[WN] Welke hengst???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boldly

Re: Welke hengst???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:14

jeddah schreef:
Als je het zo stelt dan blijf ik heel eigenwijs zeggen, Red Pebbles, geeft flinke billen en mooi bespierde schouders en vooral heel, heel goede karakters en geeft paarden met mooi vlakke gangen.
Hij is misschien niet zo "orgineel" maar denk ik wel wat jullie zoeken.

Inderdaad echt origineel is hij niet meer, er lopen er zoveel rond. Ook van niet-Quarters. Maar volgens mij is het niet wat Nanouk zoekt. Er is nog zoveel anders.. Ben benieuwd wat de uiteindelijke keuze wordt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:15

vera schreef:
Haar ideeen komen niet altijd overeen met de mijne dus zij moet toch aangeven wat ze echt wil (behalve een tweede Digger)
Klonen kan tegenwoordig ook Clown

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 10:18

Er loopt nog wel een volle broer van Digger rond ergens in de opfok....met kiwi's!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:36

Dat laatste wilde ik net zeggen... z'n broer is nog hengst toch? Wel even minimaal twee jaar wachten met fokken dan... Maar dan nog... vergeet niet dat juist qua karakter de moeder erg veel bepaald. Theoretisch is de genetische verdeling 50/50, maar de moeder (en eigenaren!!) bepalen het karakter ook in grote mate. Uiteraard ga je voor een hengt met een fijn karakter, maar dat is dan nog geen garantie voor een braaf veulen... zeker niet als de merrie niet zo'n lieve moeder blijkt te zijn, om maar wat te noemen...

Mijn eerste idee was ook Pebbles. Inderdaad misschien niet zo 'origineel', maar daar ging het niet om toch? Hij is wel heel constant in het doorgeven van brave paarden.
En naar vlekken moet je al helemaal niet gaan kijken... ik heb wel twee foto's van zusjes van Dot voor je... een bijna witte (alleen 1 klein vlekje op de borst en bruine oortjes) die uit een merrie komt met alleen een kleine witte vlek op de buik, en een heel 'fel' getekende maar met veel bruin, die uit een bijna witte merrie komt... Beide merries en veulens dus van 1 eigenaar, dus degenen die de paarden in de wei zagen dachten allemaal dat het witte veulen uit de witte merrie kwam... niets was minder waar.
De vlekken die het paard zelf heeft zegt echt niks over hoe het veulen er uit gaat zien.
Wel kun je er voor kiezen om niet met een 'rode' te gaan fokken, maar ookal doe je dat wel, dan heb je nog best kans op een bay bijvoorbeeld... Daarnaast is Pebbles niet 'gewoon rood' en kun je met z'n dun-gen toch nog iets aparts fokken (een dun/valkje valt dus binnen de mogelijkheden...)
Pebbles goedgekeurd voor het NRPS-stamboek en kun je dus misschien een veulen met papieren kunnen fokken (ik weet zo niet wat de regels daar zijn, aangezien je merrie geen papieren heeft, maar d'r zijn vast anderen die dat wel weten). Misschien niet het belangrijkste, maar toch leuk als je'm ooit wel zou willen verkopen...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:43

vera schreef:
Really Rugged Kid (Diggers vader) was een optie maar die staat nu in Duitsland dus dat is een beetje uit de richting.

Zó ver is Duitsland nou ook weer niet... als je écht een bepaald veulen wilt fokken zul je daar toch iets voor over moeten hebben en wat is nou die ene rit (gekoeld sperma een optie?) als je bekijkt dat je daar toch gemiddeld zo'n 20 á 25 jaar plezier van kan gaan hebben...
Als je je gaat beperken tot hengsten die 'om de hoek' staan, kom je meestal bedrogen uit (tenzij je in de buurt van de perfecte hengst woont natuurlijk).

