[WN] western en ijslanders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jannie

Re: western en ijslanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 18:09

Afbeelding

Afbeelding

Deze foto's zijn in oktober genomen (voor het chippen, vandaar ook dat kale plekje in zijn hals) hij is wel een beetje vies!

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 18:11

Wes schreef:
Quatro is als veulen gekocht in Duitsland. Is later als één jarige weer terug gegaan en toen hij 3 was is hij weer naar Zeyen gekomen en heeft JT hem beleerd.

Toch staat op het papier van Quatro dat Vlieger de fokker van het paard is Verward
Weet je toevallig ook waar hij gekocht is?

Wes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 18:14

Volgens mij heeft Quatro nog een veulen verwekt bij Pishko. Maar dat kan ook een veulen van Tracey zijn.
Pishko was toen van Marjan.

Jannie dit kun je allemaal navragen bij de american Appaloosa Association

Heleen en Marchien

Wes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 18:15

wie is de moeder van Quatro?

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 18:16

oke bedankt

phillien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:07

runny was toch ook al oud?

lief paard, tom trapt hij nog steeds terug als jij hem een schop verkoopt??

dat deed hij vroeger wel

Wes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:43

Ik hoef Tom geen schop meer te verkopen. Het is een echte schat.

Ja vroeger was het een etterbak. En nu soms ook nog wel Pling

Hij denkt dat ie nog hengst is, terwijl hij al 12 jaar een ruin is. hihihihi

Hij dekt nog steeds merries als de tijd daar is

Hij is wel veranderd sinds hij mijn paard is.

Heleen

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 22:56

Wes schreef:
wie is de moeder van Quatro?

Comanche Flower

phillien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 23:00

wat is quatro stevig geworden en wat een kont spieren.
was zòn slank dinkie toen ik hem voor het laatst zag echt nogeen broekie.

maar ozo lief, mensen dachten dat het een merrie was omdat hij zo lief en rustig was

hij ziet er goed uit en nog steeds even mooi

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:56

Op Runny heb ik ook nog gereden ! Ja Bojo , was ik ook helemaal gek op .
Lief paard en zit erg lekker . Dus Ranger heeft ook een bazinnetje gekregen ?

Bedankt voor de updates ....

Wes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:46

Jannie,

Het klopt. Comanche Flower was ook van vlieger. Maar Quatro is geboren in Duitsland. Daar was zijn moeder dus ook. Vlieger had daar een vriend met een ranch. Vandaar dat Duitsland verhaal.

Het was vroeger een heel lelijk veulen is mij verteld. Ze hadden er geen hoge pet van op. Maar gelukkig toen hij ouder werd, trok hij aardig bij.

Heleen

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:58

Wes schreef:
Jannie,

Het klopt. Comanche Flower was ook van vlieger. Maar Quatro is geboren in Duitsland. Daar was zijn moeder dus ook. Vlieger had daar een vriend met een ranch. Vandaar dat Duitsland verhaal.

Het was vroeger een heel lelijk veulen is mij verteld. Ze hadden er geen hoge pet van op. Maar gelukkig toen hij ouder werd, trok hij aardig bij.

Heleen

Oke is dat ook weer duidelijk!
Op de veulenfoto's achter op zijn papier te zien vind ik hem niet zo lelijk.
En ik vind hem nog steeds mooi, wat een ander er ook van vindt!

