[WN] Moet er een andere manier komen voor…......................?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeterV

Re: Moet er een andere manier komen voor…...................

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 13:49

kjcm schreef:
een boerenknol of QPA rijden of bij jan met de pet als vereniging zijn aangesloten.

wat weet jij Jan in één zin mooi te benoemen.

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 13:55

oke, dus daar gaat het om...
wederom mijn mening: geld is niet zaligmakend, als je echt wilt is er altijd een manier, maar als je (in jouw woorden) een lekkere wijde winterjas hebt zul je voor je keuzes minder offers moeten maken.

Ik wilde een kind, dus een pony zit er de eerstkomende jaren niet in, simple, mijn keuze. Was mijn achternaam van Oranje-Nassau geweest dan had ik niet hoeven kiezen.
en de meeste verplichte keuzes (vaak veroorzaakt door wat er onderaan het loonstrookje staat) zijn niet altijd even leuk...

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 13:58

Ondanks het feit dat ik mij er van bewust ben dat ik tot de groep proffesionels behoor, die volgens de groep kernbokkers geboycot dient te worden, laat ik toch iedere keer weer mijn visie op het geheel zien.

Hoe meer meningen hoe genuanceerder er een conclusie kan worden getrokken denk ik maar zo.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 14:03

NotNice schreef:
Peter, kun je in 1 heldere korte en krachtige zin zeggen wat je bedoeld?

Dat er op Bokt, sportief gezien weinig te beleven valt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 14:05

Ja dat zal wel, maar soms gaat het helemaal niet om verplichte keuzes. Ik kan morgen best een quarter kopen als ik dat zou willen. Ik kan me alleen niet meerdere paarden veroorloven (ik ben al blij dat ik Lan's ongelukje Wiz erbij kan houden omdat ik in een goedkope paardenstreek woon qua stalling). En dan zou Lanna weg moeten bijvoorbeeld. En die gaat dus niet weg. Dus kies ik voor "miep met het grote paard blijft lekker in de basissport rijden en heeft daar heel veel lol in, ook met niet qpa".

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 14:05

NotNice schreef:
oke, dus daar gaat het om...
wederom mijn mening: geld is niet zaligmakend, als je echt wilt is er altijd een manier, maar als je (in jouw woorden) een lekkere wijde winterjas hebt zul je voor je keuzes minder offers moeten maken.

Ik wilde een kind, dus een pony zit er de eerstkomende jaren niet in, simple, mijn keuze. Was mijn achternaam van Oranje-Nassau geweest dan had ik niet hoeven kiezen.
en de meeste verplichte keuzes (vaak veroorzaakt door wat er onderaan het loonstrookje staat) zijn niet altijd even leuk...

nee, hier gaat het dus niet om

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 14:11

Het gaat niet om geld, het gaat om de keuzes die je met al dan niet beperkte geld wel of niet maakt... en op welke wijze je dan elkaar benaderd. Toch? Of begrijp ik het nu weer verkeerd.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 14:12

Halloway schreef:
Het enigste nadeel aan een forum is voor mij, dat ik niet altijd zicht heb op wie er nu geantwoord heeft op een post.
Het kan iemand van 12 jaar zijn maar ook iemand van 45 jaar, als ik dit zou weten dan zou het antwoord van diegene een stuk beter te begrijpen zijn voor mij.
De anonimiteit van een forum heeft wat dit betreft duidelijk een nadeel.

Tja, en wat ik persoonlijk nog erger vind, dat anonieme IRL anders zijn, dan deze zich op bokt verkopen.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 14:38

Zal proberen of ik het bij het goede eind heb met wat er oa wordt bedoeld met dit topic.Heel kort.

Is er behoefte vanuit de trainers hoek en vanuit de sponsorhoek(de dure jasjes) en vanuit de eigenaren van sportpaarden (dus ook redelijk ruime jasjes) om deel te nemen aan een medium zoals het grote WWW en specifiek aan een forum zoals Bokt.

Als die behoefte er is moet dit een apart forum worden met een duidelijk geinstrueerde mod.

Hebben wij als *gewone* bokker* behoefte aan een forum waar de profs en sponsors hun perikelen in de groep kunnen gooien wetende dat we ons enigsinds terughoudend zullen moeten opstellen.

Mijn mening: Ja laat komen dat forum en als het werkt zul je zien dat het onze sport ten goede gaat komen.

We weten allemaal dat *de jasjes* lezen en ook hoe men denkt over bokt.Maar men weet ook dat Bokt best een bepaalde impact heeft.

