[WN] dressuur en western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 17:42

Ik denk dat het voor een groot gedeelte ook aan het paard ligt, met het ene paard kan het wel omdat hij het zelf ook in zijn hoofd om kan zetten, maar een ander paard ( ongeacht het ras appaloosa, Quarter, paint of arabier) kan het niet omzetten en raakt er volledig door in de war. dus bij dat soort paarden moet je dan ook echt keuze's gaan maken wie van jullie beiden is de beste ruiter, en wie heeft wat voor de ander over.
maar dat is niet alleen in de dresseur of western hoor, een mooi voorbeeld bij mij op stal is wel dat daar hebben we een cutting paard waar in Amerika wedstrijden mee zijn gereden, hij is naar Europa gekomen en moest en zou om getraint worden naar reiner, dit paard is daar zo van in de war geraakt omdat hij plotseling de hulpen niet meer ging snappen, dat hij elke ruiter die er op stapte er linia recta weer van af werkte ( niet bokkend, maar wel snel opzij stappend als je al in je zadel zat) dat dit paard niet meer te rijden is.
ik ben overig dol op dit paard dus mag ze van mij de rest van haar leven blijven slijten op wei en af en toe een veulen fokken, want met een zadel maak je haar niet meer gelukkig.
dus kijk het nog even een tijdje aan en anders ben ik toch bang dat een van jullie moet stoppen met de wedstrijd ambitie, maar het kan ook zo zijn of allebei western of allebei dresseur, met beide is is toch niets mis?zo kunnen jullie toch allebei blijven rijden.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 18:28

piggeljay schreef:
Ik denk dat het voor een groot gedeelte ook aan het paard ligt, met het ene paard kan het wel omdat hij het zelf ook in zijn hoofd om kan zetten,

Maar wat is het dan dat een paard om moet zetten Verward
Ik snap dat nooit zo goed.
Als je je paard goed voor elkaar hebt heb je controle over tempo en houding. Of die neus er nu uit moet met een horizontale hals of dat je oprichting wilt. Juist in de training wissel ik heel veel af, ook weer als gymnastiek. Tempocontrole is voor ons schakelen, schakelen en nog eens schakelen. Dus dan is ook het tempo geen probleem.

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 22:07

Volgens mij is het ook heel goed mogelijk. Ik ben het helemaal met Cornelie eens.
Ik heb Silvester eerst ook dressuur gereden, daarna western. Terwijl ik western reed ook nog wel eens een dressuurproef gereden en ook rij ik hem nog steeds aangespannen, met af en toe ook nog een samengestelde menwedstrijd.
Als je maar duidelijk met je hulpen blijft en per onderdeel ook steeds dezelfde hulpen blijft geven.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 11:27

omdat uit teleggen cornelie moet je iets van cutting weten, ik kan het wel proberen, bij cutting zijn je hulpen het tegenovergestelde van de hulpen die je geeft bij reining, omdat je bij cutting je paard schouder vrijheid moet geven om zelf te kunnen draaien, het lijkt net of de cutter zijn paard stuurd maar als je een goede cutter bent en je paard heeft het voor 100% onder de knie ben jij allen nog maar bezig om je paard in balans te houden en vooral overal af te blijven, als de jury maar ziet dat je wat met je handen doet heb je al min punten, bij reining stuur je veel meer met je handen, en als je paard dat niet gewent is en ook de hulpen worden volgens je paard averechts gegeven, dan kan zo'n paard dat geestelijk niet verweken, heb je dat op tijd in de gaten en ga je daar rustig mee om dan is er niets aan de hand dan moet je accepteren dat jou paard geen reiner wordt hoe graag je dat ook wil, maar ga je dan als een razende roeland tekeer op je paard van hij moet en zal het leren, dan kan je van een slim paard ( en dat is deze merrie) een dikke vinger krijgen en gebruikt zij truckjes die zij kent en geleerd heeft tijdens de cutting waar jij niet op bedacht bent, en mijn ervaring is dat andere paarden zich ook van truckjes bedienen als zij dingen moeten doen die zij geestelijk niet begrijpen, als je een paard hebt die zowel western en dresseur kunnen rijden heb je een paard met wat wij noemen gouden hoefjes, maar je hebt ook paarden die het geestelijk niet kunnen verwerken en die paarden gaan op een gegeven moment in verzet. immers niet iedereen kan ook meekomen op een universiteit, maar dat betekend nog niet dat het een minder mens is maar die moet je een andere opleiding laten doen.
ik wil ze beslist niet in een bepaalde richting sturen, maar ik wil ze alleen waarschuwen luister naar je paard voor dat hij de brui er aan geeft en gevaarlijk kan worden, want mijn paard hoe lief zij ook is, is levensgevaarlijk als je er op gaat zitten, zij is zo zuur geworden van alle slechte ervaringen dat, en het is nog niet gebeurd gelukkig, er levens gevaarlijke ongelukken kunnen gebeuren

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 11:29

Adrienne schreef:
Jullie zeggen dus eigenlijk ook alle twee NEE want je schrijft mij precies na.

