[WN] bouw westernpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adrienne

Re: bouw westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 13:36

Echt overbouwd blijft overbouwd maar dan wel gewoon even dichter bij gaan staan en naar de bot struktuur kijken Haha!

Echt overbouwd is nooit goed denk ik, dan komt de druk van paard en ruiter op de voorhand.
Maar echt "onderbouwd" is ook erg slecht. Ik kan zo vlug geen paarden plaatje vinden maar denk maar eens aan een "moderne" Duitse herder en al de problemen die dat ras heeft door "onderbouwde" honden te fokken
zoals bv deze
Afbeelding

Oke deze extremen zie je niet in paarden gelukkig maar kijk maar eens naar het hoogte verschil tussen heup en schouder. Grootste probleem voor dit ras heup dysplasie! Gek he, hoe zou dat nou komen??!?!?!?

Ik krijg het gevoel dat er steeds meer warmbloed paarden richting onderbouwd worden gefokt, met als verklaring meer ruimte voor. Maar eerlijk gezegt vind ik dat een beetje een griezelige en heel verkeerde trent.

Maar dat is een totaal ander topic Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 13:42

Hier een plaatje van wat IMO duidelijk overbouwd is:
Kings Steeldust Kid

Deze zou dus 'horizontaal zijn:
Decided To Partee

En hier het klassieke plaatje van hoe een Quarter vaak gepresenteerd wordt, waarop je dus mooi de spieren kunt zien, maar je qua bouw dus niets wijzer wordt.
JMK Barbarian
Ik heb ook al gezocht naar een up-hill plaatje, maar kan zo snel niets vinden, iig niet bij Quarters. Want in tegenstelling wat jij noemt dat men hier graag dressuurfok down-hill ziet gaan zie je in Amerika gewoon geadverteerd worden met een up-hill paard als 'extra' toevoeging.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 14:00

Sugarmiss schreef:
-klein hoofd
-kleine oortjes
-breed voorhoofd
-grote sprekende ogen
-brede kaken
-hals met lage aanzet
-dikke spieren op de bovenbenen
-stevige gespierde kont
-duidelijk zichtbare broekspier

Heb ik dan een westerntinker? voldoet volgens mij aan (bijna) alle eisen? Haha!
Afbeelding

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 14:38

Sugarmiss schreef:
Hier een plaatje van wat IMO duidelijk overbouwd is:

Kings Steeldust Kid

Deze is lastig, lijkt inderdaad een flink overbouwde kont te hebben. Maar je ziet door de manendos niet waar het einde van de schouder zit. Zou beter zijn als hij op vlakke grond stond en van de andere kant gefotografeerd Haha!

Sugarmiss schreef:
Deze zou dus 'horizontaal zijn:

Decided To Partee

Deze lijkt me net iets onderbouwd te zijn. De top van de schouder lijkt iets boven de top van de heup te staan. Maar het is en blijft lastig beoordelen van af een foto.

Sugarmiss schreef:
En hier het klassieke plaatje van hoe een Quarter vaak gepresenteerd wordt, waarop je dus mooi de spieren kunt zien, maar je qua bouw dus niets wijzer wordt.

JMK Barbarian

Hoewel als je goed kijkt het er op lijkt dat de heup en schouder in lijn staan.
Maar in principe zegt zo'n foto inderdaad niks. Maar ja hij dient ook net als je al schrijft om de bespiering mooi uit te laten komen. Het contrast wordt zo genomen dat de achterhand de schijn vertoond hoger te zijn.

Sugarmiss schreef:
Ik heb ook al gezocht naar een up-hill plaatje, maar kan zo snel niets vinden, iig niet bij Quarters. Want in tegenstelling wat jij noemt dat men hier graag dressuurfok down-hill ziet gaan zie je in Amerika gewoon geadverteerd worden met een up-hill paard als 'extra' toevoeging.

Wacht even wat is nou up en wat is now down hill? Ik vind dat ze tegenwoordig meer naar hoge schoft en lagere kont aan het fokken zijn bij de warmbloeden.
Is dat dan down hill? Ik zou dat. voorkant om hoog up hill noemen Haha! Haha! Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 16:10

De Engelse en de Nederlandse termen zijn idd wat verwarrend.
Up hill is onderbouwd (dus de schouder is hoger)
Down hill is overbouwd (dus de kont is hoger)

Ezelsbruggetje:
up hill is heuveltje op = schouder dus hoger
Down hill is heuveltje af, dus de schouder is lager.

Je had dus gelijk vwb de warmbloeden Knipoog

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 16:10

Leuke discussie. Kings Steeldust Kid is in mijn optiek heel erg overbouwd. De kont steekt centimeters boven de schoft uit. Het ziet eruit alsof hij zich met z'n neus de grond in wil boren. Daar moet je met rijden toch problemen mee krijgen?