(misschien heb ik het helemaal mis en interpreteer ik alles weer eens giga fout)

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 14:42

misschien of-topic, misschien ook niet:
ik vind bokt gewoon een leuk tijdverdrijf, soms leer ik er iets van, soms ben ik het ergens niet mee eens, en soms vind ik geplaatste berichten onzin. Iedereen mag gewoon op bokt zijn/haar mening zeggen en het is erg prettig dat je gewoon je verhaal af kan maken zonder dat iemand die het beter weet (of dat nu terecht is of niet) je afkapt.

is het "wenselijk" dat Afbeelding-bokkers meedoen? natuurlijk! hun expertise zal ze in staat stellen zinvolle posts te plaatsen en ik heb dan de keuze of ik ze lees of niet. over vrijheid gesproken!

maar dan moeten er geen klachten komen over zinloze topics over nieuwe hoevenkrabbers enzo, want het moet wel leuk blijven

ik presenteer hierboven wederom: mijn mening...
NotNice draagt voor uit eigen nek, zogezegd
heb ik nu eindelijk begrepen waar deze topic over gaat???

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 14:51

PeterV schreef:

Dat vind ik dus kul.
Er is ook op bokt in sportief opzicht genoeg te beleven. Tenzij de basissport niet meer telt. Maar daar zijn mensen net zo serieus mee bezig als met hoger gestelde sportdoelen. Bovendien is die basissport de kweekvijver voor die groep die door zou kunnen stromen. Je kunt niet zonder elkaar lijkt me.

De een om (wellicht) kwijlend aan de kant te staan en "ook zo te willen rijden", de ander omdat je een brede basis nodig hebt om de sport volwaardig te laten uitkomen. Om een stukje (mogelijke) top te kunnen steunen, om de jutenjasjes met veel talent eruit te kunnen vissen en te helpen.

Daar heb je ook verschillende trainers voor nodig. Vanuit verschillende invalshoeken. En verschillende wedstrijden, met verschillende startgeldcategorieën.

En het domste wat we volgens mij met zijn allen kunnen doen, is elkaar negeren. Heeft nog nooit iemand wat van opgestoken.

Dus bij deze wil ik alle meelezende sportieve toppers uitnodigen zich te mengen. Dat wil niet zeggen dat alle bokkers het met jullie eens zullen zijn, maar op zijn minst krijg je (hoop ik) een aantal discussies waar we met zijn allen alleen maar beter van worden op de langere termijn.

Misschien moet je dan ook wel iets anders modden voor opinie-vormende topics. Maar gewoon gezellig zeuren, klieren en pennyfoto's moeten ook blijven kunnen. De Penny van vandaag is wellicht de topper van morgen...

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 15:00

ja, en ook de penny's van in de 30 willen zich vermaken op een internet-forum.
Bokt lijkt me groot genoeg, er zijn verschillende "afdelingen". Alleen kan iedereen overal bij en aan elke discussie deelnemen (zoals ik hier) met als gevolg dat serieuze topics soms penny-commentaar bevat en penny-topics soms te serieus genomen worden...

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 15:03

Anya schreef:
De Penny van vandaag is wellicht de topper van morgen...

Tja Anya, helemaal gelijk, maar het is van oudsher bekend, dat niet iedereen topper kan worden, maar wel hen hele leven als de Penny van toen, zich zo kunnen blijven gedragen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 15:25

Volgens mij draait het gewoon allemaal om respect, dat kan je niet kopen of afdwingen, dat moet je verdienen. Ik zou niet weten waarom de beter bedeelden niet mee kunnen posten op bokt. Overigens staat er nergens in je profiel wat je netto jaarinkomsten zijn toch?

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 17:15

Voor degene die mijn reactie gelezen hebben... Ja ik heb hem verwijderd want ik ben bang dat ik er spijt van ga krijgen. Ben hier tenslotte niet om scheve gezichten te creëeren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 17:31

Hoi, ik rij al m'n hele leven en heb wel altijd een eigen pony gehad. Sinds een aantal jaren ben ik wel western aan het rijden en heb ik er veel voor over om mijn hele leuke, maar eenvoudige pony te kunnen behouden. Ik mis qua omgeving hier in Flevoland en zeker financieel als alleenstaande moeder echt de middelen om m'n sport te kunnen beoefenen zoals ik dat zou willen. Ik voel me op bokt enerzijds buitengesloten, omdat ik dingen dus mis, maar anderzijds is het prettig om toch bij te kunnen blijven. En ik neem altijd mee welk advies ik denk te kunnen gebruiken, dat is toch vrijblijvend? Ik gebruik zeker nog dingen ook uit mijn dressuurverleden die ik goed vind. Ik denk altijd, paardenvolk is niet het makkelijkste volk, maar het is goed en leuk om samen ervaringen uit te wisselen, voor iedereen. Maar dat is dus mijn mening.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 17:32

