[WN] Western-bokkers, klopt dit, zo'n dure dekking??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:38

Ja, maar vergeet niet dat die vooral om Reiners en Cutters gaat, die kunnen ook veel meer $$$ verdienen in de NRHA/NCHA. Super Halter of Pleasure paarden staan ook in de VS voor redelijke bedragen ter dekking, met uitschieters naar $3500,-.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:57

jeddah schreef:
Ja, maar vergeet niet dat die vooral om Reiners en Cutters gaat, die kunnen ook veel meer $$$ verdienen in de NRHA/NCHA. Super Halter of Pleasure paarden staan ook in de VS voor redelijke bedragen ter dekking, met uitschieters naar $3500,-.

Oh sjoet Knipoog...
Nou praat ik weer te snel voordat ik heb nagedacht...
Pff, Yv, wanneer leer je nou eerst een nadenken voor je wat zegt Bloos

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:58

jeddah schreef:
Is helemaal niet vreemd! Het is al bekend dat de merrie invloed heeft op de aftekeningen, niet genetisch, maar de "leefomgeving" in de merrie.
Dat hebben ze ontdekt toen ze een eidelig deden met een paarden embryo en de eitjes, die dus eeneiige tweeling zouden zijn, in verschillende merries deden, de veulens kwamen er identiek uit, behalve de aftekeningen.........

Ik vind dit zo'n bizar maar wel weer erg leuk gegeven! Weten ze al WELKE factoren hier een rol in spelen Vingers aflikken ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:00

Holydemoly.... wat een bedragen...
Ik ging al stijl achterover toen ik zag dat het dekgeld van Faiz z'n pappa 3000 Eurootjes bedraagt Bloos!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:04

Oh, maar daar sla ik nog steeds stijl van achterover hoor, Sonja Haha!
Wat dat betreft zie ik ook soms dekgelden waarvan ik denk: normaal gesproken vragen ze er veel meer voor. Ga maar eens na: Magic Power Special. 202 halterpunten, 4e op de wereldranglijst in de halter aged stallions...met een dekgeld van 1000 euro. Is toch geen geld eigenlijk. Maargoed, het gaat hier natuurlijk om de reining, waar in Amerika een aardig zakcentje mee te verdienen is.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:41

Mac schreef:
Ik vind dit zo'n bizar maar wel weer erg leuk gegeven! Weten ze al WELKE factoren hier een rol in spelen Vingers aflikken ??

Niet dat ik weet... Ik weet ook niet of ze er nog mee bezig zijn, zou wel leuk zijn te weten, misschien dat ze uitvinden dat als je vooral in de 3e maand veel wortels voert, de merrie een stofje aanmaakt die het veulen veel wit geeft Haha! !

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:46

Als dat zo is Corine, dan ga ik wortels verbouwen *LOL*

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:11

jeddah schreef:
Niet dat ik weet... Ik weet ook niet of ze er nog mee bezig zijn, zou wel leuk zijn te weten, misschien dat ze uitvinden dat als je vooral in de 3e maand veel wortels voert, de merrie een stofje aanmaakt die het veulen veel wit geeft Haha! !

Niet wit maar Rooier!! Ik heb zelf aan een test 'meegewerkt' met Fjorden. De ene merrie kreeg veel wortels en de ander af en toe. Beide merries waren drachtig! Het ene veulen was donkerder (van de worteletende merrie) dan het andere veulen waarvan de merrie af en toe een wortel kreeg! Jammer dat ik daar geen fotos van heb! Maargoed, dit is al eens besproken in een topic Bloos

Misschien zou bleekmiddel beter helpen Bloos! Knipoog

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:50

Ods, maar is dit maar op 2 merries geprobeerd? Misschien had het veulen ook wel donkerder geweest zonder de wortels? Lachen

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 22:20

yvvv schreef:

Maar toch, je bent denk ik behoorlijk blij als je zo'n paard bezit...

Ik denk niet dat de eigenaren die een dergelijk paard kopen, op die manier zo'n beest bekijken. Dat is een zakelijke investering en dat moet weer terug verdient worden.
Ik moet er niet aan denken, wat een gepieker als hij kucht of niet wil eten.......

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 00:39

Jezus, het is een dier, geen ferrari. Hoop dat ie wel lekker paard mag zijn. Verward Denk niet dat ie er zelf veel om geeft dat zijn zaad zoveel waard is.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 00:40

XoNo schreef:
Ods, maar is dit maar op 2 merries geprobeerd? Misschien had het veulen ook wel donkerder geweest zonder de wortels? Lachen

Nope, het is vaker getest en niet alleen 'ons' testje. Overgens had ik het met een Haflinger getest en daar kwam een aardig rood veulentje uit Tong uitsteken

Het komt door de caroteen die in wortels zit, Oranje kanaries hou je daarmee ook op kleur

Sorry voor het offtopic gaan.... Vriendjes zijn?

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 00:47

Een tweeling uit dezelfde merrie heeft ook nooit exact dezelfde aftekeing overigens.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 01:38

Dat klopt Bubbels, maar over het algemeen zijn tweelingen bij paarden eigenlijk altijd twee eiig, dus net als mensen heel verschillend.

