[WN] Gerucht of Waarheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alice

Re: Gerucht of Waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 18:20

Ik sta daar ook, gisteravond was het akelig stil op stal, meestal staat het hele parkeerterrien vol, maar bij aankomst was de angst op stal goed te merken,..
Ik ga er nu weer even heen, even me vriendje opmeten, hopelijk wordt het niet zo'n grote uitbarsting als bij de bereden politie...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 18:33

Ik vind dat ze bij Wennekers altijd prima omgaan met dit soort dingen. Niet geheimzinnig erover doen zoals bij andere stallen maar duidelijkheid en de stal op slot. Petje af voor de staleigenaar!

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:26

Mijn paarden staan ook op stal Wennekers... mijn hengstje is met zijn kudde op de grote wei gezet omdat de infectiedruk daar het kleinst is en van mijn merrie houd ik de temperatuur goed in de gaten en ik zet haar iedere dag op haar privelandje... Ze is min of meer genezen verklaard van haar ongeluk, maar ik ga nog maar niet rijden of longeren of in de molen zetten... Tot er iets meer duidelijkheid en zekerheid heerst wil ik haar op zo min mogelijk verschilende plekken bij zo min mogelijk verschillende paarden hebben staan om eventuele risico's te beperken. Maar zoals al eerder gezegd is, er wordt niet geheimzinnig over gedaan, er wordt vanuit stal heldere informatie vestrekt over rhino en als we vragen hebben kunnen we die stellen. We gaan er dus gewoon het beste van hopen en ik wens de eigenaars van de zieke paarden en de paarden zelf natuurlijk heel veel sterkte en beterschap. Als iedereen rekening houdt met elkaar en de situatie dan doen we iig alles dat we als stal en pensionklanten kunnen doen.

Nintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:46

Nico is dus een van de paarden die Rhino heeft Huilen Hij heeft de neurologische (verlammende) variant... DA is vanmiddag geweest, weet nog niet precies hoe en wat. Hij at wel, maar verder... Ik kan er voorlopig niet heen (eigenaresse wel), om besmetting te voorkomen.
Ik hoop zo dat hij beter wordt, maar hij is ook al 26 Huilen

Nintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:52

TommyJay, weet jij wie het andere paard is? Stond die er naast?

Alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 21:07

Steffi schreef:
Nico is dus een van de paarden die Rhino heeft Huilen Hij heeft de neurologische (verlammende) variant... DA is vanmiddag geweest, weet nog niet precies hoe en wat. Hij at wel, maar verder... Ik kan er voorlopig niet heen (eigenaresse wel), om besmetting te voorkomen.
Ik hoop zo dat hij beter wordt, maar hij is ook al 26 Huilen

Die schimmel? Die zag ik gisteravond indd lopen, geen leuk gezicht, sterkte Ach gut

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 21:13

Steffi, ik heb je een pb'tje gestuurd.

Nintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 14:30

Vikki thanx voor je pbtje.
Nico is inderdaad de schimmel Huilen

Heb net de eigenaresse gebeld. Hij is niet verslechterd maar ook niet verbeterd. Hij kan niet meer zelf plassen, heeft verlammingsverschijnselen. Lopen en eten doet hij echter wel nog. DA komt 2x per dag om zn blaas te legen. Een ander paardje had/heeft ook Rhino, maar is met 4 dgn heel erg opgeknapt. Nic zit nu op zn tweede dag, dus dit weekend gaan we hard duimen voor hem en kaarsjes aansteken Verdrietig

Hij is er waarschijnlijk aan gekomen door de merrie die haar veulen verworpen had. Nic heeft diezelfde dag een inenting gehad van dezelfde DA als van die merrie. Hij is gewoon al zo oud en daar vatbaarder voor. Maar dat het zo gebeurd is is niet zeker, dat is wat zn eigenaresse denkt. En hoe hij er anders aan gekomen moet zijn?

djangogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:20

arme nico Verdrietig ik ga morgen naar hem toe Lachen
hij is indd niet verbetert.. echt zo hopen dat het goed komt he stef Lachen hij komt er wel bovenop Ach gut

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:39

Sterkte allemaal daar!

Ik hoop dat alle paardjes er bovenop komen en dat de rest gespaard blijft!

We duimen voor jullie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:12

haihai,
ik vroeg me af hoe het nu gaat op wennekers? hoe gaat het bijvoorbeeld met Nico het schimmeltje, is het al verbeterd? of zijn er nog meer gevallen bij gekomen?
ik kan namelijk hier niet echt veel informatie vinden over het rhino gebeuren hier in amstelveen.. ligt dat aan mij?
dus als iemand meer weet, wil je dan zo vriendelijk zijn om het te melden?
thnx vast.
groetjes

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:22

Ik weet het...ik spreek voor mijn beurt maar met Nico lijkt het beter te gaan, hij is iig weer zelf aan het plassen geslagen. heel erg fijn voor zijn baasje en bijrijdsters... bij mijn weten zijn er nog steeds 3 paarden bij wie daadwerkelijk rhino geconstateerd is daarnaast staan er (even tellen) geloof is circa 5 anderen in quarantaine... 4 omdat ze koorts hadden en 1 omdat deze in nauw contact is geweest met een van de rhino patienten.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:38

Ik vind het wel toppie dat er gewoon openlijk over wordt gepraat OK dan! , zodat verhalen niet hun eigen leven gaan leiden. Het lijkt me een vreselijk onzekere tijd voor de mensen die daar hun paarden hebben staan, en dat zijn er nogal wat. Sterkte iedereen!

