[WN] Wat is jullie reactie op: "Oww... jij rijdt cówboy'tje!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CounTree

Re: Wat is jullie reactie op: "Oww... jij rijdt cówboy'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 23:03

"Jij rijdt cowboy'tje" is altijd nog beter dan "jij rijdt rodeo!" hihihi.
Of wat vind je van de opmerking "ik vind die paarden niets, die kunnen niet lopen, lopen zoooo langzaam" hahaha en ikke rijd op een volbloed arabier!! whahahaha wat een compliment!!!

Mensen die echt serieus zijn, houden je in de gate tijdens het rijden en dan opeens heb je toch veel respect .... en krijg je vragen als "hoe stuur jij nou, ik zie je niets doen" en "hoe kan je je paard nou stoppen met een lange teugel"? "Wat is ze rustig, hoe doe je dat?"

Ik blijf het altijd wel geinig vinden. En sta altijd open voor een serieus gesprek! Positief blijven toch?

Cilian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 07:18

Voor een serieus gesprek sta ik zeker open, maar dan ook alleen als het echt serieus is. Dan wil ik ze uitleggen wat ik weet, ook als ze het niet meteen begrijpen. Ze moeten het alleen wel willen begrijpen.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:16

Reageren wij nog op dit soort dingen?

Ik zal het rustig proberen uit te leggen, hoe ik daarmee omging.

Als mijn gevraagd wordt, als het in ’t gesprek van pas komt, wat wij dan wel rijden, kijk ik op deze vraag, heel verbaast de vraag steller aan, zodat die zich meteen afvraagt, of hij of zij, een hele domme vraag stelt.

Hoezo vraag ik er dan meestal over heen, hoe rijden, wat rijden, wat bedoel je eigelijk, natuurlijk doe je dit een beetje op een geïrriteerde manier. Dit is fase 1, onder het mom van, stomme vragen, stomme antwoorden.
Als je geluk hebt, bind zo iemand dan meteen in en kiest het hazenpad, maar het kan ook zo wezen, dat je antwoord hierop krijgt, en dan treedt fase 2 in werking.

Euh pff oh ja, ik bedoel alleen maar te vragen in wat voor een tak van sport jullie rijden, zegt dan vaak al de half de weg kwijt zijnde vraag steller.

Nou ja zeg, roep je er dan meteen over heen, op een verontwaardigde luiden toon, zodat de andere die er omheen staan, ook meteen weten van, hee, daar wordt een domme vraag gesteld!
En meteen vraag ik de vraag steller, of ik hier soms sta te praten, met iemand die uit een ei voortkomt.
Er zijn natuurlijk volhouders, die hier ook weer op in gaan, en ja, dan is het tijd voor fase 3.

Nou euh pfff zeg, ik stel gewoon maar een vraag hoor, is de reactie hierop, die je al vaak kan uit stippelen.

Gewoon, een vraag roep je dan met fronsende wenkbrauwen, en zadelt de vraag steller hiermee echt met het gevoel op, dat hij of zij toe iets heel doms gevraagd heeft. Heerlijk is het dan om te zien, hoe zo’n persoon wenste dat hij je maar nooit tegen gekomen was, en al een beetje links en rechts aan het kijken is, naar welke kant er het makkelijkste te vluchten is.

En dan zeg je rustig, je denkt toch niet dat wij euhhhhh springen hè.
Euh nee, nee, natuurlijk niet.

En je denk toch ook niet dat wij euhhhhh dressuur rijden hè.
Oh nee, natuurlijk niet.

Je weet toch dat western rijden de enige echten manier is.
Ja, ja natuurlijk, wie wil er nou geen cowboy zijn.
@#%$^&*()@#%$&*&@^#*))

Fase 4, heb ik moeten uitleggen voor de rechtbank, en heb daar belooft, nooit meer te reageren, op dit soort van vragen.

Groeten Peter

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:17

Hangt bij erg af van mijn inschatting of het gewoon onwetendheid is of een sterk vooroordeel. In geval 1 ga ik rustig het gesprek aan en ga wat uitleggen, in geval 2 hangt het van mijn humeur af of, en hoe bot, ik reageer Cool

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:35

Domme opmerkingen moet je gewoon negeren of (als je ad-rem genoeg bent) met één of andere rake opmerking de grond in boren (en zoals Peter aangaf.. ze het gevoel geven dat ze érg dom zijn).

