[WN] probleemstelling: Mensen in Nederland hebben een verkeerd...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Signe

Re: probleemstelling: Mensen in Nederland hebben een verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 18:55

Hee Henla.. de meeste mensen die ik ontmoet staan¨open voor uitleg. En veel mensen hebben eigenlijk vooral geen idee wat het werkelijk inhoud. wel de cowboy hoed laarzen en zadel, maar hoe het rijden anders is dan dressuur weten ze eigenlijk niet.

Dat is ook logisch, er is nooit wat over op tv en als dat er wel is, is het vaak zo kort dat men niet voorbij het stereotiep cowboy galloppeerd op paard komt.

Dat er een heleboel verschillende onderdelen zijn is onbekend, als ze iets weten kennen ze de reining of het koeienwerk.

Succes met je rapport!

WTLFJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 08:50

Ik dacht dat het allemaal wel mee viel.
Je hoeft je als western ruiter helemaal niet meer te bewijzen.
Wil je dat wel dan ben je in mijn ogen vrij onzeker met hetgeen je doet.
Het is een veels te dure hobbie om je druk te maken wat andere van je vinden.
Gewoon lekker bezig zijn is het beste.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:07

We kunnen ons nu wel verbeelden dat de westernsport een volwassen sport geworden is, maar in mijn ogen hollen we nu alleen maar hard achteruit. Steeds meer westernstallen hebben de laatste jaren de deuren moeten sluiten, en nieuwe komen er maar sporadisch bij. Het beeld van de rondraggende barrelracende westernruiter heb ik sinds Bob de Jong de westernsport niet meer meeneemt bij zijn Western Experience niet meer op TV gezien, en daar ben ik ergens wel blij om. Alleen blijven we toch voor een groot gedeelte in een aparte niche zitten. Goede instructie is moeilijk te vinden, en de vooroordelen blijven vooral bij de jeugd (die toch de toekomst moet zijn) behouden. Ze zien een correctional op een website langskomen en bestempelen dit bit als "mishandeling".

viewtopic.php?f=8&t=410568&hilit=

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 10:23

Cassidy schreef:
We kunnen ons nu wel verbeelden dat de westernsport een volwassen sport geworden is, maar in mijn ogen hollen we nu alleen maar hard achteruit. Steeds meer westernstallen hebben de laatste jaren de deuren moeten sluiten, en nieuwe komen er maar sporadisch bij.

Cassidy, juist met name wat jij nu schetst, vind ik een vooruitgang.
De tijd is een beetje voorbij, dat de westernstallen maar als paddestoelen uit de grondschoten.
Het blijkt dat het toch niet zo eenvoudig is, de deur die sommige hebben geopend, draaiende te houden. Dit kan natuurlijk vele oorzaken hebben, maar verteld mijn toch dat de sport volwassen aan het worden is. Je geeft aan dat er maar sporadisch nieuwe western gerichte stallen bij komen, dus de bewust wording om een onderneming op poten te zetten in deze branche, is in mijn ogen een feit. Dus in mijn ogen hollen wij niet achteruit, maar vindt er een natuurlijke regulering plaats, waar de nu nog steeds bestaande ondernemers in deze sector, de vruchten van gaan plukken. Vergeet niet, dat deze ondernemers, er behoorlijk wat last van gehad hebben, dat er op iedere hoek, om het zomaar te zeggen, als paddestoelen uit de grond komen stallen ontstonden. Juist naar hen toe, is het een compliment, omdat deze bewezen hebben, bestaansrecht te hebben. Natuurlijk is er naar deze in mijn ogen bestaansrecht hebbende stallen, ook wel wat op en aan te merken, maar om het genoemde feit wat jij aankaart in dit topic, hebben deze nog steeds hen deuren open staan. Het wakker worden is begonnen, er komt heel wat bij kijken om een stal te runnen in deze sector, dus nogmaals, wij hollen niet achteruit, maar de hard lopers hebben weer bewezen wat wij al wisten, het waren de bekende dood lopers.

Groeten Peter

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 10:52

Dus wordt het een elitesport? Steeds moeilijker bereikbaar? Ik snap niet goed hoe dat dat als vooruitgang gezien kan worden.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:58

Cornelie, een sport waar je de nodige centen voor uit je zak moet trekken om deze te kunnen beoefenen, wordt al vaak een elitesport genoemd. Dus mijn inziens, wordt het dat dus niet, maar was het eigelijk al zo. Natuurlijk ligt het ook wel aan het feit, wat de intentie is, van het te bereiken doel, van een eventuele beoefenaar.

Natuurlijk kan je uit mijn stukje concluderen, dat het steeds moeilijker bereikbaar wordt. Maar als dat bekeken wordt uit het oog punt van het niet op iedere hoek van de straat zo’n stal te hebben staan, heeft dat uiteindelijk niks met de bereikbaarheid van doen.
De kwaliteit stallen hebben vaak een doel en een visie, dat de sport ten goede komt. Ondernemingen als deze, en dat bedoel ik ook met natuurlijk reguleren, zijn vaak niet bij elkaar om de hoek gevestigd. Vraag en aanbod speel daar een belangrijke rol in.

