[WN] De leeftijd van het zadelmak maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Klaasje

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 18:01

Je weet het nooit helemaal zeker wanneer je paard er klaar voor is (zowel psychisch als fysiek), dus wacht lekker totdat hij uitgegroeit is, dan heb je het nooit fout Knipoog

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:04

maar waneer weetje of hij is uitegroeit? de merrie wara ik van de zomer op mag gaan rijden is 4 jaar 1.50 klaar om bereden te worden of niet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:13

Lees dit topic even door:
viewtopic.php?t=267475
Vooral het plaatje evrduidelijkt een hoop.

4 jaar is een mooie leeftijd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 17:56

en toch, ondanks alle discussies, wordt er op bokt weer een quarter aangeboden die in aug 2 wordt, en volgens de huidige eigenaar (of aanbieder) klaar is om onder het zadel te gaan....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 17:58

Stef, aan de koper dan de keus om dat uiteindelijk wel of niet te doen. Haha!

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 21:58

stef schreef:
en toch, ondanks alle discussies, wordt er op bokt weer een quarter aangeboden die in aug 2 wordt, en volgens de huidige eigenaar (of aanbieder) klaar is om onder het zadel te gaan....

Mijn Quarter wordt begin augustus ook 2, en die is ook al "zadelmak" hoor Haha! Wil niet zeggen dat hij dan gelijk bereden kan worden (tenzij dat er staat?).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 22:09

"klaar om onder het zadel te gaan" versta ik iets anders onder dan zadelmak maken.
Daarbij vind ik het gewicht van een westernzadel best pittig voor zo'n jong ding. Maar goed

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 22:20

Er zijn ook verschillende soorten zadels he? Clown

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 00:58

Ik wilde me eerst niet meer in deze discussie mengen, maar kan het toch niet laten.
Nu we het over het gewicht van zadel en ruiter hebben, wil ik jullie aandacht vragen voor het volgende:
Ieder jaar weer kom ik op de meerdaagse shows meerdere tweejarige, jaarlingen en andere paarden tegen die zo'n 60 tot 100 kilo extra ballast meeslepen.
Deze paarden dragen deze last niet alleen tijdens de show maar 24/7 het hele seizoen en soms zelfs het hele jaar.
Dit is wenselijk word als mooi gezien en je kunt er zelfs prijzen mee winnen, jullie zullen wel al begrepen hebben dat ik het hier over de halterklasse heb.

Als je zorgt dat je paardje in een goede conditie is, dus niet te dik, dan zou ik me niet te druk maken over het gewicht van een zadel.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 08:01

Natuurlijk Halloway zijn er ook paarden die te zwaar zijn. Maar dat kan je imo niet vergelijken met het rijden.

Hoe kom je er overigens bij dat je er prijzen mee kan winnen??? Als je het namelijk over halter paarden hebt moet je weten dat er daarvan in Europa zeer weinig zijn, dat de trend steeds verder van het te dik zijn gaat en dat die paarden durf ik te zeggen dubbel of 3 dubbel de bespiering hebben van menige Reiner Knipoog en dus ook veel en veel sterker zijn en het dus beter kunnen dragen.

Ik weet dat jij het inrijden van een jong paard wil verdedigen door ons erop te wijzen dat er paarden zijn die met overgewicht lopen.
Natuurlijk is overgewicht niet gezond, maar ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat het heel wat makkelijker is om 30 kg overgewicht te dragen dan een rugzak van 30 kg. Bloos
Daarbij komt dat je met overgewicht metaal helemaal niets doet. De paarden die te zwaar zijn, zijn niet aan het werk. Niet aan het spinnen, stoppen, of trainen daarvoor (of pleasure-en, wat dan ook).

Het gaat ons, nou ja, mij, Knipoog in elk geval niet om het gewicht van een zadeltje, maar meer om het mentale en de oefeningen die je doet met rijden.

Als je je paarden vroeg zadelmak wil maken en verder niets zie ik dat ook niet als schadelijk, alleen snap ik nooit waarom je niet even kan wachten, vooral weer om het mentale. Paarden zijn net kinderen en willen erg graag "pleasen" dat wil zeggen dat het lijkt alsof ze aan willen geven meer te willen doen, waarop menig ruiter zijn of haar geduld niet kan bewaren en toch meer gaat doen.

