[WN] mag je met veiligheids helm-cap wedstrijden starten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeterV

Re: mag je met veiligheids helm-cap wedstrijden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:35

Dagelijks heb ik er ook mee te maken, binnen ons bedrijf.
Vakbonden, Bedrijven, Personeel en Verzekeringen, daar is volgens mijn het afschuiven van verantwoordelijkheden uitgevonden.

Een mooi verhaal van een collega van mij, vind ik een mooi voorbeeld hoe het één en ander kan zou kunnen lopen, in een geschil.

Bedrijf plan veiligheid, hebben alle bedrijven wel mee te maken, dus ook mijn collega.
Zijn personeel had hij dan ook allemaal een veiligheid koffer gegeven, en de daarbij behorende cursussen laten volgen.

Toch had hij een glaszetter in dienst, die alle regels maar aan de laars lapte.
Ondanks deze glaszetter al meerdere brieven van zijn baas gekregen had, met waarschuwingen dat hij de afgesproken veiligheid niet naleefde, bleef deze het met een korreltje zout nemen.

Tot de dag dat een glasplaat uit zijn handen gleed, en deze glaszetter met drie vingers minder door het leven gaan moest. Zo iemand gaat de ziekten wet in, de tijd verstrijkt, dus afkeuring komt om de hoek kijken.
Vakbond in schakelen natuurlijk, want ik word ontslagen, wat zegt de vakbond, bedrijfsongeval, wij gaan claimen bij je werkgever.

Werkgever, zegt, ja hallo, ik kijk wel uit, hij heeft alle regel aan de laars gelapt, eigen schuld, dikke built.

Yep, naar de rechter dan maar.

Na dat allen hun verhaal hadden gedaan voor de rechter, kwam natuurlijk ook de brieven voor de dag, die de werkgever aan deze werknemer gestuurd had, waarin hij er op geattendeerd werd, dat hij de veiligheid in acht moest nemen, en dat zijn werkgever, hem niet voor niets een koffer gegeven had, waar ook glas handschoen in zaten.

De rechter vroeg ook nog aan de werkgever of hij echt niet had kunnen voorkomen, dat deze werknemer, dit ongeval bespaard zou gebleven zijn.
Waarop de werkgever zei: Ja, ik had het kunnen voorkomen, maar dan had ik mijn werknemer, van stalen handschoenen moeten voorzien, maar hellaas is dat niet werkbaar met glaszetten.

Eis in deze zaak was geloof ik, 10.000,00 gulden per vinger, en uiteindelijk moest de werkgever 1000,00 gulden per vinger betalen.

Als werkgever trek je vaak aan het kortste einde als personeel wat over komt. Maar omdat deze werkgever kon aantonen dat hij alles in het reële gedaan had, om ongevallen als deze te voorkomen, verdiende hij daarmee, om het zomaar te zeggen, 9000,00 gulden per vinger.

Grappig hè, maar zo werkt het in onze maatschappij dus.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 16:33

En nu je vingers in koud water anders krijg je brandblaren Clown

Mooi stukje Nederlandse wet/regelgeving. Bedankt.

Overigens vind ik het in het gedeelte van de man die dat bord uit de auto stak vreemd dat die er niet op werd aangekeken/afgerekend. Als ruiter ben je dus redelijk vogelvrij voor invloeden van buitenaf.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 17:49

Sugarmiss schreef:
En nu je vingers in koud water anders krijg je brandblaren Clown

Och, het meeste was knippen en plakken hoor.

Sugarmiss schreef:
Mooi stukje Nederlandse wet/regelgeving. Bedankt.

Ohhhh ik hou die borrel wel tegoed hoor.

Sugarmiss schreef:
Overigens vind ik het in het gedeelte van de man die dat bord uit de auto stak vreemd dat die er niet op werd aangekeken/afgerekend. Als ruiter ben je dus redelijk vogelvrij voor invloeden van buitenaf.

Ja, maar dat geld ook voorals je werkgever bent, of accomodatie verhuurder enz.enz.
Je weet nooit wat erop je weg komt, dus het blijft uitkijken, en je eigen vooral goed indekken. Voor je het weet wordt er weer wat nieuws verzonnen. En gelukkig maar, zo blijven wij lekker bezig met zijn alle.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 17:54

Peter en JanT ook.

