[WN] Hoe gaat een keuring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klaasje

Re: Hoe gaat een keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 11:52

HUH?! Een Quarter in het Fjordenpaardstamboek

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:13

Misschien heeft hij een chip en een paspoort via het fjordenpaardenstamboek?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:47

Citaat:
Ik heb een echte Quarter. Wij hadden zelf twijfels en toen zijn wij bij een western stal wezen kijken in Ruurlo en die wisten te vertellen dat het een Quarter was. Alles is van mijn pony bekend namenlijk, behalve zijn stamboom niet. Toen ik hem kocht stond hij ingeschreven bij het Fjordenstamboek. Omdat ze al hun Garrano's en Fjorden tegelijk hadden ingeschreven

wat is ie nou? een quarter, een fjord of een garrano (wat is dat voor merk?)?
of ie ie een western gereden paard en krijgt ie daardoor het stempeltje quarter? net als alle bonte paarden paint worden genoemd...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:51

Afbeelding

Herkomst: Portugal.

Exterieur: Zijn hoofd kan zwaar zijn en de nek is dik en gaat over in steile schouders.

Kleur: Zijn gewoonlijk vossen.

Schofthoogte: Tussen de 1,02 en 1,22 meter.

Informatie: De Portugese Garrano en de Sorraia speelden beide een rol bij de ontwikkeling van andere Iberische rassen en hebben via deze rassen allerlei rassen ter wereld beïnvloed. Het is een oud ponyras uit het gebied langs de Minho. Op plaatselijke grotschilderingen treft men dieren aan die er sterk op lijken. De Garrano is sterk en gehard en heeft een intelligent, rustig karakter.

Gebruiksmogelijkheden: Wordt gebruikt als pak- en rijpony en werd ooit gebruikt voor races.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:58

ok, maar dan denk ik toch sterk dat de bewuste pony geen quarter is...
Is er geen foto van het bewuste paardje?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 16:14

denise_jimmy schreef:
Ik heb een echte Quarter. Wij hadden zelf twijfels en toen zijn wij bij een western stal wezen kijken in Ruurlo en die wisten te vertellen dat het een Quarter was. Alles is van mijn pony bekend namenlijk, behalve zijn stamboom niet. Toen ik hem kocht stond hij ingeschreven bij het Fjordenstamboek. Omdat ze al hun Garrano's en Fjorden tegelijk hadden ingeschreven.

LOL... you made my day

Als alles van je pony bekend is behalve zijn stamboom, weet je dus niets, dus kan ook niemand je vertellen of het een Quarter is.
Als je zijn vader en moeder bij naam weet én deze zijn beide ingeschreven bij de AQHA dan heb je een 100% Quarter.
Nog steeds zonder papier.

Vervolgens kun je gaan achterhalen bij de fokker (eigenaar moeder) waarom er geen papier bij zit. Dit kan om allerlei redenen gebeurd zijn, waarvan er sommige ook op latere leeftijd nog opgelost kunnen worden.

Als dit niet het geval is dan heb je een Quarter zonder papier oftewel een 'gewoon' paard, die misschien uiterlijk wat Quarter kenmerken vertoond. En idd willen we daar bij sommmigen de mond niet van opentrekken wat die precies zijn

Zonder papier kun je nooit aan een rassenshow van de AQHA meedoen.

Overigens zijn er meer rassen die kenmerken vertonen die we graag bij een Quarter zien. Door nu een paard zonder papier maar mét deze kenmerken te verkopen alszijnde een 'echte' Quarter ben je waarschijnlijk duurder uit geweest dan als er niet het kaartje 'Quarter' aan had gehangen.

IMO is een Quarter dus pas een Quarter als er een 'vol' papier bij zit.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 18:09

Maar jij bent er dus zeker van dat je een Quarter hebt, omdat iemand van een westernstal je dat verteld heeft?
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 22:12

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 22:48

Bij de eerste foto dacht ik dat het een jaarling of 2-jarige was

Nu denk ik eerder aan een Welsh oid, maar Quarter ... nee dat zie ik er ook niet in.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 07:55

whoehahaha, ja duuuiiidelijk een quarter!

sorry voor de topic starter, maar helaas pindakaas...

ben toch wel benieuwd welke zichzelf respecterende westernstal dit paardje (als dit het bewuste paardje is) een quarter noemt. Dan ben ik wel benieuwd wat voor quarters daar op stal staan?

denise_jimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 17:03

Ik ga er inderdaad van uit dat het een quarter is. Maar niet alleen omdat een western stal dat heeft gezegd!!! En wij zijn zeker niet te lui om te achterhalen wat zijn papieren zijn! Het is een ingewikkeld verhaal om te vertellen hoe dat allemaal in elkaar zit. En ik vind persoonlijk papieren ook niet het allerbelangrijkste.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 17:46

Als je papieren niet het belangrijkste vind, waarom wil je dan met je ruin naar een keuring?

