[WN] Hebben alle paints zo,n makkelijk karakter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:41

lisa_pluisje schreef:
Oja Cat is een Splash white frame Haha! en het zou wel leuk zijn als het veulen ook bont werd.

Frame ... dan is ze dus ook OLWS positief. Ik neem aan dat je dus geen frame wilt gebruiken voor haar ivm het lethal white syndroom?

Tommy en ook Herschl zijn allround gefokt. Mama is een reiner, dus daar kun je ook alle kanten mee op ... waar heeft je merrie de meeste aanleg voor? Wat wil je zelf?

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 22:34

Ze kan wel in de wei en ook op het erf super sliding stops maken, was even ontsnapt en het is on-voor-stel-baar wat dat diertje snel kan en dan draait ze vliegensvlug weer om en raced de andere kant op, keilollig paardje, erg vrolijk en lief.

Mac schreef:
Frame ... dan is ze dus ook OLWS positief. Ik neem aan dat je dus geen frame wilt gebruiken voor haar ivm het lethal white syndroom?

Tommy en ook Herschl zijn allround gefokt. Mama is een reiner, dus daar kun je ook alle kanten mee op ... waar heeft je merrie de meeste aanleg voor? Wat wil je zelf?

Klopt ze is olws positief en dat maakt al dat ik een aantal hengsten opzij kan zetten, jammer jammer Scheve mond
En waar ze het meeste aanleg voor heeft? ik heb geen idee want het is een jong ding van bijna drie en ik heb nog nooit western gereden maar sta te popelen om te beginnen Haha!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:34

piggeljay schreef:
het ligt een beetje aan de opvoeding van het paard denk ik, ik heb in 2000 een veulen gekocht van 4 maanden en die was toen al zo mak dat je kon zijn voetjes op tillen borstellen etc....
hij is nu een hengst van 5 jaar en nog steeds super mak...

Hoewel opvoeding natuurlijk veel doet, is het echt niet alles... en ook bloedlijnen zeggen zelfs niet alles. Dot is de halfzus van bovenstaande hengst (zelfde vader) en hoewel die vanaf 3 maanden al in Nederland en Duitsland geshowed werd, met alle poespas die daar bij hoort, plus alle onzin die ik thuis met haar als veulen al uithaalde (paraplu, zeil, kraakvuilniszak, balkjes enz. enz.), kan ze nu nog steeds 'stom' reageren op onverwachte dingen. Ze gaat dan niet helemaal over de rooie maar schrikt soms wel van domme dingen. En hoewel ze heel aanhankelijk en op mensen gericht is, is ze ook nog steeds een 'hittepetit' en ik denk dat ze dat ook wel blijft.

Naar mijn mening (én ervaring) is het zelfs zo dat de gemiddelde Paint minder cool is dan de gemiddelde Quarter ('puur' Paint gefokte Paints dus, hoe meer Quarterbloed er in zit, hoe cooler ze ook vaak zijn).
Ook zijn Paints veel vaker 'eenmanspaarden' en eenkennig heb ik het idee en zijn het ook vaker, om Xono's uitdrukking maar te gebruiken, plaspoppen.
'Tuurlijk heb je hele coole Paints en enorme heethoofden van Quarters, maar gemiddeld genomen merk je toch wel een verschil tussen de twee rassen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:18

Ik vind ook dat er verschil bestaat tussen Paints en Quarters. Een puur Paint gefokte Paint hebben vaak, naar mijn mening, toch een steekje los. Hoe verder het Quarterbloed zit, hoe losser dat steekje soms zit Tong uitsteken
Dit is natuurlijk niet bij alle paints zo, maar het lijkt wel of men nadat de toegang tot de AQHA geblokkeerd werd voor Paints, mensen maar raak zijn gaan fokken en karakter daarbij in het niet viel.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:29

Ben er eens over na gaan denken, maar ben er niet van overtuigd dat er veel verschil zit tussen Quarters en Paints.

