mee wegkomt. Hij ziet er zo makkelijk uit. Ik merk wel dat we erg 1 op 1 zijn, maar dat neem ik maar voor lief hoor. Een vriendin die wel western rijdt, rijd hem nu af en toe en die heeft even door moeten zetten, maar gaat nu ook goed. Ik neem misschien wat meer tijd, maar er wordt wel serieus gewerkt en dat werpt z'n vruchten leuk af. En of je dat nou uit met een wedstrijd of een tevreden gevoel is persoonlijk. Ik mag blij zijn met wat ik heb en waardeer het enorm, ben er ook erg trots op tegenwoordig. Bedankt voor jullie reacties hoor, vind het leuk om dingen te horen en zie het niet negatief, dus vooral doen!!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 17:54

Als iemand die M dressuur rijdt er net op weg komt doet ie iets fout. Of jij doet iets fout

Het ligt denk ik meer aan het feit dat je paard wat eenkennig is. Aangezien je vriendin er ook moeite mee heeft.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 18:27

Ik denk dat mijn pony inderdaad eenkennig is zover dat kan, maar ook dat veel mensen toch alleen met hun eigen paardje werken en dat niks zegt over hun niveau als het op een ander paardje moeilijk wordt. Ook is de basis ver te zoeken, maar dat is mijn mening hoor. Als je die van mij doorhebt kan het wel en dat lukt die vriendin van mij nu ook prima. Hij heeft zo zijn charmes, maar tja, heb hem toch echt voor mezelf gekocht en ik ben er gelukkig mee. Denk dat het er ook gewoon makkelijk en relaxed uitziet, waardoor mensen zich vergissen en de verkeerde instelling hebben. Ik kom trouwens nog steeds wel weg met een dressuurpaardje hoor. western heeft me eerder nog meer geholpen om de basis te begrijpen, of vind je dat heel stom klinken? Weet niet hoe ik het anders moet uitleggen. Ben ook wat ouder en wijzer, misschien is dat het, hihihi