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:48

Francis HALLELUJA Bloos ! Beter had ik het niet kunnen zeggen. Ook mijn keuze zou het zijn. Als er toch één hengst is die zijn veelzijdigheid heeft laten zien in de westernsport is het Red Pebbles wel Vingers aflikken

En als we het toch over kleurtjes gaan hebben, Valk/Buckskin is niet mogelijk in deze combinatie maar wel Grullo!! Pling

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:53

Volgens mij gaan de rietjes van Rugged en Dandy Breeze Cash gewoon over de grens hoor! Ik heb ze toch al geregeld hier gehad! Zijn de hengsten van Brigitte Drost (Cash of haar nieuwe spetter) niets? Mooie grote mannen, Cash geeft erg lieve veulens met spier en hij is heerlijk soepel in de gangen. Lekker in de buurt ook nog.......

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 11:42

Ods schreef:
En als we het toch over kleurtjes gaan hebben, Valk/Buckskin is niet mogelijk in deze combinatie maar wel Grullo!! Pling

Ik doelde niet zozeer op Buckskin (hoewel dat dacht ik ook kan als Lucky het agoutigen blijkt te dragen) maar op een dun... dus geen reddun maar gewone dun, maar ook dat hangt natuurlijk af van wat Lucky precies draagt.. als ze homozygoot is zal dat inderdaad ook niet gaan, dán heb je wel weer kans op grullo ja... is ze heterozygoot, dan kan er vanalles uit komen. Op zich wel een spannende combinatie dus.

En tja, als je graag een tweede Digger wilt, zou ík voor een rietje uit Duitsland kiezen... tenslotte is dat zelfs nog een bétere keus dan Digger zelf (als dat had gekund) want wat Digger vererft is maar weer afwachten. Bij z'n vader weet je al wat de mogelijkheden zijn...

Nanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 11:45

Ik ben een beetje overvallen eigenlijk, want mijn plan was om haar volgend jaar pas te laten dekken.
Door 2 dames (Vera en Boldy) heb ik me laten overhalen om het alvast dit jaar te doen. Dus nu moet ik nog even (gauw) een hengst uitzoeken. Vandaar dat Vera alvast een oproep deed......
Maar het allerbelangrijkste vind ik het karakter en uitstraling. Vlekken zou ik heel leuk vinden maar is niet een doorslaggevende factor.
Er is geloof ik ook al een belangstellende voor het aankomende veulen Haha! dus ik ga ook maar even met diegene in overleg.

In ieder geval alvast bedankt voor jullie meedenken!
wat mij betreft mogen jullie nog doorgaan hoor.......

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 11:46

Ods schreef:
Francis HALLELUJA Bloos ! Beter had ik het niet kunnen zeggen. Ook mijn keuze zou het zijn.

He, he, don't shoot the messenger!!! Clown Haha! Haha!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 11:53

Nanouk schreef:
Ik ben een beetje overvallen eigenlijk, want mijn plan was om haar volgend jaar pas te laten dekken.
Door 2 dames (Vera en Boldy) heb ik me laten overhalen om het alvast dit jaar te doen
De reden hiervoor is dat je anders 5 jaar verder bent voordat je op deze nakomeling kunt stappen. Nu scheelt het weer een jaar.
Tijdens dat gesprek kwam eigenlijk ook naar voren dat Rugged een leuke keuze zou zijn dus de hengst was in principe al gekozen ook.
Daarna bleek dat Rugged geen KI doet, alleen gekoeld sperma Clown

Voor de ervaren fokkers is dit misschien een fluitje van een cent om even gekoeld sperma heen en weer te sturen en de merrie dan halsoverkop in de trailer te zetten naaar het KI station.
Of 6 uur in de auto heen en terug en een week later (als je mazzel hebt!) dat zelfde grapje weer te doen.
Als er dan een leuk alternatief in Nederland staat hoef je al die handelingen niet aan de hand te halen.

Hoe leuk jullie Red Pebbles ook bij Oki vinden passen; de eigenaresse is niet over te halen... Haha!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 12:15

vera schreef:
Daarna bleek dat Rugged geen KI doet, alleen gekoeld sperma Clown

dat is KI vera Knipoog . en gekoelt kan ook verstuurt worden al zul je dan naar een hengstenstation moeten in de buurt waar de merrie geinsemineert kan worden. al ken ik ook hengstenhouders die zelfs aanhuis komen insemineren. ik zou wat dat aangaat eens in de buurt kijken naar een KWPN fokkerij/station. daar valt zoiets vaak wel te regelen.