Mijn pony is licht overbouwd. Kont is iets hoger dan schoft. Ze heeft een hele lage schoft. Ik zal proberen een goede foto van haar te vinden en die hier neer te zetten. Kunnen jullie zelf oordelen.
Met rijden loop ik tegen het probleem aan dat ze het heel moeilijk vindt om achter te gaan "zitten". In draf en galop lukt het steeds beter, maar zodra ik naar stap over ga steekt ze, hoep, haar kont de lucht weer in.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 08:13

In de Bit van afgelopen januari hebben ze een artikel aan de bouw van de quarter gewijd. Jan Boogaerts geeft hierin commentaar op zeven quarters qua bouw en voor welke discipline hij het paard het best geschikt acht. Misschien leuk om eens door te nemen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 08:23

Niets ten nadele van Jan Boogaerts, maar ik denk niet dat hij de aangewezen figuur is om een onbevooroordeeld beeld te geven over de bouw van een Quarter.
Dat zie ik liever iemand doen die niet 'in het wereldje' zit, maar wel een gedegen (liefst medische) achtergrond heeft van de anatomie van een paard.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 12:46

Precies Sugarmiss. Ik ken zo goed als alle paarden die door hem beoordeeld werden en hij zat er bij zo goed als allemaal naast kwa discipline.
Hij had ook commentaar op een paard van ver in de 20, dat het niet zo geweldig kwa bouw was enz enz.
Meneer had het op dat moment wel over een van de beste en meest succesvolle cuttingpaarden hier in Nederland en omstreken
Bloos

Verder is het, volgens hem, typische halter paard een dier van goed 1,47 hoog, als ie dat haalt. Niet echt een halter paard dus Haha! Maar het is wel een goed cowhorse en reiner Cool

Verder zater er opmerkingen tussen waarvan ik dacht HOE KOMT IE DAAR NOU AAN??

Citaat:
De Engelse en de Nederlandse termen zijn idd wat verwarrend.
Up hill is onderbouwd (dus de schouder is hoger)
Down hill is overbouwd (dus de kont is hoger)

up hill is heuveltje op = schouder dus hoger
Down hill is heuveltje af, dus de schouder is lager.
Je had dus gelijk vwb de warmbloeden Knipoog

Omdat jij schreef dat warmbloeden volgens mijn theorie down hill werden gefok. Begreep ik niet meer of we met up en down het zelfde voor hadden. Maar dat hebben we dus toch wel Haha!
Ik zat me echt te bedenken waarom de schof hoger down hill genoemt wordt Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Vandaar dus mijn vraag Cool

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 13:08

Heb hem gevonden, een andere foto van Kings steeldust kid.
Heb er zo goed en zo kwaad als het ging de lijnen op los gelaten en de verbazing schetst.........................................
Hij is inderdaad overbouwd maar maar minimaal Knipoog Dat zou je toch echt niet gelooft hebben aan de hand van de eerste foto. Haha!

Afbeelding

Oei die groene pijl had iets meer naar achteren moeten staan Bloos Bloos

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 13:13

Heel leuk zo die plaatjes! Fijn dat je dat even doet Adrienne!!

Ik moet zeggen, als ik zo naar Sim en Senna kijk (beide overbouwd) dan zijn beide ook zeer minimaal, Sim eigenlijk helemaal niet echt, overbouwd.

Maaaar als ik in de showring sta, dan wordt Senna er wel degelijk op "afgerekend" en krijg ik van de jury ook het commentaar dat het jammer is dat ze "high in the Butt" is. Voor Senna is er nog hoop, die is (vandaag!! Haha! ) 2, maar Sim zal dat wel zo houden, ze heeft namelijk echt helemaal geen schoft en wel dikke billen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 13:52

Kuiltje graven Jeddah Cool

Gelukkig hoef jij gezien je lengte niet in de 'poephouding' te gaan staan zodat je paard dan wat groter lijkt Knipoog

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 14:07

Jaja, ik neem ook altijd een schep mee de ring in!! (lees:de onderkant van mijn laars Bloos )
Haha!! Dat is zo! Bijna elk paard lijkt groot naast mij! Vandaar dat het straks ook niet erg is met Senna te gaan pleasure-en ook al wordt zij geen 1.55 of hoger, want met mij erop lijkt ze toch wel 1.60 Haha! !

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 15:01

Ach he wat maakt het uit, dan hebben ze een dikke kont Knipoog
Als ze maar gezond zijn, braaf en het mooiste paard in onze ogen Haha! Knipoog

Ik heb er ook een met een niet al te kleine "behind" en haast geen schoft. Maar met verzamelen heeft ze echt geen problemen. Ze is dan ook niet overbouwd kwa skelet maar alleen kwa spier massa, hihihi.