Gelukkig zijn er nog genoeg mensen (naar mijn idee juist steeds meer, ook omdat steeds meer mensen ondertussen wel weten dat westernrijden ook een serieuze tak van paardensport is) die inzien dat je meer doet dan je laten vervoeren, als ze de kans krijgen een serieuze ruiter aan't rijden te zien, vooral als die aan't trainen is en niet op wedstrijden,

Toen ik op een hoofdzakelijk engelse pensionstal werkte en daar mijn verzorg-Quarter had staan, kreeg ik na een tijdje van de eigenaar (die mij regelmatig vanuit de kantine 'onopgemerkt' gade sloeg) complimenten over hoe ik mijn paard trainde (en geen truukjes of wat, gewoon gymnsatisteren, achterhand er bij werken enz.) en liet zijn dressuurrijdende dochters kijken naar de oefeningen die ik deed..."kijk, dáár wordt je paard nou soepel van! Dat is écht zwaar wat ze doet..."
Later, toen ik een week voor een wedstrijd het engelse zadel er op legde om voor de hunter te oefenen (had misschien al bijna 10 jaar niet meer op zo'n zadel gezeten) vielen ze bijna van hun kruk van verbazing..."Wat heb je je benen stil en wat zit je recht!"Ze dachten dat ik door het wersternzadel zo recht en stil zat en dat de fenders m'n benen stil hielden. Ze hadden gedacht dat ik op een engels zadel niet zou kunnen blijven zitten, alsof je op een westernzadel niet hoeft te kunnen zitten...
De twijfelaars en sceptici die nog hier en daar wat sputterden bleven stil nadat ik ze uitgenodigd had om ook het trailparcourtje te proberen dat ik een keer voor mezelf uitgezet had in de bak. Ze hadden het al een tijdje staan bekijken en natuurlijk leek het allemaal érg makkelijk (dat paard was ook goed in trail), dus ja, dat moest hun paard ook vast wel kunnen. Hekje, bruggetje, zeiltje, pionnetjes en wat balkjes, een heel parcour lag er en sommigen kregen het paard de bak niet eens in }>
Ik heb daar in de loop van een paar maanden heel wat respect voor het westernrijden zien groeien... Knipoog

Later heb ik met Fly veel getraind in de bak van een vriendin die dressuurruiter is. Haar man is dierenarts die voornl. paarden doet en beiden waren ze na enige tijd onder de indruk van hoe ik Fly trainde (en ook hier weer alleen trainen, geen truukjes). Helemaal toen die vriendin het toch eens durfde wagen op Fly te stappen om het joggen eens te voelen. Dat leek haar toch wel heel apart. Ze heeft het niet gevoeld, want hoe ze ook haar best deed, ze kreeg het niet voor elkaar. "Phoe...da's moeilijker dan het lijkt!" was haar reactie. Ze had het toch nog iets onderschat blijkbaar.

Gewoon rustig je ding blijven doen en de degenen die wíllen leren en open staan voor andere dingen, zullen dan vanzelf zien dat je serieus bezig bent. Mensen die verstand van paarden/rijden/trainen hebben zien echt wel wat je je paard vraagt.
De rest moet je laten gaan, want daar valt hoe dan ook niet mee te praten. Die hebben een mening gebaseerd op vooroordelen en stappen daar niet vanaf.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:36

De leukste naive opmerking die ik wel eens krijg is van ouders met kinderen die mij met mijn bonte paardje voorbij zien komen en dan zeggen:
"kijk die rijdt op een indianen paard"

De gezichten die je dan ziet verschijnen als je dan roept.

"Wauw in 1 keer goed, want dit is een echt Amerikaans Indianen paard" Mijn paard is nl een echt American Indian Horse

Je ziet dan eerst verbazing en dan een vreemde trots omdat ze met hun eigenlijk kinderlijk bedoelde opmerking iets goeds hebben gezegt.
Maar dan heb je te maken met echte onwetendheid/naiviteit. Dat vind ik altijd wel komisch.

Maar zo terug reageren werkt ook bij mensen die het hatelijk bedoelen, die hebben hier ook niet van terug Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:43

Hou maar op. De buurman vindt mijn westernpensionpaard geen goed paard. Hij houdt zijn hoofd te laag bij het rijden, en hij loopt te diep. Ik leg dan uit dat dit een ruiterfout is; want wij engels rijdende ruiters zoeken soms wat te veel contact bij zo'n paard en dan gaat hij te diep lopen. Hij dacht ook dat het een draver was, omdat hij zo klein is. Zucht. DIe man wil mij nog uitleggen hoe je een paard moet rijden en trainen. Hij is van de oude stempel en veel van die oude stempel is in het hedendaagse rijden niets meer van over. We doen en denken nu in sommige dingen toch anders. En westernrijden is toch wel HEEL erg nieuw, dat wordt hier nog nauwelijks gedaan. MAar soms moet ik toch wel enige irritatie inslikken met al dat eigenwijze oude mannen gedoe.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 10:42

Desiree schreef:
met al dat eigenwijze oude mannen gedoe.