Ja, zo zou je het ook kunnen bekijken
ik heb je reactie gelezen, en jammer dat je hem hebt verwijderd, want ik denk dat er vele zijn die er zo over denken, dus misschien wel de spijker op de kop slaat, hoe ik het bedoel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 17:45

NotNice schreef:
Peter, kun je in 1 heldere korte en krachtige zin zeggen wat je bedoeld?

PeterV schreef:

Ik zag door de metaforen even het bos niet meer , maar bovenste volzin van PeterV verklaart een hoop (dat zou die meer moeten doen
Ik denk dat als je alles procentueel tegen elkaar af zou zetten, dat Bokt in redelijke evenwicht is met 'de wereld daarbuiten'.
IRL zijn er ook meer so-so ruiters dan mensen die op hoog niveau presteren, logisch dat die dus ook op Bokt minder te vinden zijn.
IRL zijn er ook minder mensen met voldoende geld om dát geld te steken in het sportniveau wat gewenst is, logisch dat er op Bokt dus ook meer 'klootjesvolk' rondhuppeld.

Bokt is net als een bepaalde krant; wat je interesseert lees je, als je wilt reageren kan dat. Niet alles wat geschreven staat is waar en als je het zat bent zit er een knop op

Zo, nu ga ik even een poema aaien (=metafoor voor heihobbelen) , het is hier toch komkommertijd (volgensPeterV dan )

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 18:46

En wie bepaald welk jasje je aan hebt? Wat zijn de criteria daarvoor?

En misschien dat jasje dan eens in deze cursus steken?

Citaat:
De Academy voorjaarscursus gaat in 2005 over succesfactoren in de paardensport. Tineke Bartels behandelt de ‘paardenfactoren’, Joep Bartels de ‘management factoren’ en sportpsycholoog Rico Schuijers de mentale factoren.

Het programma ziet er als volgt uit:
11 mei: CIRCLE OF INFLUENCE
(analyse van succesfactoren in de paardensport)
25 mei: ZELFKENNIS
(wat voor ruiter ben jij eigenlijk: psychologische structuur analyse)
01 juni: AUTORITEIT en COMMUNICATIE
(de rangorde van de kudde als basis voor de communicatie tussen ruiter en paard)
08 juni: WOEDE MANAGEMENT
(aanleren van zelfcontrole, inspelen op je eigen talenten)
Op avond 1 zal een samenvatting gegeven worden van de factoren die een rol spelen bij succesvol paardrijden, uitgaande van de Rabo Talentenkijkwijzer: rijtechniek, paardenkennis, motivatie, presteren onder druk, ondernemersvaardigheden en teambuilding.

Op avond 2 zal iedereen de bio structuur test doen. Dit is belangrijk om inzicht te krijgen in jouw eigen functioneren, in relatie tot de genoemde succesfactoren.

Avond 3 besteedt uitgebreide aandacht aan het begrip autoriteit. Kun je communiceren via lichaamstaal en wat zijn de onbewuste invloeden daarop, als gevolg van (bijvoorbeeld) angst, stress, onkunde, onzekerheid etc. Wat is autoriteit precies? Hoe straal je het uit? Hoe merkt het paard dat? Kun je het leren? Kun je het ‘lenen’ (van je instructeur/trainer)?

Op avond 4 staat woede management centraal. In veel relaties tussen ruiter en paard gaat het mis door verkeerd gebruik van agressie. Er is groot verschil tussen een gecontroleerde straf (zo communiceert het kuddedier) of een agressieve ongecontroleerde straf (roofdier reflex). Een roofdier reflex kost vaak maanden werk om het paard weer vertrouwen te geven. Hoe controleer je jezelf zodanig dat je jouw emoties beter in de hand krijgt?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 18:54

hallo!!!
Hier is "het rijke gemene meisje" uit de Penny!
Vroeguh was ik trouwens het arme lieve meisje,maar goed ,dit terzijde...............

vera schreef:
Als ik het goed begrijp stel je hier twee vragen;
1) heeft het zit als trainers, etc hier op Bokt schrijven terwijl ze waarschijnlijk toch worden afgebrand .....?
2) Kunnen mensen die meer geld hebben ook op Bokt schrijven.....???
Of zit ik er nu erg naast?