Even de redenering zwart/wit doortrekken nu ... Quarter zijn cool. Paints uit Quarters zijn dus ook cool. Paints uit Quarters zijn altijd overo. Tobiano's komen uit andere bloedlijnen. Zijn tobiano's dus minder cool dan overo's?

Effe dom beredeneerd nu hoor ... ik heb zelf alleen maar overo's, of overo gefokte solids, dus ik vroeg het me zomaar af.

XoNo: als men alleen op kleur fokt, kan men idd het karakter wel eens uit het oog verliezen. Maar als men alleen op prestatie(bloed) fokt toch ook?

Effe Vork hoor Knipoog !!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:33

XoNo schreef:
Ik vind ook dat er verschil bestaat tussen Paints en Quarters. Een puur Paint gefokte Paint hebben vaak, naar mijn mening, toch een steekje los. Hoe verder het Quarterbloed zit, hoe losser dat steekje soms zit Tong uitsteken
Dit is natuurlijk niet bij alle paints zo, maar het lijkt wel of men nadat de toegang tot de AQHA geblokkeerd werd voor Paints, mensen maar raak zijn gaan fokken en karakter daarbij in het niet viel.

Een "Puur" gefokte Paint??? Ken jij er daar eentje van Verward ??? Mijn ervaring is dat de meeste Paints minimaal 50% Quarter bloed hebben.

Wat betreft "coole" Paints, die van mij is er absoluut zo eentje!! Ze schrikt nergens van en wil graag alles leren en samen met me doen. Haar vader is A Hint Of Te, die heb ik zelf een tijdje op stal gehad en hij was net zo, ook veel andere veulens van Hint zijn precies zo.
Ik denk dat het absoluut ook met bloedlijnen te maken heeft, ook al gaat die vlieger natuurlijk niet altijd op, karakter van de andere ouder telt ook mee en bovenal de opvoeding.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:51

jeddah schreef:
Mijn ervaring is dat de meeste Paints minimaal 50% Quarter bloed hebben. .

Zoals jij het schrijft zouden dus de meeste Paints uit een Paint X Quarter komen?? Dat lijkt me toch niet.
Uiteraard hebben alle Paints in meer of mindere mate Quarterbloed in zich en er wordt ook nog steeds erg veel gekruist, maar er zijn toch ook zat Paints waar meerdere generaties Paints achter zitten zonder Quarterkruising. Dat zijn toch redelijk 'zuivere' Paints in mijn ogen.
Dot heeft b.v. maar twee Quarters op het papier en dan pas in de 3e generatie... da's toch geen 50%.

Tussen tobiano's en Overo's is meer heen en weer gekruist, dus ik denk dat dat inderdaad minder uit maakt. En als ik mij niet vergis, zijn er ook cop-out tobiano's...(maar dat moet ik even checken, heb er dacht ik een tijdje geleden iets over gelezen.)

Ik denk inderdaad dat dat andere karakter veroorzaakt is doordat de Paint in eerste instantie een 'kleur'ras was. Ik denk dus ook dat die verschillen steeds kleiner zullen worden omdat de Paints toch steeds meer prestatie gefokt worden er er dus ook steeds meer op karakter gelet wordt. Ik denk dat bij prestatie gericht fokken n.l. het karakter zeker wel mee bepalend zal zijn. Een paard kan over het algemeen alleen goed presteren als het evenwichtig van karakter is.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:57

Ik bedoel echt het bloed, dus ook de crop outs, want die zijn toch 100% Quarter. Als ik naar Simply's vader kijk, die is een Paint, maar als je zijn pedigree helemaal opzoekt dan zie je dat ie terug gaat op Cropouts en uiteindelijk helemaal Quarter gefokt is.
Er zijn inderdaad ook Tobiano Crop outs, maar niet te vergelijken met het aantal Overo Crop outs.

Nee, Dot zal dan minder dan 50% hebben, maar veel, heel veel zitten toch wel op die 50% of meer, denk ik.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 18:39

Oke, Cat is een Paint keer Quarter dus het is een halve, wel een sorrel overo.
Kan dus net zo goed een Quarter gebruiken maar ik vond Zeek van Double j paints wel mooi, wat vinden jullie ervan?