Heeuh Dees, vlak die vrouwen niet uit Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 10:46

En toch... en toch....
Ik snap de reacties. Ik wordt zelf ook niet goed als de hele manege (daar sta ik niet meer) uitloopt om uit te leggen dat dat geen gezicht is: een westernzadel op mijn paard de eerste de beste keer dat ik dat probeerde.

Maar het zijn opmerkingen gebaseerd op onwetendheid, op "zo is het nu eenmaal en zo moet het altijd blijven". Als je die opmerkingen met gericht rake opmerkingen afdoet, is het enige effect dat je krijgt: zie je wel, wij hebben gelijk.

Ik ben zo'n gek die toch (tegen de klippen op soms) probeert uit te leggen waarom western rijden leuk is voor ruiter en paard, waarom iemand zich op zijn minst zou moeten verdiepen in de rijstijl. Waarom we van elkaar kunnen leren ook. En dat levert effect op: van de 10 mensen met stomme opmerkingen, is er dan altijd één die wel geinteresseerd is op langere termijn. En nog eens komt vragen. En welicht uiteindelijk western gaat rijden.

Dat is dus weer goede PR Haha! Knipoog Cool

rhynstoner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:19

ja ik heb al deze dingen ook al eens gehoort.
ik had zelfs een jongen vroeger op school (3 jaar geleden Clown ) die beweerde dat ik dan ook zeker met klappertjes pistolen reed.
daar zakt toch echt je broek van af!
maar meestal praat ik gewoon mee, en als ze het inderdaad serieus antwoord willen dan wil ik nog wel eens de moeite nemen om het uit te leggen.
vroeger ging ik nog wel eens discussies aan maar dat leer je af op een gegeven moment.
alleen de discussie met dressuur ruiters die zeggen dat me sporen zielig zijn dat wil ik wel aan gaan, dan zeg ik meestal zoiets van als jullie die spoortjes om hebben of een zweep hebben slaan of schoppen jullie dan ook je paard verrot? Bloos Haha!
antwoord: nee
nou wij dus ook niet

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:41

En dan nog die constant vergelijking met LINEDANCERS Hamer
Want dat doen ze dan ook meteen.

Dan kunnen ze meteen de vraag "en hoe hoog dans jij "ball room" op zich af krijgen, "want dat is toch echt engels dansen dat hoort dus bij dressuur dan!" Frusty

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:50

Adrienne schreef:
En dan nog die constant vergelijking met LINEDANCERS Hamer
Want dat doen ze dan ook meteen.
Frusty

Hier ben ik het zo hartgrondig mee eens. Ik HAAT linedance. En toch altijd die combi. Maar het is een combi die door westernmensen ook vaak gemaakt wordt. Je kunt niet op een opening van een ranch o.i.d. verschijnen of er staat weer zo'n line-dance groepje te klompendansen op cowboyboots Huilen

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:03

Hallo , je bent niet de enige hoor !
Ik baal ook altijd van die vergelijking met Linedancers ....

Oja en mijn schoonpa is ook zo eentje van de oude stempel , die neem ik dus nooit weer mee als ik ga rijden ...

Maar ik moet ook wel eens lachen om die mensen met hun leuke opmerkingen . Ze snappen er soms helemaal niets van !

Groetjes Eliza

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:44

"Jij rijdt country?"
Wordt ook veel gevraagd Clown

ulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:56

ik rij al zolang engels, en ben een paar jaar geleden als monitor meegeweest op een westernkamp, wou dat daar wel eens bekijken.. nou was die ervaring niet zo goed, de paarden werden er niet goed verzorgd, de zadels pasten niet en de mensen waren alles behalve rustig met hun paard. Gelukkig was daar een trainer die het allemaal anders zag en met wie ik dan ook lange gesprekken heb gehad over het westernrijden, hij heeft me veel uitgelegd en ik heb op zijn paardjes mogen rijden.. echt super.. ik dressuur en spring nog steeds maar sinds een jaar heb ik mij een (goedpassend) westernzadel aangeschaft en ik moet zeggen dat ik steeds meer naar het western neig.. zoveel relaxeder.
ik heb ook serieus veel reactie van mijn mederuiters gehad dat ik mijn paard ermee zou verkloten etc. maar nu zien ze dat ze er alleen maar rustiger door is geworden en dat ik met mijn paardje veel meer kan dan andere... dus laat al die ontwetenden gewoon zagen, en als ze echt meer willen weten, vragen ze dat wel op een fatsoenlijke manier! Knipoog