De vooruitgang in deze, volwassen worden, is dus dat wat erin de golfsport ook heeft plaats gevonden. Door het hele land, kan je deze sport beoefenen, op het niveau of met het doel en visie, die je voor je eigen bepaalt. De hoogte van de kwaliteit van de baan, bepaalt waaraan voldaan moet worden, om er een balletje te kunnen slaan. Dat neemt niet weg, dat BV ik, ook heel graag op de baan wil lopen, waar mijn buurman op speelt. Helaas voor mijn, voldoe ik niet aan de handicap, waaraan je moet voldoen om daar te lopen. Buiten het feit, dat ik het een jeuk woord vind, handicap, heb ik ook niet zoveel centen, om voor zo’n baan een startkaart te kopen. Dus loop ik vaak, bij onze plaatselijke voetbalclub te golfen. Deze hebben ook een baan aan gelegd, uit een ander oogpunt en doel en visie die daar bijhoren. Daar loopt een plaatselijk talent, die mijn voor een pilsje de aanwijzingen geeft, zodat ik enigszins op een leuken manier het balletje kan slaan. Natuurlijk heb ik ook liever les, van die professional van die baan waar mijn buurman loopt, maar jeetje, weet je wat die voor een uurtje les kost?

Een elitesport dus, of niet?

Ik ben van mening, dat dit geen elitesport is, en dat deze genoemde tak van sport, een goede verdeling gevonden heeft en het vraag en aanbod, in dat er voor ieder wat wils is.
Acceptatie speelt daarbij een grote rol.
In onze aan het hart liggende sport, vind eigelijk hetzelfde plaats, maar het accepteren daarvan, is nog ver te zoeken, maar kan in mijn beleving ook niet worden tegen gehouden.
Cassidy vindt dat wij achteruithollen, omdat steeds meer westernstalen hun deuren hebben moeten sluiten, waarvan ik denk dat het meer over die stallen zegt, dan over de stallen die hun deuren open houden. En dat vind ik een grote stap voorwaarts, en een compliment waard naar die stallen die het hebben begrepen, wat de markt vraagt.
Deze markt vraagt ook naar kwaliteit, met een doel en een visie, waarmee de beoefenaars zich kunnen identificeren. Pas als dit geaccepteerd zal worden, dus begrepen wordt, zullen er minder stallen gaan sluiten, omdat er dan is begrepen is, dat de markt die nog open ligt, met een ander doel en visie benaderd moet worden. Mijn plaatselijke voetbalvereniging, waar ik ook kan golfen, heeft het in ieder geval wel begrepen, en draait goed, waarbij de deuren wagenwijd open staan. En toch iedere keer weer, denk ik, aan die golfbaan waar mijn buurman loopt, en vind het jammer dat ik de professionalisering van die sport, door omstandigheden, niet heb kunnen bijhouden. Maar ik accepteer het, omdat waar het stopt bij mij, andere vooruit willen. Ik hoop dat je snap hoe ik het bedoel.

Groeten Peter

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 15:14

Nee, het feit dat er steeds meer stallen de deuren hebben moeten sluiten betekend ook dat instructie en het er aan kunnen snuffelen op een goede manier met de goede begeleiding steeds minder bereikbaar wordt. De basis wordt steeds minder, basis die nodig is voor de groei van de sport. Op wedstrijden zie je steeds weer dezelfde gezichten, er komt te weinig bij. En helaas zijn er nog steeds veel te veel die een zadel van de zadelmarkt kopen, en met een lang teugeltje gaan rijden en denken aan westernSPORT te doen. Sponsoring gaat steeds moeilijker worden, en in de western hebben we nog een lange weg te gaan voordat we hetzelfde niveau bereiken als de dressuur of de springsport, al is het maar op het niveau van sponsoring, of naamsbekendheid in de vorm van een uitzending op studio sport.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 15:21

PeterV schreef:
Ik ben van mening, dat dit geen elitesport is, en dat deze genoemde tak van sport, een goede verdeling gevonden heeft en het vraag en aanbod, in dat er voor ieder wat wils is.

Wat jij ziet binnen de golfsport verdwijnt dus in de westernsport. Ook de westernstallen op de hoek van de straat hadden en hebben nog steeds een bestaansrecht omdat zij een niche in de markt konden en kunnen bedienen. Het " voor ieder wat wils" is helaas in de westernsport niet meer gegeven. Je blijft dooremmeren met je zadelmarktzadeltje, of je schiet door naar een professionele stal.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:43