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 16:29

Lijkt zo ondertussen wel alsof we allemaal in Zeyen zijn begonnen met western of IJsco's. Nu waren Pa en Ma Vlieger ook al heel lang bezig met hun manege. Er waren toentertijd ook mensen aan het rijden op die IJslanders die dat al meer dan 10 jaar deden. De meeste van de paarden ken ik nog. Ranger heb ik tijden mogen rijden, zo ben ik met western bezig gegaan. Ook Major Tom en eens een keer een IJslander, was zo'n hele lichte met witte manen. Ik wilde het gevoel eens krijgen. Nou dat heb ik geweten. Wat ging dat beest hard. Toen hij dus in zijn vierde versnelling ging was het echt eindeloos leuk. Ben toch maar bij western gebleven. Achteraf hoorde ik dat die pony al 25 jaartjes oud was en niet altijd meer zoveel werd ingezet. Quatro heb ik als hengst genoeg meegemaakt. Pa Vlieger heeft hij de box uitgemept en vraag niet hoe. Was wel lachen. Tracy werd toen gereden door Jan Olthoff. Was altijd een enorm gezellige boel. Jammer dat alles zo moest lopen zoals het gelopen is. Hoe heette dat kleine Paintje ook al weer, weet iemand dat nog? Wit met bruine vlekken had ze.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 16:42

Weet ik ook niet meer (ik ben zo'n muts met namen) maar ik weet wel dat dat toen al één van m'n lievelingen was. Vanaf het begin af aan gek geweest van Paints.
En dat er zo veel daar begonnen zijn, komt waarschijnlijk omdat ze een westernstal van het eerste uur waren. Er was toen gewoon nog bijna niets in Nederland, dus het halve noorden reed daar.
Ik weet wel dat toen ik na een stop in mij paarden'loopbaan' weer wilde gaan rijden, maar geen zin meer had in rondjes in de manege (had jaren verzorgpaarden e.d. gehad, een manegelesje per week zag ik niet meer zo zitten) ik er via twee collega's toevallig achter kwam dat er dus een 'ranch' in de buurt zat (ik woonde toen in Smilde). Ik wist toen niet eens dat je daar les in kon krijgen (ik heb het over zo'n 12 jaar geleden). Had wel eens een demo gezien en met wat jongens van die demo staan kletsen, maar was in de veronderstelling dat die dat gewoon in Amerika hadden opgepikt ofzo. Ben toen op de Puzta wezen kijken en was direct verkocht!

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 17:27

Dat klopt en omstreeks diezelfde tijd ben ik daar ook zo langzaam aan begonnen.
Dat Paintje was een erg leuk paardje, maar werd later steeds meer gereserveerd voor bepaalde dames bij voorkeur echt blond, soms ook wel heel erg blonT en toch was het leuk. We hebben daar wat afgelachen. Inderdaad was er verder ook helemaal niks in het Noorden, dus kwam je daar terecht op de een of andere manier. Mijn overbuurvrouw kwam er mee aandragen en die wilde weten vanwege haar rugproblemen of het wat voor haar was. Wij zijn toen gewoon meegegaan en de eerste jaren wel gebleven. Ik weet nog, dat JT tegen mijn man zei dat hij het ook eens moest proberen. Ja, zei die toen en we zijn naar huis gegaan. De volgende keer stond er een paard gezadeld en al voor hem klaar, ik dacht Major Tom. Hij kon er niet meer onder uit. mijn man liet zich niet kennen en klom erop alsof hij nooit iets anders had gedaan, reed zijn ronden op aanwijzing in alle gangen. Waarop JT meende dat hij toch zeker al eens gereden had. Mijn man meende toen, zeker weten, één keer op een kameel. Hij had inderdaad nog nooit op een paard gezeten. JT wilde het niet geloven. Maar het was toch echt zo. Schijnbaar een natuurtalentje. Hij doet er verder jammer genoeg niks mee, hij verzorgt ze liever.
Verder vond ik die appies verschrikkelijke paarden, die hadden meestal helemaal geen zin, dus had je rugpijn als je vanaf kwam. Maar nu weet ik wel beter vanwege appies. Die trekken zo hun eigen lijntje. Ook een les daar (heb alleen gekeken), opstellen aan de korte zijde van de grote bak achter, en weg rijden. Halverwege denkt paard, nee toch maar liever niet en in volle galop terug naar de rest. Dat ging ettelijke keren zo. Als we nu eenmaal beginnen met al die verhalen over de Puszta Ranch, worden het wel ettelijke pagina's. Wij hebben er in ieder geval die tijd dat we heengingen enorm veel plezier gehad.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 18:05

hebben we het misschien over bonnie?

