[WN] Ideeen om de westernsport te promoten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ideeen om de westernsport te promoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 22:23

Anya schreef:
Hmm ik betaal voor privé-westernles ongeveer twee keer zoveel dan ik voor privé dressuurles betaalde.

Waarbij je voor dressuurles ook nog eens terug kunt vallen op geschoolde instructeurs. In de western mag iedereen zich pro noemen. als je maar niet meer b of a start.
Ik kan me ook gerust als Pro vestigen, heeft slechts invloed op mijn startmogelijkheden. Maar BEN ik dan ook een pro?????

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 22:24

Sonja schreef:
shadow0 schreef:
Sonja, stel dat het wel zo is Haha!
Heb jij ideeen hoe het aan te pakken? Waarom is western eigenlijk zoveel duurder?

Ja hoor die ideeen had ik wel maar dat heeft niet zoveel zin om dat bespreekbaar te maken, bleek....

Waarom Western duurder is? Omdat dat simpelweg de marktwerking is. Schaarse lesgevers en voldoende aanbod van lesnemers.

En in principe komen die lesgevers (enkele uitzonderingen daargelaten) niet op lokatie lesgeven, zoals bij de engelse sport wel gebruikelijk is. Je moet naar hen... en dan is de keus weer snel gemaakt. Dan kun je natuurlijk zeggen: die willen dan niet echt. Maar dat is een stap te makkelijk. Want waar komt dan de nieuwe aanwas vandaan????

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 22:29

nee hoor somja , dan ben je geen pro
dat ben je pas als je dure paarden voor dure mensen rijdt Clown
en daar goed voor betaald krijgt
liefst in een amerkaan in de rondte rijdt Cool
op kosten van je werkgever wedstrijden start je eten en drinken vergoed krijgt enz. enz.................. Dromen Dromen Dromen Haha!

tot die tijd ben je een gewone ouderwetse arbeider
maarja , daar zijn nog geen klasses voor uitgevonden Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 22:34

Anya, ik zou eerder zeggen dat de "pro's" niet echt willen. Of bedoelde je dat ook?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 22:38

Shadow...jij bent toch op zoek gegaan naar een stal voor westernles. Jij vond het volgens mij leuk genoeg (na een ritje op Lanna) om er achteraan te gaan. Misschien kun jij aangeven wat je tegen bent gekomen. En wat je besloten hebt. Jij bent nl. zo'n potentiële geinteresseerde ruiter.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 22:43

edit. aanvulling. Ik zie dat je dat al gedaan hebt.
Ja ik vind inderdaad dat veel (niet alle) profs op hun ranch blijven zitten wachten tot de klanten komen. En dat lijkt me niet bevorderlijk voor de sport. Maar aan de andere kant: als er klanten genoeg zijn, waarom zou je dat dan veranderen. Dat is inderdaad marktwerking. De profs zijn vooral bezig brood op de plank te krijgen en dat doe je zo economisch mogelijk. Das logisch.

Desiree01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 22:47

Ik denk niet dat het met willen te maken heeft van de pro's, maar met de mogelijkheden die ze hebben. Een pro heeft vaak alleen wedstrijdpaarden staan die ze liever niet aan beginners uitlenen (ervaring). Vaak hebben de pro's ook niet de financiele middelen om hier paarden voor aan te schaffen. Ik heb bijna 2 jaar geleden op het punt gestaan (echt een domme gedachte toen) om mijn merrie aan mijn trainster te geven, om een goed huis voor haar te hebben (de reden enz. doen ernu niet toe). Ondanks dat mijn trainster echt gek was op mijn merrie, vertelde ze mij dat ze niet de financiele middelen had om haar te onderhouden.
Ik ben nu in de fokkerij terecht gekomen en daardoor heb ik nu veel paarden die niet het wedstrijdniveau kunnen halen ivm. dracht. Daarentegen kunnen ze wel ingezet worden voor beginnerslessen. Vroeger werd dit al gedaan op deze stal, alleen zijn ze er een poosje mee gestopt. Nu hebben we dit weer opgepakt vooral voor de jeugdige rijders, omdat die bijna nergens heen kunnen. Let wel dit is niet wedstrijd gericht lesgeven, alleen de basis aanleren.
Ik zeg niet dat ik pro genoeg ben om ruiters naar wedstrijd te begeleiden (ja eentje wel) maar het begin kan ik ze goed bijbrengen. Willen ze verder dan overleg ik om ze verder te sturen naar een pro.
Het is een begin, waar stom genoeg toch veel vraag naar blijkt. Op deze manier hoop ik mijn steentje bij te dragen.
Ik heb ook heel netjes mijn amateur status opgegeven en ik wil in de toekomst nog extra opleidingen gaan volgen om te verbeteren. Ik blijf zelf ook lessen bij mijn trainster en vraag haar om tips en dergelijke.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 22:53