Cassidy, volgens mijn bedoelen wij het zelfde. Ik zeg nergens dat stallen op de hoek geen recht van bestaan hebben, maar dat er juist nog een grote markt ligt die bediend moet worden.
Er is juist wel voor iedereen wat wils binnen deze sport, maar er wordt niet geaccepteerd en gezien, dat wij niet allemaal een Anky van Grunsveen kunnen worden of zijn. Los van het feit dat er gewoon weg te weinig goede instructeurs zijn, die daar eventueel aan meewerken om dit te kunnen realiseren, denk ik dat deze nu wel tot die stallen behoren, die hen deuren nog niet hebben hoeven sluiten. De haast explosieve groei, die de afgelopen jaren heeft plaats gevonden, kon uiteindelijk ook niet door gaan. Vraag en aanbod stonden waarschijnlijk niet echt meer in verhouding met elkaar, wat je nu ook BV tegen komt, in wedstrijden die afgelast worden, omdat er geen ruiters op af komen. Het steeds de zelfde gezichten zien op wedstrijden, staat haaks op het feit naar de vraag van goede instructeurs. Deze zijn er wel, maar zullen nooit, op iedere hoek van de straat te vinden zijn. Er is best in Nederland voor ieder wat wils, maar willen, en kunnen, daar zit het probleem.
Ik wil wel les van die professionele golf leraar, als hij bij mijn op de hoek zit, en mijn voor een pilsje begeleid. En hier gaat het mis.
Dit heeft niks te maken met het dooremmeren met je zadelmarkt zadeltje, en ook niet echt door schieten naar een professionele stal.
Je grens weten, in wat je zou kunnen, en afstemmen op wat je wil, zal beter op zijn plaats zijn in deze.

Groeten Peter

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:56

Niet mee eens. Met goede begeleiding kan iedereen tot ongekende hoogte stijgen, en dan is het niet de top maar desnoods de subtop. Mensen die willen zijn er genoeg, de contacten echter niet, de middelen ook niet. En je laatste reactie spreekt de eerdere reactie tegen. Het ene moment moet er van alles gesloten worden, het volgende moment is er voor ieder wat wils?

Het tekort aan starts op wedstrijden zal inherent zijn aan de tegenwoordig tijd, de economische recessie en ook aan de kosten die ermee gepaard gaan. Aangezien paardrijden een luxe is en steeds luxer wordt, en er steeds meer mensen moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen (dank zij de Euro en de recessie) is dat toch het eerste waar je op gaat bezuinigen. En als wedstrijdorganisaties er nog eens een extra duit bovenopdoen door het verzinnen van startnummers en boxgelden vragen voor een weekendshow waar ik mijn paard een maand voor kan stallen, is de keuze snel gemaakt. Je kunt je geld nu eenmaal maar een keer uitgeven.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:28

Cassidy schreef:
Niet mee eens.

Is je goed recht.

Cassidy schreef:
Met goede begeleiding kan iedereen tot ongekende hoogte stijgen, en dan is het niet de top maar desnoods de subtop. Mensen die willen zijn er genoeg, de contacten echter niet, de middelen ook niet.

Ik ben het hier wel met je eens, en in mijn beleving bestrijd ik dit ook niet.
Alleen vind ik dat de contacten er wel zijn, voor de mensen die willen, en denk ook dat het fout gaat bij het niet hebben van de middelen.

Cassidy schreef:
En je laatste reactie spreekt de eerdere reactie tegen. Het ene moment moet er van alles gesloten worden, het volgende moment is er voor ieder wat wils?

Ik vraag mijn af waar ik schrijf dat ik vind dat er van alles gesloten moet gaan worden.
Vanaf het eerste moment geef ik aan dat er voor ieder wat wils is.

Cassidy schreef:
Het tekort aan starts op wedstrijden zal inherent zijn aan de tegenwoordig tijd, de economische recessie en ook aan de kosten die ermee gepaard gaan. Aangezien paardrijden een luxe is en steeds luxer wordt, en er steeds meer mensen moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen (dank zij de Euro en de recessie) is dat toch het eerste waar je op gaat bezuinigen. En als wedstrijdorganisaties er nog eens een extra duit bovenopdoen door het verzinnen van startnummers en boxgelden vragen voor een weekendshow waar ik mijn paard een maand voor kan stallen, is de keuze snel gemaakt. Je kunt je geld nu eenmaal maar een keer uitgeven.

Dit kan natuurlijk ook een rede zijn, waarom steeds dezelfde gezichten waar genomen worden op de wedstrijden.

Groeten Peter

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:51

Cassidy schreef:
in de western hebben we nog een lange weg te gaan voordat we hetzelfde niveau bereiken als de dressuur of de springsport, al is het maar op het niveau van sponsoring, of naamsbekendheid in de vorm van een uitzending op studio sport.

Even een vraagje tussendoor, is bovenstaand ook echt het doel? Willen jullie dat de westernsport net zo groot wordt als de dressuur en springsprort? En is dit wel een realistisch doel?

Ik ben van mening dat je juist moet accepteren dat het altijd een wat kleinere groep mensen zal betreffen en ik denk dat wanneer we dat accepteren, de echte groei pas plaats zal vinden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 18:45

Hm, in alle bovenstaande dingen zit wel wat. PeterV geef ik gelijk doordat hij beweert dat de sluiting van een aantal stallen helemaal geen slechte zaak hoeft te zijn. Het kaf moet zich zeker van het koren scheiden... Je hebt idd een enorme wildgroei gehad, en dat was een kwestie van knap kunnen l*llen of de juiste contacten hebben, maar niet een kwestie van kunde, helaas.
Met daarbij de aantekening dat bepaalde stallen juist WEL blijven draaien maar dat helemaal niet verdient doen. Waar ligt dat dan aan?

