[WN] Poll: mbt regelaanpassing 'eigen-paard' regel WRAN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moet de 'eigen-paard' regel vd WRAN worden aangepast??

Poll eindigt op

De eigen paard regel is prima: ik heb een eigen paard en nergens last van. Mensen die willen starten zonder eigen paard of leasecontract moeten gewoon open starten.
6 (10%)
De eigen paard regel is achterhaald: de regel moet aangepast worden zodat bijvoorbeeld bijrijders kunnen starten(zonder meteen in de 'open' te moeten starten).
43 (78%)
De eigen paard regel is achterhaald en moet afgeschaft worden.
6 (10%)
De eigen paard regel is achterhaald maar moet blijven want we moeten in de pas blijven lopen met de Duitse Ewu. Er starten immers veel Wranleden bij de EWU.
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 55

Anya

Re: Poll: mbt regelaanpassing 'eigen-paard' regel WRAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 01:51

Hier ben ik het wel mee eens. Het gedoe m.b.t. de zeer ingewikkelde eigen paard regel bestaat al jaren... het aantal topics op bokt over deze regel spreekt wat dat betreft boekdelen.

En hij wordt door sommigen als onrechtvaardig gezien, door sommigen niet, maar de regel houdt de gemoederen aardig bezig. Los van eigenaar, paard, niveau van het paard of ruiter of niveau van de ruiter.

Het gaat hier helemaal niet om één specifieke situatie die ook nog binnen de regels valt. Het gaat hier om kansen voor een veel grotere groep mensen. Met de mogelijkheid tot groei van de westernsport. En daar kunnen we ons volgens mij allemaal wel achter scharen Haha!

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 02:11

ik heb ook voor 2 gekozen.
de reden daar voor is duidelijk.
maar kan geen zinnige oplossing verzinnen,simpel omdat ik de regel 308 niet in huis heb, en dus niet kan beoordelen hoe het veranderd moet worden

rinus

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 09:02

Rinus, de regel staat op de site van Chris, zie regelboeklinkje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 10:38

Blaze schreef:
open paard= niet te rijden door de gemiddelde amateur.
amateur paard= goed te rijden door gemiddelde amateur niet te rijden door gemiddelde beginner.
beginners paard= te rijden paard door iedereen.

Het klinkt allemaal wel logisch en zal ongetwijfeld opgaan voor een groot deel, maar het is niet de insteek die de regel-/wedstrijdorganisatie in het achterhoofd hadden bij het ontwerpen.
Natuurlijk zit er verschil in de 'kunde' van de verschillende paarden, maar het wedstrijdrijden in bepaalde klassen betreft toch echt de ruiter en niet het paard.
Door nu een amateur ergens tussen een beginner en een prof te zetten, klinkt echt zo van 'het is maar een amateurtje', behoorlijk denigrerend imo.

Een amateur en een proffesional staan op gelijk niveau, alleen de ene doet het voor de lol en de ander verdient er zijn brood mee. Dit is de achtergrond van de regels, dat het in de praktijk vaak anders uitpakt staat daar los van.
De 'open' klasse is er dus voor om de ama's en prof's met elkaar kunnen wedijveren, een beginner hoort daar dus absoluut niet tussen.
Je zou hooguit kunnen zeggen dat de prof's ook recht hebben op hun 'eigen' klasse, waarin ze hun kunnen kunnen laten zien zonder 'gehinderd' te worden.
Ik heb niet het idee dat de prof's zelf hierop zitten te wachten.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 17:34

Sugarmiss schreef:

Het klinkt allemaal wel logisch en zal ongetwijfeld opgaan voor een groot deel, maar het is niet de insteek die de regel-/wedstrijdorganisatie in het achterhoofd hadden bij het ontwerpen.

Nee dat snap ik,was mijn antwoord op een vraag van Jos.

Natuurlijk zit er verschil in de 'kunde' van de verschillende paarden, maar het wedstrijdrijden in bepaalde klassen betreft toch echt de ruiter en niet het paard.

Regel technisch wel praktisch niet.

Door nu een amateur ergens tussen een beginner en een prof te zetten, klinkt echt zo van 'het is maar een amateurtje', behoorlijk denigrerend imo.

Er zijn amateurs die zich kunnen meten met een prof,en er zijn amateurs die zich kunnen meten met een beginner.
Dat gaat ook anders om op.
Niks denigrerens aan,gewoon de realiteit.

