Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Cassidy schreef:We kunnen ons nu wel verbeelden dat de westernsport een volwassen sport geworden is, maar in mijn ogen hollen we nu alleen maar hard achteruit. Steeds meer westernstallen hebben de laatste jaren de deuren moeten sluiten, en nieuwe komen er maar sporadisch bij.

PeterV schreef:Ik ben van mening, dat dit geen elitesport is, en dat deze genoemde tak van sport, een goede verdeling gevonden heeft en het vraag en aanbod, in dat er voor ieder wat wils is.

Cassidy schreef:Niet mee eens.
Cassidy schreef:Met goede begeleiding kan iedereen tot ongekende hoogte stijgen, en dan is het niet de top maar desnoods de subtop. Mensen die willen zijn er genoeg, de contacten echter niet, de middelen ook niet.
Cassidy schreef:En je laatste reactie spreekt de eerdere reactie tegen. Het ene moment moet er van alles gesloten worden, het volgende moment is er voor ieder wat wils?
Cassidy schreef:Het tekort aan starts op wedstrijden zal inherent zijn aan de tegenwoordig tijd, de economische recessie en ook aan de kosten die ermee gepaard gaan. Aangezien paardrijden een luxe is en steeds luxer wordt, en er steeds meer mensen moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen (dank zij de Euro en de recessie) is dat toch het eerste waar je op gaat bezuinigen. En als wedstrijdorganisaties er nog eens een extra duit bovenopdoen door het verzinnen van startnummers en boxgelden vragen voor een weekendshow waar ik mijn paard een maand voor kan stallen, is de keuze snel gemaakt. Je kunt je geld nu eenmaal maar een keer uitgeven.
Cassidy schreef:in de western hebben we nog een lange weg te gaan voordat we hetzelfde niveau bereiken als de dressuur of de springsport, al is het maar op het niveau van sponsoring, of naamsbekendheid in de vorm van een uitzending op studio sport.

Cer schreef:En natuurlijk zijn er goede veranderingen, maar is het niet menseigen om eerst op de slechte dingen te letten en dan pas op de goede?? Doe ik zelf ook.
Cer schreef:Met daarbij de aantekening dat bepaalde stallen juist WEL blijven draaien maar dat helemaal niet verdient doen. Waar ligt dat dan aan?
Cer schreef:Cassidy moet ik gelijk geven omdat het paardrijden natuurlijk wel degelijk een elitesport is. Als men moet bezuinigen doet men dat uiteraard als eerste op de hobby.
Cer schreef:Over of de mensen in nederland een verkeerd beeld van westernsport hebben? Sja, er zijn genoeg ruiters die dat verkeerde beeld uitdragen, dus wat moet je de 'leek' dan kwalijk nemen?
Cer schreef:Zodra ruiters eens kritisch naar zichzelf en hun methodes durven gaan kijken (en het NIET bij het paard neerleggen), en hun onkunde durven accepteren, en gaan zoeken naar andere oplossingen, verandert het beeld naar buiten toe vanzelf...
Misschien is het ook juist niet gunstig dat de westernsport bekender wordt. Vroegah kon je de mensen van alles wijsmaken. Nu kom je niet meer weg met een kromme uitleg van een 'trainingsmethode' bij bijvoorbeeld een lichte tour ruiter. Niet al het publiek is nl dom als het paarden betreft (hoewel je je soms afvraagt..... )

jeddah schreef:Even een vraagje tussendoor, is bovenstaand ook echt het doel? Willen jullie dat de westernsport net zo groot wordt als de dressuur en springsprort? En is dit wel een realistisch doel?
) groep mensen die lid is van het 1 na "grootste" Westernras. Natuurlijk hopen we door te groeien en doen daar veel aan, maar het is niet realistisch om te zeggen dat we in 2006 300 man willen hebben.
PeterV schreef:Ik denk niet dat alleen de ruiters kritisch naar hen zelf moeten kijken hoor, want soms is de oplossing veel eenvoudiger door gewoon weg ergens niet aan te beginnen.
Ben benieuwd wat je van deze stelling vind?
Groeten Peter

Citaat:Met daarbij de aantekening dat bepaalde stallen juist WEL blijven draaien maar dat helemaal niet verdient doen. Waar ligt dat dan aan?
Daar ging het mijn even niet om, het was een constatering van Cassidy, waarop ik in ging, en bij suggereerde dat het wel eens aan het vraag en aanbod gelegen zou kunnen hebben.

Cassidy schreef:Ik kan me nog herinneren dat jij degene was die als eerste riep dat het weleens van de een op de andere dag voor je dochter over kon zijn met paardensport als er iets met je bedrijf of met jou zou gebeuren. Had ze er dan maar niet aan moeten beginnen?
Cassidy schreef:Je kunt nu eenmaal niet in de toekomst kijken. Weinig mensen hebben genoeg financiele buffer om het met de paarden een jaar uit te zingen als ze hun baan kwijtraken. Wat de laatste tijd maar al te vaak gebeurt. Door eigen toedoen, of omdat het bedrijf op de fles gaat. Hadden ze er dan maar niet aan moeten beginnen?
Cassidy schreef:In mijn ogen zijn de paarden geen hobby waar je voor kiest, of die je met hetzelfde gemak kunt laten. Mijn leven begint en eindigt met de paarden, zonder paarden heeft het voor mij geen zin. Ik denk iedere minuut aan paarden, ik vervloek die kantoorbaan en zit de hele dag de klok vooruit te kijken tot ik weer uit die hel verlost ben. Paarden zijn verslaving, net zo erg als die sigaret of drugs. En daar is net zo moeilijk vanaf te komen (nee, nog moeilijker)

Cer schreef:Hoe ga je dit soort dingen incalculeren als je zegt 'je moet van te voren bedenken waar je aan begint??'
Cer schreef:hm, ik geloof niet dat dit heel veel met de oorspronkelijke vraagstelling te maken heeft....
Citaat:Met daarbij de aantekening dat bepaalde stallen juist WEL blijven draaien maar dat helemaal niet verdient doen. Waar ligt dat dan aan?
Daar ging het mijn even niet om, het was een constatering van Cassidy, waarop ik in ging, en bij suggereerde dat het wel eens aan het vraag en aanbod gelegen zou kunnen hebben.

maar toch alvast 1 opmerking.
) .