[WN] Het inrijden van een Welsh K pony --> Western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adrienne

Re: Het inrijden van een Welsh K pony --> Western

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 08:51

Je reageerd wel een beetje over gevoelig hoor. Je vraag tips en die krijg je. Die zijn niet negatief bedoelt en hebben ook niks te maken met of je hier nieuw bent ja of nee.

Het slimst is het om het aan mensen met zadel mak maak ervaring over te laten. Ik heb al enorm veel paarden voorbij zien komen op de trainings stal waar ik al jaren rij. En dan heb ik het niet alleen over western paarden maar ook dressuur paarden waarbij iets mis is gegaan omdat de eigenaar dacht het zelf te kunnen.
Het gaat niet om een handje vol gevallen hoor maar om een behoorlijk aantal.
De sympomen varieren dan van niet uit de stal te krijgen tot steigerend en dreigend op de trainer af gaan zodat je niet eens kunt opstappen en alle varianten er tussen.
Paarden waaraan de eigenaren allemaal met goede moed en de beste bedoelingen zelf zijn begonnen, geen boemannen of zo maar gewoon mensen als jij en ik die zich vergissen in het denken dat ze dat zelf wel kunnen.
Mijn paarden zijn allemaal door een betrouwbare trainer zadelmak gemaakt. Mijn zus en ik hebben zelf het voor werk (groundwork) gedaan. Onze paarden liepen netjes mee aan de hand wisten wat longeren was en zadel en tuig zijn voorzichtig
ge-introduceerd. Toen hebben we ze weg gebracht om zadel mak te laten maken.
Dat zadel mak maken kost je ongeveer 14 dagen daar na kun je zelf aan de slag. Je voorkomt dat je in die eerste 14 dagen ongewild enorm in de fout gaat, want je kunt echt zo enorm veel verknallen in het begin. Een paard wat je ongewild hebt leren bokken of stijgeren is nog het minst beroerde senario. Voor het zelfde geld lig je in het zand te happen en heb je hopelijk de mazzel dat je daar niks aan over houdt.
Zadel mak maken kun je gewoon het beste over laten aan de mensen die dit dagelijks doen. Hun ervaring waakt er voor dat dingen verkeerd worden aan geleerd en dat je ongewild een paard gedrag aan leert waardoor je later in de problemen komt.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 09:01

Ik heb de mazzel een trainer als buurman te hebben die mij helpt met het trainen van mijn 3-jarige merrie. Bij mijn vorige paard (ook een dochter van Tina) heb ik het ook zelf gedaan, met hulp van Ab. Hij heeft er zelf niet opgezeten, maar toen ik het paard verkocht heeft hij haar nog een paar maanden op stal gehad en hij vond dat ik het echt heel erg goed gedaan had. Ze was echt een heel fijn paard geworden, maar ja dat had ik natuurlijk ook grotendeels aan hem te danken. Met zijn aanwijzingen ben ik zo ver gekomen. En nu met Bo kan ik nog weer verder omdat ik de afgelopen jaren weer heel veel heb geleerd (onderandere meer zelfvertrouwen, iets dat echt heel erg belangrijk is bij het beleren van een jong paard).
In de tussentijd heb ik ook al paar recreatiepony's/paarden beleerd en omgeschoold, en dit zijn allemaal betrouwbare pony's geworden die het op beginnersniveau zeker niet slecht zullen doen.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:41

Zal ik toch nog even kort vertellen hoe ik mijn paard zelf zadelmak heb gemaakt, dat had ik nog helemaal niet gedaan Bloos En dat was immers wel waarom je dit topic bent gestart.

Ik heb mijn paardje vanaf zijn 2e, deed er toen nog niks mee, beetje wandelen en poetsen. Met het wandelen ging ik later wel allerlei dingen met hem doen, zoals achterwaarts aan de hand, voor en achterhand omzetten, stappen en draven, stoppen en blijven staan als ik weg loop. Gewoon een stukje grondwerk, heb ik alleen allemaal aan een lang touw gedaan want ik had geen beschikking over een bak o.i.d.

Toen ben ik van stal verhuisd waar wel een bak was en waar iedereen western rijdt zodat ik ook meer begeleiding kon krijgen.
Heb hem met 2.5 voor het eerst een bitje ingedaan, alleen om te laten wennen. Ook eens een dekentje op zijn rug gelegd en veel 'enge' dingen laten zien.

