[WN] bob marshall

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:11

Mac schreef:
Oh. Nog een vraag (sorry TS ... maar dit is aanvullende informatie, toch ??): wat voor SINGEL gebruiken jullie? Ik weet dat de BM meer kan schuiven dan een conventioneel zadel. Zijn er bep. singels die in dat kader beter zijn dan andere?

ik gebruik nog steeds de vilten singel die ik bij het zadel kreeg... ik ben bezig een singel op maat te laten maken... Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:14

Mmmmm, ook in Memory-foam zal er wel verschil in kwaliteit zijn dan.
@Mac: ik gebruik de viltsingel die BM erbij levert. Op beide paarden heb ik hier geen problemen mee.
Bij de BareFoot hoor ik goede dingen over een banaansingel in gebruik bij buikiger paarden Haha!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:15

Sugarmiss schreef:
Bij de BareFoot hoor ik goede dingen over een
banaansingel
in gebruik bij buikiger paarden Haha!

Clown !
Pardon??
Wat moet ik me daar bij voorstellen ???

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:18

@Sugarmiss; de neopreen pad is van mij, Alida had dunne vilten pads maar ik wilde haar pads niet vies en harig maken....
Het ging prima alleen zei zij ook dat een dunne pad haar voorkeur had tenzij je een paard met een hoge ruggegraat hebt.
Aan zweten zijn we niet toegekomen.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:18

Even gepikt uit het lange HK-boomloze topic Haha!
Afbeelding
De singel ligt dus niet raar krom voor de foto, maar is echt zo gemaakt.

Deze is van Neopreen, je hebt ze ook van leer. Ook in western-uitvoering.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:20

Aha. En hij gaat met de bolling naar voren Blond ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:22

Uhhhh goeie vraag. Haha! Die gooi ik 'daar' even in de groep Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:46

Afhankelijk van hoe je zadel ligt kun je de boog naar voren of naar achteren gebruiken:
[HK] Ervaringen met boomloze zadels
Smurf heeft hem op haar stevige Noriker dus naar voren liggen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 23:55

Nog een vraagje dan... Zou ik mijn Equitexpad onder een BM kunnen gebruiken, of houdt die de ruggegraat dan niet genoeg vrij. (Hij heeft wel een 'dunne naad' in het midden, maar geen 'gaten' ofzo).

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 00:15

Mac schreef:
:+ !
Pardon??
Wat moet ik me daar bij voorstellen ???

ik heb er eentje aan mijn torsion. voorkomt dat het zadel naar voren schuift.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 00:18

ik heb er altijd een gewone dikke toklat pad eronder liggen. geen probleem.

mooie (en niet goedkope) pads op www.medi-cheval.de

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 09:18

jackie, heb jij die pads van medi cheval wel eens in het echt gezien?
ik ben met ze aan het mailen , en heb wel alle info binnen.

Liesbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 09:24

Hoi iedereen,

Ik gebruik voor mijn BM een skito pad met 1 1/2 Inch "geheugen" foam, als dit word ingedrukt hou ik een pad over van ong. 1 Inch (de hoes meegerekend) de skito rijd erg lekker, soepel en met veel gevoel.
Verder gebuik ik een Sway-Back pad, dit is een gewone pad met inserts die aan het uiteindes 1/2 Inch en in het midden 1 1/2 Inch dik zijn, dit is dus een pad speciaal voor paardjes met een doorgezakte rug (zoals die van mij) deze was met rijden wel even wennen totdat ie wat soepeler was.
Ook gebruik ik af en toe een gewone dikke pad, deze is al wat ouder en staat helemaal naar de rug van m'n paard, zit ook lekker maar blijft wat stugger.
Kortom, mijn ervaring is dat de skito het lekkerst zit, met als hele goede tweede de sway back en dan een gewone pad (omdat je wel eens moet wisselen als er wat in de was zit of nat geregend is)
Ik zou wel iedereen die een BM wil kopen aanraden om in ieder geval een pad met een voorgevormde rug te kopen, dit past beter onder het zadel.