Citaat:
Paardrijden:
Paardrijden is een heerlijk sport. Een val van een paard kan echter ernstig letsel veroorzaken. Als ruiter en/of ouder van een jonge ruiter kun je de volgende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
* Draag altijd een veiligheidshelm.
Neem een helm met de CE-markering en het EN 1384-teken. Dit hoofddeksel heeft een harde schaal en een kinband met een veiligheidssluiting. De traditionele paardrijcap wordt afgeraden omdat hij geen enkel schokabsorberend vermogen heeft. Het dragen van een cap of helm is niet wettelijk verplicht, maar er zijn veel verzekeringsmaatschappijen en maneges die het dragen wél verplicht stellen. Bedenk dat elk jaar circa 450 ruiters hersen- of schedelletsel oplopen.

als ik dit stukje van peters tekst zo lees waarom laat de WRAN de ruiters dan niet zelf beslissen op een wedstrijd of ze met een veiligheidshelm willen rijden of niet. en ik bedoel dan wel zo'n zwart eierdopgeval Haha! waarom mogen de amateurs dan alleen maar zo'n geval onder de hoed?
ik heb die dingen gezien die onder een hoed kunnen. nou geef mijn portie maar aan fikkie, want die beschermen echt voor geen meter. dat is alleen maar een stukje fiberglas en verder geen enkele bescherming of wat dan ook.

ja ik ben amateur, maar ik start ook wel eens met jonge paarden die voor de eerste of tweede keer mee zijn naar een wedstrijd. en in sommige gevallen zou ik toch wel graag ipv van de hoed mijn doppie op willen.

en ja nou kan iedereen wel weer gillen van als je je paard niet onder controle kunt houden moet je geen wedstrijden starten.
maar je weet dat je met een levend wezen te doen hebt, en dat je niet op alle reacties die zo'n paard "kan" geven bedacht kunt zijn. maw je weet NOOIT hoe een jong paard gaat reageren op een wedstrijd. het kan thuis wel 200% lopen, maar wat in die vreemde omgeving.

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:01

Rina, ik ben het helemaal met je eens.
Ook ik heb sinds kort een veiligheidshelm gekocht en die draag ik nu constant als ik met mijn nieuwe jonge paard aan het rijden ben.
Ook ik zou hem het liefst opdoen als ik voor het eerst een wedstrijd met hem ga rijden.
Ik denkt toch iets verder na: 2 kleine kinderen thuis en een eigen bedrijf; ik moet er niet aan denken dat er iets gebeurd.

Het beeld van de westernwedstijden zal wel iets veranderen. Nou ja, als dat voor een ieders veiligheid is dan moet dat maar.
Op het moment dat ik een grote show zal gaan rijden (bv. NK) of een demonstratie zal geven dan zal ik zeker wel met hoed rijden.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 22:30

Rina,

Het stukje wat jij nu quote is vanuit verzekering oogpunt geschreven, en heeft niks te maken met het starten van een paard op een wedstrijd. Natuurlijk wil de verzekering ook het liefst dat BV mijn dochter met een veiligheidshelm rijd, en wel om het volgende citaat,

Uw dochter mag bijvoorbeeld als zeer ervaren westernrijdster betiteld worden. Het is een gegeven dat zij alle paarden goed kent en dat deze geen geheimen voor haar hebben. Mocht zij een letselschade tijdens het berijden oplopen dan wordt dit gezien als normale risico-aanvaarding en zal er niemand aansprakelijk kunnen worden gesteld.

Lees hier duidelijk, dan moeten deze zelf uitkeren, er zal niemand aansprakelijk kunnen worden gesteld.

Dus als het aan de verzekering ligt, mag je wel een paard hebben, maar het liefst niet op rijden, en dan krijgen wij ook de minste ongevallen. Zo zou ik het ook wel willen, als ik in de verzekering zou zitten.

Maar nee, wij zitten op het paard, en voeren dit uit met een bepaalde way of life.
Traditie met een stukje overgenomen cultuur, waar deze sport vandaan komt, daarvan vind ik ook dat het niet verloren mag gaan, en ben ook trots op die stijl in het geheel.
Waar ga je de grens trekken, in deze tak van sport.
De Wran heeft deze getrokken bij de beginners, die hebben de keuze om eventueel met een cap te rijden, uit het oog punt, dat het beginnende ruiters zijn.
Dit staat los van het starten van een jong paard, wat je in mijn beleving pas start, als je het goed kent, en geen geheimen meer voor jou heeft.

