[WN] (niet) chippen paint veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Re: (niet) chippen paint veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 10:10

O, ik heb kopieën van de registratie meegestuurd. Zo zie je maar weer, er is geen echte standaardprocedure voor.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 10:13

Pride is in 2001 al gechipt en kreeg toen een paspoort van het NAS. Dus een appaloosa kan ook daarbij geregistreerd worden. We krijgen regelmatig controle op een wedstrijd en tot nu toe gaat het prima zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 10:15

Ja ik heb die voorbeeld brief gepakt (hoeveel brieven zouden ze al gehad hebben die zo enorm op elkaar lijken!? Schijnheilig ).
[naam] is nog niet geregistreerd bij de [naam], registratieformulieren heb ik dus niet.

Zijn mama is Outfittersblackbox (PH) en zijn papa Kidd Smart Manor (QH), zijn deze namen genoeg, of moet ik ook nog hun registratienummers en gegevens uit het paspoort van mijn merrie toevoegen?

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 10:48

Voor de ontheffingsbrief heb ik alleen de naam genoteerd van de paarden waar ik ontheffing voor aanvroeg. Dus jij zou alleen Flake zijn toekomstige stamboeknaam hoeven te vermelden in de brief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 11:00

Okee, wat vinden jullie hiervan: heb hem een beetje aangepast naar [naam]. Moet ik er nu nog een apart briefje bij doen met info over [naam] of is het zo genoeg?

PVV
Sectorafdeling Vee en Vlees
T.a.v. mw. S. Hilgersom
Postbus 460
2700 AL Zoetermeer

[plaats], 18 april 2005

Mijn naam en adres

Betreft: Ontheffingsaanvraag chippen paard

Geachte mevrouw Hilgersom,

Bij deze vraag ik ontheffing aan voor de chipverplichting voor mijn veulen, [naam] [naam] (02-03-2005, kleur: buckskin). Ik wil mijn veulen niet blootstellen aan de risico’s die het chippen met zich meebrengt. Bovendien heb ik morele en ethische bezwaren tegen het chippen van paarden.

Naar de risico’s van het gechipt zijn, vooral op langere termijn, voor de gezondheid en het welzijn van paardachtigen is geen representatief, onafhankelijk onderzoek gedaan. Dit betekent dat het niet vaststaat dat mijn veulen geen schadelijke gevolgen zal ondervinden van het inbrengen van dit lichaamsvreemde voorwerp. Deze onzekerheid brengt met zich mee dat ik het niet met mijn geweten in overeenstemming kan brengen mijn paard aan de risico’s van een dergelijke ingreep bloot te stellen.

Ook geloof ik stellig in de intrinsieke waarde van dieren. Het is mijn inziens moreel niet juist om dieren als een nummer, een ding, een product te zien. Het chippen is in mijn ogen een denigratie van de waardigheid van een dier. Ik wil daar dan ook niet aan meedoen.

Daarnaast zal ik mijn veulen, mocht dat in de (hopelijk verre) toekomst om humanitaire redenen nodig zijn, laten euthanaseren door een dierenarts. Hij zal zolang hij in mijn eigendom is, niet geslacht worden en dus niet in het circuit van menselijke consumptie terecht komen.

Verder vind ik het feit dat het chippen van paarden zowel in Duitsland als in de Verenigde Staten is stilgelegd een teken aan de wand. Ik vraag me af waarom wij in Nederland zonder lange-termijn onderzoek het chippen verplicht stellen, en zo vele duizenden paarden en hun eigenaren aan een onbekend risico blootstellen, en dat terwijl er goede alternatieven zijn. Het lijkt mij persoonlijk beter als we gedegen onderzoek zouden doen naar die eventuele gevolgen op de lange termijn, alvorens een dergelijke ingreep verplicht te stellen.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groeten,

mijn naam

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 12:14

Te uitgebreid. Gewoon zeggen dat je tegen het chippen bent en morele/ethische bezwaren hebt. Dat ging bij mij goed, je hoeft verder niet uit te diepen, je argumenten komen toch niet verder dan het archief van het PVE.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 12:19

Dit is bijna in zijn geheel de voorbeeldbrief van de antichipsite... Heb jij toevallig nog een voorbeeld van jou brief?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 13:19

Ik heb deze brief ook opgestuurd hoor... dit is inderdaad de voorbeeldbrief van die anti chipsite. Waarschijnlijk hebben ze hem toch iets uitgebreider gemaakt (kan me inderdaad herinneren dat 'ie vroeger véél beknopter was) omdat er nu wel érg veel mensen 'gewetensbezwaren' krijgen en ze dus een soort van motivatie willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 13:25

okee, dan stuur ik deze brief ook op! Wat ik mij nu alleen nog afvraag...in de brief noem ik de merrie verder niet...hoe kunnen ze dan de regel dat de merrie al ontheffing gehad moet hebben controleren? Volgens mij is het maar een zootje daar!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 13:50

De brief die ik op 23 Februari 2004 heb gestuurd was als volgt:

L.S.