Uhm,ja,ik geloof dat Peter dit bedoelt………..

Frayba schreef:
Ik denk dat er in de westernsport twee "stromingen" zijn. Net zoals bijv. in het voetballen: de zondagse amateur competitie en het betaalde voetbal. De WRAN is de zondagse amateur competitie, en de NCHA, NRHA, enz is het betaalde voetbal. Beide hebben elkaar nodig: zonder basisorganisatie die amateurs de ruimte biedt om een start te maken krijg je nooit een top, en de top is nodig om nieuwe aanwas aan de basis te trekken.
Groeten, Chris.

Mooi omschreven Chris, niet gemakkelijk om beknopt uit te leggen ,hoe het nu in de westernsport in mekaar steekt.

NotNice schreef:
Het is echter wel zo dat het erg prettig is om verschillende meningen over onderwerpen met elkaar te kunnen vergelijken, en dat gaat prima op bokt……………
…………..Of de rijke trainers/eigenaren (zijn er rijke trainers???)

Nee ,dat gaat niet prima op BOKT-WN.Bokt-WN is gekleurt,penny-roze , namelijk!
De 10-BOKT-geboden worden hier strak nageleefd, en oh wee, zorg maar dat je niet hierbuiten denkt of doet!.........
…………er bestaan alleen trainers en rijke eigenaren,…beide leven ze in symbiose met elkaar en zonder beide bestaat er geen (western-)sport.Staat toevallig een stuk over in “de Quarter “ deze keer.(weer eens wat anders dan over een BOKT-onderwerp!)

Peterv schreef:
Ik spreek/schijf die op bokt rond uit op, maar vraag mij af, waarom ik mijn op dit forum, toch vaak alleen voel staan, omdat ik toch vele mensen met een wat ruimer jasje ken.

nee, hoor , Pe,..je bent niet alleen!

NotNice schreef:
maar gaat dit topic nou over of mensen met veel geld het makkelijker hebben of dat mensen met veel geld zich hier niet serieus genomen voelen worden?Peter, kun je in 1 heldere korte en krachtige zin zeggen wat je bedoeld?

Ja,waar ging het nog eens over? en

PeterV schreef:

Oooooh,...daaaar gaat het over!
Er zijn toch heel wat "basis-sport" topics,of bedoel je dit niet???
Moeten er meer topics over de wat meer NRHA/NCHA-scene komen?
Worden er niet genoeg complimentjes gegeven en gefeliciteerd????

PeterV schreef:
Tja, en wat ik persoonlijk nog erger vind, dat anonieme IRL anders zijn, dan deze zich op bokt verkopen.

tja , anderen,...Ik ben zoals ik ben of ik zwijg (BOKT-sencuur ---> zie de 10-BOKT-geboden! ),maar zover ik weet ben ik hier net zo als IRL.
Of heb je het over de wat krappere jasjes??

Blaze schreef:
Is er behoefte vanuit de trainers hoek en vanuit de sponsorhoek(de dure jasjes) en vanuit de eigenaren van sportpaarden (dus ook redelijk ruime jasjes) om deel te nemen aan een medium zoals het grote WWW en specifiek aan een forum zoals Bokt.

Wij doen het al.Of anderen "dure jasjes" cq. trainers dit willen ,weet ik niet,....diegene die een website hebben,zullen dus ook wel een computer en internet verbinding hebben.Nou welke profs zouden dit willen?

Citaat:
Hebben wij als *gewone* bokker* behoefte aan een forum waar de profs en sponsors hun perikelen in de groep kunnen gooien wetende dat we ons enigsinds terughoudend zullen moeten opstellen.

Nou bokkers,hebben jullie hier behoefte aan???

Citaat:
We weten allemaal dat *de jasjes* lezen en ook hoe men denkt over bokt.Maar men weet ook dat Bokt best een bepaalde impact heeft.

……..en sommige doen ook stiekum mee,..even terug naar het Penny-tijdperk! (nee,nu niet beledigd raken )

Anya schreef:
Dus bij deze wil ik alle meelezende sportieve toppers uitnodigen zich te mengen. Dat wil niet zeggen dat alle bokkers het met jullie eens zullen zijn, maar op zijn minst krijg je (hoop ik) een aantal discussies waar we met zijn allen alleen maar beter van worden op de langere termijn.

zou het dan toch echt gebeuren,...een realisitisch western-wereld-beeld op bokt??
Oh jee,..wat doen we dan met de 10-BOKT-geboden???

Citaat:
...............en pennyfoto's moeten ook blijven kunnen. ...