De 450 ongevallen die geschetst worden in het stukje van de verzekering, gebeuren in 97% van de gevallen met buiten rijden, vaak zonder begeleiding, rond het huis, of andere niks met een sport te maken hebbende dingen.

Ik zelf denk dat dit in geval bij de Wran, heeft mee gewogen in hun beslissing over het dragen van een cap. De acht jaren dat wij actief zijn op wedstrijden, hebben wij nooit een ongeval meegemaakt, waar letsel voorkomen had kunnen worden, als er een veiligheidshelm gedragen was. Dus ik kan mijn ook helemaal vinden in deze beslissing van de Wran.

De volgende stap van een verzekering zou kunnen zijn, het dragen van een boddyprotector, en zo zou ik nog wel even kunnen doorgaan.

Ook mijn dochter verplicht ik vaak zo’n een boddyprotector, met veiligheidshelm te dragen. Als zij met een paard aan de gang gaat wat zij niet kent, niet weet wat voor geheimen deze voor haar in petto heeft, dan moet zij deze beschermende materialen dragen van ons. Pas als het vertrouwen wederzijds is tussen haar en het paard, gaan wij misschien is over showen ervan nadenken. Vrij van geest, met vertrouwen dat wederzijds is tussen paard en ruiter, dat is westernrijden, the way of life, that wy like.

Natuurlijk sluit dit niet uit, dat er een ongelukje zou kunnen gebeuren, want vaak zitten deze in een klein hoekje. En vertrouw dan op haar ervaring en kundigheid. Dus ik vraag mijn af, hoeveel procenten er werkelijk over blijven, in het geschetste van de verzekering.

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:11

De wedstrijden die ik rijd zijn meestal georganiseerd door
de NBHA en NBHAI, zij proberen het gebruik van de veiligheidshelm
in de barrel racing te stimuleren. Daar ben ik blij om; geeft mij
het gevoel dat ze om de veiligheid van hun ruiters geven Lachen

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:33

Moet ik hier uit concluderen dat de Wran dus niet om de veiligheid van haar ruiters geeft.
Of staat dit los van de andere gegeven antwoorden, en wouw jij dit gewoon even kwijt, en bedoel je een helm waar een hoed over heen kan?
Er is ook nog zoiets van verantwoordelijkheid dat bij de ruiter zelf ligt. Meerdere malen geeft JanT, dit aan in zijn epistels.
Gaan wij nou niet een beetje de kant op, en laat ik het dan maar op mijn zelf projecteren,
Ik durf wel te bungy-jumpen mist er drie lijnen aan de kraan zitten.
Moet nou elke sport waar een beetje ballen hebben voor nodig is, zo aangepast gaan worden, dat de charme verdwijnt van deze sport.
Ik buny-jump niet kan ik je vertellen, en toch ook niet, al zouden er drie lijnen aanhangen.
Wel aan barrel racing durven deel nemen, omdat je een helm op mag, verteld mijn meer van de ruiter, of die wel weet waar deze mee bezig is. En daar zit misschien wel het grootste probleem, bij de paarden die met deze mensen moeten omgaan. Ik bedoel een beetje aan te geven, wie loopt er nu met wie.(hoewel ik toegeven moet, dat wat het barrel racing betreft, wel een grens geval is, met het verplichten, om dit soort van beschermende middelen op te doen.) En dat is misschien wel de grootste rede, dat verzekering maatschappijen, zich indekken, omdat er teveel mensen aan sporten doen, om waarschijnlijk andere te willen bewijzen, het wel te durven. Mits de regels dan worden aangepast.
De Wran is ook voor veiligheid, dus is een helm waar een hoed overheen kan gelukkig wel toegestaan. Maar geen cap, mits je beginner bent natuurlijk.
En wordt de stijl, mijn inziens, gelukkig voor de westernsport, hoog in het vaandel gehouden.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:04

Eneuhhhh hallo, ben ik nu de enige of zo, die anti cap is, in de western sport.
Help mijn nou potverdorie even.

Of geven jullie er ook allemaal gehoor aan, dat de verzekering bikini’s gaat verbieden, omdat er een bikini pikkerig visje in de zee is aangetroffen, dat letsel kan veroorzaken bij deze dragers ervan.

Wedden dat de meeste niet meer zwemmen gaan, onder het mom, daar hield ik toch al niet zo van.