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 19:10

Dance schreef:
Quatro heb ik als hengst genoeg meegemaakt. Pa Vlieger heeft hij de box uitgemept en vraag niet hoe. Was wel lachen.

Tsjonge jonge.... Kan ik me nu niet voorstellen. Op stal is hij superlief, tegen mensen dan. Tegen paarden niet. Woensdag in de les wou hij ook uithalen, maar ik was hem voor en gaf hem op z'n donder, dat was dus het knopje van de schietstoel Haha! Het was nog net geen vliegles!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:15

Dance schreef:
Verder vond ik die appies verschrikkelijke paarden, die hadden meestal helemaal geen zin, dus had je rugpijn als je vanaf kwam...

Dat herken ik wel ja... Ik ben daardoor ook altijd nogal bevooroordeeld geweest over Appies... nu nog hoor... niet mijn ras. Hoewel ik inmiddels ook wel wat 'brave' Appies ontmoet heb, ben ik nog steeds van mening dat de gemiddelde Appie een eigenwijze zeurpiet is (sorry voor de Appie liefhebbers... geef de schuld maar aan de Puzta-appies... hun schuld)

phillien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:23

Uriah schreef:
hebben we het misschien over bonnie?

bonnie staat nu nog op de manege, iemand die ik ken komt daar geregeld omdat haar dochter daar rijd, en die reed geregeld op bonnie totdat die verkocht werd, maar nu nog afentoe mag ze erop,

die mensen wilde bonnie wel ergens anders neerzetten dus of ze er nog staat

ik weet niet meer wie het over die ijs had lichte met lichte manen, denk dat het pusztica is geweest, dat was de oudste maar met ervaren ruiter best fell beestje is dik in 30 geworden

ik lees van 2 dat ze 12 a 13 jaar geleden daar zijn begonnen, ik ben 13 bijna 13 jaar geleden daar ook begonnen met rijden, mag ik weten wat jullie echte namen zijn??

toen ik er reed was er een vast clubje vaak, Dagmar, kleine en grote marije, lars, en nog een paar ook een hele mooie jonge (aam ff kwijt)

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 23:02

Francis schreef:
Dance schreef:
Verder vond ik
die appies verschrikkelijke paarden
, die hadden meestal helemaal geen zin, dus had je rugpijn als je vanaf kwam...

Dat herken ik wel ja... Ik ben daardoor ook altijd nogal bevooroordeeld geweest over Appies... nu nog hoor... niet mijn ras. Hoewel ik inmiddels ook wel wat 'brave' Appies ontmoet heb, ben ik nog steeds van mening dat de gemiddelde Appie een eigenwijze zeurpiet is (sorry voor de Appie liefhebbers... geef de schuld maar aan de Puzta-appies... hun schuld)

Ojee Dance en Francis, wat zeggen jullie nou Clown Pas op, hoor, half appy minnend NL valt straks over je heen Whoosh! Knipoog Alle Appys zijn super betrouwbaar en helemaal geweldig, wist je dat nog niet? (Sorry, kon het niet laten Haha! )

On topic: ik vind het heel leuk om hier die oude verhalen te lezen over Quatro, die ik nu dagelijks tref Ja

Gr. Marion

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 00:07

Yessss, het was Bonnie. Dank je.

Die Puzsta appies waren echt verschrikkelijk en als appie eigenaresse mag ik dat wel zeggen. Ik heb er twee. Allebei al voorgesteld op wedstrijden, de laatste keer in Tolbert op de appie show.

Maar diegenen die daar op juist die appies rijden moesten en de andere Puzsta paardjes gewend waren, die waren niet blij. Ze waren of niet vooruit te branden, of ze gingen de andere kant op. Toch waren er ruiters die zworen juist bij deze paarden.