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:06

ja, ik rij kouwboi, ja ik heb ook een hoed, ja die zijn duur, ja ik heb ook van die laarzen, maar dan een beetje anders en nee, die trek ik wel uit als ik ga slapen...

en nee, ik mag geen pistolen aan mijn riem bij het paardrijden en als we geluk hebben komen we in de les een paar indianen tegen....

en nee ik doe niet aan line-dansen en ik heb ook geen lelijk indianen-beeld in mijn hal

ik rij alleen kouwboi, ik ben geen kouwboi (en dan zou het ook nog girl zijn, oen!)

(als mensen nl die vraag stellen weten ze niets van paardrijden af en heeft uitleggen erg weinig zin)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 15:08

Trek jij je laarzen uit als je naar bed gaat? Tsk... dan ben je ook geen echt kooibooi... Haha!
(ik hou mijn laarzen 's nachts altijd aan Ja en ik heb ook geen kussen in bed, ik gebruik mijn zadel wel... Tong uitsteken)

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:15

Toekie schreef:
Kort maar krachtig:

'Nee, van jou drukken ze flippo's!'

Meteen uitgel*ld.

Ok snap hem Haha! Was nieuwsgierig..
van mij zijn wél Flippo's gedrukt... m'n achternaam is Flippo Clown Bloos

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 16:38

en ook altijd maar vragen over die koeien

NEE.... ik vang geen koeien met een lasso

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 16:56

Elles schreef:
Trek jij je laarzen uit als je naar bed gaat? Tsk... dan ben je ook geen echt kooibooi... Haha!
(ik hou mijn laarzen 's nachts altijd aan Ja en ik heb ook geen kussen in bed, ik gebruik mijn zadel wel... Tong uitsteken)

Doe je wel je sporen af als je een waterbed heb Knipoog Ze zijn zo lek met die scherpe sporen Schijnheilig

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 19:46

Het levert in elk geval een boel leuke reacties op, ik lig hier dubbel. (Ik ben toekomstig westernruiter)

De flippo's vind ik een goeie, die ga ik onthouden.

Citaat:
En wat antwoord die moeder: nee joh die spelen maar dat ze cowboy zijn, en dan echt op zo'n toon alsof we complete idioten waren

Hilarisch! Zulke dingen, daar kun je toch alleen maar ontzettend om lachen?

(Ik zou, afhankelijk van mijn publiek, waarschijnlijk reageren met een vriendelijke glimlach: inderdaad, ik rij cowboy", mocht iemand oprecht geinteresseerd zijn een echte uitleg, eventueel met een discussie, en misschien met desensitivisatie-therapie: een klappertjespistool, zoeentje met een vlaggetje waar "PANG" op staat, een sheriff-ster, en alles beginnen met "howdy mate" en eindigen met "y'all".)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:00

Alles goed shadow, als je maar nooit nooit nooit gaat linedancen Clown

ellen_doc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:02

in het begin zei ene iets van me spore nou toen zei ik dan ga ik eerst met mijn spoor over jouw arm en dan met de joune goed..ik flink met die engelse spoor over die arm is ze weggelope heeft nooit meer iets gezegd wahah..en mensen hebben toch altijd van die vooroordelen hea over westernrijden daar word ik echt supergek van rijd jij als cowboy ja en nou laat me met rust want ik zit de indiaan achterna Clown en dan die blik in de ogen dat is gewoon geweldig maar als ze het echt serieus wille wete evrtel ik het ze ook of als het van die mense zijn die zoiets hebbe van ja daar is toch niks aan zeg ik nou dan rij jij toch ff zo een paar rondjes in galop paar stops als je nog stopkomt sukkel..!!!.. Tong uitsteken en die engelsruiters met hun vooroordelen moeten hun mond maar eens houden want heel veel engelsruiters stappe over op western soms nog als ze vooroordlee hebbe..!!!..gnagna.. }> Tong uitsteken
xxx ellen

venneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:59

zit bijna te janken van het lachen hier

Sommige mensen kunnen echt domme vragen stellen.
Maar die antwoorden die ik hier boven lees zijn echt toppie!! Haha!

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 00:08

Vraag: rijd jij cowboystijl?

Antwoord: Ja dat klopt, ik kon geen passende majot vinden om op vossenjacht te gaan.
Dus toen dacht ik laat ik mijn gekrompen kameel maar inruilen voor een uit de kluiten gewassen shetlander,jeans aan, en op koeien gaan jagen.