Anya schreef:En daarna houdt de dressuurruiter op met afwisselnde lager en hoger ingesteld te rijden. Dacht het niet.
Ik denk het ook niet, maar kijk dan wel even bij LDR wat ze hoger en lager vinden. Beide is in het geheel niet wat je in de western wil.
Anya schreef:Er wordt eveneens verruiming gevraagd in de pleasure. De hulpen zijn echt niet specifiek anders. Hooguit de mate van verruiming die wordt gevraagd. Heeft met dat schakelen te maken.
Ik heb het dan ook niet over hulpen, maar over gangen. In de western sport wordt extended jog misschien een keer gevraagd, maar dat is amper een midden draf te noemen, laat staan een uitgestrekte draf.
Anya schreef:Klopt, had ik ook al als extra schakel in de gang genoemd.
Ik noem er alleen nog een paar meer 
Anya schreef:Hier ben ik het dus niet mee eens. je kunt een paard best leren vlak te lopen en met been erbij verzameld meer verheven te lopen.
Klopt, maar het wordt wel heel moeilijk. Zoals ik al zei. En dat wordt al maar moeilijker naar mate je een hoger niveau bereikt.
Anya schreef:Maar ook bij western worden paarden geacht te verruimen. Bijvoorbeeld in de pleasure. Basis is dus aanwezig. Hulp is niet specifiek anders. Behalve dan dat je met meer het halve ophoudingen werkt.
Hulp is niet anders, en weer, het verruimen voor de extended jog is bij lange na geen uitgetrekte draf. Ik weet niet wat jij met halve ophouding bedoelt, dus daar doe ik dan maar geen uitspraak over 
Anya schreef:Deze twee zaken heb ik genoemd bij "andere hulpen". Leren stoppen met de benen eraf en benen erbij. En bij keertwending been blijven geven zodat de achterkant blijft lopen.... Is dus geen nieuwe toevoeging.
Ik heb het ook niet specifiek tegen jou 
Keertwending is idd een andere oefening. Maar als je spins en keerwendingen naast elkaar gaat rijden, zul je snel praktische problemen ondervinden. Daarmee maak je het extra moeilijk voor je paard. Net als in halthouden vanuit galop vs. sliden.
Anya schreef:Ja das waar, maar een compromis sluit je toch met een paard dat van nature al hoger in dat frame loopt dan een gemiddelde quarter.
Klopt, maar dan haal je in de hogere dressuur dus geen punten meer hoogst waarschijnlijk. En in een goede open klasse minder pluspunten.
Net zoals ik het zei dus 
Anya schreef:En dan kom je toch weer bij het al dan niet hoog instellen. Ook z-ruiters stellen met regelmaat lager in. Bijvoorbeeld om ze over de rug te laten lopen.
Klopt, maar dat zijn gymnastische oefeningen. Dat is in principe anders dan een paard in een frame laten lopen.
Anya schreef:Heb al eerder geschreven dat ik geen grand prix nastreef. b t/m z heet basissport, de gewone westernwedstrijden in Nederland vallen daar ook onder.
Jij niet, maar ik had het ook niet over jou 
Anya schreef:Ja ik denk dat jij een heel beperkte visie hebt op "iets bereiken". Iets bereiken vind ik groeien samen met mijn paard.
Heel nobel, maar dat kan ik ook door lekker in het bos te gaan rijden 
Met iets bereiken ging ik idd uit van op wedstrijd gebied iets bereiken. Dat is geen beperkte visie, dat is waar het hele topic over ging volgens mij 
Niets zo leuk om met je paard door het bos te gaan met allebei de oren naar voren (makkelijk als je flaporen hebt
)
Maar daar hoeft niemand speciale dressuur c.q. western training voor.
Anya schreef:Dingen beter doen, beter kunnen, mooier doen. Maar nooit ten kosten van mijn lol of de lol van mijn paard. Als we de Z halen en iedere wedstrijd de all round prijs... Prachtig. Maar niet? Dan niet.
Hmm, nooit ten koste van je paard..... dat is een dunne lijn Anya.
Je wilt je paard wel over een jogover laten lopen die te klein is voor haar.
No offence, maar dat doe je omdat JIJ dat leuk vind. Niet dat je paard er onder lijdt ofzo, maar je kan mij niet wijsmaken dat ze er ontzettend veel lol in heeft.
Citaat:
Zolang ik zelf maar het gevoel heb dat ik groei

Dit is ook zeker heel belangrijk. Anders kun je beter meteen stoppen