maare effe heel iets anders, ik zie namen van hengsten voorbij komen waarvan ik zo wie zo weet dat ze niet buiten hun ras mee dekken. houden jullie er wel rekening mee dat je droomhengst niet binnen bereik is vanwege dat de eigenaar geen rasloze merries wil dekken. en dit is niet boos bedoelt het is alleen iets waar ik zelf ook tegenaan liep met daisy (die wel NRPS is) maar waarbij ook bepaalde hengsten afvielen.

en in combi met deze merrie zou ik eens kijken naar little peppy easter, van WSW. kleine hengst die denk ik wel goed bij deze merrie zou passen. al weet ik niet of de hengst merries buiten het stamboek dekt. maar daar zou je WSW over kunnen mailen.
ik vind overigens hun hengst mr smoking reminic ook een heel lekker ding. die heb ik al een paar keer in het eggie gezien en ik ben wel heel erg gecharmeerd van deze jonge hengst.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 12:18

Probleem kan ook nog zijn dat een Quarter geen andere rassen dekt.
Red Pebbles doet dat wel, daarom heeft hij ook zoveel kinderen.

Wat is trouwens het verschil tussen KI en gekoeld???? Zeer koud paard?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 12:25

Nanouk schreef:
Door 2 dames (Vera en Boldy) heb ik me laten overhalen om het alvast dit jaar te doen. Dus nu moet ik nog even (gauw) een hengst uitzoeken. Vandaar dat Vera alvast een oproep deed......
Maar het allerbelangrijkste vind ik het karakter en uitstraling. Vlekken zou ik heel leuk vinden maar is niet een doorslaggevende factor.
Er is geloof ik ook al een belangstellende voor het aankomende veulen Haha! dus ik ga ook maar even met diegene in overleg.

In ieder geval alvast bedankt voor jullie meedenken!
wat mij betreft mogen jullie nog doorgaan hoor.......

Oei!! Dan wordt het allemaal wel heel snel, snel zo he?
Ik kan me, uiteraard, voorstellen dat je je over hebt laten halen en ik kan me goed voorstellen dat de overhalers je overgehaald hebben, want er is niks zo leuk als een veulentje fokken!! Haha!

Maaaaaaaar.............als ik het zo lees denk ik dat je juist lekker rustig aan moet doen en op je gemakje een hengst moet kiezen die bij jou, de eventuele nieuwe eigenaar en Oki past Bloos !
1 van de leukste dingen van een veulen fokken is, IMO, het uitzoeken van de hengst! Dat is echt het "voorspel"! En als je dat allemaal op stel en sprong gaat doen mis je veel van het plezier Verdrietig .
Daarbij komt dat je misschien wel spijt krijgt, ik vind een jaar echt wel minimaal om een hengst uit te zoeken voor je merrie die geschikt is, het duurt nu eenmaal lang om al die paarden te bekijken, hun nakomelingen, hun pedigrees uitpluizen, ze gewoon "wikken en wegen" tegenover elkaar.

Mijn advies: Wacht lekker dat jaartje, als je 5 jaar kan wachten kan je ook 6 wachten, en als ik het zo begrijp is het ook nog niet zeker of je het veulen wel wilt houden? Dus dan maakt dat al helemaal niks meer uit, toch?

Sorry, beetje off topic, maar wilde het toch even kwijt!

Ondertussen denk ik hard na over andere leuke hengsten, die inderdaad buiten hun ras om dekken, anedsr had ik natuurlijk al lang A Hint Of Te geroepen, om het karakter van Senna (die precies haar pa is) kan je namelijk niet heen! Heeeerlijk!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 12:26

Nope, als je gekoeld neemt krijg je een koel paard.

Overigens heb ik hier op school geleed dat karakter eigenlijk verwaarloosbaar is kwa vererving. Daar zijn ook cijfers van. Het is inderdaad vooral de moeder en de opvoeding die karakterbepalend zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 12:28

Nou, ik las dat de moeder braaf was, dus dat is dan alvast goed geregeld Ja

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 12:43

rina schreef:
[dat is KI vera Knipoog . en gekoelt kan ook verstuurt worden al zul je dan naar een hengstenstation moeten in de buurt waar de merrie geinsemineert kan worden.
[/quote]

Ik weet dat gekoeld ook via KI gaat Haha!
Maar met gekoeld sperma moet je dus in de gaten houden of je merrie ovuleert, een goed ei heeft, hengstenhouder bellen, naar Duitsland rijden voor het verse sperma wat net gewonnen is, terug met de koelbox vol en dan insemineren......