Bij deze vraag ik ontheffing van de chipverplichting voor mijn paard(en) pony(‘s).

Naar de risico’s van het gechipt zijn, vooral op langere termijn, voor de gezondheid en het welzijn van paardachtigen is geen onafhankelijk onderzoek gedaan. Dit betekent dat het niet vaststaat, dat mijn paard(en) pony(‘s) geen schadelijke gevolgen zal ondervinden van het inbrengen van dit lichaams-vreemde voorwerp.

Deze onzekerheid brengt met zich mee, dat ik het niet met mijn geweten in overeenstemming kan brengen mijn paard aan de risico’s van een dergelijke ingreep bloot te stellen.

Hoogachtend etc.

Mijn naam en adres.

Iduna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:26

skippy1 schreef:
okee, dan stuur ik deze brief ook op! Wat ik mij nu alleen nog afvraag...in de brief noem ik de merrie verder niet...hoe kunnen ze dan de regel dat de merrie al ontheffing gehad moet hebben controleren? Volgens mij is het maar een zootje daar!

Het is sowieso een zootje! Mijn vriendin heeft ook ontheffing aangevraagd voor haar paarden, de dierenarts vind dit maar onzin. Is langsgeweest om een paar haren (2x meer dan 50 stuks per paard,is dat wel nodig?)te trekken want je moet die opsturen naar het PVE voorzien van een handtekening van de dierenarts, anders zou je kunnen frauderen. Mocht ze dat van plan geweest zijn dan had ze dat makkelijk kunnen doen, de haarmonsters moest ze nml zelf opsturen.
Verder vond de dierenarts het niet nodig om voor het aanvraagformulier voor het paspoort de paarden op te meten, paarden in de wei en bij de auto maar even verzinnen hoe hoog ze eigenlijk zouden zijn. De paarden zijn nog nergens geregistreerd, er moet dan een volledig signalement opgenomen worden, ook dit is niet gebeurt. Terwijl er toch een zwart bonte tussenzit Koe nota bene kruist hij wel aan dat het signalement niet overeen komt met een registratiebewijs(want dat is er niet),daar staat letterlijk " nee, neem dan een volledig signalement op" is dus niet gebeurd.
En last but not least; het aanvraagformulier voor het paspoort wat je samen met de dna uitslag en de eigenlijke ontheffing op moet sturen naar de paspoortuitgevende instantie moet ook nog ondertekend worden door de eigenaar, zo geef je toestemming om het bedrag van het paardenpaspoort van je rekening te laten schrijven. Maar je geeft daarmee ook meteen toestemming voor het plaatsen van een chip!!!! Hamer Zoals vermeld op het formulier. Kortom, een zootje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:42

Echt ongeloofelijk! Dat wordt dus heel goed opletten bij het invullen. Gelukkig heb ik een dierenarts die wel serieus is, dus dat scheelt!
Ben benieuwd...ik heb gisteren de brief op de bus gedaan. Als ik ontheffing krijg, betekent dat dat de regel "merrie moet ook ontheffing gehad hebben" niet klopt.

Ik hou jullie op de hoogte!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 14:35

Lijkt me eerlijk gezegd ook een beetje een onzinregel... hoe vaak gebeurt het niet dat een veulen al verkocht is voor het gechipt/ge-dna't is terwijl de moeder wel een chip heeft, maar de nieuwe eigenaar van het veulen dat niet wil... dat kunnen ze nooit handhaven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:04

Die regel is ook bedoeld om het ontheffingbeleid te ontmoedigen en op termijn te kunnen opheffen Cool

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:07

De regel met de deadline dat je ontheffing aan kon vragen was dat ook...en ziedaar, ook daar wordt aan getornd...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 06:56