Ik vergelijk het met een kind die leert zwemmen, die "geeft ook aan" in het diepe te willen duiken na 3 zwemlesjes. Een kind weet net zo min als een paard namelijk niet dat dat niet goed is, dat ie dat nog niet aankan.
Ik heb een 2 jarige staan die, trust me, niets liever wil dan wat gaan doen, maar ze heeft pech. Ik moet haar tegen haarzelf behoeden, net als ik een kind niet in het diepe zou laten springen.

Nogmaals, er is een groot verschil tussen een zadel opleggen (alleen resulteerd dat vaak wel in het stapjes verder gaan) en echt gaan rijden/trainen, oefeingen doen enz.

Ook wil ik zeggen dat wat iedereen doet ie zelf moet weten, als jij op 2 jarige wil gaar rijden, all the power to ya, maar vergelijk het svp niet met Halter paarden.

nickepickje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 22:03

Mijn Paint is nu bijna 2,5 jaar oud, maar ik zou er toch echt niet aan moeten denken om er op te gaan zitten!! ik vind gewoon niet dat je dat kan maken. Ik denk zelf ook dat je veel langer plezier van je paard zult hebben als je wat langer wacht met zadelmak maken en inrijden. Minimale leeftijd voor zadelmak maken vind ik 3 jaar, echt niet eerder

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 19:32

oke.. ik meng mij. mijn mening doet er even niet toe, maar ik snap iets niet.
volgens mij is er namelijk verschil tussen zadel mak maken en beleren.
met beleren moet ie echt spierwerk gaan gebruiken, moeilijke oefeningen, zweten, werken!
met zadelmak maken versta ik: het leggen van een zadel op een rug van een 2.5 á 3 jarige.

dat laatste kan, als je het rustig aan doen mijns inziens geen kwaad.

maar zoals onze geemigreerde nederlander in amerika al zei, als ze jong ingereden worden, maakt dat niet uit, want zij had nog geen vergroeide paints gezien.

nu rest mij 1 vraag: kan ik nu wel of niet met de 2 jarige aan t werk, en moet ik kappen met het grondwerk wat ik met de 1 jarige doe? want daar moeten ze van mij achteruit lopen en dat is belastend..
?? ??

vesratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 09:08

nou het zadelmak maken doe je ook als ze 3 jaar zijn of 4 en later als ze het niet erg vinden en de beugels los hangen enzo dan ga je later erop dat doe iemand bij ons op stal een verzorgster want de eigenaar die doe er weinig mee eigenlijk helemaal niks nog dus
en ik zou stoppen met de 1 jarige niet dat ik er veel verstand van heb ofzo hihi

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 21:55

zadelmak maken kun je niet vroeg genoeg doen.
dan bedoel ik ook enkel zadelmak he, dus dat ze eens een zadel op hun rug gehad hebben, beetje wapperen met een zadeldoek, totdat ze er niet meer op of om naar kijken.
en dan gewoon gaan wandelen, aan het halster, met een zadel op hun rug.
singel op verschillende straktes enzo, beetje klapperen met de beugels.
het kan ze maar goed doen, de 2 twenters waar ik voor kijkj vinden het allebei wel leutig om nu en dan es uit de wei geplukt te worden en beetje mee te frummelen
en daar hoort zadel en hoofdstel ook bij.
maar voor het inrijden wacht ik nog een halfjaar voor de ene (die al wat rijper is)
dus dan enkel dat ze snapt wat vooruit, links,rechts en ho is,zodat we stapbuitenritjes kunnen maken.
dan is de andere aan de beurt en gaat de eerste nog een paar maand de wei op.
tegen dan zijn ze beide 3, is de oudste merrie bijna van haar veulen af, en kunnen we voorzichtig gaan verderopbouwen, metr 1-2 meel per week erop.

klaske: zolang ze niet iedere dag hele stukken achteruit gezet worden kan het denk ik geen kwaad.
das een onderdeel van het leerproces, wijken voor druk, en probeer maar eens een forse driejarige die wat opstandig is achteruit te zetten.
heb je daarentegen een 3 jarige die dat al van jongsaf aan gewend is ga je er veel minder problemen meehebben= minder stress= geen nare ervaringen voor het jonge paard= vertrouwen
en dat is wat we willen toch? vertrouwen?