Nee, Uriah, dat kun je je niet voorstellen van Quatro, als je hem niet als hengst hebt beleefd. Pa Vlieger was dus naderhand verschrikkelijk bang voor hem. Als we met z'n allen na het rijden de paarden op het weiland gingen brengen (zandpad naast de camping) en Quatro stond daar aan de linker kant op het land, was het ook best weer circus.
Bij het opzadelen daar waar links en rechts die boxen zijn/waren, stond hij te etteren en klom bijna gewoon over het 2.50 mtr. hekwerk.
Het was me er eentje.

Overigens Annemiek Postema, die nu met haar familie al een tijd in Zweden woont en ook twee appies heeft, is daar ook begonnen in die tijd. Haar moeder reed daar al jaren.

Ook liepen daar wel meer mooie jongens rond hoor. Maar de aandacht van de meeste dames ging toch echt wel naar JT uit. Geduldige Wil heeft uiteindelijk de jackpot gewonnen later, helaas echter met een heel naar einde.

Wat ook wel grappig was, dat een van mijn collega's een broer heeft die met een van de zussen van JT was getrouwd.

De meesten die hier over schrijven ken ik wel met echte naam. Die van mij staat in mijn profiel.

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 10:42

spotless schreef:
Alle Appys zijn super betrouwbaar en helemaal geweldig, wist je dat nog niet? (Sorry, kon het niet laten Haha! )

On topic: ik vind het heel leuk om hier die oude verhalen te lezen over Quatro, die ik nu dagelijks tref Ja

Gr. Marion

Tuurlijk zijn alle appy's geweldig! Vooral Quatro, flipt noooooit op wedstrijden altijd lief tegen andere paarden......(ahum)
Even zonder gekheid, Quatro is nog steeds een baasje, maar wel één met een klein hartje. Zo nu en dan kan ik er helemaal niks mee maar op andere momenten is het een geweldig paard.
En ik blijf appy's toch wel heel leuk vinden, je houdt van ze, of je houdt niet van ze!
Misschien even leuk, Quatro mag tegenwoordig leuke dingen doen: reining en met de koeien spelen. En voor een pleasure paard doet hij dit best leuk(zijn brede lichaam zit weleens in de weg), en hij vindt het helemaal geweldig!

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 10:49

Helaas Bonnie woont nu ergens anders ! In Midwolda om precies te zijn !
Maar het gaat goed met haar hoor ....
Trouwens Major Bojangles zit wel erg lekker hoor en Red Rex ook ......

Maar jullie hebben het nog over de Puzta paarden ( appies ) denk ik ....

Eliza

phillien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 11:40

azile schreef:
Helaas Bonnie woont nu ergens anders ! In Midwolda om precies te zijn !
Maar het gaat goed met haar hoor ....
Trouwens Major Bojangles zit wel erg lekker hoor en Red Rex ook ......

Maar jullie hebben het nog over de Puzta paarden ( appies ) denk ik ....

Eliza

rex op die naam kon ik niet komen, rex was niet echt mijn favoriet die mocht ik geregeld tijdens de les vangen als hij iemand er had af gegooid (en dat was niet mijn hobby) ik had(heb) echt ontzag voor zijn tanden.

ik hoop dat hij nu liever is geworden (hij had paar personen waar hij goed mee overweg kon)

princes blijft wel mijn lieveling, weet iemand wat er met haar is gebeurd en hoe het met haar gaat??

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 11:51

phillien schreef:
[... mag ik weten wat jullie echte namen zijn??
[/quote]

Die weet je al, ik doe niet aan nicknames en aliassen...

spotless schreef:
Ojee Dance en Francis, wat zeggen jullie nou Pas op, hoor, half appy minnend NL valt straks over je heen

Ja ik weet het... kan er ook niks aan doen... maar goed, ik word ook niet boos op mensen die het over 'koeien' hebben als ze over Paints praten, dus ik ga er van uit dat Appiemensen ook vergevingsgezind zijn.
Trouwens... de meeste Appiemensen die ik ken zijn het over het algemeen wel met me eens dat Appies een 'apart' soort paard is met een heel 'eigen' karakter (nou, als ik dat nou niet 'politiek' beschreven heb Knipoog Clown ), waar je óf gek van bent, óf die je absoluut niet moet...