desiree01
welkom in de arbeiders klasse Haha!

Desiree01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 23:01

Jos schreef:
desiree01
welkom in de arbeiders klasse

Dank u, dank u _/-o_

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 23:06

Een promotie team is wel een idee. Er zijn zomers genoeg evenementen waar je misschien een proef kan laten zien met alle western gangen en evt. elementen. Zeg maar een soort van carrousel.
Bij de Ned. Appaloosa stamboek hebben ze ook een promotie team, dit team doet op verschillende evenementen een demonstratie. Ik zou het wel leuk vinden om met de Appie's bijvoorbeeld een demonstratie western te laten zien, want dit stamboek gaat ervan uit dat hun leden het lieftst Z-dressuur willen rijden en dus ook zo'n paard willen fokken.
Er zijn ook genoeg western leden waaronder wij die ook i.p.v hengsten onder het engels zadel de paarden onder een western zadel willen zien.
Ik heb een paar jaar geleden een demonstratie met onze hengst Zips Jewel onder het western zadel gegeven. Nou iedereen stond met verbazing langs de bak te kijken, hoe ik met een LOS teugeltje hem overal heen kon sturen. Ik heb ook wel eens een verslag gestuurd op in het blad te zetten maar we zijn niet interressant genoeg en het verhaal wordt dan ook niet in het Appaloosa blad geplaatst. En daarom leek het in ieder geval een leuk idee om met de appies op deze hengsten keuring wat te doen. En dit hoeven dan niet hengsten te zijn. En ze daar eens laten zien wat de Appies nog meer kunnen. Het is ook een idee om op concours bijvoorbeeld van tuigpaarden een demo te geven en dan inderdaad ook fjorden, haflingers en andere rassen doen hierin mee.
Als je 1 keer in de maand met elkaar een middag bij elkaar komt om te trainen dan kan dat heel leuk worden.
Ik zit ook wel op het appaloosa forum en daar pleit ik ook voor de westernsport maar sommigen hebben er zo'n verkeerd beeld van dat ze het bij voorbaat niet willen horen.
Het is zo'n mooie manier van rijden zo lekker vrij. Maar ik geef het niet op. Maar als er mensen zijn die met een promotie team mee willen doen moeten we er gewoon ééntje beginnen en niet op praten maar ook doen.
Denk er maar over na. Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 07:27

goed idee! maar misschien heb je twee of drie teams nodig. Zodat je niet het hele land door hoeft te trekken.

WSW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 08:22

Goed lezen is niet altijd eenvoudig, blijkt meer weer eens:
Ik spreek in mijn artikel ook de profs aan op hun verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat aspirant western ruiters de kans krijgen western lessen te kunnen volgen. Uit alle reacties haal ik nl. toch het meeste dat hierin de weg ligt. Een demo team is inderdaad al eens geweest, in meerdere soorten geprobeerd, maar werkte niet! Al was het maar dat het probleem meer school in het feit dat we de demo ruiters niet gezamelijk bij elkaar kregen als dit nodig was.
Als ik de spreiding mag geloven moeten er overal wel profs zitten! Als het klopt wat deze beweren moet het mogelijk zijn om les te krijgen op lespaarden! ( Dit is slechts wat er wordt voorgeschoteld!)
Uiteraard hoef je niet met iedere prof blij te zijn, ook dat gebeurd in het engelse rijden ook. Er is ,zoals Francis het al melde, in de laatste jaren een behoorlijke groei geweest, het heeft echter tijd nodig om door te groeien. Inderdaad snelheid levert vaak geen kwaliteit op. Zodra er vraag is naar iets, zal er ook vaak aanbod voor komen.
Het wordt juist belangrijk om ervoor te zorgen dat de western ondernemers in spé zich goed voorbereid gaan oriënteren op hun vakgebied. Er wordt te eenvoudig gedacht over het opzetten van een manege, er wordt überhaupt te eenvoudig gedacht over het werk van zo'n manege! Daar moet wat aan gedaan worden, bij de basis van dit geheel. Het is niet onmogelijk om een western manege te beginnen met lespaarden en deugdelijk materiaal! Maar men moet leren hoe dat moet kunnen!!!
De consument is hier niet verantwoordelijk voor maar de ondernemer! En wij als WRAN of dus de Federatie gaan dit probleem aanpakken. Bij de wortels dus wel te verstaan!! Er moet nog veel gebeuren, maar dat krijg je wanneer een sport harder groeit in vraag dan in GOED aanbod! We zijn echter op weg en alle reacties hierin bevorderden de oplossing, dus ga vooral door....
Diana