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 00:19

ik heb het al door. ik ga gewoon lekker door met het grondwerk van de 1 jarigen. lekker wandelen en ze dingen van het dagelijks leven tegen laten komen, auto's, brommers, fietsers, spelende kinderen, blaffende honden.
de twenter moet eerst goed bekapt worden, daar gaan nog een paar weken over heen, dan zal ik haar langzaam aan het halster gaan longeren en wat conditietraining.
er werkelijk op zitten was ik pas van plan als ze 3 zijn dus. dat komt allemaal wel.
die twenter is al leuk mee wandelen, want die geeft nergens om, alleen kan ze moeilijk alleen zijn. en ook dat moet ze leren.
nu slapen, truste

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:29

Net even gerekend en mijn jonge manneke (arabier) is nu 3 jaar, 1 maand en 18 dagen jong. Hij staat dag en nacht op de wei in de kudde waarmee hij de laatste 2 jaar opgegroeid is. Zo heel nu en dan komt hij er even uit en dan mag hij eventjes -zonder lijn- lopen in de longeerkraal, kort en zonder dwang. Hij heeft in totaal 2 keer een licht veelzijdigheidszadeltje opgehad, heeft hij ook even los en zonder dwang mee in de kraal gelopen om het gevoel van het zadeltje te ervaren. Eveneens heeft hij 2 of 3 keer een hoofdstelletje in gehad en hebben we zo even over het erf gewandeld (hem leidend aan halster en touw dus geen druk op het bit). Vorige week voor het eerst wat gewicht op hem gegeven door -met voetjes gewoon op de grond- even op hem te leunen. Er heeft nog niemand op zijn rug gezeten en ook niet met voetjes van de vloer op hem gehangen, daar wachten we nog even mee. Na dit weideseizoen -dan zal hij ongeveer 3 jaar en 4 maanden zijn- willen we hem heel rustig aan wat beter bekend maken met het bit door met de dubbele longeerlijn aan de slag te gaan. De eerste paar keer denk ik in de longeerkraal omdat ik niet weet hoe hij zal reageren -mijn plan is trouwens dat ik hem gewoon aan het halster begeleid de eerste (paar) keer terwijl de persoon die hem gaat trainen heel voorzichtig contact op gaat nemen met de dubbele longe. Als dat goed gaat wil ik daarmee doorgaan in de rijbak of op het erf om onnodig veel cirkels lopen te voorkomen. tevens wil ik dit de eerste paar maanden sowieso niet vaak en niet lang doen (misschien de eerste 5/6 keer hooguit een minuut of 3 en dat heel rustig aan uitbreiden, en natuurlijk ook niet dagelijks, gewoon lekker het bezig zijn af blijven wisselen met dagelijkse weidegang op zijn privelandje). Als het stuur en de rem er op zitten, dan wil ik pas gaan denken aan een ruiter op zijn rug. En ook dan denk ik aan de eerste 2 maanden misschien 2 x p/w 10 minuten, in principe alleen stappen en hooguit heel misschien een klein drafje aan het einde van die 2 maanden. Imo gebeurt het vaak dat mensen te snel teveel willen omdat het zo goed gaat... en voor die fout wil ik ons dus iig behoeden door een schema te maken. Als ik mijn werkelijke schema heb opgesteld dan wil ik hem wel op bokt zetten en hoor ik graag of er nog wat aan mankeert en of ik bepaalde dingen beter anders kan doen. Maar goed, dit is mijn basis idee.

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:13

Cassidy schreef:
Ik zou kijken naar maat, bouw, bespiering en geslacht. Naar gedrag (is hij er klaar voor?) en de situatie waarin ik een paard kan of moet houden.

helemaal mee eens!!
je kunt wel een lijn trekken naar leefdtijd, maar dit is toch veel en veel belangrijker?! maat, bouw en bespiering.
kan het paard het lichamelijk al wel aan? dat zou ik op nummer 1 zetten en dan de leedtijd.
(en ook geestelijk, maar goed da's voor iedereen ook wel duidelijk mag ik hopen )

ik had me d'r eigenlijk niet in willen mengen, maar moest dit effe kwijt

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:21

hihaa schreef:
Cassidy schreef:
Ik zou kijken naar maat, bouw, bespiering en geslacht. Naar gedrag (is hij er klaar voor?) en de situatie waarin ik een paard kan of moet houden.

