[WN] Lease merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeterV

Re: Lease merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:39

Ook wij hebben een merrie, die als een soort van draag moeder, dit jaar gedekt gaat worden.
Een bokker van dit forum, heeft een dekking van een mooie hengst gekocht, en is daarna op zoek gegaan naar een geschikte merrie, nadat bleek, dat de merrie die in het bezit van deze bokker is, niet meer drachtig worden wauw. Zoals Cer aan geeft, is het een kwestie van goede afspraken hierover maken, en deze op papier verworden.

Groeten Peter

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:13

Halloway schreef:
@ sugarmis, cher, francis, jeddah: wat vinden jullie een redelijke vergoeding voor het leasen van jullie merries, hoe zouden jullie dit berekenen??

Ik ben het helemaal met je eens dat de merrie zwaar onderschat wordt door velen. Wat dat betreft vind ik het wel goed dat de embriotransfer nu 'legaal' is... nu kunnen ook merries meerdere nakomelingen krijgen (nu nog voor elkaar krijgen dat er ook meerdere veulens per jaar uit 1 merrie geregistreerd mogen worden). 'Mare-power' zeg maar... Haha!

Wat kosten betreft... de onderhoudskosten tijdens de dracht vind ik een heel reëel bedrag... de hengsthouder hoeft zelf geen merrie te onderhouden (plus al het extra werk wat dat met zich mee brengt) en bespaart zich ook de aankoop van een merrie.
Als je dat op 200 euro per maand zet (hier is pensionstal nog duurder, lang niet iedereen kan z'n paard 'bij huis' houden, maar goed, we gaan er even 'tussenin' zitten) kun je daar je paard goed van onderhouden. (Je moet niet vergeten dat een drachtige merrie in de loop van de dracht/zoog periode beduidend meer voer nodig heeft en waarschijnlijk ook extra zorg). Verzekeringspremie is gedurende die periode ook voor de hengsthouder en uiteraard de kosten rond dekking en afveulenen (enting veulen, nazorg merrie). Dit zijn kosten die de hengsthouder ook gehad zou hebben als hij zelf een merrie had gehad of als de merrie bij hem op stal zou komen. Dat vind ik dus een reële vergoeding.

In mijn geval stond het bedrag dus op 200 euro en daar zou ik dan zelf de verzekeringspremie van betalen. Gerekend over 16 maanden (11 maanden dracht + 5 maanden zogen) zou dat op 3200 komen, ex dek/werp kosten komen.
Het ging in dit geval om een zeer bekende, op europees niveau goed presterende hengst die door 'externe' omstandigheden weinig dekt, maar wiens veulens dat geld volgens mij zeker waard zijn.

Als de hengst een paard zonder papieren is, zal de hengsteigenaar dus toch moeten bedenken of hij/zei dat geld wil uitgeven aan een 'papierloos' veulen. Willen ze graag zelf een nakomeling van hun eigen hengst, of is het meer 'om eens te kijken wat er uit komt' en is het de bedoeling het veulen door te verkopen...

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 15:23

Francis schreef:
Ik ben het helemaal met je eens dat de merrie zwaar onderschat wordt door velen. Wat dat betreft vind ik het wel goed dat de embriotransfer nu 'legaal' is... nu kunnen ook merries meerdere nakomelingen krijgen (nu nog voor elkaar krijgen dat er ook meerdere veulens per jaar uit 1 merrie geregistreerd mogen worden). 'Mare-power' zeg maar... Haha!

Allereerst iedereen bedankt voor de openhartige reacties.

@Francis: Ik weet niet hoe de regels bij de APHA zijn, maar bij het AQHA stamboek worden alle veulens geregistreerd, zo heeft een van onze merries dit jaar drie drachten.(als alles goed gaat natuurlijk) Cool
Vorige maand op de AQHA convention hebben we nog een pleidooi gehouden voor het afschaffen van regel 212c (hierin staat beschreven dat de embryo binnen 24 uur in de ontvangstmerrie geplaatst moet zijn).
Er is een commitee benoemd die dit jaar onderzoek zal doen naar de mogelijkheid hierin tegemoet te komen.

Marepower is in de US al jaren een begrip, maar zeker nu de regels veranderd zijn hoeven de eigenaars van topmerries niet meer te tobben over welke hengst ze nemen.
Ze kunnen ieder jaar uitzoeken welke hengstenhouder het meest betaald voor een embryo.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 16:59

Dat ik weet Francis, kan je bij de APHA ook meerdere veulens per merrie registreren, toch Verward ? Ik weet het eigenlijk wel zeker maar kom momenteel niet op de APHA site... Boos!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 17:07

Klopt, ik heb het net even nagekeken, bij de APHA mag het ook (regels veranderen ook zo snel.... ik weet dat het in het begin n.l. niet mocht).
Overigens mag er tussen 'oogsten' en inbrengen bij de APHA 72 uur tussen zitten, als het op hetzelfde terrein gebeurt. Als de embrio getransporteerd wordt naar een andere plek, moet het wel binnen 24 uur (vind ik een beetje raar... andersom zou logischer zijn...)