Cassidy moet ik gelijk geven omdat het paardrijden natuurlijk wel degelijk een elitesport is. Als men moet bezuinigen doet men dat uiteraard als eerste op de hobby. Veelal heb ik het idee dat als je niet een QH in de juiste prijsklasse hebt, dat je dan niet voldoet. Terwijl er zat niet-QH zijn, die hartstikke goed voldoen. Vaak lees ik ook dat er QH gefokt worden voor de 'betere ruiter' of 'het hogere doel' of wat dan ook (lees= duur). Waarom niet wat minder duur voor de doorsnee ruiter??

Verder is het ook zo dat de westernsport nog niet op het niveau is als de engelse sport, om maar te noemen Rabobank talentenplan voor getalenteerde ruiters. Mijn ervaring is dat er bij de westernsport niet altijd gekeken wordt naar kunde maar meer een soort van 'ons kent ons' ofzo? ALs je genoeg kan investeren mag je meedoen, dit soms ten koste van grotere talenten die geldelijk niet zoveel te investeren hebben. Dat is natuurlijk erg zonde!

En idd, waar blijven de nieuwkomers? Als ik het over de jaren bekijk zijn er nog steeds maar een aantal topruiters (vaak met verschillende paarden????), en het gros blijft van gemiddeld niveau. Zegt dat wat over de nieuwe talenten of over de scholing?

Maar ja, aan de andere kant, wil je wel goed worden? Als ik de 'inside information' hoor over shows op topniveau (duitsland, italie) dan zou ik er persoonlijk niet eens aan mee willen doen. Ongeacht of het in andere takken ook gebeurt. Een spuitje hier, een poedertje daar, een beetje doordouwen (want de klant wil wel resultaat...)
Misschien wat Jeddah aangeeft: Wil je wel zo groot?
Waarom niet meer aandacht voor de hobbiest en de middenmoot...? En niet alles naar het handjevol aan de top?

Over of de mensen in nederland een verkeerd beeld van westernsport hebben? Sja, er zijn genoeg ruiters die dat verkeerde beeld uitdragen, dus wat moet je de 'leek' dan kwalijk nemen?
Zodra ruiters eens kritisch naar zichzelf en hun methodes durven gaan kijken (en het NIET bij het paard neerleggen), en hun onkunde durven accepteren, en gaan zoeken naar andere oplossingen, verandert het beeld naar buiten toe vanzelf...
Misschien is het ook juist niet gunstig dat de westernsport bekender wordt. Vroegah kon je de mensen van alles wijsmaken. Nu kom je niet meer weg met een kromme uitleg van een 'trainingsmethode' bij bijvoorbeeld een lichte tour ruiter. Niet al het publiek is nl dom als het paarden betreft (hoewel je je soms afvraagt..... )

En natuurlijk zijn er goede veranderingen, maar is het niet menseigen om eerst op de slechte dingen te letten en dan pas op de goede?? Doe ik zelf ook.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 19:43

Cer schreef:
En natuurlijk zijn er goede veranderingen, maar is het niet menseigen om eerst op de slechte dingen te letten en dan pas op de goede?? Doe ik zelf ook.

Dat is in ieder geval heel Nederlands. Nederlanders spreken ook graag van knelpunten en fouten. Je kunt ook zeggen:

"wat gaat goed en wat kan beter"?. Dan zeg je nog steeds hetzelfde maar het laatste is toekomst en oplossingsgericht Lachen

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 21:11

Cer schreef:
Met daarbij de aantekening dat bepaalde stallen juist WEL blijven draaien maar dat helemaal niet verdient doen. Waar ligt dat dan aan?

Daar ging het mijn even niet om, het was een constatering van Cassidy, waarop ik in ging, en bij suggereerde dat het wel eens aan het vraag en aanbod gelegen zou kunnen hebben.

Cer schreef:
Cassidy moet ik gelijk geven omdat het paardrijden natuurlijk wel degelijk een elitesport is. Als men moet bezuinigen doet men dat uiteraard als eerste op de hobby.

Ik vind het geen elitesport. Dit wordt te gauw geroepen, als er even geen middelen voor handen zijn, om de sport op een bepaald niveau te bedrijven/uitvoeren, of onderhouden.
Dat het geen geld kost hoor je mij niet zeggen, maar er zijn genoeg plekken waar je nog voor een paar redelijke centen, leuken wedstrijden kan starten. Het kan natuurlijk ook zo wezen dat mensen het chronische bezuinigen over hen zelf afroepen, door een te duren hobby te nemen.

Cer schreef:
Over of de mensen in nederland een verkeerd beeld van westernsport hebben? Sja, er zijn genoeg ruiters die dat verkeerde beeld uitdragen, dus wat moet je de 'leek' dan kwalijk nemen?

In het begin van dit topic geeft ik ook aan, dat je uit dit oogpunt dit topic op twee manieren kan benaderen. Maar ik ging in op het beeld van cowboytje spelen en racen in de bak.