Ok, dan zeg ik wel JA Lachen

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 11:33

Ook mijn antwoord: JA, maar met z'n 2'en een paard delen en dan ook nog western EN dresuur gaat een beetje moeilijk, als je het voor jezelf doet (western en dressuur) zonder andere mensen gaat het makkelijker denk ik i.v.m. hulpen enzo... Knipoog Schijnheilig

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 11:34

piggeljay schreef:
als je een paard hebt die zowel western en dresseur kunnen rijden heb je een paard met wat wij noemen gouden hoefjes, maar je hebt ook paarden die het geestelijk niet kunnen verwerken en die paarden gaan op een gegeven moment in verzet.

Maar wát is het dan dat het paard niet kan verwerken Verward

(daar ging mijn vraag over. Bedankt voor je uitleg over cutting vs reining maar daar ging mijn vraag niet over Knipoog )

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 11:40

Ik denk overigens dat de meesten hier het verhaal "oprichting" veel te veel overschatten Knipoog

Loop maar eens op een dressuurwedstrijd rond en je zult zien dat je van de meesten denkt "dat kan mijn vlakgebouwde belg ook nog wel" Cool

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 12:41

misschien dat het idd wel samen zal kunnen.
de bassis is idd in prenciepe het zelfde

als je dit echt wilt doen zal de een zich aan de ander aan moeten passen
dat word dus de western ruiter aan de dressuur ruiter.
een een dressuur proef hebben ze namelijk liever niet dat je klikt of zoen geluidjes maakt
ze zien liever ook niet dat je je paard stopt door ho te zegen en je benen eraf te gooien.
bij western maakt het niet uit hoe het gedaan word als het paard het maar doet.

maar legt er natuurlijk ook aan wat ze doet in de western Lachen
ik zie zoveel bij ons op stal die een trail proef rijden wat gewoon goed gaat al is het een dressuur paard.
denk dat je met reining meer problemen krijgt.
Laatst bijgewerkt door vrolijk op 11-01-05 13:29, in het totaal 2 keer bewerkt

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:17

vrolijk schreef:
waarom ik zei dat het niet kon is omdat wij zo'n paard op stal hebben staan waar ze dus bijde mee rijden western en dressuur.
dat paard is helemaal knetter.
dus op een of andere manier kan dat paard het niet verwerken.

Imo ligt dat aan de ruiter en niet aan het paard Schijnheilig

Maar ja, deze discussie komt ook telkens weer terug en zal altijd voor- en tegenstanders blijven houden Cool

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:14

Ik denk dat er hier een groot verschil in situatie is met de meesten die zeggen dat het wel kan.... waar ik het overigens helemaal mee eens ben. Je vraagt uiteindelijk gewoon een ander 'truukje' van je paard... Dot's papa kan western, engels, spaans, vrijheidsdressuur... van alle markten thuis dat paard en ik heb em nog nooit in de war gezien daarvan.
We kunnen binnen de westernsport toch ook meerdere onderdelen starten? Dat is in wezen het zelfde. En er zijn ook genoeg engelse ruiters die springen én dressuur rijden.. of hun paard zelfs ook voor de kar hebben lopen...

Bij de topicstartster is het denk ik meer een probleem omdat er twee verschillende ruiters zijn. Degenen die 'engels' en western rijden gebruiken waarschijnlijk dezelfde hulpen, ongeacht welk zadel ze gebruiken. En wat voor hulpen dat dan zijn doet er uiteindelijk helemaal niet toe. Maar in dit geval gebruikt de dressuurruiter blijkbaar totaal andere hulpen dan de westernruiter en dan heb je dus wel een probleem.
Ze zouden dus hun hulpen meer op elkaar af moeten stemmen om dit te laten werken. Of dat gaat lukken hangt mede af van de flexibelheid van het paard. Er zijn nou eenmaal paarden die moeilijk aan twee verschillende ruiters kunnen wennen.
Daarnaast hebben ook paarden hun voorkeur voor een onderdeel. Zou het niet zo kunnen zijn dat het paard gewoon liever geen western loopt en daarom chagerijnig is?
Fly, mijn oude merrie, was achteraf gezien ook beter af geweest met een dressuurruiter, zij had echt de ondersteuning van een contactteugel nodig om zich prettig te voelen. Aan een losse teugel was ze heel onzeker.