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 08:47

klopt ook Diana. Maar het is wel een beetje kip of ei. Als er nu niet wordt ingegaan op potentiele vraag is de vraag weer weg... Kortom: zij we dan niet te laat?

Als er al zo'n team is geweest, dan kun je alleen maar leren van wat er toen misgegaan is. Vandaar ook mijn voorstel om meer teams te hebben. Zodat je niet het hele land door hoeft. Vergt wel veel meer organisatie, maar kan wellicht werken.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 11:07

Een mogelijk tot het les geven op 'manege'paarden zou het systeem kunnen zijn wat vroeger op mijn oude 'engelse' manege toegepast werd. Daar hadden pensionklanten de mogelijkheid hun paard voor 1 of 2 lessen in de week (of meer als je dat goed vond) beschikbaar te stellen voor lessen en daarmee kon een fikse korting op het stalgeld verdiend worden.
Ik denk dat er op elke westernstal wel 1 of twee mensen te vinden zijn die voor een leuke korting op het stalgeld hun paardje wel beschikbaar willen stellen voor 1 of 2 uurtjes per week en als die les op een verantwoorde manier gegeven wordt, hoeft dat voor het paard (mits die geschikt is voor zoiets natuurlijk) geen nadelige gevolgen te hebben. Ik zou mijn eigen paard op dit moment niet voor zoiets lenen omdat ze gewoon te groen is, maar als ik ergens op stal sta waar ik de trainer vertrouw en het eens ben met zijn manier van rijden/trainen, dan zou ik er geen bezwaar tegen hebben dat iemand 1 uur in de week op mijn paard les krijgt, als ik daar een leuke korting op het stalgeld mee kan krijgen.

Om overigens nog even terug te komen op die pro's die niet 'de boer op' willen... Ik denk dat dat ook in de engelse niet gebruikelijk is dat echte pro's de boer op gaan... Alleen heb je in de engelse sport een veel grotere groep 'semi-pro's' die dat wel doen. De instructeurs die zelf geen vaste stek hebben en daarom bij mensen thuis komen.
Die groep is in de westernsport (nog) nauwelijks vertegenwoordigd. De pro's die we hebben, hebben nagenoeg allemaal een eigen stek waar ze trainingspaarden en lesklanten hebben. Om naar klanten toe te kunnen/willen gaan, moet dat wel rendabel zijn, want anders is het voor hen economisch gewoon slimmer om thuis een paard te trainen.
En daar gaat het nou eenmaal regelmatig mis.
Ik ben zelf bijna 3 jaar bezig geweest bij mij in de buurt lessen te organiseren van een professional trainer. Hij was daar zeer toe bereid, maar gezien z'n reisafstand wilde hij wel minimaal 4 personen op een dag hebben. Een schappelijke 'eis' vond ik en zou ook haalbaar moeten zijn, gezien ik op een gegeven moment wel zo'n 15 personen had die wel les van hem wilden. Helaas was ik elke maand weer aan't bellen en organiseren om een datum rond te krijgen, en elke maand weer werd er op het laatste moment door zoveel mensen afgebeld dat ik weer niet aan die 4 man kon komen en de lessen weer afgelast moesten worden. Ik heb in die 3 jaar maar 3 keer les van hem gehad op de locatie bij mij in de buurt... tussendoor toch maar een paar keer met paard naar hem gereden. Na 3 jaar hebben we de pogingen maar gestaakt, het werd voor beiden frustrerend en voor hem gewoon niet rendabel om voor 2 man deze kant op te komen... op die dag kon hij thuis meer lesklanten les geven én trainingspaarden rijden.
Het moet dus wel van twee kanten komen en mensen moeten beseffen dat de pro's die we in de western hebben over het algemeen thuis genoeg werk hebben... Naarmate er meer goed opgeleide westerntrainers komen, zal de groep 'free-lance' trainers ook groeien en zullen er meer mogelijkheden komen om trainers aan huis te laten komen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 12:22

