[WN] Sugarmiss (en andere edenaren) maar even niet de hei op!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Sugarmiss (en andere edenaren) maar even niet de hei op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 08:40

Nou ik denk dat er ondertussen al aardig wat minder varkens zijn FH, de jagers hebben de afgelopen jaren er al 4000 afgeschoten. Niet voor niets kun je via de website van natuurmonumenten wild vlees kopen Lachen

Ik kan me de commotie wel voorstellen. 1e natuurlijk het onbekende dat het beest met zich mee brengt, wij zijn dit niet gewoon in Nederland. 2e is hij wel degelijk een gevaar voor mens en paard (in ons geval).

Het is het meest logisch dat hij eerder een hert of zwijn zal pakken, maar omdat we niets weten van zijn achtergrond (bijv. grootgebracht door de mens) kan het ook zijn dat hij geen goede jager is en dus gaat voor een 'gemakkelijke' prooi.

Juist omdat hij dan de mens 'kent' zal hij zich ook niet terugtrekken als het druk is.

@D.Dap Clown : ik heb ook liever een giraffe, ondanks dat ze ook behoorlijk gericht kunnen schoppen zie je ze iig vanuit de verte al staan/aankomen Haha!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 09:01

FlyingHigh schreef:
Zucht, wat een commotie om een poema......
Ik weet zeker dat dit exemplaar zich prima gaat redden op de Veluwe, genoeg te vreten!!! Wel 6000 varkens momenteel!!! Hij kan nog rustig 5200 opvreten, want er mogen uiteindelijk toch maar 800 blijven leven, Tong uitsteken .

Waarschijnlijk knelt 'm daar de schoen. De poema bederft toekomstig menselijk jaagplezier Clown .

Maar serieus: is het al door serieuse bronnen bevestigd dat er een poema rond loopt? Is het niet stiekem iets anders?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 10:54

Nou, als het in Otterlo blauw ziet van de ME mag je er toch van uit gaan dat één en ander in ieder geval door hoger hand serieus genomen wordt, die zetten ze echt niet direct bij het eerste gerucht in.
'Tuurlijk, als het beest zich braaf aan een menu van hert en zwijn gaat houden, kan'ie best een poosje vertoeven op de Veluwe... maar helaas houden dat soort dieren zich niet aan onze denkbeeldige scheidslijnen en zal élk jachtdier op den duur voor de gemakkelijke prooi gaan. En aangezien we nou eenmaal een minilandje zijn en onze - voor ons enorme - Veluwe, voor zo'n bergleeuw maar een fractie van z'n normale jachtgebied is, zal het al snel mis gaan. En ik mag aannemen dat geen van ons het op prijs zal stellen als hun paard of pony op het menu komt te staan. En dan hebben we het nog niet eens over de wilde pony's, schapen en schotse hooglanders gehad die hier de Veluwe bevolken.
Lijkt me dus niet overbodig dit dier zo snel mogelijk te vangen.. doden vind ik dus ook niet nodig, beetje scherpschutter moet em ook met een verdoofpijl neer kunnen leggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 11:13

Net terug van een ritje Poema-country en Sugar en ik stonden blijkbaar nog niet op het menu Lachen
Ze had meer last van de fladderende afzetlinten die de ME heeft achterlaten Knipoog

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 12:40

Belachelijk hoeveel geld hier aan uitgegeven wordt!
Op het nieuws was net, dat hij nog niet eens gezien is......

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 12:48

Nou, ik moet eerlijk zeggen dat als ik daar in de buurt mijn paarden in de wei had staan ik het prima zou vinden dat ze zoveel geld hieraan uit zouden geven!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:29

Je haalt me de woorden uit de mond, Jeddah! Ik moet er niet aan denken dat -ie een veulen of pony grijpt, laat staan iemands kind...

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:29

Is er een reden voor dat jullie ervan uit gaan dat hij de voorkeur zou geven mensen of paarden aan te vallen? Er zijn konijnen genoeg, die zijn veel makkelijker en veiliger voor hem.....
Een vos valt toch ook geen schapen aan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:38

De reden is dat hij waarschijnlijk ontsnapt is en niet gewend is 'natuurlijk' aan zijn voedsel te komen. Dus is hij niet echt bang voor mensen én die zijn een makkelijke prooi.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 14:53

Van een site over de poema:
....Soms overvalt hij schapen, geiten, runderen en paarden. Dit laatste is ook de reden waarom hij in veel streken is uitgemoord....

