[WN] Wie heeft ervaring met goedkopen western zadels +- 300 euro

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fabske

Re: Wie heeft ervaring met goedkopen western zadels +- 300 e

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 06:47

ik heb een wat goedkoperzadel ik heb het tweedehands gekocht bij arthurs in vorstenbosch meer dan een jaar geleden en het past nog steeds. het merk zegt mij niks maar het was volgens arthur een goed zadel. tuurlijk heeft ie betere liggen. maar ik was maar iets meer kwijt als die 300 euro.
mijn zadel is nog steeds niet lelijk geworden door de regen sneeuw of hagel, en ik poets het niet eens zo vaak opnieuw op. de pasvorm is nog steeds goed. maar ja dit was ntl een tweedehands zadel en geen nieuw. de nieuwprijs zal dan ook wel weer iets hoger gelegen hebben.

wat voor zadel je ook koopt goedkoop of duur, kijk goed naar de kwaliteit van het leer of laat iemand meekomen die daar goed over kan oordelen. en het allerbelangrijkste is dat het moet passen.
als je echter genoeg geld hebt om een duurder beter zadel aan te passen dan zou ik dat zeker doen. ik denk dat ik dat indertijd ook zelf had gedaan als ik niet toen twee nieuwe zadels in een keer moest hebben. omdat ik dus daarvoor wel goedkopere slechtere zadels had.

goedkoop is vaak duurkoop. tot op heden gaat mijn andere zadel nog steeds mee alles is heel en het ziet er super uit. dus we zien wel hoe oud het zadel wordt.
nogmaals heb je de keus koop dan een goede tweedehandse voor wat minder of meteen een duurdere en pas het ook op je bijrijdpaard met een kenner die verstand heeft van zaken en kan zeggen of dat het past of niet.

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:41

Koop nooit zo'n zadelmarkt ding ik kon er eens goedkoop een overnemen deze dingen hebben een smalle boom en het kwam goed uit toen mijn fjordje een beetje mager was, ik denk mooi haar oude zadel past niet dat is te breed ga ik voorlopig wel met dit ding rijden.
Kwam ik even van een koude kermis thuis qua breedte passte het maar het schoof van voor naar achter van links naar rechts, net zoals het liedje, en daarbij zat het ook nog alsof ik met mijn kont in een emmer verharde cement zat. Huilen Huilen Huilen
Ik heb het kreng zo snel mogelijk verkocht en een Barefoot aangeschaft die mij prima bevalt dit zadel kan ik zowel op een slank als wat dikker paard gebruiken en dat kwam prima uit bij mijn fjord die toch langzaam weer aan het groeien is.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 12:19

Ik ga gewoon kijken dat kan altijd.
Ook ga ik kijken voor een 2ehansje.
T hoeft nie mooi te zijn da boeit me helemaal niks als ik er maar mee kan rijden en het niet van alende uit elkaar valt.
Zadelmarkt is helemaal niks idd heb ik nog nooit wat goeds van gehoort.

T gaat mij nie echt om het geld het is meer dat ik er niet veel aan wil uit geven omdat ik zelf geen paard heb.
En dus bijwijze van spreken van vandaag op morge michien geen zadel meer nodig heb.
En ik ben er van overtuigt dat met een beetje zoeken en navragen ook wel voor neit al te veel geld aan een redelijk zadel te komen is.

Spirit

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:31

Juist bij zadelmarkt heb ik een goed passend zadel kunnen vinden!
geen probemen mee, heb het zadel helemaal gecheckt...en er is niets mis mee en het zit heerlijk

Shadowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:33

Hallo, toen ik mijn pony net had moest ik ook een zadel kopen. Ik heb toen 1
bij Divoza weggehaald voor 290 euro. Ze zeiden daar een goed zadel wat lang mee kan gaan. Het leek een mooi stevig zadel maar binnen 4 maanden brak een beugel af en gingen de naden loszitten. Ik kreeg gelukkig al mijn geld weer terug. Nu heb ik een goed zadel, wel wat duurder maar als ik je een raad mag geven zou ik nooit een goedkoop zadel kopen. Wees maar zuinig op je pony. En op jezelf natuurlijk.

Groetjes marja en Shadow

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:00

KindnessM schreef:
Juist bij zadelmarkt heb ik een goed passend zadel kunnen vinden!
geen probemen mee, heb het zadel helemaal gecheckt...en er is niets mis mee en het zit heerlijk

Heb je veel ervaring met (western)zadels aanmeten dan? Lachen

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:40

Ik ruik een zadelmarkt discussie Vork

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:56

Nee hoor Tong uitsteken Ik vroeg me gewoon af waarom KindnessM denkt dat het Zadelmarktzadel goed ligt op haar paard. Misschien heeft een ervaren zadelmaker het gecheckt? Of heeft ze zelf heel veel zadelpas-ervaring?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:00