Het hele systeem is zo lek als een mandje. Mijn dierenarts snapt er zelf helemaal niks meer van. Over gezondheidsrisico's had hij nog niet eerder gehoord, terwijl ze er toch zeker en aantoonbaar zijn.
Ik vind het ergste van het hele gedoe dat ze de probleemgevallen bachitaliseren en afdoen met indianenverhalen. Zo worden mensen die hun paard kwijt zijn omdat het mis gegaan is toch vernederd.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 09:25

crazycactus schreef:
Ik vind het ergste van het hele gedoe dat ze de probleemgevallen bachitaliseren en afdoen met indianenverhalen. Zo worden mensen die hun paard kwijt zijn omdat het mis gegaan is toch vernederd.

Klopt, vind ik ook, maar de oorzaak daarvan ligt waarschijnlijk in het feit dat er maar zo weinig mensen uit eerste hand ervaringen hebben. De meeste verhalen die je hoort is via de vriending van de moeder van de instructeur z'n hoefsmid o.i.d. Als men nou met duidelijk gedocumenteerde gevallen komt, maar dat gebeurt ook niet. Op de hele anti-chip site staat zegge en schrijven 1 voorbeeld met foto... Als je dan zo fanatiek aan't lobbiën bent, is dat toch het eerste wat je zou kunnen doen lijkt me... een dossier aanleggen van gevallen waarin het mis is gegaan. Ik heb zoiets nog niet kunnen vinden...
Geen wonder dus dat dierenartsen en chippers zelden tot nooit van dat soort gevallen horen en de verhalen dus als 'broodje aap' afdoen. Ik zet ook m'n vraagtekens bij veel van die verhalen... laat maar zien dan, kom maar met bewijzen of op z'n minst schriftelijke verklaringen van eigenaren met bijv. een dierenartsverklaring of verklaring van een trainer als een paard bijv. niet meer kan inbuigen o.i.d...zelfs dat soort dingen zijn er niet.
Ik weet wel dat als mijn paard duidelijk nadeel ondervond van de chip, ik dat toch echt aan de grote klok zou hangen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 09:38

Ja dat zou ik inderdaad ook doen! Lekker grootste bekendheid geven om te zorgen dat de kans dat het nog eens gebeurd, kleiner wordt!
Volgens mij las ik laatst trouwens wel ergens op bokt van iemand waarbij de chip bij het paard in het niet was verdwenen en van iemand waarbij de chip uit het paard was gezweerd...
Ik ga eens even zoeken of ik wat kan vinden!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 10:44

Citaat:
Klopt, vind ik ook, maar de oorzaak daarvan ligt waarschijnlijk in het feit dat er maar zo weinig mensen uit eerste hand ervaringen hebben

Mijn DA vertelde me zelf dat hij een chip bij een paard heeft geplaatst en die vervolgens na een tijdje volledig onvindbaar was......Hij is niet tegen chippen overigens..... Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 13:51

bassistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 13:54

hahaha je was me net voor Skippy1 Haha!
Ik hield deze topic ook al in de gaten omdat het bij ons ook een hot item was en zat net de krant te lezen toen ik het zag.
Dus tegen de tijd dat ik dit net geplaatst had en onderweg naar Western was , had jij de link al gezet Knipoog
maar ik heb het ook nog ff gecheckt op de 2e kamerverslagen en het klopt echt gelukkig.
Dus een hele opluchting voor degene die nog moesten gaan Chippen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 14:02

Ja idd...heb net dinsdag de brief op de bus gedaan!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:07

Da's heel mooi! Dan hoef ik die ontheffingsaanvraag dus niet te posten (ligt nog steeds in de auto... Bloos ).
Dan maar eens uitzoeken hoe en waar ik een DNA kit kan aanvragen, want de sticker die ik nu heb van v. Haeringen is niet volgens de procedure die ze voorschrijven voor het paspoort... Rolleyes

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:14

Francis, hou me op de hoogte hoe het verder gaat. Ik heb ook een sticker in mijn paspoort van de KNHS met DNA profiel en was mij ook niet duidelijk wat ik nu meer moet doen. Heb de kit wel thuis liggen, maar ze wisten niet wat ik moest doen omdat er al een sticker in het paspoort zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 16:28

Ben toch benieuwd wat voor reactie ik nu dan krijg op mijn brief!
Ik kon in de link niet vinden vanaf wanneer dit nu gaat gelden...

Weet iemand dat?