PBill schreef:Beter leren rijden.. Wij zijn nu 2 jaar bezig met een paard dat NIET zonder sporen gereden kon worden.. maar op een gegeven moment niet meer MET sporen reed... Dus.. sporen weg.. en helemaal opnieuw.. Ze zit nog steeds af en toe op een spoor te wachten.. maar die komt niet meer.. en na 2 jaar gaat het langszaam maar beter weer de goede kant op.. Dus de zachtste sporen zijn.. geen sporen.. als je paard sporen nodig heeft om te kunnen rijden heeft ie later steeds scherpere sporen nodig... todat er binnenin de kop een knop omgaat en er of iets goed mis gaat of het paard totaal in verzet gaat.
Tja dat vind ik dus behoorlijk kort door de bocht. Zoals gezegd: dit paard kan met een halster en zonder sporen gereden worden. Maar het is zeker zo dat mijn paard heel precies weet wanneer er gewerkt wordt en wanneer het net een ietsje minder kan. In jouw optiek kun je dan eigenlijk alle hulpmiddelen wel overboord gooien. Dus geen bit, geen teugels, geen sporen, zadel ook weg? Goed voor je onafhankelijke zit denk ik wel.
Zonder te willen beweren dat ik een sterruiter ben of ooit zal worden, wil ik wel aangeven dat B'elanna zonder hoofdstel, halster o.i.d. ook goed rond te rijden is. Vroeger had ik daar een Parelli stick voor nodig, tegenwoordig kan het ook met een hand tegen haar hals. Desondanks zijn dit andere omstandigheden als een wedstrijd. Dit is vrije tijd voor Lan en mij en zo gebruiken we dat ook.
En eerlijk gezegd doe ik liever een spoortje om waar ik dan vervolgens niets mee hoef te doen, dan dat ik haar een rotschop zonder spoor moet verkopen omdat ze even test of het echt helemaal netjes moet of dat half doen goed genoeg is.
Overigens gaat mijn paard nooit in verzet waar het mijn hulpen betreft. De doet dingen hooguit niet helemaal netjes. Als Lan in verzet gaat, heeft dat meer te maken met het feit dat ze naar haar ponymaatje op te trailer zou willen bijvoorbeeld, dan met mijn rijgedrag. B'elanna heeft dat soort verzet niet nodig. En ik kan me niet herinneren ooit scherpere sporen of een scherper bitje te hebben moeten gebruiken. Sterker nog: als de training niet lekker gaat met bit, dan ga ik terug naar rijden met halster.
Maar als je de discussie over wel of niet rijden met sporen wilt voeren, verwijs ik je met liefde naar Rijtechnisch op bokt. Daar staan tig topics tussen voor en tegenstanders van rijden met sporen. En ja... ze hebben allemaal gelijk en ongelijk