helemaal mee eens!!
je kunt wel een lijn trekken naar leefdtijd, maar dit is toch veel en veel belangrijker?! maat, bouw en bespiering.
kan het paard het lichamelijk al wel aan? dat zou ik op nummer 1 zetten en dan de leedtijd.
(en ook geestelijk, maar goed da's voor iedereen ook wel duidelijk mag ik hopen )

ik had me d'r eigenlijk niet in willen mengen, maar moest dit effe kwijt

Ontwikkeling van botten/wervels/pezen vind ik persoonlijk nog belangrijker dan maat, bouw en bespiering... en daar kan ik aan de buitenkant helaas niets van zien. Ik vind het linkje dat Sugarmiss regelmatig geplaatst heeft dan ook erg fijn om in mijn achterhoofd te houden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 17:24

Ik ga voor een gedeelte met je mee, en voor een gedeelte ook niet. Je kunt niet zien wat er van binnen gaande is, maar toch ben ik van mening dat je aan de buitenkant toch heel veel kunt aflezen. Zelfs al zou een kalender 5 jaar aangeven en het paard er nog als een tweejarige uitzien, zou ik er op dat moment ook niet opstappen, plaatje van SM in mijn achterhoofd of niet.
En als ik een jonger paard (bijv. hengst) in handen krijg die als puber of tweejarige al moeilijk te hanteren is, en ik hem wel hengst wil laten, dan begin desnoods al met twee of twee en een half. Probeer maar eens een tweejarige of driejarige hengst ergens in te scharen in afwachting tot hij vier of vijf is, dan ben je ook niet overal welkom meer, en wat is het alternatief? Op stal laten staan totdat je met vier er een keertje op kunt? Afgezien van het feit dat je dan zoveel meer paard hebt wat in de ongunstigste gevallen tegen je kan werken. En ja, ik heb het over Quarters, en nee, het zijn niet allemaal doetjes. En ja, er zijn teveel hengsten, en nee, niet alle hengsten zijn het waard om hengst te blijven, maar dat is weer een heel andere discussie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:35

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 13:35

Ik ben geen paardenprofessor echter een paard zadelmak maken zou in 2 fases kunnen plaatsvinden.
Allereerst denk ik dat de eerste fase het beste vertrouwd maken met het materiaal is. Hoe vroeger je hier mee begint des te beter. Ik denk dat dit de belangrijste fase is. Enig geduld en vertrouwen opbouwen is hiervoor essentieel

De tweede fase het rijden is een ander verhaal. Er zullen hier verschillende meningen over zijn. Het paard dient er mentaal en lichaamlijk klaar voor te zijn. Sommige beginnnen op de leeftijd van 18 maanden al mee en dat met enkele minuten per dag, en sommige zullen er pas later mee kunnen kunnen starten.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 14:26

johnnie schreef:
Ik ben geen paardenprofessor echter een paard zadelmak maken zou in 2 fases kunnen plaatsvinden.
Allereerst denk ik dat de eerste fase het beste vertrouwd maken met het materiaal is. Hoe vroeger je hier mee begint des te beter. Ik denk dat dit de belangrijste fase is. Enig geduld en vertrouwen opbouwen is hiervoor essentieel

De tweede fase het rijden is een ander verhaal. Er zullen hier verschillende meningen over zijn. Het paard dient er mentaal en lichaamlijk klaar voor te zijn. Sommige beginnnen op de leeftijd van 18 maanden al mee en dat met enkele minuten per dag, en sommige zullen er pas later mee kunnen kunnen starten.

Wil je mij misschien uitleggen waarom dat volgens jou beter zou zijn?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 22:40

Omdat kinderen ook het snelst en gemakkelijkst leren en nieuwe dingen I presume

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 09:55

Romkabouter schreef:
Omdat kinderen ook het snelst en gemakkelijkst leren en nieuwe dingen I presume

Nou dat is dus uitgelegd.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 21:31

Oh, okee, dus we vergelijken paarden weer met mensen.... is, IMO, niet mogelijk .

Je kunt daar ook zeer averechtse reacties van krijgen wanneer een paard overdonderd wordt op jonge leeftijd met een zadel of een singel. Ze kunnen dan juist, in hun jeugdigheid, heel heftig reageren terwijl ze als 3 jarige er heel rustig bij staan. Natuurlijk is andersom ook mogelijk, maar, IMO, kan een 3 jarige het allemaal mentaal beter aan dan een jonger dier.