Vlak voor zijn 3e een zadel gekocht en dat ging er probleemloos op, gewoon op stal en er een beetje mee wandelen. Ik heb toen een begin gemaakt aan het longeren, maar hij is daar heel moeilijk mee. Uitbreken, staken etc. Heb geen longeerbak dus dat was ook weer een nadeel van het zelf beleren. Ben met longeren niet verder gegaan dan een paar rondjes stappen en een paar rondjes draf (hij was dan niet langer dan 10 minuten aan t werk)

Hierna er eigenlijk weer ruim een maand niks mee gedaan, alleen het grondwerk, wat ik nu ook in de bak ging doen om hem aan die omgeving te laten wennen. Ik had er toen op stal al een paar keer opgezeten (gewoon aan t halster zonder en met zadel)
En toen ben ik er een maand geleden in de bak opgeklommen en ben gaan rijden. Eerst alleen stap, stoppen en sturen. Met sturen eerst buitenteugel, geen reactie buitenbeen, weer geen reactie binnenteugel. Toen hij dit goed doorhad en ook door bleef lopen in stap ben ik gaan draven en ik heb er nu ook 1 keer op gegaloppeerd. Verder laat ik hem opzij gaan voor mijn been, dus op de lange zijde van de hoefslag af en terug naar de hoefslag alleen op mijn been. Stoppen kan hij vanuit stap en draf, dat is gewoon whoa en hij stopt dat had hij al vanaf de grond goed door. Ik ga er 3 keer per week 15-20 min. mee aan t werk. Volgende week mijn eerste les en dan ga ik dus op advies van mijn instructice verder.

Nou is een welsh K wel een ander type pony, die van mij is een kruising tinker en zeer relaxed. Met een wat hetere pony zou ik bijv. misschien eerst alles aan de longe willen doen. Ligt er aan hoe de pony op jou reageert, mijn paard vond er niks aan dat ik op zijn rug ging zitten en had geen moeite met zijn balans te houden. Het enige wat hij moeilijk vind is dat ik bepaal welke kant hij op moet Tong uitsteken

Heel veel succes ermee en trek je niet teveel aan van mensen die zeggen dat je die pony verkloot door het zelf te doen. Ik neem aan dat je het beste voor hebt met die pony en hem niet gaat mishandelen of overvragen.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 10:53

Brendageene schreef:
Heel veel succes ermee en trek je niet teveel aan van mensen die zeggen dat je die pony verkloot door het zelf te doen. Ik neem aan dat je het beste voor hebt met die pony en hem niet gaat mishandelen of overvragen.

Dit is natuurlijk een een kul opmerking! Ik denk niet dat hier ook maar iemand denkt dat ze die pony gaat mishandelen of wat dan ook! Dat is nog niet eens in me opgekomen, het gaat hier imo alleen om goede bedoelingen!

Ik heb gister met iemand hierover gesproken die regelmatig met zadelmakkers te maken heeft en die vond het ook niet erg verstandig. Ze zei dat je van te voren nooit weet wat een paard gaat doen, rustige in de hand, kan druk zijn bij het inrijden en omgekeerd; brave paarden die compleet flipten toen ze een zadel op kregen; paarden die steeds gingen liggen; paarden die de eerste dagen rustig waren en toen in pakketjes bom veranderden enz. Natuurlijk zijn deze paarden niet de regel, maar ze komen vaker voor dan je zou denken en misschien wilt weten!

Maar het blijft een eigen keuze het zelf te doen. Ik hoop dat het goed gaat natuurlijk!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 11:06

Rodeostez, een paard inrijden en zadelmak maken op de WESTERN manier is een regel waar een heleboel mensen over vallen, en die duidelijk laten zien dat je er weinig kaas van hebt gegeten. Want een paard WESTERN zadelmak maken gaat echt niet zoveel anders dan DRESSUUR zadelmak maken. Ze moeten leren luisteren naar stemhulpen, moeten gewend raken aan het bit en aan het zadel, en uiteindelijk aan het gewicht van de ruiter. Er moet een stuur op komen te zitten en een rem. En daar zit tussen western en dressuur tot op dat punt helemaal geen verschil in. De commando's bij het longeren zijn anders, en uiteindelijk sturen doe je anders.

Als je al weinig ervaring hebt met het WESTERN zadelmak maken van een paard, kun je er ook voor kiezen om het paard DRESSUUR zadelmak te maken. Belangrijk is dat je konsekwent bent, hulp hebt van iemand die op de grond staat (en de persoon op de grond is eigenlijk nog belangrijker dan de persoon in het zadel, die moet weten hoe je moet reageren als een paard een sprong maakt), en problemen weet op te lossen. En op dat moment op kan lossen, want soms moet je doorgaan...en helpt het niet om een paard terug in zijn box te zetten en om hulp te vragen aan iemand die er wel verstand van heeft. Al naar gelang het character van het in te rijden dier kun je met verkeerd inrijden een heleboel verknallen.