Cer schreef:
Zodra ruiters eens kritisch naar zichzelf en hun methodes durven gaan kijken (en het NIET bij het paard neerleggen), en hun onkunde durven accepteren, en gaan zoeken naar andere oplossingen, verandert het beeld naar buiten toe vanzelf...
Misschien is het ook juist niet gunstig dat de westernsport bekender wordt. Vroegah kon je de mensen van alles wijsmaken. Nu kom je niet meer weg met een kromme uitleg van een 'trainingsmethode' bij bijvoorbeeld een lichte tour ruiter. Niet al het publiek is nl dom als het paarden betreft (hoewel je je soms afvraagt..... )

Helemaal mee eens Cer, maar dit mooi geschreven stukje, zou je ook kunnen schrijven voor mensen die aan paarden beginnen, en niet eerst onderzoeken of dit wel op langer termijn vol te houden is. Mijn inzien werkt dit ook aan een bepaald beeld mee. Te lezen is dat het geld maar één maal uit te geven is, terwijl er toch al uit het jaar kruik bekend is, dat een paard kopen geen kust is, maar het onderhouden ervan, daar breken vele hun nek over.
Van alles wordt er vervolgens bij gehaald, recessie, de euro, wedstrijdorganisaties, startnummer, boxgeld, eindjes aan elkaar knopen en ik weet niet wat.
Ik denk niet dat alleen de ruiters kritisch naar hen zelf moeten kijken hoor, want soms is de oplossing veel eenvoudiger door gewoon weg ergens niet aan te beginnen.
Ben benieuwd wat je van deze stelling vind?

Groeten Peter

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 22:43

Ik kan me nog herinneren dat jij degene was die als eerste riep dat het weleens van de een op de andere dag voor je dochter over kon zijn met paardensport als er iets met je bedrijf of met jou zou gebeuren. Had ze er dan maar niet aan moeten beginnen?

Je kunt nu eenmaal niet in de toekomst kijken. Weinig mensen hebben genoeg financiele buffer om het met de paarden een jaar uit te zingen als ze hun baan kwijtraken. Wat de laatste tijd maar al te vaak gebeurt. Door eigen toedoen, of omdat het bedrijf op de fles gaat. Hadden ze er dan maar niet aan moeten beginnen?

In mijn ogen zijn de paarden geen hobby waar je voor kiest, of die je met hetzelfde gemak kunt laten. Mijn leven begint en eindigt met de paarden, zonder paarden heeft het voor mij geen zin. Ik denk iedere minuut aan paarden, ik vervloek die kantoorbaan en zit de hele dag de klok vooruit te kijken tot ik weer uit die hel verlost ben. Paarden zijn verslaving, net zo erg als die sigaret of drugs. En daar is net zo moeilijk vanaf te komen (nee, nog moeilijker)
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 25-05-05 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 22:47

jeddah schreef:
Even een vraagje tussendoor, is bovenstaand ook echt het doel? Willen jullie dat de westernsport net zo groot wordt als de dressuur en springsprort? En is dit wel een realistisch doel?

Wat ik wil is dat de EK Reining net zoveel aandacht krijgt bij Studio Sport als andere disciplines binnen de paardensport. En aangezien het met de dressuur of de springsport al triest gesteld is, (en de western helemaal niet opduikt) mag een beetje naamsbekendheid wel. Of je uiteindelijk dezelfde aandacht zult krijgen als de dressuur en de springsport zal wel niet lukken. Maar een Rabo Talentenplan kijkt wel naar Dressuur, Springen en Military (of Samengesteld zoals dat tegenwoordig heet), dan zou de Reining in dat rijtje ook wel mogen. En aangezien western niet alleen reining is: de hele NK zou wel een verslagje verdienen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 05:54

Ik denk dus niet dat dat momenteel realistisch is, als je nagaat hoeveel mensen de westernsport beoefenen ten opzichte van de andere takken. Laatst las ik dat het minder dan 5% was?
Het EK Arabieren komt niet op TV, het EK mennen zie ik ook niet, zelfde geldt voor het EK Endurance, EK Tölten (bestaat dat? ik neem aan van wel) enzovoorts.

Voor grote sponsoren is dat toch ook niet erg aantrekkelijk.

De Dutch Paint Horse Club heeft net zijn 200ste lid mogen verwelkomen, daar zijn we erg trots op, maar zeg nou zelf, wat is 200 man? Dat is maar een hele kleine (en dus ook erg gezellige Knipoog ) groep mensen die lid is van het 1 na "grootste" Westernras. Natuurlijk hopen we door te groeien en doen daar veel aan, maar het is niet realistisch om te zeggen dat we in 2006 300 man willen hebben.

Tel ze allemaal bij elkaar op, hoeveel leden zijn er van de WRAN? Hoeveel van de NQHA, AAHCH? En dan zijn er ook nogal wat mensen die van meerdere clubs lid zijn.

