Hee Moniza, het showmanship at halter gaat bij de DAWRA inderdaad op z'n Amerikaans. Hier wat tips. 1# In Showmanship wordt de voorbrenger gejureerd, in de Halter het paard! (belangrijk verschil) Natuurlijk moet je paard in de Showmanship wel netjes verzorgd zijn, de voorbrenger trouwens ook. 2# Heb je geen showhalster met bijbehorende leadline, gebruik dan een mooi en schoon halster met bijpassend halstertouw, dat staat netter. Heb je een leadline (daar zit zo'n stukje ketting aan) pak dan een leadline nooit bij de ketting vast, maar net onder de overgang ketting/line. Is je ketting erg lang, doe hem dan onderlangs door het halster en klik hem aan de andere kant bij het oor vast, ik heb zelf mijn ketting drastisch ingekort, hoef ik dat niet te doen. Pak bij een gewoon halstertouw het touw ongeveer 30cm van het halster vast. Rol het restant van de leadline of halstertouw losjes op en hou dit in je linkerhand voor je navel (probeer je hand in die positie te houden, dat staat netter) 3# Je moet een pattern lopen, het pattern weet je pas op de wedstrijd dus leer het goed, veel mensen lopen niet netjes op de pionnen 4# Hou je paard iets van je af, als je paard heel dichtbij loopt gaat ie vaak op je "leunen" en scheef lopen, probeer zelf halverwege hoofd en schouder te lopen. Probeer niet naar je paard te kijken, maar probeer altijd de Jury aan te kijken en SMILE, doe net alsof het allemaal een eitje is, ook als het fout gaat. 5# Stel je paard ongeveer een metertje voor de Jury vierkant op, over het vierkant stellen mag je wel even doen (klein minuutje) maar je mag je paard hierbij NIET aanraken (In de Halterklasse mag dit dus weer dus wel) Als je denkt dat je paard goed staat ga je iets van het hoofd van je paard afstaan (je moet ten slotte voorlangs kunnen stappen) je voeten staan tegen elkaar en je tenen wijzen naar de schouders van je paard (snap je 'm nog, je staat 45 graden ten opzichte van je paard) Je wijst met allebei je handen naar je paard (alsof je een dienblad vasthoud) en kijkt vriendelijk glimlachend naar de jury, het moment dat je naar je paard wijst en de jury weer aankijkt is voor de Jury het teken dat deze het paard kan keuren, laat je attentie niet verslappen jij bent diegene waar ze eigenlijk naar kijkt, dus blijf lachen en de Jury aankijken!!! 6# Let er goed op dat als de jury een rondje om je paard heenloopt dat je steeds in het juiste kwadrant staat en dus niet tussen de Jury en het paard staat, want dan kan de jury je paard niet zien. Probeer het wisselen tussen de kwadranten met 2 passen te doen en blijf lachen en aankijken. 7# De jury kan ook vragen dat je de tanden van je paard laat zien, oefen dit dus thuis al! 8# Vergeet niet dat je als je in de line-up staat te wachten tot je aan de beurt bent en tijdens het wegstappen van de jury en weer in de line-up staan je nog altijd gejureerd wordt, dus blijf een strak profiel houden, linkerhand voor je navel, voeten bij elkaar en blijf de jury aankijken en glimlachen en probeer ook niet in de line-up tussen de jury en het paard te gaan staan (het kan nl zijn dat de jury nog een stukje gaat lopen) 9# Praten tegen je paard mag inderdaad niet, HO zeggen dus ook niet, aanraken mag ook niet, behalve bij het tanden laten zien, een beetje uit je mondhoek wat tegen je paard zeggen kan natuurlijk wel, zolang de Jury het maar niet hoort of ziet.
Enfin het is weer een heel verhaal geworden, Showmanship at Halter is erg leuk om te doen, het lijkt heel eenvoudig maar er zijn veel finesses die het moeilijk maken, het moet er gewoon strak uitzien en een beetje bluf kan geen kwaad, dus als het misgaat, keep smiling!!
Een klein vraagje is een startnummer verplicht op deze wedstrijd? en zo ja... kan ik die qua tijd nog aanvragen of is het verstandiger om deze dan maar duurder op de wedstrijddag aan te schaffen?
En hebben jullie nog spijkerbroeken of jacks nodig?? Vincent staat er op zaterdag met zijn stand gevuld met het bekende USA merk!! Hij heeft heel veel kleuren altijd bij zich.....2 voor slechts 60 euro!!
Verders is Evelien van de partij, zij staat garant voor allerlei westerntack, ook is Mathilde aanwezig met de bekende verzorgingsproducten om je paard er o.a. ULTRA schoon uit te laten zien!!
en de foto's van de wedstrijd? waar zijn die terug te vinden? wou komen kijken maar zit in men blok, dus mag ik niet weg,laatste examens van men opleiding en ons ma zei school gaat voor. anders wou ik komen kijken. en hoe heeft iedereen het gedaan in arabierenland? en hoe is het met krista had haar gemaild want de foto's van scorpio gaan niet open spijtig genoeg. heeft ze nu meegedaan? groeten en hoop dat de rest ook goed zijn best heb gedaan heb geduimd voor jullie
hoi ben geweest gisteren met iemand van onze stal die ging daar rijden onwijs gaaf om iedereen een keer aan het werk tezien .Ze heeft goed gereden en kampioen geworden in de allround klasse voor beginners,echt kicken
Nou ik heb net even de foto's bekeken, er ontgaat Jos weinig!! Duidelijk is ook weer, dat Vaybian echt allround champion "gekke bekken trekken" is. Zie reeds de allereerste foto nr 1138. Voor outsiders...vaybian is dus het paard!
En wat dachten jullie van foto nr. 1141..."doe eens een oortje naar voren, doe eens een oortje terug" ...
De prijzen zijn weer uitgedeeld mede dankzij onze sponsors werd het prijzenpakket naast rozetten en bekers nog extra dik aangevuld: - een vliegendeken - een set sporen - twee paardensnoep pakketten - twee boeken arabian legends - een boek natural horsemanship - een boek problem solving - diverse soorten shampoo's in verschillende maten. - diverse soorten antiklit en glansverzorgende middelen. - dryskin producten.
Veel dus, hierdoor had iedereen meer dan iets!! En alles werd door onze trouwe fotograaf Jos op de foto gezet!
Iedereen bedankt!!
Op naar de volgende DAWRA wedstrijd: Bunschoten - 27 augustus DAWRA/AVS western riding cup!
Ik wilde nog even mijn stalgenootje Nicole, beter bekend hier als Kaunos, feliciteren met het behalen van 2x een eerste plaats! Een keer in de horsemanship en een keer in de reining. Echt super! *o/*