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:44

Mijn paarden staan er ook en het is idd geen pretje... maar dat is het voor niemand. Het is iig heel fijn dat er openlijk over gepraat wordt en dat de nodige maatregelen worden getroffen. Wat wel al jammer is is dat de rooksignalen al sneller zijn gegaan dan de waarheid... ik begreep dat iemand van de 'buurstal' al iemand had gebeld omdat zij/hij gehoord had dat er al 5 paarden overleden waren... dit is dus niet het geval. We houden allemaal de temperatuur van onze paarden nauwelttend in de gaten en vermijden contact met 'vreemde' paarden. Ik ben zelfs al voorzichtig als ik van mijn ene naar mijn andere paard toe ga. Handjes wassen, aparter halsters etc. Ik hoop dat de het feit dat er open over wordt gedaan er voor zal zorgen dat we zo snel als mogelijk met zo weinig ziektegevallen als mogelijk van het virus af zullen mogen komen. Tevens ga ik zo denk ik de faculteit dierengeneeskunde in utrecht even bellen, dit omdat ik enkele vragen heb nav (onnodige) paniekreacties van sommige mensen... misschien dat mensen toch wat geruster zijn als ze van de faculteit dierengeneeskunde horen wat voor maatregelen ze zelf kunnen treffen en wat ze vooral niet moeten doen.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 13:55

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:00

Ik hoef trouwens niemand meer te bellen... de antwoorden van Jantien in het boven vermelde topic zijn zeer duidelijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:32

Misschien handig om dat te printen en hier en daar op stal op te hangen.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:37

Was ik al van plan Haha!. De tekst van de faculteit is ook al door stal uitgeprint en hier en daar opgehangen / neergelegd. Lachen

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:48

Sonja schreef:
Whoaaaaaa,

Niet panieken. Er zijn heeeeeel veel soorten van Rhino. Zelfs de meest onschuldige snotneusjes die we allemaal wel een keertje per jaar op stal hebben, zijn vaak een Rhino-variantje.

Beste manier om info te krijgen is gewoon even bellen met betreffende stal, als je 't zeker wilt weten.

Bij ons op stal hoesten een aantal paarden erg (3/5 paarden)
ook een vorm van rhino dan?

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:59

xXVeronaXx schreef:
Sonja schreef:
Whoaaaaaa,

Niet panieken. Er zijn heeeeeel veel soorten van Rhino. Zelfs de meest onschuldige snotneusjes die we allemaal wel een keertje per jaar op stal hebben, zijn vaak een Rhino-variantje.

Beste manier om info te krijgen is gewoon even bellen met betreffende stal, als je 't zeker wilt weten.

Bij ons op stal hoesten een aantal paarden erg (3/5 paarden)
ook een vorm van rhino dan?

Dat kunnen we natuurlijk niet zeggen... dat kan tal van verschillende dingen zijn... Sonja bedoelt dat Rhino onschuldig kan zijn... je hebt nl. 3 soorten rhino; verkoudheids, abortus en neurologisch. de laatste is dus verreweg het vervelendst. Helaas heb ik dus wel begrepen dat die variant bij 2 van de zieke paarden geconstateerd is, maar op het moment lijken beiden paarden goed op te knappen. Maar over het algemeen zal hoesten meestal denk ik wel een onschuldigere oorzaak hebben hoor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 15:05

Maar hoesten is geen beginstadium van een van de andere varianten ??

djangogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 15:14

met niek gaat het al een stuk beter.. waarschijnlijk gaat hij het redden Lachen Pling
er staat naast nico nog een paard die het heeft.. voor de rest is er naar mijn weten nog geen rhino vastgesteld bij andere van wennekers..

maar ik dnek dat er zowiezo wel wat dragers bijzitten waaraan het niet te merken is

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 16:14

Hoesten kan voorkomen bij:
keelontsteking, obstructie van de luchtpijp, bronchitis, longontsteking, ontsteking van het borstvlies, en er zijn nog wel meer dingen te bedenken.
Rhinopneumonie kan (naast abortus en neurologische verschijnselen) een acute bronchitis veroorzaken. Andere virussen kunnen dat echter ook (wo influenza).

Op hoesten alleen kan je dus niet vaststellen of het door rhinopneumonie komt Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 16:28

Jantien schreef:
Rhinopneumonie kan (naast abortus en neurologische verschijnselen) een acute bronchitis veroorzaken. Andere virussen kunnen dat echter ook (wo influenza).

Op hoesten alleen kan je dus niet vaststellen of het door rhinopneumonie komt Knipoog
Maar begint de abortus en neurologische vorm van Rhino ook met hoesten.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 16:42

Sugarmiss schreef:
Maar begint de abortus en neurologische vorm van Rhino ook met hoesten.

Dat kan maar hoeft niet.
Ook kan abortus nog veel later optreden, terwijl de infectie wel tijdens zo'n "verkoudheid" is opgedaan.