Als singel gebruik ik de bijgeleverde vilten singel, maar het meest gebruik ik een bontsingel en een kunststof singel, maakt eigenlijk niet uit wat ik eraan hang, werkt allemaal even goed.

Ook heb ik de standaard bijgeleverde kunststof Latigo en Off-Billet vervangen voor een lederen exemplaar, ik ben zelf niet zo'n fan van kunststof, vandaar! (alhoewel ik laatst bij Arthur een mooie, soort van neopreen singel heb gekocht waar ik zeer tevreden over ben)

Ik heb m'n zadel nu anderhalf jaar en ben nog dik tevreden, het zadel ziet er nog puik uit, terwijl ik het tot nu toe nog maar 2 keer heb schoongemaakt. Tevens blijft het z'n vorm behouden, het wordt niet slapper of zo, het leer blijft mooi en het blijft heerlijk zitten.

Groetjes,
Liesbeth

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 12:32

Francis schreef:
Nog een vraagje dan... Zou ik mijn Equitexpad onder een BM kunnen gebruiken, of houdt die de ruggegraat dan niet genoeg vrij. (Hij heeft wel een 'dunne naad' in het midden, maar geen 'gaten' ofzo).
Pmarena gebrjuikt voor haar BareFoots ook de Equitex pads. Een naad in het midden is idd het beste en verder moet je na indrukken van het materiaal gewoon genoeg dikte overhouden zodat de ruggegraat vrij blijft liggen.

Geen van mijn pads hebben gaten in het midden en werken toch goed.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 12:41

Vraagje voor de huidige gebruikers;
Gaat het los-zwaaien-van-je-benen-gevoel over??
Dat vond ik het meeste waar ik aan moest wennen nl....

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 12:48

Jammer dat ik ze zo lelijk vind. Ik geloof dat ik deze, die nu op Digger lag, nog het mooiste vind, omdat hij een normale cantle heeft. Ik vind ze persoonlijk dus niet mooi, maar het lijkt me heerlijk rijden en meteen geen gezeur meer met zadels die niet meer passen. Zo probeer ik er nu ook al één 2 maanden te verkopen, maar opschieten wil het niet. Qua concept ben ik er dus zeer over te spreken, jammer dat ze er zo uitzien Haha!

Roelensteijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 13:02

Zo, ik ben in ieder geval een heel stuk wijzer geworden, ik blijf alleen twijfelen over de ophanging van de beugelriemen iemand anders hier nog een goeie tip over.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 13:22

@ Xono, wat vind je er lelijk aan dan? Dat gat in die cantle en de 'gekke' fenders zijn de twee meest in het oog springende 'afwijkingen' vergeleken met een traditioneel zadel, maar dat zijn ook net twee dingen die niet op vallen als er iemand in zit.
Ik dacht er eerst ook zo over hoor, en omdat ik er uiteindelijk ook mee wil showen, wil ik ook zeker een square skirt zadel met een zo 'traditioneel' mogelijke look, zoals dat showzadel (als ik niet zou showen of het puur als trainingszadel zou kopen zou het me niet kunnen schelen), maar welbeschouwd zijn ze niet zo heel anders. Vooral niet als je er op zit dus. En dan vind ik de pasvorm en voorál de bewegingsvrijheid voor het paard véél belangrijker dan mijn persoonlijke smaak...
Het enige wat mij nog weerhoud om de knoop door te hakken is mijn eigen gewicht.... (maar daar wordt aan gewerkt, hopelijk verandert dat dus nog)

