[WN] waarom een neusriem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Irene K.

Re: waarom een neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:18

Ik gebruik ook tijdens het trainen een neusriem. Ik rijd op een 3/4e arabier en nogal nerveus aangelegd. Als zij wat gespannener is als anders dan gooit ze ook haar mond open. Ik heb allerlei soorten bitten geprobeerd, van snaffelbit tot shanks, ze doet het overal op. Mijn pony gaat 1x per jaar naar de tandarts. Ik gooi het op het karakter en verzet/spanning. Lichamelijk is ze oke. Vooral als ze ingespannen en hard moet werken, dan uit zich dat in haar mond. Wellicht ben ik in het verleden te hard voor haar geweest (toen ik nog niet beter wist) en heeft ze dat er aan over gehouden. Nu rijd ik vrij correct met mijn handen, mag ik wel zeggen, maar ze blijft t doen. Ik denk dat t ook het geheugen is. Wellicht dat ik t vroeger toch zelf verpest heb. Maar t kan net zo goed aan haar karakter liggen. Ik vind het kort door de bocht om het altijd op de ruiter te gooien. Een paard heeft ook zijn gewoontes en rarigheden. Tuurlijk moet je eerst bij jezelf te rade gaan, wat jij eventueel fout doet en of het paard goed in zijn vel zit. Maar mijn pony heeft een heel eigen ik en daar horen ook haar eigenaardigheden bij. Als ik een paard was zou ik ook nooit het bit accepteren. Toch vreselijk, zon ding in je mond, zelfs al liet je de teugels los .... Tong uitsteken