Ja graag,..anders kan ik niet meer hobby-en,..het beetje penny in mij ,die haar hele-foute-sport-veulens wil laten zien

DJQuarter schreef:
Voor degene die mijn reactie gelezen hebben... Ja ik heb hem verwijderd want ik ben bang dat ik er spijt van ga krijgen. Ben hier tenslotte niet om scheve gezichten te creëeren.

(nieuwsgierig.... )

PeterV schreef:

he,..wacht ef! ,......je bedoeld dat er wat meer TOLERANTIE moet zijn hier?Ook als je niet volgens de 10-BOKT-geboden werkt/denkt/leeft???
help me,...zat ik op het goede spoor,..of ben ik de weg nu echt kwijt???

Ik hoop overigens ,dat ik na deze reactie nog "mee mag spelen" hier!

pffff,..hoeveel moeite me het heeft gekost om dit zo te posten met al die quote's

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 18:56

Citaat:
En misschien dat jasje dan eens in deze cursus steken?
Citaat:
De Academy voorjaarscursus ..............enz

zeer interressant!,..is dit ook voor westernpro's/trainers???

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 19:02

Dat is voor iedereen. Heb er ook een deel van mee gekregen en dat was zeer interessant. Ook een test hoe je als ruiter leert etc. Daar komt dan weer uit welk type instructie bij je past. En vooral ook de cirkel met in het midden: Ik en mijn taak
Zodra je afgeleid wordt op wedstrijden op wat voor manier dan ook kom je uiteindelijk in de buitenste ring met als tekst: wat doe ik hier eigenlijk? Zeeeeeeeeeer herkenbaar was dat allemaal
Maar ook waarvan je eigenlijk afhankelijk bent om de top te bereiken en dat is niet alleen geld en vaardigheden. Ook zaken als materiaal, mogelijkheden, hoefsmid, management etc etc.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 19:08

Die quotes horen bij de bokt-tien-geboden
denk ik...

Ik ben wel vreselijk nieuwsgierig wat de bokt-tien-geboden precies zijn.
Ik ken een paar technische...:geen hele grote plaatjes plaatsen bijvoorbeeld, ik ken een paar min of meer inhoudelijke, maar geen specifieke 10 geboden. Dus die zou ik graag op een rijtje willen zien.

En ja.. ik geloof echt (naief misschien) dat een forumstructuur als bokt ook een goede bijdrage kan leveren aan de sport.

Ik weet 'toevallig' dat met de nieuwe software subforums gemaakt kunnen worden. Ook een subdiscussie-forum dus. Of een sub-western-penny-forum. Dus daar zou misschien een optie kunnen liggen. Mensen toegang tot het discussieforumdeel geven als kunnen/willen discussieren op een constructieve manier. Optie??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 19:09

@Jessiejanes: dit soort clinics staan met grote regelmaat in de Paard & Sport. En zijn volgens mij redelijk discipline-onafhankelijk te volgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 21:21

Anya schreef:
Ik weet 'toevallig' dat met de nieuwe software subforums gemaakt kunnen worden. Ook een subdiscussie-forum dus. Of een sub-western-penny-forum. Dus daar zou misschien een optie kunnen liggen. Mensen toegang tot het discussieforumdeel geven als kunnen/willen discussieren op een constructieve manier. Optie??
Ik kan me nog herinneren dat ik ooit eens gevraagd heb of er behoefte bestond aan een apart gedeelte voor WN-Penny praat of Jeugdpraat of wat dan ook.
Hier bleek toen geen animo voor te zijn. Misschien dat daar ondertussen anders over gedacht wordt

En hoe wil je een sub-discussieforum gaan leiden ??
Bokkers een proef van 'serieusiteit' af laten leggen voor toegang(ballotage) ??
Alle posts met een niet-opbouwende inhoud verwijderen ??
Waarom daarvoor een apart sub-forum in het leven roepen, was BOKT-WN daar niet in eerste instantie voor bedoeld.

Zien we nu door de Penny-bomen het interessante discussiebos niet meer ?? Heeft de nieuwe opzet van Romkabouter daar al niet veel klaarheid in gebracht.
Bokt biedt toch de mogelijkheid om de berichten waarin je gereageerd hebt extra makkelijk te volgen. Je kunt je er zelfs op abonneren en je per mail laten melden dat er een nieuwe reactie is.

IMO is de kracht van Bokt-WN nog steeds dat alles te vinden is in 1 forum en niet in tig andere subforums zoals bij enkele collega-forums het geval is.