In dat opzicht heb ik dus nog een vraag (eventueel aan Alida, mocht je meelezen) aan 'deskundigen'...
Stél, ik heb twee opties, mét mijn huidige gewicht dus... óf ik rij voorlopig op een góed australian stock saddle (geen 'zadelmarktkwaliteit en professioneel 'gepast'), óf ik schaf een BM aan... wat zou dan de beste optie zijn? Even los van het geld of het willen showen of wat dan ook, puur voor Dot...
Laatst bijgewerkt door Francis op 24-01-05 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 13:27

Nou, in eerste instantie vond ik de cantle nog het lelijkst (no offence SG, maar bij jouw zadel bijvoorbeeld Tong uitsteken), nu valt me dus op dat ze er ook met normale cantle zijn Lachen Dan vind ik inderdaad de fenders lelijk. Het gat in de cantle...daar weet ik eigenlijk niets van *LOL* Was me nog nooit eerder opgevallen. Tuurlijk is pasvorm en bewegingsvrijheid het belangrijkst, daarom twijfel ik nu ook over de aankoop van een dergelijk zadel. Ik zal hem eerst eens moeten uitproberen. Dan nog, ze zijn knap aan de prijs (valt me nog mee, maar tweedehands zijn ze er nagenoeg niet) en ik zit niet zo in de slappe was op het moment *LOL*

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 13:34

Wat die prijs betreft... Ik vind ze nogal meevallen eerlijk gezegd. Vergelijk het showmodel eens met een dergelijk 'showy' standaard merk zadel... ben je denk ik goedkoper uit. Inderdaad, de tweedehands markt is minimaal in deze zadels... zegt misschien ook wat over de tevredenheid van de gebruikers. De prijs is juist één van de belangrijke redenen dat ik de BM overweeg boven een OF.
Ik zal er zelf ook zeker voor moeten sparen, maar dat moet ik zowiezo als ik een ander westernzadel moet kopen... Grote voordeel met een BM is wel dat ik dan in 1 keer klaar ben en met m'n jonge paard niet veroordeeld ben tot het meerdere keren vervangen van m'n zadel omdat'ie niet meer past.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 13:35

@ Roelensteijn:
Wat is het probleem dan precies??

@ Xono: Stom dat ik niet even een foto heb genomen als er iemand opzit maar je ziet het helemaal niet. Alles wat "anders" is verdwijnt onder de ruiter.
Laatst op de Kalverhoek heb ik een tijdje losgereden op een wedstrijd. Degene die ook in de bak rondreed stapte af van haar paard en toen pas zag ik dat het een BM was.
Het is ook een kwestie van wennen hoor, in het begin werd ik er ook niet echt warm van (understatement) maar nu vind ik het showzadel zelf mooi!
Alles went dus!
Maar ik ben het met je eens dat ik een traditioneel zadel mooier vind, alleen is het zoals Francis schrijft; het weegt niet op tegen de voordelen van dit zadel.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 13:38

P.s. Welk gat heb je het over, Francis??
Ik heb geen gat gezien hoor. De fenders en de doorlopende suede seat zijn anders maar verder???

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 13:43

Er zit een gat in de cantle vera, dat heb ik na het bericht van Francis zelfs gezien bij het zadel wat je op Digger had liggen *LOL*

Maargoed, ik ga er zeker nog eens over nadenken. Eerst moet mijn huidige zadel de deur uit...WIE ALSJEBLIEFT?! Tong uitsteken

Roelensteijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 13:46

Hoi Vera, ik twijfel of ik het trailzadel bestel met de beugel op de standaard plaats of dat ik ze iets naar achter laat zetten zodat je je benen iets rechter onder je houdt. Op de foto's van banjer en sugarmiss zie ik niet zo'n verschil trouwens.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 13:56

@Roelensteijn; Ik vond mijn benen al verder naar achteren liggen dan bij mijn Bob Loomis. Persoonlijk zou ik ze niet verder naar achteren laten plaatsen anders krijg je echt een dressuurzit.

@Xono: Dat gat zit bij mijn Bob Loomis ook.....het enige wat anders is is dat je seat er onderdoor loopt...bedoel je dat??