Ik heb nergens gelezen dat het goed ligt op haar paard, alleen dat het goed passend is. Voor hetzelfde geld wordt er bedoeld dat het goed ligt op de zadelbok en ook daarop kun je heerlijk zitten
Of dat het goed pastte bij de inhoud van de portemonnee. Clown

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:04

*Grinnik* Idd, zo kan het ook bedoelt zijn Cool

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:17

tot je buiten in het bos in volle galop ineens merkt dat je singel gezellig meebungelt, dat is mij gebeurd met m'n eerste zadel (divoza)
Van dat zadel heb ik overigens een jaar veel plezier gehad maar toen ik eenmaal wat serieuzer aan het rijden was paste het op een gegeven moment niet meer. Nu heb ik een echt zadel Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:46

Ik hej ok een joarke meej een goeikoop zaolke van de Divoza rondgereje en da ging krek best. Mar mun peerdje groeide dur onderut en de kwaliteit van ut leer ging ok een bietje achterut...

Nu heb ik een 'echt' zadel en dat rijdt toch wel een stukje lekkerder. Dus mijn adviezen zijn:

1. Leer fatsoenlijk Nederlands schrijven en
2. Spaar nog even door en koop een 'echt' zadel, dat je dan ook meteen door een deskundige kunt laten aanmeten.

Succes!
Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 16:38

Citaat:
Ik hej ok een joarke meej een goeikoop zaolke van de Divoza rondgereje en da ging krek best. Mar mun peerdje groeide dur onderut en de kwaliteit van ut leer ging ok een bietje achterut...

kunne ju me ff uutleggen wat hir stat Haha! Haha! ikke geen nederlands praten end lesen Slapen

Ikke wel iens fotto zien van die sadels op peerd.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 18:51

Ik heb ook een 'goei' zadel van Arthur gekocht(nouwja de eigenaar van mijn vz pony, heeft hem voor mij gekocht) heb een 2de hands Continental trail zadel. Hij koste 650 euro incl singel en metaalen beugels. Vind het een fijn zadel dat erg ook nog een super netjes uitziet, namelijk geen beschadingingen oid. En ook dit zadel verkleurt niet door de regen etc en het id wel een light-oil! owja en het belangerijkste Haha! hij past!

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 19:10

Ik heb wel eens gehoord van de uitspraak;

"You can tell a lot about a rider just by his appearance and his equipment"

http://www.whoa.nl/

Ga op deze site eens wat lezen mssn wordt je dan wat wijzer!!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 19:35

ik heb niet veel verstand van zadels aanmeten maar vrouwtje die mee was zeker wel en tis ook nog door een ervaren western rijdster en lesgeefster beoordeeld, op de arabier ligt het zadel bar slecht maar op die van mij prima...
*zoekt naar foto*
Afbeelding
Bij behorend hoofdstel, deze is niet van mij...(ook niet mijn paard trouwens)
Afbeelding
Mijn paardje, heb geen andere fotos... (kaartjes hingen er nog aan)

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:49

Een aantal weken geleden heb ik een zadel afgeleverd bij een klant die haar paardje –tijdelijk- op een western stal had staan voor training. Goed, zadel op het paard en mijn klant rijden. Binnen no-time natuurlijk veel bekijks, vragen en antwoorden.

Met de eigenaar van de stal had ik al snel een aanvaring. Na de vraag wat voor een zadel het betrof en mijn uitleg daartoe, was zijn reactie op mijn statement, dat het een op maat gemaakt zadel betrof:
…allemaal onzin. Ik heb een westernzadel dat op ieder paard past….

Ik vertelde hem, dat ik ook voetbalschoenen maakte voor het Nederlands elftal :
1 maat , 1 uitvoering, die alle spelers van dat elftal paste. Verdere discussie ben ik maar niet aangegaan…….

Hoe kunnen we het de schrijver van dit topic nu kwalijk nemen, dat hij/zij in het geheel geen notie heeft van kwaliteit en pasvorm, als de eigenaar van een bekende westernstal er heilig van overtuigd is, dat hij een “alles passer heeft”…..

MVG louis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:56

Ach Louis, als je maar lang zat lomp genoeg doet, passen die ruggen zich best aan aan dat ene zadel....
Ongelofelijk, en dat heeft dan een westernstal....

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 22:06

ik zal je aanaden om een 2e hands zadel te kopen
ik heb ook gekeken naar goedkopere zadel maar heb al snel gezien dat dit niets was
nu heb ik een 2e handszadel overgenomen van een stalgenootje, op het eerste oog dacht ik dat het goed lag, maar voor de zekerheid heeft er ook nog een zadelmaker naar gekeken om te bevestigend dat het goed lag.
dit zadel heb ik gekocht voor 400 euro compleet en is echt een aanwindt, mooi stevig leer en een goede pasvorm, de rug van mijn aard is me echt wel meer waard!

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 22:48

sablou schreef:
Hoe kunnen we het de schrijver van dit topic nu kwalijk nemen, dat hij/zij in het geheel geen notie heeft van kwaliteit en pasvorm, als de eigenaar van een bekende westernstal er heilig van overtuigd is, dat hij een “alles passer heeft”…..