Ik ben alleen benieuwd waarom je er dan vanuit gaat dat het beestje wel een quarter is? De foto's uit je andere topic vertonen geen enkele gelijkenis met een quarter, of jij moet iets anders zien dan wij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 20:03

Persoonlijk ben ik toch wel erg geïnteresseerd in het verhaal er achter
Ik heb al wat vreemde verhalen gehoord sinds ik 'in de Quarters' zit

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:31

Het heeft wat Welsh achtigs inderdaad! Ik ben ook wel benieuwd naar het hele verhaal!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 22:40

Op Marktplaats.nl staat nu ook weer een 'quartermerrie zonder papieren' te koop, 1.60 m hoog.
Nou bestaan er 'oerlelijke' [lees: weinig rastypische] quarters, maar op de foto heeft het paardje nog het meest weg van een draver.
Afbeelding
Ik kan hier geen quarter-eigenschappen in ontdekken, net zo min zie ik die in de pony van Denise_jimmy. Pony lijkt me idd 'n welsh.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:40

Euhwww nou als dit een Quarter is ben ik Claudia Schieffer.....

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:19

Het paardje van de topic starter zou misschien dan wel een Garrano kunnen zijn? Gezien de omschrijving die Crazycactus gaf?

Maar wel denk ik dat je een beetje voor de gek gehouden bent als mensen jou dit paardje als een quarter hebben verkocht.

Verder is me nog niet helemaal duidelijk wat voor keuring je nou eigenlijk bedoelt. Wil je hem door een dierenarts laten keuren? Om te zien of hij gezond is enzo? Of bedoel je echt een wedstrijd?
In het laatste geval zul je toch echt eerst stamboek papieren bij jouw paard moeten hebben. (maar dat was vast wel al duidelijk, inmiddels )

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:21

Garrano's zijn behoorlijk klein, dus dat lijkt me sterk (1,02-1,22) maar ja wat het wel precies is blijft een raadsel waarschijnlijk.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 14:51

Ik vindt dit maar een vreemd verhaal.
En die foto van wrangerlerbutt is een leuke foto.
Maar ik denk net als crazycactus dat dat geen Quarter horse is.
Wat het wel is weet ik niet.
Want als ik naar mijn paard kijk of naar het paard op de foto is het echt een groot verschil.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:18

[quote]Ik ga er inderdaad van uit dat het een quarter is. Maar niet alleen omdat een western stal dat heeft gezegd!!! [quote]

maar waarom dan wel?
Hoe heb je dan bepaald dat jouw paardje een quarter is?

Dat je niet te lui bent om de papieren te achterhalen zegt niemand hoor, wij vragen ons alleen met zn allen af hoe jij bepaald hebt wat je paard voor ras is. Er zijn hier een hoop quartereigenaren die je met info zouden kunnen helpen als het zo is, maar dan moet je wel met feiten en een foto komen...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:22

Ik heb haar in een pb-tje al gevraagd naar de naam van haar paard en/of de namen van zijn ouders. Helaas krijg ik geen berichtje terug. Ik zou haar graag helpen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:23

Daar ben ik helemaal mee eens

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:28

Dat kan ik mij wel voorstellen crazycactus.
Maar ja als ze niks van zich laat horen,is het niet leuk

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:54

Ik denk dat ze de reacties die ze hier gekregen heeft niet zo leuk vond, maar ja daar kunnen wij op zich niets aan doen. Haar paard wordt haar verkocht als een Quarter. Zij gelooft dit omdat ze hem op een westernstal gekocht heeft. Ik kan me voorstellen dat ze dan wel wat anders verwacht dan onze niet zo positieve reacties. Maar ja haar paard is geen echte Quarter (of wel een hele lelijke en slechtgebouwde) misschien wel een halfje of zo.
Die fout ligt natuurlijk bij degene bij wie ze haar paardje gekocht heeft. Er wordt zo vaak rommel verkocht door een mooi praatje, en mensen vertrouwen daarop.
Dus denise_jimmy mocht je dit nog lezen: ik wil je graag helpen om erachter te komen hoe het nu zit met je paardje.
En het allerbelangrijkste..... ik hoop dat ze gewoon hartstikke veel plezier heeft met hem.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:00

Ja daar ben ik ook mee eens.
Dat ze er veel plezier mee heeft