Ik zeg niet dat hij er de voorkeur aan zal geven, maar het is een dier dat in gevangenschap heeft geleeft (mag je aannemen, anders komt zo'n beest niet hier) en is dus waarschijnlijk minder goed in jagen als z'n wilde familieleden. Daarnaast is hij dus enigzins aan mensen gewend en zal ze dus ook eerder opzoeken (waarschijnlijk juist als hij honger gaat krijgen, want mensen betekenen 'eten' voor hem). Dan zal hij dus eerder in de buurt komen van vee en mensen dan een echt wild (en dus schuw) exemplaar zou doen en daarmee heb je dus een vergroot risico.
Vergis je niet, een poema is wel even íets anders dan een vos (of zoals eerder genoemd, een lynx). We hebben het over één van de grootste katachtigen. Zoek eens op bergleeuw of cougar (z'n engelse naam), dan zul je zien dat'ie aan 1 konijn niet echt genoeg heeft. In het wild komt'ie o.a. voor in de bergen van Amerika en daar jaagt hij op groot wild. Muisen en konijnen zal hij in geval van nood wel pakken, maar als'ie moet kiezen zal dat schaap wat op de hei loopt, of één van de schotse hooglander kalfjes wél z'n voorkeur geven.

Hier trouwens nog een mooi lijstje met tips 'wat te doen als je een cougar tegenkomt Knipoog : Safety Tips

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:03

De poema blijkt al meeeeeer dan een maand rond te zwalken. Ook zijn er serieuze verdenkingen, dat dit hetzelfde dier is, wat enkele jaren geleden al in Limbo-land werd gesignaleerd. Nederlanders zijn niet gewend om 'echte' roofdieren in hun bossen te hebben, vandaar de extreem grote angst. Voor het wildbestand is het helemaal niet verkeerd natuurlijk. Ze voeren al jarenlang een discussie om weer wolven in Nederland te laten lopen! Liever één poema dan een roedel wolven, als ik eerlijk mag zijn........

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 17:27

FlyingHigh schreef:
Ze voeren al jarenlang een discussie om weer wolven in Nederland te laten lopen!

Hier heb ik toen nog onderzoek naar gedaan. Men wilde dieren zoals de wolf, eland etc uitzetten op de veluwe. En de wolf is echt niet zo vreselijk hoor. Maar ik ben benieuwd wanneer ze de poema weer te zien krijgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 18:18

cornelie schreef:
En de wolf is echt niet zo vreselijk hoor. .
Drs.P denkt daar heel anders over Cool

Kobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:21

Nou, de hei is weer leeg, maar dan ook echt leeg. Vanavond werkelijk geen ree of wat dan ook gezien (okee, niet liegen, een paar konijnen). Zal wel weer even duren voordat er weer wat zit op de Ginkelse hei....

Gelukkig mogen we weer overal rijden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 22:00

Kobus schreef:
Nou, de hei is weer leeg, maar dan ook echt leeg. Vanavond werkelijk geen ree of wat dan ook gezien .
Is dat een goed of juist een slecht teken Cool

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 06:24

Het arme beest had honger en kon eindelijk eens gaan eten.........

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 06:34

Ik denk dat een (gezond) sterk paard (op het land bv. ) meer verweer heeft tegen een poema (vanwege het laatste kleine stukje instinct om zich te verdedigen) dan tegen een zwaargestoorde randdebiel met een mes, knuppel of weet ik veel wat.... Die komen meestal met een appeltje namelijk...

Ik acht de kans klein dattie doelgericht op mens of gedomesticeerd dier gaat jagen. Of het moet heeel koud worden van de winter...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 13:16

Sugarmiss schreef:
cornelie schreef:
En de wolf is echt niet zo vreselijk hoor. .
Drs.P denkt daar heel anders over

Ja Cool