Ik ben wel benieuwd op wat voor aantal we dan uitkomen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 07:30

PeterV schreef:
Ik denk niet dat alleen de ruiters kritisch naar hen zelf moeten kijken hoor, want soms is de oplossing veel eenvoudiger door gewoon weg ergens niet aan te beginnen.
Ben benieuwd wat je van deze stelling vind?
Groeten Peter

Qua financien ben ik het ergens wel met je eens. Een paard kopen is niet moeilijk, maar het onderhoud, stalgeld, ziekte, noem maar op.

Daar wil ik wel bij aantekenen, en dan neem ik mezelf als voorbeeld, dat ik mijn paard kocht toen we nog guldens hadden (heeft dat er wat mee te maken, ja zeker wel!), ik woonde thuis en had werk. Geen probleem. Ging op een stal werken, verhuizen, paard kon mee, geen probleem. Ging terug naar mams, had weer een baan, paard weer mee terug, geen probleem. Goeie baan, dus (goedkoop) huis gekocht, klein auto'tje, niks aan de hand, stalgeld van rond de 400 gulden, goed te betalen.
Toen kwam de euro..... sja..... ik weet niet hoe dat bij anderen gegaan is, maar ik kon niet meer rondkomen (stalgeld van 300 euro is niks).. auto verkopen?? Uiteindelijk heb ik mn huis verkocht (kon gaan samenwonen, dus dat was niet het grootste probleem) en mn paard gehouden. Dus ik vind dat niet zo'n raar argument van mensen. Je kan nu eenmaal niet 10 jaar in de toekomst kijken.
Wat te zeggen van echtparen die een paard en een huis hebben, en gaan scheiden. Doe je ook niet voor je lol, maar financieel heeft het wel impact. En dan gaat toch vaak het paard eruit..

Ander voorbeeld, neem ik weer mezelf. Ooit heb ik een paard gekocht, hartstikke leuk dier, ben ik helemaal gek van. Vroeger veel shows mee gereden, en niet onverdienstelijk. Maar tegen de paarden die later geimporteerd gingen worden, kon ze niet op, en ze werd een dagje ouder. Als ik fanatiek sporter zou zijn, zou ik haar dus verkocht hebben en een andere gekocht hebben (als ik die kwaliteit al kon betalen) om mezelf in de picture te kunnen blijven rijden (zijn genoeg mensen die dat doen, is hun goed recht). Maar buiten dat ik fanatiek wedstrijdsporter was, ben ik ook gek van mn paardje, dus verkopen? Dat nooit!! Maar twee kan ik niet betalen, dus dan maar geen wedstrijdsport meer, hoe jammer ik dat ook vind.

Hoe ga je dit soort dingen incalculeren als je zegt 'je moet van te voren bedenken waar je aan begint??'

hm, ik geloof niet dat dit heel veel met de oorspronkelijke vraagstelling te maken heeft.... Haha!

Citaat:

Daar ging het mijn even niet om, het was een constatering van Cassidy, waarop ik in ging, en bij suggereerde dat het wel eens aan het vraag en aanbod gelegen zou kunnen hebben.

Weet ik ook wel, maar het is wel zo... Knipoog

Over western op tv, ja waarom niet, maar dan gewoon een kort stukje, er zijn zenders zat tegenwoordig toch? En idd dan wel kwaliteit laten zien! Met normaal commentaar erbij !

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 08:22

Cassidy schreef:
Ik kan me nog herinneren dat jij degene was die als eerste riep dat het weleens van de een op de andere dag voor je dochter over kon zijn met paardensport als er iets met je bedrijf of met jou zou gebeuren. Had ze er dan maar niet aan moeten beginnen?

Je vergeet er bij te vertellen, dat ik dit aangegeven heb, naar aanleiding van een gevoerde discussie of zo. Lijkt mijn stug dat ik zomaar van de één op de andere dag, dit naar aanleiding van niets geroepen heb.

Cassidy schreef:
Je kunt nu eenmaal niet in de toekomst kijken. Weinig mensen hebben genoeg financiele buffer om het met de paarden een jaar uit te zingen als ze hun baan kwijtraken. Wat de laatste tijd maar al te vaak gebeurt. Door eigen toedoen, of omdat het bedrijf op de fles gaat. Hadden ze er dan maar niet aan moeten beginnen?

Dit heb ik met het bovengenoemde wat jij schrijft waarschijnlijk bedoeld.

Cassidy schreef:
In mijn ogen zijn de paarden geen hobby waar je voor kiest, of die je met hetzelfde gemak kunt laten. Mijn leven begint en eindigt met de paarden, zonder paarden heeft het voor mij geen zin. Ik denk iedere minuut aan paarden, ik vervloek die kantoorbaan en zit de hele dag de klok vooruit te kijken tot ik weer uit die hel verlost ben. Paarden zijn verslaving, net zo erg als die sigaret of drugs. En daar is net zo moeilijk vanaf te komen (nee, nog moeilijker)