De Pro die ik ken komt elke 14-dagen op een stal in de buurt en er is voor haar voldoende animo voor de les om te blijven komen. 's Winters worden de lessen verplaatst naar een binnenbak die hiervoor speciaal wordt vrijgehouden op die avond en ook dan is er voldoende animo van zowel rijders die op beide stallen staan als mensen die met de trailer komen.

Het kan dus wel Knipoog

WSW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 13:29

Wederom Francis: Goed gesproken!!!
Diana

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 14:41

@Francis. Ik heb volgens mij ook al eerder geschreven dat ik dat die pro's niet verwijt... Het moet ook rendabel zijn. Maar ik blijf erbij dat je daardoor wel een groep mensen mist die wil willen, maar niet kunnen.... wellicht van beide kanten.

Ik ken (in deze regio) overigens een ruime hoeveelheid pro's met eigen stallen die wel aan huis komen. Lesgeld is ook stevig duurder dat wel, maar het kan wel. Dat de groep semi-pro's ontbreekt in de westernsport klopt wel. Dat komt omdat de definitie pro daar ook anders ligt. Iemand met pakweg een orun-diploma om de b en de l les te mogen geven, mag gewoon in de basissport starten met de eigen paarden. Dat is bij Western nu eenmaal anders geregeld.

Jouw idee (Francis dus) om eigen paarden in de les te gebruiken is volgens mij een logische stap. Gebeurt dat nog niet op westernstallen dan? Lost bijvoorbeeld het door Jos aangegeven probleem van een extra paard dat wel rendabel moet zijn op.

Maar wat doe je inderdaad in die regio's waar die westerntrainingstallen niet of zeer onvoldoende zijn? Er mag van mij best (na mij) nog iemand lessen op Lanna. Maar in deze regio staan de westernruiters behoorlijk verspreid. Gemiddeld hooguit twee op een gewone pensionstal. En naar ik begrepen heb heeft Nederland wel meer van die 'min of meer' blinde vlekken op wn-gebied.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 14:58

Anya schreef:
En naar ik begrepen heb heeft Nederland wel meer van die 'min of meer' blinde vlekken op wn-gebied.
Misschien leuk om op deze regenachtige middag eens een kaart van NL in te scannen en daar met rode punten op aan te geven waar de prof.stallen zitten die ook lesgeven. Die langs de Duitse en Belgische grens mogen dan ook mee doen Clown

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:37

PeppySan schreef:
Aan wat voor evenementen zat jij te denken? de landelijke rijverenigingen zitten meestal niet te springen om een demo die hun tijd kost en dus minder starts oplevert, braderiën lijkt mij een slecht plan, want daar komt vooral volk wat vermaak wil zien en die zijn teleurgesteld als het wat serieus blijkt te zijn.

Hoeveel ruiters en in wat voor disiplines zit je dan aan te denken? Wat is een ruwe opzet van zo een demo dan? Hoe wil je de mensen die geïnteresseerd zijn geraakt en wel western willen rijden, maar niet over een eigen paard beschikken toch aan les helpen, want alleen ze enthousiast maken werkt niet.

Whoei, wat een berg vragen ineens Tong uitsteken Ik heb niet overal antwoord op, maar ik ga mijn best doen. Ik dacht aan evementen zoals Jumping Amsterdam, Concours Hippique, ik weet niet of er nog paardenevenementen worden gehouden in Ahoy oid. Maargoed, in de brabanthallen wordt er dus ook een demo gegeven (dit was onder leiding van Karin v Bekkum).