Goed ik weet ook wel, dat er voor die weinige, die wel zonder gaan zwemmen, apart afgezette stukken, zijn aangewezen.

Dus wat doen wij nu moeilijk eigelijk, ik kan een paarden sport aanwijzen, waar je een cap dragen mag.
Het is een beetje apart, net als het naakt zwemmen, maar er is voor ieder wat wils.
Het heet geloof ik euhhhh engels dressuur of zo, ik zal het is opzoeken op google.
Clown Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:45

Kwestie van dat kalf en die put misschien Cool

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:55

nou met jou uitspraken hier ga ik denk inderdaad maar weer dressuur rijden.

DAAR mag je tenminste
en ik vind het echt een belachelijke opmerking dat diegene die dan zo graag met cap wil rijden niet rijden of met paarden omgaan kan.
en dan kan je .......... wat je wilt maar ik vind dat geen uitspraken.
en ja je hebt me nu echt boos.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 19:17

Dan heb je een probleem als een cap verplicht wordt ,je wilt toch niet VEILIG je way of life uitvoeren! met cap heb je die way of life nog !zonder kan die way of life erg snel afgelopen zijn.....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 19:26

Weet je ik zit dit te lezen en vind eigenlijk dat alle partijen gelijk hebben én ongelijk. Ik erger me mateloos aan het feit dat ik bij de dressuur (tot en met M2 als ik me niet vergis) en door sommige maneges gedwongen wordt een cap te dragen. Dat zou mijn eigen verantwoording moeten zijn. Aan de andere kant vind ik persoonlijk niet dat mensen verboden kan worden met een cap te rijden. De bekende bolletjes in de hoed zijn gewoon net even iets minder veilig voor zover ik dat heb kunnen onderzoeken. Tegelijkertijd is het de ledenvergadering van de wran die gestemd heeft tegen de cap voor amateur- en open klasse. Ondanks de argumenten van mensen die het starten met een cap graag zou zien opgenomen in het regelboek. Het zijn kortom de eigen leden (van de Wran) die deze keus gemaakt hebben. En aangezien de Wran een ledenstructuur heeft, vind ik eigenlijk dat de leden de vinger eerst op zichzelf moeten wijzen. Zij hebben dit in ieder geval in meerderheid gewild.

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 19:27

PeterV schreef:
Moet ik hier uit concluderen dat de Wran dus niet om de veiligheid van haar ruiters geeft.
Of staat dit los van de andere gegeven antwoorden, en wouw jij dit gewoon even kwijt, en bedoel je een helm waar een hoed over heen kan?

ik schrijf niet dat de wran niet om de veiligheid van zijn ruiters geeft; die conclusie trek jij zelf. Ik zeg alleen dat ik het fijn vind dat de Barrel Race organisaties deze stappen ondernemen om hun ruiters te 'beschermen'
PeterV schreef:
Wel aan barrel racing durven deel nemen, omdat je een helm op mag,

Durven omdat je een helm op mag ? Je doet eraan mee omdat je het leuk vind niet omdat je een helm op mag. Maar een helm opdoen vind ik verstandig of je nu met barrel racing bezig bent of met iedere andere paardensport !
PeterV schreef:
verteld mijn meer van de ruiter, of die wel weet waar deze mee bezig is.

Deloris Toole en vele andere barrel racers oa op de wereldkampioenschappen hebben afgelopen jaar voor het eerst een helm gedragen op de National Finals in Las Vegas; als statement dat het beter is je hoofd te gebruiken; nu ie nog heel is Lachen
vrij vertaald Lachen Maar ja...die weten ook vast niet waar ze mee bezig zijn?
PeterV schreef:
En daar zit misschien wel het grootste probleem, bij de paarden die met deze mensen moeten omgaan.

Wat is er mis met barrel racing paarden? Die van mij zijn allemaal rustig en gedragen zich netjes. De meeste goede barrel race paarden !Maar een paard blijft een levend dier en er kan altijd iets gebeuren. Bedenk maar eens als een paard op een hoge snelheid onder uit glijd. Hoeft geen fout te zijn van de ruiter of het paard maar dan is het wel handig als je een helm ophebt
PeterV schreef:
De Wran is ook voor veiligheid, dus is een helm waar een hoed overheen kan gelukkig wel toegestaan.

Die grote dingen vangen te veel wind Haha!
PeterV schreef:
Maar geen cap, mits je beginner bent natuurlijk.