MVG louis

Ik ben gewoon wat informatie aan het inwinnen en ik weet wel degelijk dat een zadel moet passen en dat er niet 1 zadel is wa overal op past. Heb ik ook niet gezegt dat IK dat wel denk. Het enige wat ik wou weten is of iemand ervaring heeft met zo'n goeikoop zadel..... Aan de ervaringen af te lezen valt dat ik dus beter een 2e hans zadel kan kopen en iets duurder uit ben maar wel een goed zadel heb.

Als ik echt zou denken dat het allemaal nie uitmaakte waarom zou ik dan intresse hebben in andemans mening ?

Dan had ik er alang een gekocht.

En dan nog ik heb het over eigenaar van paard NIET eigenaar van stal !

Spirit

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 22:52

LuckySpirit schreef:
Ik ga gewoon kijken dat kan altijd.
Ook ga ik kijken voor een 2ehansje.
T hoeft nie mooi te zijn da boeit me helemaal niks als ik er maar mee kan rijden en het niet van alende uit elkaar valt.
Zadelmarkt is helemaal niks idd heb ik nog nooit wat goeds van gehoort.

T gaat mij nie echt om het geld het is meer dat ik er niet veel aan wil uit geven omdat ik zelf geen paard heb.
En dus bijwijze van spreken van vandaag op morge michien geen zadel meer nodig heb.
En ik ben er van overtuigt dat met een beetje zoeken en navragen ook wel voor neit al te veel geld aan een redelijk zadel te komen is.

Spirit

Dus het gaat je wel om het geld.
Als er een zadel bij het paard zit, dan zou ik in jou geval geen eigen zadel aanschaffen. Juist omdat je van de een op andere dag geen paard meer hebt. Helemaal omdat jou optie in de wat goedkopere regionen valt.

Vergelijk een zadel met een paar schoenen. Ieder paar schoenen zit anders. Ook al zitten ze prettig, ze zitten anders. En dat is met een zadel ook zo.
Maak het voor het paard ook makkelijker door bij hetzelfde zadel te blijven. Hij zal zich al genoeg moeten aanpassen aan jullie verschillende rijstijlen.

Jac

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 08:26

sablou schreef:
Een aantal weken geleden heb ik een zadel afgeleverd bij een klant die haar paardje –tijdelijk- op een western stal had staan voor training. Goed, zadel op het paard en mijn klant rijden. Binnen no-time natuurlijk veel bekijks, vragen en antwoorden.

Was dit op hetzelfde adres als LuckySpirit dan? want ik haal niet uit het bericht van de TS dat ie op een grote westernstal staat...
Anders volgt er zo dadelijk weer miscommunicatie..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 08:37

sablou schreef:

Vandaar dat onze meningen over zadels, hun pasvorm en hun kwaliteiten regelmatig geventileerd worden in de hoop dat er eindelijk wat kwartjes gaan vallen.

Overigens kán die bewuste staleigenaar natuurlijjk een Bob Marshall hebben óf een Ortho-Flex én/of paarden die qua bouw erg op elkaar lijken. Knipoog Dan kom je met één zadel toch aardig in die richting van 'alles past eronder' Pling

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 08:40

Ik heb ooit zo'n goedkoop zadeltje gekocht (was toen 400 gulden) voor mijn shetlander. Hij heeft het 5 keer opgehad want het zat zowel voor de pony als voor mijzelf niet lekker, het kraakte en het piepte en klapperde alle kanten op. Toen wist ik ook nog niks van western Clown

Als je iets hoger gaat zitten met je budget kan je heel aardige zadels kopen. Ik heb nu zelf een zadel gekocht voor 400 euro. Geen topkwaliteit maar zeker geen bagger. Zadel komt van Arthur's Westernstore vandaan. Mijn zus heeft een Bona Allen uit Amerika gekocht voor 400 euro, dit was wel veel geluk hebben, maar het kan dus wel. Dit wel allemaal 2e hands, maar liever een goede 2e hands dan een slecht nieuw zadel Knipoog De meeste echte kwaliteitszadels die je aangeboden ziet op internet gaan van 800 tot 1500 euro (2e hands) Ik had dit geld niet en ben gewoon goed gaan zoeken, aangezien mijn zus 2 maanden daarvoor ook voor 400 euro een goed zadel had gekocht (zadeltje is misschien 6 maanden gebruikt) Mijn eigen zadel is 9 maanden oud en de nieuwprijs was 990 euro.

Dus ga gewoon goed rondsnuffelen in de 2e hands zadels, als je gaat kijken voor een zadel neem dan iemand mee die wel wat verstand heeft van western en hoe het er allemaal uit hoort te zien. En het belangrijkste: Zorg dat het goed op je paard ligt!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:14

Dat soort goedkope, 'kartonnen' zadels zijn maar voor 1 ding geschikt...

... als decoratiemateriaal aan de muur... (en zelfs dáárvoor zou ík ze nog niet gratis willen hebben...)