Hoeveel ruiters? Dat weet ik zo niet, de disciplines lijken me duidelijk, in ieder geval de 4 basis disciplines, trail, horsemanship, pleasure en reining. Koeienonderdelen e.d. zijn niet te doen op een demolokatie. We kunnen eventueel een a4tje uitdelen met de westernstallen in Nederland en de keus aan de mensen zelf laten. Je moet toch ergens beginnen? Ik ben ook enthousiast gemaakt en ben toen zelf bij mij in de buurt op zoek gegaan naar een geschikte plaats om te gaan lessen. De mensen mogen zelf ook wel wat doen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:42

WSW schreef:
Het is niet onmogelijk om een western manege te beginnen met lespaarden en deugdelijk materiaal! Maar men moet leren hoe dat moet kunnen!!!
De consument is hier niet verantwoordelijk voor maar de ondernemer! En wij als WRAN of dus de Federatie gaan dit probleem aanpakken. Bij de wortels dus wel te verstaan!!

Snelcursus hoe start/leid ik een westernmanege ?? Clown
Is het runnen van een westernmanege nu daadwerkelijk zoveel anders als een engelse manege??
Graag hoor ik de verschillen.
Ik ben benieuwd hoe de WRAN/Fed. dit 'bij de wortels' gaat aanpakken. Je kunt iemand die een westernmanege wil oprichten niet verplichten eerst een onofficiële cursus te volgen noch kun je hem tegenhouden als hij dat 'papier' niet heeft.
-Van iederen mag je een bepaalde kennis verwachten (een leidraad van de in's en out's van de WRAN zou mooi zijn)
-ondernemingsgeest en ondernemingsplan is een pré
-kapitaal; ook altijd handig
En verder: ga eens naar de Kamer van Koophandel Clown

Citaat:
Er moet nog veel gebeuren, maar dat krijg je wanneer een sport harder groeit in vraag dan in GOED aanbod! We zijn echter op weg en alle reacties hierin bevorderden de oplossing, dus ga vooral door....
Hoelang wordt er nu al western gereden in Nederland. ??
Sinds ik in Ermelo enkele NK's heb meegemaakt (waar het al behoorlijk druk was met westernminnende bezoekers) roept iedereen dat de sport zo snel groeit en 'men' het aanbod niet aankan.
Dit roept men nu dus al dik 15 jaar !!

Is er in die jaren niets gebeurd of groeit het aantal beginners harder dan de organisatie erop anticipeert.
Toen er dus wildgroei ontstond (het 'niet-goede' aanbod) waarom is er toen niet meteen ingegrepen en wat moet ik me hierbij eigenlijk indenken. Een openlijk 'zwartboek' van het niet-goede aanbod ?? En dan komt natuurlijk de eeuwige discussie weer; wat is niet goed.

Maar goed, dit epistel wordt te lang, dus terug naar de vraagstelling:
"Ideeen om de westernsport te promoten?"
Iets wat ik trouwens een hele zinvolle discussie vind OK dan!

Daadwerklijke ideëen al eerder geopperd al dan niet nieuw:
1. Demo-teams samenstellen, liefst per provincie, waarin men zich tegen (geringe) betaling vastlegt om een x-aantal keer per jaar een demo te geven. Onder auspiciën van de WRAN die ook voor een vast-achtig programmaatje/leidraad zorgt. Iedereen kan iets voordragen, de WRAN kijkt of het in het 'westerngezicht' past.

2. Per provincie maneges benaderen om een x-aantal keren per jaar een westernles te organiseren. Deze maneges zullen voorzien worden van westernpaarden en een goedgekeurde WN-lesgever. Hiervoor worden een aantal ruiters benadert die tegen (geringe) vergoeding een x-aantal keren per jaar hun paard 'afstaan' aan een goedgekeurd lespersoon zodat lesklanten hierop kunnen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:52