ladyblues16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 16:36

hallo

Western en engels zijn twee verschillende rijstijlen. Je gebruikt andere hulpen en als je een beetje series paardrijdt en op niveau rijdt dan lijkt het mij onmogelijk dat je paard zich ontwikkeld tot een goed western of engels bereden paard. Ik denk dat de meeste mensen op dit forum denken dat western een ander zadel opgoooien is en door de bossen rijden maar, maar dit is het absoluut niet het is een geraffineerde rijstijl die door de meeste paarden op hoog niveau niet eens behaald kan worden.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:36

ladyblues16 schreef:
Je gebruikt andere hulpen

Is dit jouw mening of is dat écht zo Knipoog

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:50

mijn moeder heeft om face off gereden
zij is een Z ruiter
en het ging goed *LOL*
face snapte het gewoon Verward
ja en de hulpen zijn dan idd anders
maar waarom hij het dan toch snapte
ik snap er niks van *LOL*
misschien rij ik wel dressuur Bloos
alleen het aangaloperen en de teugels laten vieren was een probleem Knipoog

nu wil me moeder hem hebben voor de dressuur Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:08

@vrolijk: dat je moeder er zo op weg rijdt verbaast me he-le-maal niets Cool

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:08

ladyblues16 schreef:
hallo

Western en engels zijn twee verschillende rijstijlen. Je gebruikt andere hulpen en als je een beetje series paardrijdt en op niveau rijdt dan lijkt het mij onmogelijk dat je paard zich ontwikkeld tot een goed western of engels bereden paard. Ik denk dat de meeste mensen op dit forum denken dat western een ander zadel opgoooien is en door de bossen rijden maar, maar dit is het absoluut niet het is een geraffineerde rijstijl die door de meeste paarden op hoog niveau niet eens behaald kan worden.

Als je hier en daar in wat profielen kijke kun je zien dat velen van ons heel goed weten wat western inhoud.
De vader van Dot, het paard wat ik hierboven noemde werd op internationaal niveau western gereden (mét succes) en doet even makkelijk de spaanse pas of een flinke dressuurproef.
Misschien eerst eens wat meer lezen voordat je over mensen oordeelt...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:20

ladyblues16 schreef:
Ik denk dat de meeste mensen op dit forum denken dat western een ander zadel opgoooien is en door de bossen rijden

*LOL* en u bent.....??

Verder sluit ik me aan bij Francis...(zij heeft er vast wel een beetje verstand van... Haha! )

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:27

Francis schreef:
Als je hier en daar in wat profielen kijke kun je zien dat velen van ons heel goed weten wat western inhoud.
De vader van Dot, het paard wat ik hierboven noemde werd op internationaal niveau western gereden (mét succes) en doet even makkelijk de spaanse pas of een flinke dressuurproef.
Misschien eerst eens wat meer lezen voordat je over mensen oordeelt...

ook ik ben het met jou eens!

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:28

@ladyblues16 mag ik dan vragen wie jou trainer is?

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:31

ja ladyblues16, laat eens iets meer over jezelf weten.

Ik ben het ook met Francis eens, zoals ik hierboven ook al eens schreef

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:35

Romkabouter schreef:
@vrolijk: dat je moeder er zo op weg rijdt verbaast me he-le-maal niets Cool

ja het is gewoon opstappen en wegrijden toch Knipoog

ladyblues16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:59

Ik krijg les van Diana die zit in het WRAN bestuur voor de zetel Proffessionals. Maar als je kijkt naar het hoogste niveau western en naar het hoogste niveau in engels rijden, dan zie je toch twee totaal verschillende dingen of ben ik nu gek.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:21

Ik zie twee verschillende hoedjes *LOL*

ladyblues16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:45

maar als er geen verschil is tussen engels en western waarom word er dan onderscheid gemaakt in rijstijlen. Ik zie anky van grunsven nog geen Whoa roepen als ze stopt.

Je moet mij niet verkeerd begrijpen ik ben niet voor of tegen een bepaalde rijstijl, maar denk gewoon niet dat als je op hoog niveau rijdt het voor het paard en voor jezelf er niet makkelijker op maakt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:48

Ik denk dat Anky prima uit de voeten kan met een paard van Rieky Knipoog
En vice versa

Sterker nog, daar was laatst iets over Lachen

Het onderscheid is optoming, gangenwerk en paardhouding als je het mij vraagt.

Daarom kun je het mij beter niet vragen Haha!