Ik vind het jammer dat je meteen begint te blazen en op bokt loopt af te geven "omdat je nieuwkomer bent". Als een "nieuwkomer" in zijn berichten duidelijk laat blijken dat hij weet waar hij het over heeft, zal hij weinig tegengas krijgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 11:37

Oh en nog iets: die professionals die jij opnoemt, die allemaal hun eerste paard hebben zadelmak gemaakt, hadden daar doorgaans ook begeleiding bij. En een vrolijke Haflinger doorrijden nadat hij zadelmak is gemaakt is wat anders dan het zadelmak maken van deze Haflinger. En ik heb er inmiddels een heleboel zadelmak gemaakt zien worden om te weten dat een paard, waarvan je helemaal niet had verwacht dat hij gaat flippen, ineens heel anders uit de hoek kan komen, en dat een paard waarvan je verwacht dat hij weleens lastig kon worden, het gewicht van zadel en ruiter zonder problemen accepteerd.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 12:26

Precies Cassidy, en die professionals hebben nu jaren lange ervaring met heel veel verschillende paarden. Dat is een heel ander verhaal dan iemand als jij en ik die misschien 2 a 3 keer in hun leven voor deze belangrijkste tijd in een paards leven komen te staan.

Maar zo als meestal zijn de mensen die zich eenmaal in hun hoofd hebben gezet dat ze dat makkelijk zelf kunnen (vaak wordt het ook aangepraat door de omgeving, want ze kunnen toch goed rijden....) , niet meer van hun ongelijk te overtuigen.
Iets wat ik erg vreemd vind omdat het toch om je eigen veiligheid en de veiligheid van je paard gaat Verward Het diers toekomst als rijpaard begint toch in die eerste paar belangrijke dagen, maar goed dat wordt enorm onderschat blijkbaar. Als je maar eens een 10de van de "mislukte" doe het zelf paarden voorbij zou kunnen zien komen die ik de laatste 10 jaar heb gezien, dan dachten er veel mensen anders over.

Het lijkt wel of sommige mensen liever het risico lopen te verongelukken dan dat ze om hulp gaan vragen en het aan een prof over te laten. Of dat nou gewoon stijfkoppigheid is of misschien een financieel plaatje???????

Misschien is het al iemand opgevallen dat ik niet het woord western of dressuur gebruik voor het woord zadelmak maken?????? Zadel mak maken is zadel mak maken. Pas als een paard een ruiter accepteerd begint zijn scholing en daar pas splitsen de wegen. Als dat niet zo zou zijn dan heb ik al heel wat dressuur en spring paarden "western" zadelmak zien maken Haha! Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 12:30

Ik hoef nieteens 10 jaar terug om bosjes "doe het zelvertjes" tegen te komen, maar het is wel schrijnend. Een jong groen paard is een onbeschreven blad, dat je zelf kunt gaan invullen. Verkeerde dingen zijn net zo snel aangeleerd als de goede dingen, echter ben je iets wat verkeerd is aangeleerd niet zo snel meer kwijt. Doodzonde van dat paard, en in het ergste geval het begin van een enkele reis Manege Stegeman.

Desiree01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 19:28

Cassidy schreef:
Oh en nog iets: die professionals die jij opnoemt, die allemaal hun eerste paard hebben zadelmak gemaakt, hadden daar doorgaans ook begeleiding bij.

Sluit ik me helemaal bij aan, ik ben nog lang geen pro, maar beleer nu paarden voor een ander en enkele voor mijn zelf en vraag nog steeds begeleiding van mijn trainster, die mij hier super bij helpt wat dat betrefd.
Ben nu al aardig wat paarden verder en vind het heerlijk om terug te kunnen vallen op iemand als ik er niet uitkom. Elk paard is weer anders en dient op een andere manier opgepakt te worden en dan is het fijn ook na 7/8 paarden dat er iemand is die je hier bij helpt.

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 20:46

Wow wat een verhalen! Ik heb ze met gemengde gevoelens gelezen. Ik begrijp dat jullie het welzijn van een paard belangrijker vinden dat het ego van de mens die hem inrijd. Dat is natuurlijk logisch. Ik ben nu dus begonnen met het zadelmak maken. En heb contact met een trainer. Het enigste wat ik nu gedaan heb met t paard is lopen in t weiland. Ik stap steeds opzij, links en rechts, met de bedoeling dat Jill mij achtervolgt. Vertrouwen kweken is het eerste doel dat ik nu heb. Die trainer waar ik het over had, is bereid om af en toe een polshoogte te nemen in de vorderingen tussen mij en Jill. Ik kan allerlei excuses gaan bedenken waarom ik zo fel reageerde in de eerdere berichten, maar dat komt simpelweg doordat ik niet lekker in mn vel zat. Ik steek echter wel wat op van jullie verhalen, en denk eraan wanneer ik met Jill bezig ben. De eigenaresse van Jill, komt ook regelmatig kijken wanneer ik met haar bezig ben. Ikzelf heb er de volste vertrouwen in, en denk dat ik er een hoop van leer, zonder dat Jill daarvan de dupe is. Owhjah, dat gezeur over nieuwkomers van mij.. Vergeet dat maar... Bloos Mijn droom is gewoon dat ik over een onbepaalde tijd Jill kan opzadelen, en lekker met haar kan gaan rijden. Maar dat is ieders doen van het zadelmak maken van een paard toch?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 21:28

Veel succes!!!!!!