Die spreiding in Nederland is inderdaad zeer wisselend. Een paar jaar geleden woonde ik nog in Alpen aan den Rijn, en daar had ik eigenlijk al meteen 3 professionele stallen op spuugafstand. Die van Melanie van Remundt/Jan Trel, die van Frenk v Eijmeren/Lil van Leeuwen, en die van Jan van Berendonk. Alle drie goed en lekker bezig met de lessen, dus daar zit voor elke smaak wel wat wils bij. Melanie heeft zelfs een groep manegepaarden staan voor beginners en promoot zich actief, Frenk gaf toenertijd les met een paar van zijn eigen paarden (weet niet of dat nog zo is) en Jan van Berendonk deed dat toen ook (maar is geloof ik alleen nog voor eigen paarden nu maar dat weet ik niet zeker hoor)

Tja, en nu woon ik dus in Twente. En daar heb ik op dezelfde afstand gewoon alleen de keuze tussen 1 Pro Haha! Nou heb ik toevallig mazzel en mag ik die wel en kan/wil ik daar dus best aankloppen voor hulp. Maar als jij beginner bent en dus nog zoekende, dan is die keuze wel zeer beperkt. En het is ook geen stal met heel veel mogelijkheden qua grootte, dus dan zit je al weer.

Zelf dan maar Pro worden en een gat gaan dichten?
Is me al vaker gevraagd, maar daar heb ik geen tijd/geld/zin voor. Ik heb een (meer dan) fulltime baan en m'n eigen ponies waar ik de rest van de tijd mee vul (en de rest van het budget mee opmaak Tong uitsteken ).
Mijn paarden zijn niet geschikt voor meerdere ruiters, en dan kan ik het wel op een akkoordje gooien met de manege waar we 't spul hebben staan, maar dan ga je dus les geven op Engelse paarden met een westernzadel Misselijk en daar pas ik voor...
En daarom vind ik het dus zo jammer dat het amateurs niet toegestaan wordt om mensen de eerste stapjes te laten zetten in het westernrijden. Het meisje dat ik vandaag meegenomen heb naar die ene Pro hier, had zelf die weg niet gevonden. Maar dat EENTJE. Er staan er NOG tien langs de bak te kwijlen als ik aan het rijden ben. Waarom dan toch niet mij als amateur een aantal introduktielesjes laten geven? Van die tien blijven er vier over die serieus verder willen. En DIE zijn dus mooi de moeite waard om door te sturen naar die ene pro....

Ik vind het zo jammer dat er in de westernsport steeds maar weer geredeneerd wordt van "Ja, dat moeten wij er ook allemaal voor doen, dus dat doet een ander ook maar". Ik ben door schade en schande wijs (lees: minder onbenullig) geworden, en zou op eenvoudige wijze anderen een berg ellende kunnen besparen. Stomweg door een leuke, goede en betaalbare introduktie te geven in het westernwereldje.
Dat dat is voorbehouden aan Pro's, daar heb ik helemaal geen moeite mee. Maar Pro's.... WAAR ZIJN JULLIE??????
Waarom staan die belangstellenden bij MIJ langs de kant te kwijlen, en niet bij JULLIE?
Waarom word IK steeds gevraagd voor demootjes op Engelse aangelegenheden, en zie ik JULLIE er niet?

Zo jammer, want het is zo'n leuke sport....

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:49

Sonja schreef:
Maar Pro's.... WAAR ZIJN JULLIE??????
Waarom staan die belangstellenden bij MIJ langs de kant te kwijlen, en niet bij JULLIE?
Waarom word IK steeds gevraagd voor demootjes op Engelse aangelegenheden, en zie ik JULLIE er niet?

sonja , ik begrijp niet goed wat je hier mee wilt.

deze Pro heeft vandaag gewoon gewerkt.
om 7 uur voeren , daarna stallen doen, vegen, kantine en wc schoonmaken, kapotte waterleiding gemaakt, paarden in en uit de molen, lesgegeven, met een lespaard, met een paard 2 uur rondjes gewandeld omdat hij koliek heeft
om half 10s'avonds maar even een broodje pindakaas gegeten en weer naar buiten om te kijken hoe het met hem is.
straks misschien weer de veearts bellen.

ik heb inderdaad geen aan de kant kwijlende mensen gezien, maar dat hoeft ook niet , want als ze willen kunnen ze hier rijden.

en ik denk dat ik niet de enige pro ben met deze dagindeling.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:47

Jos schreef:
Sonja schreef:
Maar Pro's.... WAAR ZIJN JULLIE??????