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 09:36

Het is gewoon een slim marketing spelletje van Babcock.
Hij vraagt $25000 voor smart chic en $15000 voor Remenic.
Dit zijn inderdaad de twee duurste reining hengsten op dit moment.

Let wel,dit geld niet voor iedereen, voor top merries en top fokkers worden andere tarieven gerekend.
Die betalen veeeel minder.
En de rest kan dan een goed gefokt veulen van Babcock kopen voor $45000 and up.
Zo heeft hij in een keer de zekerheid dat alleen de beste merries geinsemineerd worden buiten de deur, plus dat hij zijn offspring veel duurder kan verkopen.

Moet ik er wel bij vermelden dat Remenic alleen nog maar frozen te krijgen is, dus ik neem aan dat hij steriel aan het worden is . Cool

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 10:46

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 10:49

Halloway schreef:
Moet ik er wel bij vermelden dat Remenic alleen nog maar frozen te krijgen is, dus ik neem aan dat hij steriel aan het worden is . Cool

Of hij krijgt last van zijn rug Scheve mond ...

Dat met die wortels is misschien wel off-topic, maar wel héél interessant! Ods, bleef die kleur ook als men het veulen daarna geen wortels meer voerde? En in welke fase van de dracht zou je dat dan moeten doen? Als het haar aan wordt gemaakt, neem ik aan .... welke maand was dat ook alweer ...

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 11:20

Mac schreef:
Of hij krijgt last van zijn rug Scheve mond ...

Dat met die wortels is misschien wel off-topic, maar wel héél interessant! Ods, bleef die kleur ook als men het veulen daarna geen wortels meer voerde? En in welke fase van de dracht zou je dat dan moeten doen? Als het haar aan wordt gemaakt, neem ik aan .... welke maand was dat ook alweer ...

Ik denk ook dat hij eerder last van zijn rug heeft dan dat hij steriel is geworden.

Nee ze blijven niet op kleur, ze moet ze dus wortels blijven voeren, zo ook met Oranje kanaries. Deze verliezen ook kleur als ze geen caroteen meer geeft. Je kan het nu nog doen met je drachtige merries Pling

Overgens, daar is al eens over gesproken hier op Bokt, kan je het ook bij volwassen dieren doen, in America wordt Paprika poeder gegeven door het eten en Sorrels/Palominos worden een stuk donkerder van kleur!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:48

Interessant Ods Lachen Ik heb wel vaker gehoord dat palomino's weleens geconcentreerde caroteen kregen, waardoor ze een stuk roder werden van kleur, maar paprika poeder had ik nog niet eerder gehoord. Is het in enig opzich schadelijk?

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:52

Hoe een grote quarterfan je ook bent..25000 dollar...Bloos!

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:58

In de vachtmixen van Cheval International (Gold-as-Sun sowieso) zit ook paprika. Schijnt een belangrijke factor te zijn in hun kruidenmixen (die overigens goed werken).

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 23:23

Citaat:
Halloway schreef:
Moet ik er wel bij vermelden dat Remenic alleen nog maar frozen te krijgen is, dus ik neem aan dat hij steriel aan het worden is .

Citaat:
Mac: Of hij krijgt last van zijn rug ...

Ods schreef:
Ik denk ook dat hij eerder last van zijn rug heeft dan dat hij steriel is geworden.

Nagelbijten / Gniffelen Ik zie het verband tussen frozen semen en "last aan z'n rug" niet zo!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 23:36

Citaat:
Moet ik er wel bij vermelden dat Remenic alleen nog maar frozen te krijgen is, dus ik neem aan dat hij steriel aan het worden is .

Verward
Ik lees: hij dekte eerst "natuurlijk", maar hij werd steriel, dus zijn ze hem door KI gaan winnen waardoor hij minder vaak hoeft te springen.
Ik heb er van gemaakt: hij dekte eerst "natuurlijk", maar hij kreeg last van zijn rug, dus zijn ze hem door KI gaan winnen waardoor hij minder vaak hoeft te springen.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 23:53

Mac schreef:
:?
Ik lees: hij dekte eerst "natuurlijk", maar hij werd steriel, dus zijn ze hem door KI gaan winnen waardoor hij minder vaak hoeft te springen.
Ik heb er van gemaakt: hij dekte eerst "natuurlijk", maar hij kreeg last van zijn rug, dus zijn ze hem door KI gaan winnen waardoor hij minder vaak hoeft te springen.

Natuurlijk dekken heeft hij hoogstwaarschijnlijk nooit gedaan(weet je wat dat paard waard is?),daarvoor was fresh en cooled semen de enigste optie.(met "fresh" bedoel ik,hengst en merrie zijn op hetzelfde bedrijf,hengst springt op de bok,semen wordt afgenomen en direct in de hengstige merrie geinsemineerd)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 23:56

jessiejanes schreef:
(weet je wat dat paard waard is?)

Ben niet net uit een ei komen kruipen, nee ...

Bij "fresh" springt een paard alsnog meer dan bij frozen.