Haal er dan ook niet allemaal van die zaken bij, die niet relevant zijn, voor het werkelijke probleem. Stel dat ik morgen, of overmorgen in een greppel rijd, of tegen de bekende boom, oh nee slecht voorbeeld, want dan kan ik het niet meer roepen, en heb inmiddels mijn zaakjes daarvoor geregeld, dat zij kan blijven rijden. Maar bijvoorbeeld het bedrijf op de fles gaat, vraag ik mijn af, of ik er de genoemde zaken door jou geschetst, er zal gaan bijhalen.
Maar waarschijnlijk zal ik melden, dat het van de één op de andere dag, niet meer voor ons is weggeld. Het kan namelijk ook niet zo zijn, dat als het wat slechter zou gaan met ons, dat dan de organisaties, ook maar stil moeten staan, in ontplooiingen die noodzakelijk zijn, naar een groei om een volwassen sport te worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 09:13

Hoe je het ook wendt of keert, een organisatie staat en valt met zijn leden. Je kunt als organisatie nog zo mooie plannen hebben, als je de leden niet meekrijgt ben je nergens meer. En ik krijg zomaar de indruk dat jij nu de pet van de organisator ophebt.

Ik snap overigens niet meer waarom ik, als ik over persoonlijke dingen spreek, er dingen bijhaal die er niet toe doen? Ik bespreek dit probleem breed en misschien niet alleen maar uit mijn perspectief. Misschien zou jij dat ook moeten doen. Het ene moment roep je dat allerlei mensen maar niet aan de paardensport moeten beginnen, volgende moment haal ik er dingen bij als faillisementen en andere niet te voorziene dingen die er in jou ogen niet toe doen? Je roept dat het al jaren bekend is dat er veel geld in de paardensport omgaat, en dat mensen dat donders goed van tevoren kunnen beslissen? Jawel, maar wat 4 jaar geleden financieel mogelijk was is dat tegenwoordig niet meer. En er is (en was) een groot verschil in de benodigde middelen tussen hobbymatig bezig zijn en de stap het wedstrijdcircuit in. Dus al die hobbyisten hadden er maar niet mee moeten beginnen? Zo'n uitspraak zullen de leden van de WRAN leuk vinden....Haha!

Op het moment dat jij zegt dat mensen een keuze hebben in het kiezen van hun hobby (en ik noem het passie) heb je geloof ik niet helemaal begrepen wat de drijfveer is van een heleboel mensen die met paarden bezig zijn.

Ik heb gezegd.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:09

Cer schreef:
Hoe ga je dit soort dingen incalculeren als je zegt 'je moet van te voren bedenken waar je aan begint??'

Ik heb dit inmiddels al een beetje in mijn laatste antwoord aan Cassidy, die ook duidelijk aangeeft dat ik mijn in een vroeg stadium hier ook zorgen over maakte.

Cer schreef:
hm, ik geloof niet dat dit heel veel met de oorspronkelijke vraagstelling te maken heeft.... Haha!

Niet echt, of toch wel. Het topic gaat over probleemstellingen, alleen deze is nu uit een andere hoek bekeken.

Citaat:

Weet ik ook wel, maar het is wel zo... Knipoog

Over western op tv, ja waarom niet, maar dan gewoon een kort stukje, er zijn zenders zat tegenwoordig toch? En idd dan wel kwaliteit laten zien! Met normaal commentaar erbij !
[/quote]