sonja , ik begrijp niet goed wat je hier mee wilt.

deze Pro heeft vandaag gewoon gewerkt.
om 7 uur voeren , daarna stallen doen, vegen, kantine en wc schoonmaken, kapotte waterleiding gemaakt, paarden in en uit de molen, lesgegeven, met een lespaard, met een paard 2 uur rondjes gewandeld omdat hij koliek heeft
om half 10s'avonds maar even een broodje pindakaas gegeten en weer naar buiten om te kijken hoe het met hem is.
straks misschien weer de veearts bellen.

ik heb inderdaad geen aan de kant kwijlende mensen gezien, maar dat hoeft ook niet , want als ze willen kunnen ze hier rijden.

en ik denk dat ik niet de enige pro ben met deze dagindeling.

Het gaat hier niet om de pro's die hard werken voor hun brood en zeer goed aan de weg timmeren om de westernsport op een hoger niveau te krijgen, maar om de pro's die er in alle windstreken voldoende zouden moeten zijn om de beginnende westernruiter te paard te helpen, want er wordt toch geroepen dat er voldoende pro's zijn.
Alleen hier in het noorden zijn er dus wat weinig van deze pro's, kan je niet hier komen zitten met je stalletje jos?
In het noorden en oosten is de spoeling van westerntrainers (en dan met name die lesgeven met hun eigen paarden) erg dun en dat is jammer.
Wat in het westen al een redelijk normaal beeld begint te worden (een westernruiter) daar staan ze hier nog van te kwijlen en toch wordt er geroepen dat er zoveel westerntrainers zijn. Alleen hier even niet.

Dus het is zeker geen aanval op de hardwerkende pro's die goed hun best doen en lange dagen maken, het is een roep om meer van dat soort pro's, zeker in het oosten en noorden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 15:19

Thanks PeppySan, uitstekend verwoord wat ik bedoelde met mijn bericht.

Weet je Jos, voor ONS maakt het allemaal niet zo veel uit. Wij hebben ons weggetje allemaal wel een beetje gevonden in het wereldje (vaak door schade en schande), maar het gaat om de NIEUWE lichting, van degenen die na ons gaan cq moeten komen.

Daarom krijg ik kippevel van het besluit van de column in de WHW. Die kwaliteit moet dan maar z'n prijs hebben? Aan de ene kant heeft schrijfster daar gelijk aan want als pro die er van moet leven werk je je inderdaad dagelijks drie slagen in de rondte (weet je als je in de paarden gaat). Aan de andere kant wordt het tijd om eens COMMERCIEEL te gaan denken.
Nieuwe aanwas zul je moeten lokken. Moeten verdienen, enthousiast moeten maken. Anders heeft de WRAN over een paar jaar alleen ons als stelletje bejaarde ouwe sokken nog als lid Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 16:14

Wij hebben een weekje vakantie geboekt bij een grote stal in onze omgeving waarbij je ook een huisje kunt huren. Prachtige akkommodatie, heel aardige mensen, hart voor paarden. Vraagt wat wij rijden. Dus wij zeggen: western. Zij barst los in een heel verhaal over mensen die hun paard helemaal in de mond trekken en absoluut enge dingen met hun paard uithaalden. Dat is de enige western aangeklede ruiter die zij ooit heeft gezien. En dat bepaalt haar beeld. Dan kun je dat afdoen met die weet niet beter, maar we hebben de moeite genomen om te gaan zitten, koffie te drinken en uit te leggen waar een goede westernruiter naar streeft. We hebben haar uitgenodigd om eens te komen kijken bij het rijden tijdens de vakantie en haar verteld dat ze ons zonder pardon van ons paard mag trekken als zij ruiters ziet die hun westernpaarden in de mond of een stop trekken. Ze heeft beloofd te komen kijken. En was op het laatst serieus aan het vragen hoe dingen volgens ons dan moesten. Volgens mij is dat ook promotie van de westernsport. De moeite nemen een keer te zuchten en het gewoon nog een keer uit te leggen. Omdat het beeld kennelijk verkeerd is, maar dat dat beeld niet verandert omdat wij ruiters de schouders ophalen..... Het was maar 10 minuten praten Haha!