Een amateur en een proffesional staan op gelijk niveau, alleen de ene doet het voor de lol en de ander verdient er zijn brood mee. Dit is de achtergrond van de regels, dat het in de praktijk vaak anders uitpakt staat daar los van.

Soms gaat dit op en soms niet.

De 'open' klasse is er dus voor om de ama's en prof's met elkaar kunnen wedijveren, een beginner hoort daar dus absoluut niet tussen.

Er zijn beginners die er wel bijhoren en er zijn amateurs die er niet bijhoren

Je zou hooguit kunnen zeggen dat de prof's ook recht hebben op hun 'eigen' klasse, waarin ze hun kunnen kunnen laten zien zonder 'gehinderd' te worden.
Ik heb niet het idee dat de prof's zelf hierop zitten te wachten.

Ik denk dat ze er inderdaad niet op wachten en dat daarom ook de meeste *open* ruiters hun heil elders zoeken in plaats van te starten bij de wran.

In weze is de topic naam niet helemaal correct.
Ik denk dat het niet gaat om een totale aanpassing van de eigen paard regel ,maar om het aanpassen van de lease regel,die toegepast wordt zoals hij niet bedoeld is.
In plaats hiervan zou een bijrijder regel moeten komen omdat deze past in de huidige configuratie van het houden en wedstrijden rijden met een paard.
Ja eigenlijk heel simpel Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 18:35

Ik weet niet Blaze. Voorbeeld uit de praktijk. Jip heeft gevraagd of ik Seven een keer wil starten. Ik beschouw Seven als mijn pony, maar formeel is ze van Jip. Jip wil vooral weten of Seven er bij mij ook vandoor tankt. Geen probleem. Startkaart aangevraagd en ik start wel een keertje open. Gaan we rennen, dan gaan we rennen. Dat verwacht ik niet, maar goed. Je weet nooit.

Andersom: Jip rijdt wel eens op B'elanna. Jip beschouwt B'elanna ook als haar paard, alhoewel ze formeel van mij is. Jip zou Lan ook wel eens uit willen brengen. Maar de kans dat dat helemaal goed gaat in de open is ietsje kleiner. Jip durft als beginner ook absoluut niet open te starten. Dus start ze niet. Niet op Seven (die er vorige keer ondanks veel oefenen met haar vandoor ging tijdens het allerlaatste rondje pleasure) en niet op Lan omdat ze dat niet durft. Ik zie zelf niet in waarom ze niet een keer op Lan door de beginners zou mogen sturen. Als dat nou zelfvertrouwen geeft...waarom niet?

Gaat niet om dit specifieke voorbeeld. Ik vind het veel belangrijker dat mijn bijrijdster een keer kan starten (die wil tenslotte ook haar lessen wel eens toetsen), maar ook mensen die samen een paard hebben vallen buiten regelingen. En met samenwooncontracten los je niet alles op. Ik ken twee meiden die echt samen een pony hebben gekocht en alle kosten delen, maar niet samenwonen o.i.d.

Zo maar een gedachtengang hoor....

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 19:55

Wat weet je dan niet??????

is misschien allemaal een beetje door elkaar prutsmuts nu ,zodat het niet meer duidelijk is hoe iemand er over denkt.
Maar ik denk er nog steeds zo over:

Lease regel laten vallen.(wordt mijn inziens op een manier toegepast zoals hij niet is bedoeld.)

Bijrijder regel invoeren.

Duidelijke omschrijving van een bijrijder opzetten.

De open klasse uitsluiten voor bijrijders.(omdat het niet nodig is om te voldoen aan de bijrijder eisen als je in de open wil starten.)

De klasse waar de bijrijder moet starten koppelen aan de klasse waar de eigenaar van het paard in start.

Eventueel de bijrijder 1 klasse lager laten starten dit laten afhangen van de behaalde punten door de eigenaar in zijn klasse.(bv eigenaar hoort gemiddeld bij de top 5op elke wran wedstrijd ,dan zal de bijrijder ook amateur moeten starten.