Maar voor mijn zus en mij is ze de mooiste van het land. Maar zeg nou zelf dat is ze toch ook Knipoog
Afbeelding

(ze is al weer wat meer gegroeit en heeft iets meer schoft gekregen, tja dat heb je he hier op de foto is ze net 3 nu inmiddels is ze bijna 4)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 15:12

Precies!!!!!!!! Ben ik helemaal met je eens!! Als wij ze zelf maar prachtig vinden en dat mooi zijn komt vaak echt van binnenuit met hun karakter mee!!

Ze is zeker erg mooi, ik kan me voorstellen dat jullie verliefd op haar zijn!!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 17:26

Beetje off-topic Adrienne, maar zou je kunnen vermelden welke paarden het zijn die in de Bit worden besproken? Ik heb deze Bit nl. van de achterbuuv te leen gekregen en had zonder de paarden te kennen al zoiets van "??!!". Ben nu dus wel benieuwd wat voor achtergrond deze paarden écht hebben!

Misschien wel interessant om ze hier te bespreken? Wil de foto's best inscannen Bloos in het kader van deze zeer interessante discussie Bloos Bloos (en dit meen ik serieus Haha! )

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 17:31

Ik wil de foto's graag zien, Mac! Lachen Ik ben geen lid van de Bit, maar had dit stuk wel graag willen lezen!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 17:40

Lijkt me heel erg interessant Mac!! Doen!!

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 18:19

Daar was toen toch ook een topic over dat artikel in de "Bit" hier op bokt. Is alweer een maand of wat geleden, die Bit moet hier nog wel ergens liggen.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 18:22

Hier mijn knollie. De foto's zijn niet mooi van opzij genomen maar het geeft toch een idee. Zoals je ziet heeft ze een aardig hoge kont. Als gevolg hiervan vind ze het heel moeilijk om te gaan "zitten". Een dressuurpaard zal het nooit worden.

Afbeelding
Afbeelding

p.s. Ik moest de foto's uitrekken voor "mijn album" daarom zijn ze zo wazig geworden.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 19:08

Nou Saar4, ik vind dat het nog al mee valt hoor. Dit paardje is echt niet overbouwd maar volgens mij mooi in balans. Dat ze niet kan gaan "zitten" kan wel in de spier opbouw van je paard zitten.
Gewoon goed opbouwen en goed oefenen met het onderbrengen van de achterhand. Vaak helpt door ze echt goed en netjes achter uit te zetten. Dat oefend en versterkt de achterhand en rug spieren Knipoog

O ja de paarden uit de Bit. Ik heb de Bit even niet bij de hand maar in elk geval zijn er dit 5 van de 7 :

RH Be Aech
Doc's Hickory Boy
Burned Starlight
Buhda's Starlight
en Taris Skeeto

Vraag me alleen niet welke welke is zonder dat ik het blad voor mijn neus heb Haha!
Als je foto's van ze wil zien ga dan naar http://www.westerngids.nl
Kijk bij stallions daar vins je er 4 van de 5 met foto Ja

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 20:07

Haha, had natuurlijk wel kunnen raden dat het om Rieky haar paarden ging (of in ieder geval, merendeel Tong uitsteken).

En, wat waren de disciplines waar ze voor geschikt waren? Reining, reining en reining? *LOL* Ze hadden beter wat verschillende types kunnen nemen. Hunterpaard, pleasurepaard, reiner, koeienpaard, halterpaard...enzovoorts.

karin1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 23:02

Interessant onderwerp!
Ik vroeg me alleen iets af. Bij de bouw van een pleasure paard staat er op pagina 1 beschreven dat een lage hals inzet gewensd is. Maar in de pleasure is het toch juist de bedoeling dat de paarden hun hoofd laag dragen, en heeft een lage hals inzet niet tot gevolg dat het paard zijn hoofd meer opgericht gaat dragen? Ik vroeg me dit even af. Maar misschien heeft iemand hier een andere mening over?!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 08:50

Adrienne schreef:
RH Be Aech
Doc's Hickory Boy
Burned Starlight
Buhda's Starlight
en Taris Skeeto
Als je foto's van ze wil zien ga dan naar http://
http://www.westerngids.nl[/url]
Kijk bij stallions daar vins je er 4 van de 5 met foto Ja

Maar dat zijn wel andere foto's; geen standfoto's. Moeilijker te beoordelen dus.. Ik zal eens kijken of ik het vandaag voor mekaar krijg ...

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 10:02

Er waren er nog twee die ik niet ken en RH Be Aech is van Willeke hier op bokt Haha!

Tja zou beter zijn geweest echt verschillende types maar goed daar voor moet je bij "de Bit" zijn. Maar dat zal we te veel moeite hebben gekost Knipoog

En nee nee nee het waren niet allemaal reining paarden. Er zaten buiten een reiner ook cowhorses tussen en allrounders. Maar dat werd er niet uitgehaald door de "expert"