Het paard van een amateur of pro kan ook schrikken, stuikelen, vallen ect

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 19:49

Hoe zit het eigenlijk met jeugd ruiters ? mogen die
wel n veiligheidshelm op ?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 19:50

Als je het topic even leest, dan weet je het antwoord Sassy77. Dat antwoord is nl. al gegeven.

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 20:11

ik lees t nog even na; ik vroeg het eigenlijk voor mijn zusje
want die wilt meedoen met de barrel race en ik zou het
fijn vinden als ze een veiligheidshelm op mag Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 20:17

Alleen beginners mogen een helm op, dus ook jeugd-beginners. Het is dus bepaald door de klasse waar je in start.
Een beginner die open start mag dus geen helm op, maar ja uit een ander item is gebleken dat die toch al niet wijs was Clown

Barrelracen heb je niet in klassen, het is een spel en daar gelden misschien weer andere regels voor.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 20:57

Anya schreef:
Weet je ik zit dit te lezen en vind eigenlijk dat alle partijen gelijk hebben én ongelijk. Ik erger me mateloos aan het feit dat ik bij de dressuur (tot en met M2 als ik me niet vergis) en door sommige maneges gedwongen wordt een cap te dragen. Dat zou mijn eigen verantwoording moeten zijn. Aan de andere kant vind ik persoonlijk niet dat mensen verboden kan worden met een cap te rijden. De bekende bolletjes in de hoed zijn gewoon net even iets minder veilig voor zover ik dat heb kunnen onderzoeken. Tegelijkertijd is het de ledenvergadering van de wran die gestemd heeft tegen de cap voor amateur- en open klasse. Ondanks de argumenten van mensen die het starten met een cap graag zou zien opgenomen in het regelboek. Het zijn kortom de eigen leden (van de Wran) die deze keus gemaakt hebben. En aangezien de Wran een ledenstructuur heeft, vind ik eigenlijk dat de leden de vinger eerst op zichzelf moeten wijzen. Zij hebben dit in ieder geval in meerderheid gewild.

er werd volgens mij wel duidelijk gezegd dat je wel met een veiligheids hoed of een potje in een hoed mocht starten.
er was volgens mij dus een alternatief.
roel startte vroeger op calamity ook met een potje in zijn hoed.. stond wel een beetje groot Clown maarja er is wel een mogelijkheid om met een veilig hoofddeksel western te rijden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 21:10

Dat staat er toch Jos...
De bekende bolletjes in hoed heb ik aangehaald, heb jij ook gequote van mij. En eerder in dit topic staat dat die toegestaan zijn. Ze zijn alleen net iets minder veilig. Niet dat het mij persoonlijk raakt. Ik ben één van die mensen die bij voorkeur nooit een cap op heeft. Ik geef toe: hoogst onverstandig soms.

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 21:38

Ook ik ben een van die mensen die bij voorkeur nooit een cap op heeft (heb ik tot nu toe ook nooit gedaan).
Maar misschien geldt hier wel weer: wijshijd komt met de jaren.
Ik ben toch iets meer gaan nadenken, zeker nu ik ook een gezin heb. (loopt een ander topic over rijdende moeders). Je denkt toch iets meer na over wat er allemaal kan gebeuren. Als mijn zoontje af en toe wil rijden, dan moet hij ook een cap op; dus waarom niet het goede voorbeeld geven.

En nogmaals, zoals ik eerder ook al vertelde: als ik een grote show of een demo ga rijden dan heb ik heus mijn hoed wel op. Het gaat alleen om de eerste keren wedstrijd ervaring met een jong paard. Dan kan je je paard thuis nog zo goed kennen, op een wedstrijd kan hij wel heel anders reageren.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 21:06

pffff.. lang verhaal. ik heb niet alles gelezen, al helemaal niet de hele lange stukken over rechters en meesters.

ik vind.. en das mijn mening, dat er gewoon een grens getrokken moet worden, dat je vanaf een bepaalde leeftijd toch echt zelf kan kiezen.
zo is het ook al, alleen zitter er wat addertjes.
beginners moeten/mogen een cap op, maar als ze open starten niet meer. scheef vind ik dat.
doe nou gewoon tot 18 jaar wel verplicht, ook op wedstrijden en vanaf dan eigen keuze, desnoods met een getekende verklaring dat je 18+ bent en de verantwoordlijkheid zelf neemt en de wedstrijdleiding niet verantwoordelijk is.
elke verzekering blij, elke ruiter blij, elke wedstrijdleiding blij.
en dan steun in peter en wil ik het eigenlijk niet zien in de westernsport, maar das mijn mening.