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:03

Vera, jou Diggertje én zijn volle broer, zijn beiden via gekoeld sperma. Voor Boris heb ik gekoeld sperma naar mijn eigen paardenarts laten komen die thuis heeft gescand én heeft geinsemineerd. Dien kan het zo verzenden voor je, gaat gewoon met een transporteur mee van het inwinstation bij hun in de buurt (denk ik,;-)). Je hoeft zelf dus niet heen en weer te scheuren.......

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 13:32

FlyingHigh schreef:
Je hoeft zelf dus niet heen en weer te scheuren.......

Hahaha, dan heeft of Nanouk het verkeerd begrepen of ik heb Nanouk verkeerd begrepen Haha! Clown

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 14:42

Ik ben ook opzoek naar een hengst voor symmie. Een arabier x kwpn. Ik zoek een hengst die: niet te groot is, dus liever niet boven de 1.55m en geschikt is voor barrel races en team penning. Kan iemand mij daar ook mee helpen?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 15:03

Cer schreef:
Nou, ik las dat de moeder braaf was, dus dat is dan alvast goed geregeld Ja

Dat zegt nog niets over wat voor moeder die moeder is...

Ben het verder helemaal met Jeddah eens... een hengst uitkiezen is niet iets wat je even snel tussen neus en lippen door doet om de eerst volgende hengstigheid maar te kunnen dekken.
Wil je een weloverwogen keus maken, dan zul je daar toch echt tijd voor moeten uittrekken en ik kreeg na het lezen van je berichtje inderdaad ook het idee dat je er nog lang niet over uit bent.
Inderdaad is een veulen fokken hártstikke leuk, maar wel op een goed overwogen en verantwoorde manier, anders ben je puur aan't vermeerderen en ik neem aan dat dat niet je bedoeling is. 't Zou neem ik aan toch wel leuk zijn als je fokproduct ook inderdaad een beetje aan je verwachtingen/bedoelingen gaat voldoen.

Ik zou dus lekker de tijd nemen om te beslissen. Heb je je besluit weloverwogen genomen en is het nog op tijd, dan kun je dit jaar nog dekken (je hoeft neem ik aan niet voor een 'zo vroeg mogelijk' veulen te gaan, je zit toch niet aan rassenshows en leeftijden vast), kom je er pas uit als het al laat in het seizoen is, jammer dan, dan is er volgend jaar weer een seizoen. Laat je niet overhaasten een beslissing te nemen en tot slot, véél plezier met zoeken naar een vader voor je 'kind', zoals Jeddah zegt, dat is juist één van de leuke dingen aan het fokken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 15:13

Citaat:
CER: Nou, ik las dat de moeder braaf was, dus dat is dan alvast goed geregeld Ja

FRANCIS:
Dat zegt nog niets over wat voor moeder die moeder is...

Toen ik het geschreven had, dacht ik ook gelijk aan mijn hele lieve merrie, superknuffelkont, maar daardoor ook veelstelief tegen haar veulens, die dus bijzonder verwend worden, wat je dan als mens nog een beetje in goede banen moet zien te leiden... Naief als ik was dacht ik 'mwah, dat leest niemand....' vergat ik jou even zeg Haha!

Citaat:
Inderdaad is een veulen fokken hártstikke leuk, maar wel op een goed overwogen en verantwoorde manier, anders ben je puur aan't vermeerderen en ik neem aan dat dat niet je bedoeling is.