De ontwikkelingen die op dit gebied plaats vinden heb ik geheel vrede mee. Al is het nog maar één discipline, maar het feit dat wij in beeld zijn, is een feit. En als je nou in persetage gaat bekijken hoeveel sent minuten aan de gehele paardensport besteed wordt, is het door Cassidy aangehaalde, de sop de kool nog niet waard om over te praten, en ging juist daarom daar ook niet op in. Het is een beetje hetzelfde, als je voor het rijbewijs gaat, maar nog niet hebt. Je kan wel kwijlend voor een showroom gaan staan van welke auto wil ik, maar haal nou eerst gewoon je papiertje denk ik dan. Een discipline van onze sport wordt nu in een rijtje genoemd, waar andere disciplines al een topsport commissie hadden, en dan moet het ook maar meteen op studio sport? Jeetje, waar wil zij heen met deze discussie, soms denk ik echt dat ik uit een ei kom of zo. In persetage is deze tak van paarden sport wel heel explosief gegroeid, maar het is wel wat Jedda aangeeft, met zijn hoe velen zijn wij nou eigelijk. Sterker nog, hoeveel daarvan bedrijven de sport, ik persoonlijk denk dat de groep die roepen de sport te beoefenen, veel groter is dan de gene die werkelijk de sport beoefenen.
Dus het groot doen in praten, en stupide teksten uitkramen, op dit gebied, verteld ook waar wij staan. En daar zullen wij blijven staan, omdat sommige onder ons geen zelf kritiek hebben, en de sport zo proberen te vormen zodat het in hen eigen straatje past.
Nou je kan mijn geloven of niet, maar hier is nog nooit een sport volwassen door geworden.
Het afgeven op organisaties ligt hier aan ten grondslag. Er zijn organisaties waar je voor een paar redelijke centen, deze mooie sport in de breedste zin van het woord kan beoefenen.
Organisaties die er over nadenken, om de sport breder op te zetten in het Nederlandse.
Dit gaat niet van de één op de andere dag, maar daar wordt wel aan gewerkt.
Dus wat ik alleen maar even kwijt wil, dat ik mijn niet zomaar iets op de mouw laat spelden, door iemand die ik, voor zover ik mijn herinneren kan, een onderlinge wedstrijd heb zien starten, in het show man ship ad halter, en daarbij ook nog de verkeer uitgestippelde proef liep. Sorry dat ik nu misschien een beetje cru over kom, maar hier ligt in mijn beleving een geweldig groot probleem. De mensen die er aan werken, om de sport breed en toegankelijk willen houden voor ieder, worden moedeloos van dit soort van zaken. Deze willen wel, maar als ik dit zo lees, vraag ik in dit geval mijn zelf af, waarvoor zal je het doen.
Gelukkig heb ik ook heel wat mensen mogen ontmoeten, die wel reëel kijken, en samen proberen, door in brainwave commissie plaats te nemen, om zo de plek te creëren, dat deze sport voor ieder wat wils toegankelijk blijft. Ik zelf heb mijn ook in discussies gemengd, maar ben ook regelmatig terug gefloten, door mensen met kennis en verstand van zaken.
Daardoor heb ik de zaken die er spelen, leren van twee kanten te bekijken, en probeer vervolgens er wat mee te doen. Maar ben mijn bewust dat dit niet van de één op de andere dag gerealiseerd is, en ben blij mensen ontmoet te hebben, die dat kunnen begrijpen.
Dus om maar even op de quote terug te komen van hierboven, vraag en aanbod, blijft een belangrijk gegeven voor de ontwikkeling van de sport. Dat is zo. Darten is daar ook een goed voor beeld van. Van clubjes die opgericht zijn in de kroeg (heerlijk woord) tot een sport dat miljoenen kijkers trek voor de buis. Meer dan de helft van Nederland ging al naar de kroeg, dus omarming was daar, omdat het vaak ook nog eens gezellig is. Zet dit weg tegen mensen die aan paarden sport doen, zelf de groep er bij die dat denken te doen, en vraag je af hoeveel er naar zullen kijken. Commercieel niet aantrekkelijk, in letterlijke en figuurlijke zin ook nog eens, of denk je dat het dan wel gezellig wordt onder elkaar. Hier zit de grootste buk in onze sport, als je kop iets boven het maaiveld uit komt, wordt deze terug geknuppeld, en zo zijn er al heel wat mensen, voor hen eigen verder gegaan. Terwijl deze mensen juist zo brood nodig zijn, voor wat er ook aan gegeven wordt, sponsoring bij voorbeeld. Dus daarom maak ik mijn in het bijzonder nogal druk in dit topic. Maar zal door gaan waar mee ik bezig ben, voor die mensen, die het wel begrijpen en weten te waarderen. Dit is misschien wel het grootste probleem waar intern binnen deze sport, de grootste probleemstelling zit.

Hoofd schuddend lees ik de tekst die Cassidy geschreven heb, terwijl ik deze brief tik, en zal haar ook maar gelijk geven. Pffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff

Groeten Peter

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:18

Peter, ik ga zo je tekst nog eens een paar keer doorlezen om het te snappen Knipoog maar toch alvast 1 opmerking.
Ik rijd zelf geen western meer en ook geen westernwedstrijden meer. Met mijn amerikaan rijd ik nu o.a. dressuur.
Commercieel heb ik dagelijks te maken met western, westernrijdende mensen, westernwedstrijden etc.
'Mag' ik hierdoor ook niet meediscussieren ( of discuzeuren Haha! Knipoog ) .
Of kan je gewoon een probleem zien als een zakelijk iets. Losgekoppeld van het feit of je er nu wel of geen rij ervaring in hebt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:24

Nou, ik moet weer even heel goed lezen om de samenhang te snappen, excuses..
Maar als ik het goed begrijp staat er ergens iets van "waarom op tv willen als je nog niets kan laten zien, en als je geen publiek hebt wat wil kijken?" zoiets?
Dan denk ik, waarom niet? Het is uiteraard alleen reining, en westernsport bestaat uit meerdere onderdelen, maar ja, reining trekt nu eenmaal de meeste aandacht.
Er wordt vaker iets over western op tv getoond, en volgens mij is er ooit nog wel een wedstrijd op tv geweest. Alleen nooit in een sportprogramma meen ik? Toen Eurosport er nog was, lieten ze ook wel eens het een en ander zien.
Dat het nog geen draagvlak heeft bij de zenders, is logisch, daar draait t ook om geld...

Verder lijkt het me niet wijs om alleen maar naar wedstrijdruiters te luisteren en de recreatieruiters over te slaan. Dat is wel wat kort door de bocht. De recreatieruiter is een groot deel van de sport.
Enne, ik zou dus niet mee kunnen discusieren omdat ik geen wedstrijden rij? Nou zo werkt dat niet Haha!

Maar waar nou intern de grootste probleemstelling zit, is me nog niet duidelijk, daarvoor ga ik nog even lezen.... Cool

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:28

is het weer zover, met mijn geschreven epistels

maar ik heb gezegd