Eigenaar rijd amateur en behoort tot de grote midden moot,bijrijder mag 1 klasse lager starten. )

een en ander kun je koppelen aan de behaalde punten(makkelijk te achterhalen door de startnummers.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 20:14

ik bedoel dat je door je alleen op bijrijders te richten misschien weer een categorie uitsluit (zoals er wel wat voor de manegeruiters is verzonnen) die eigenlijk wel zou moeten kunnen starten op een paard van een ander zonder dat leasecontract gedoe. Maar ik ben kennelijk niet duidelijk.

bottom line is denk ik dat ik teveel gewend ben geraakt aan "vraag een startkaart aan en start". Daarom vind ik de eigen paard regel een rare regel die voor veel vragen en uitsluitingen van heel enthousiaste mensen zorgt. Dat die regel met de beste bedoelingen is onststaan wil ik direct aannemen. Maar de uitwerking is anders. Nou ja genoeg filosofie. De poll is redelijk duidelijk lijkt me. Er is een overgrote meerderheid voor aanpassen van de huidige regel. Dus dat kunnen we inbrengen tijdens de ledenvergadering.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 20:33

Wat dek je dan niet met een bijrijder regel??

Als 2 mensen samen een paard hebben en niet samen wonen is de bijrijder regel van toepassing.

Als je iemand hebt die een paar keer per week je paard verzorgt,maar niet deelt in de kosten ben je een bijrijder.

Als je als eigenaar van een paard iemand (zonder paard dat al een startkaart heeft) je paard laat rijden ben je een bijrijder.

je voorbeelt van jou en Jip tja dat gaat niet op en dat vind ik ook te ver gaan,ergens moet er een grens getrokken worden.(als ik het tenminste goed begrijp,Jip heeft een paard met startkaart jij hebt een paard met startkaar en jullie willen elkaars paarden eens starten op een show)

ok het mooieste zou zijn dat alles mag en niets moet,maarja denk niet dat de wran daar aan wil.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 20:41

Nou bijvoorbeeld uit de praktijk. Twee meisjes, geen familie delen een halflinger. Zijn beide eigenaar. Pony staat op twee namen. Ze betalen alles samen. Ze hebben samen besloten western te gaan rijden. Die pony is dus eigendom van een consortium volgens de regels... ergo beide open starten.

(en nee het gaat me niet om het voorbeeld van mij en Jip, dat zal me worst wezen). Haha!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 20:50

Met een bijrijder regel is dat opgelost

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:44

Blaze schreef:
Met een bijrijder regel is dat opgelost

Dat vraag ik mij af. Beiden zijn eigenaar. Beiden hebben formeel een eigen paard, zij het gedeeld. Dus geen van beiden komt in aanmerking voor 'bijrijderstatus'.

Zie laatste zin van regelboekartikel:
308. Onder een “eigen paard” wordt verstaan: een paard dat op naam van de deelnemer staat, op naam van een familielid in de 1e graad van de deelnemer staat, of waarvan de deelnemer het exclusieve gebruiksrecht heeft middels een leasecontract van tenminste 6 maanden. Een paard dat op naam van een bedrijf, maatschap, rechtspersoon, of op meerdere namen staat wordt niet aangemerkt als een “eigen paard”.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:54

het lijkt mij logisch dat in de huidige 308 dit is meegenomen ,om het op naam zetten van een paard op meerdere namen om zodoende te voldoen aan de *eigen paard regel te ondervangen.
ook lijkt het mij logisch dat er meerdere aanpassingen zullen moeten worden door gevoert aan de 308 om te voldoen aan een bijrijder clausule.
Ik denk dat de eis dat zowel de eigenaar als ook de bijrijder in het bezit moeten zijn van een startkaart een belangrijke eis is die tevens versterkt moet worden door te eisen dat het hebben van een startkaart niet voldoende is ,maar dat deze ook werkelijk gebruikt moeten worden.(dit om te vermijden dat bv een bedrijf,maatschap of rechtspersoon wel een startkaart koopt maar nooit start op een show.
oftewel goed nadenken over de eventuele mazen Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 22:00

Precies. Dat bedoel ik.
Ik denk inderdaad dat die startkaart wel eens heel veel op zou kunnen lossen Haha!

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 20:48

Ik heb gekozen voor optie 2, maar vind optie 3 ook niet verkeerd.

Ik kan me voorstellen dat mijn bijrijdster Seven ook best wel eens wil uitbrengen op een wedstrijd om te kijken wat haar niveau is op het ogenblik.