Maar mij is nog niet helemaal duidelijk wanneer je nou aan het vermeerderen bent en wanneer je leuke gewilde paardjes fokt?
Ik kan nog zo'n onwijs interessante combi bedenken, maar ik moet t veulen verkopen. Als niemand anders diezelfde combi ziet zitten, ben ik aan het vermeerderen?
Maar nu fok ik voor iemand die een heel leuk hengstje heeft, mijn merrie helemaal leuk vind ( Cool ) en graag het veulen wil. Of het foktechnisch correct is weet ik niet, maar t veulentje krijgt een baasje wat heel blij met hem gaat zijn Ja

Citaat:
Heb je je besluit weloverwogen genomen en is het nog op tijd, dan kun je dit jaar nog dekken (je hoeft neem ik aan niet voor een 'zo vroeg mogelijk' veulen te gaan, je zit toch niet aan rassenshows en leeftijden vast),

Mee eens. Voor ons westerlingen begint het weideseizoen pas rond mei.. een veulentje van februari staat zich dan ernstig te vervelen?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 15:52

Cer schreef:
Maar mij is nog niet helemaal duidelijk wanneer je nou aan het vermeerderen bent en wanneer je leuke gewilde paardjes fokt?
Ik kan nog zo'n onwijs interessante combi bedenken, maar ik moet t veulen verkopen. Als niemand anders diezelfde combi ziet zitten, ben ik aan het vermeerderen?
Maar nu fok ik voor iemand die een heel leuk hengstje heeft, mijn merrie helemaal leuk vind ( Cool ) en graag het veulen wil. Of het foktechnisch correct is weet ik niet, maar t veulentje krijgt een baasje wat heel blij met hem gaat zijn Ja

Natuurlijk is wat voor de een 'gewilde paarden fokken' is, voor de ander 'vermeerderen', dat ligt helemaal aan de standaard die je voor je paarden handhaaft denk ik... Wat ik bedoel is dat je verantwoord en weldoordacht een keuze maakt, waarbij gezondheid en welzijn van het dier voorop staat. Op het moment dat je 'maarzo' een hengst pakt omdat'ie 'lekker dichtbij' staat, of 'lekker goedkoop is' of 'hij zo'n leuk baasje heeft' of...vul zelf maar een verkeerd argument in... dan ben je in mijn ogen aan't vermeerderen. Maar ook als iemand naar eigen mening een 'weldoordachte' keus maakt, maar gezondheid ondergeschikt stelt, ben je in mijn ogen aan't vermeerderen... Het zelfde geldt voor mij voor de 'fokkers' die kwantiteit belangrijker vinden dat kwaliteit.
Ik geef toe, het is een rekbaar begrip, met een groot grijs gebied, maar ik denk dat de meesten wel een idee hebben wat er mee bedoeld wordt.
Laatst bijgewerkt door Francis op 31-05-05 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 15:52

Dit eventuele veulen heeft naar alle waarschijnlijkheid ook al een leuk plekje.
Daarnaast worden er geen overhaaste beslissingen genomen; die maak je in een paar uur.
Als je een paar weken aan het wikken en wegen bent dan lijkt me dat niet echt heel snel....
Dat sommige er maanden over doen om van het wikken en wegen te genieten.....ieder zijn meug.
Als je zonder nadenken er een hengst opzet ben je niet goed bezig tenzij je het veulentje zelf wilt houden.

Verder is Oki geen raspaard dus strijken we al tegen de haren in van menig fokker en zullen inderdaad veel hengsten niet in aanmerking komen.
En als ik om mij heen kijk dan zie ik mensen met Quarters en Paints die op het laatste moment toch besluiten om een andere hengst te kiezen. Hebben ze maanden naar die ene hengst gekeken en wordt het ineens toch een ander....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 16:00

Uiteraard is de één sneller in het maken van een beslissing dan een ander, daar is zeker niets mis mee.
Ik wil ook niet beweren dat jullie/Nanouk te gehaast te werk (zullen) gaan, het kwam alleen wel over alsof Nanouk een beetje 'overhaast' werd. Ik ga er vanuit dat ze 'mans' genoeg is zelf te beslissen op het moment dat ze zover is. Het ging er alleen om dat het handig kan zijn om er nog even goed over na te denken.
Ik heb een motto, overgenomen van een vroegere vriendin, die me al in veel gevallen 'gered' heeft en dat is : Bij twijfel niet handelen.
Dat gaat in allerlij situaties op en in deze zeker ook. Zolang je nog twijfelt over welke hengst... gewoon lekker wachten tot je't zeker weet. Liever 1 jaartje wachten op dat perfécte veulen, dan nu toch maar fokken en straks spijt hebben.
Ik wens jullie in ieder geval veel wijsheid en plezier toe.