JanT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:58

klaske schreef:

beginners moeten/mogen een cap op, maar als ze open starten niet meer. scheef vind ik dat.

Een beginner mag niet open starten!!!

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 11:52

JanT schreef:
klaske schreef:

Een beginner mag niet open starten!!!

Ja maar die beginners moeten toch ergens beginnen Knipoog Haha! tegen de tijd dat ze te goed zijn voor een beginner dan mogen ze echt wel in de open die beginners Clown Knipoog en dan opeens zonder cap Frusty waarom heeft deze smiley eigenlijk geen cap op! onverantwoord!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 12:30

Sassy77 schreef:
PeterV schreef:
ik schrijf niet dat de wran niet om de veiligheid van zijn ruiters geeft; die conclusie trek jij zelf. Ik zeg alleen dat ik het fijn vind dat de Barrel Race organisaties deze stappen ondernemen om hun ruiters te 'beschermen'

Nee, die conclusie trek ik niet, want ik stel er een vraag bij.

PeterV schreef:
Wel aan barrel racing durven deel nemen, omdat je een helm op mag,
Durven omdat je een helm op mag ? Je doet eraan mee omdat je het leuk vind niet omdat je een helm op mag. Maar een helm opdoen vind ik verstandig of je nu met barrel racing bezig bent of met iedere andere paardensport !

Ik vind het ook verstandig, dat geeft ik tenslotte ook aan.

PeterV schreef:
verteld mijn meer van de ruiter, of die wel weet waar deze mee bezig is.
Deloris Toole en vele andere barrel racers oa op de wereldkampioenschappen hebben afgelopen jaar voor het eerst een helm gedragen op de National Finals in Las Vegas; als statement dat het beter is je hoofd te gebruiken; nu ie nog heel is Lachen
vrij vertaald Lachen Maar ja...die weten ook vast niet waar ze mee bezig zijn?

Ik denk dat wij langs elkaar heen schrijven.

PeterV schreef:
En daar zit misschien wel het grootste probleem, bij de paarden die met deze mensen moeten omgaan.
Wat is er mis met barrel racing paarden? Die van mij zijn allemaal rustig en gedragen zich netjes. De meeste goede barrel race paarden !Maar een paard blijft een levend dier en er kan altijd iets gebeuren. Bedenk maar eens als een paard op een hoge snelheid onder uit glijd. Hoeft geen fout te zijn van de ruiter of het paard maar dan is het wel handig als je een helm ophebt

Het blijft toch een beetje nadelig, als je algemeen discussie voert, dat het persoonlijk op gevat wordt.

PeterV schreef:
De Wran is ook voor veiligheid, dus is een helm waar een hoed overheen kan gelukkig wel toegestaan.
Die grote dingen vangen te veel wind Haha!

Aha, ik gaat hem snappen, in geval van barrel racen dan. Snelheid, zo min mogelijk weerstand hebben. Yep, een cap is dan beter, maar dat gaf ik ook al aan.

PeterV schreef:
Maar geen cap, mits je beginner bent natuurlijk.
Het paard van een amateur of pro kan ook schrikken, stuikelen, vallen ect

Daarom mag je ook bij de Wran gebruik maken van een veiligheidshoed. Ik geef ook duidelijk aan dat ik barrel racen best het grensgeval vind, om te verplichten, tot beschermende materialen. Andere western onderdelen, vind ik de hoed, één van de meest sierlijke kenmerken, van een passende outfit bij deze tak van sport, en vind niet dat deze verloren mag gaan, terwijl er een alternatief in de handel is, die de stijl van deze sport blijft sieren.
Al heb je dan een wat grotere kop, met zo’n dop erop, die hoed eroverheen moet blijven, wil het westernsport blijven lijken. Anya geeft aan, misschien net iets minder veilig zo’n dop, maar veilig genoeg om goedgekeurd te worden. Mijn way of life aangehaalde tekst, vind ik dan ook in dit topic, verkeerd aangehaald worden Uriah, want als je het zo zou stellen, zouden wij morgen allemaal en Hummer bestellen. Aan bepaalde etiketten moet je gewoon weg niet tornen, omdat die stijl bepalend zijn.
En voor rina, lees nog eens goed, ik bedoel het echt niet naar.