[WN] PHJ: Solid success in the Netherlands

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 18:27

In Aken 2003 en 2004 zijn er een hoop BSers gestart in de BS Reining en ik moet eerlijk zeggen dat het nivo van de BSers hoger lag dan de Regulars.

Wat ik ermee wil aantonen is dat er best nivo te zien was en veel inschrijvingen OK dan! . Voor mij als Quarter liefhebber heb ik heerlijk kunnen genieten tijdens die klasses, dat drukke gedoe met die vlekken Knipoog

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 18:58

Ods schreef:
Voor mij als Quarter liefhebber heb ik heerlijk kunnen genieten tijdens die klasses, dat drukke gedoe met die vlekken Knipoog

Ik grossier in de breeding stocks, terwijl ik dat extra chrome juist helemaal geweldig vind Boos! Knipoog !!

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 21:18

Mac schreef:
Ik grossier in de breeding stocks, terwijl ik dat extra chrome juist helemaal geweldig vind Boos! Knipoog !!

Haha! En dan te bedenken....dat ik het liefst zo min mogelijk wit zie.....en ook bezit! Van de vijf paarden heb ik 1 bles, 1 kol, 1 wit been en 1 piepklein wit sokje *LOL* OK dan!

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 10:16

Mac schreef:
Ik helaas niet, want mijn (BS) paard is nog maar twee. Ik kan dus alleen halteren en dat moet uiteraard via de rassenwedstrijden.

En natuurlijk Trail in Hand !

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 10:33

Mac schreef:
Er is momenteel in Amerika sowieso een discussie gaande over de pure kapitaalvernietiging van meer dan 40% van de "Paint industry" vanwege het feit dat er met breeding stocks geen eer te behalen valt.

Waar ik eigenlijk wel van schrok, is dat solids in Amerika zo met de nek worden aangekeken. Daar had ik geen idee van.

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 10:52

Ik keek er eerlijk gezegd ook van op dat de showende BS-ers daar zo dun gezaaid zijn.

Ligt toch een beetje aan de "industrie" denk ik. Paints fokken, uberhaupt paarden fokken, draait daar toch om groter geld als hier.
Zoals de regels van de APHA nu zijn (en de houding van een groot deel van de Paintindustrie) betekent een BS Paint toch een stuk minder inkomen voor de fokker/shower daar.

Toch zijn er flink wat fokkers die BS merries graag daadwerkelijk als Breeding Stock gebruiken.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 10:55

Is maar goed dan dat men in Amerika daar toch eens over in discussie gaat! Ronduit idioot als 40% langs de zijlijn wordt gezet Boos! .

DWSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:37

Zijn er dan werkelijk geen BS die NRHA redelijk wat dollars hebben verdient ?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:49

DWSS schreef:

Dat weet ik eigenlijk niet.
Als je een nakomeling hebt van een topreininghengst, dan mag je verwachten dat zijn nakomelingen zijn talent erven, of ze nou vlekken hebben of niet ...

Ik denk dat men in NL toch ook anders met paarden omgaat dan in Amerika. Hier blijft een paard toch een waardevol iets, ook al heeft het dan geen kleur. Zal wel te maken hebben met het feit dat paaden houden op zich al een dure grap is ...

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:04

DWSS schreef:

Nu of in het verleden?
Ken je het verhaal van Miss White Trash?
Een crop out dochter van Mr Gunsmoke x Little Miss Hank. De AQHA wilde haar niet registreren vanwege te veel wit, de APHA niet vanwege te weinig wit. Toen ze later toch wel erg succesvol bleek heeft de APHA haar nogmaals bekeken en geregistreerd als Overo. Ze heeft vier nakomelingen, waaronder 3 van Be Aech Enterprise. De bekendste is de Overo hengst Trashadeous.
Eén van de andere twee is een Solid merrie, Patrasha, zij heeft meer dan $38.000 bij elkaar verdient bij de NRHA.

Grappig, met de regelwijziging van de AQHA is deze merrie nu dus ook een Quarter en daarmee haar kids ook aangezien die allen van Quarterhengsten zijn ...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:45

Himyar schreef:
Is maar goed dan dat men in Amerika daar toch eens over in discussie gaat! Ronduit idioot als 40% langs de zijlijn wordt gezet Boos! .

Helemaal mee eens!!

Maar ook hier in Nederland is het toch een beetje zo! We hebben afgelopen jaar wel een goed BS jaar gehad, maar toch zijn de aantalleen niet te vergelijken met de Regular Paints.
Ik hoop echt dat er meer en meer voor de BS gedaan gaat worden en sluit me vol goede moed aan bij Paintje, die er de afgelopen jaren aardig wat voor gedaan en gepleit heeft.

Eerlijk gezegd vond ik "vroeger" namelijk wel dat de BS een andere status moest hebben dan de Regular, vooral omdat ik bang ben en was dat we anders de mooie vlekken van de Paint zouden gaan verliezen, zoals bij de Appaloosa ook een beetje gebeurd is.

Maar nu de AQHA zijn regels veranderd heeft denk ik dat we geen keus hebben, willen we als APHA een beetje blijven groeien!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:35

Wel eens van self-fulfilling prophecy gehoord? Als iedereen roept dat een bepaald (type) paard nutteloos is/zal zijn, dan zal het ook nooit iets bijzonders laten zien. Want als niemand een bepaald paard een echt goede kans geeft zich te bewijzen, dan zal het zich ook nooit bewijzen. Dus zo werken velen er aan mee dat een voorspelling bewaarheid wordt.
In de tijd van Question Mark dacht iedereen dat een palomino niet kon racen, deze mythe was zo sterk dat men het nog bleef denken toen Question Mark de sterren van de hemel rende. Men wilde nauwelijks merries naar hem toe brengen voor dekkingen (ondanks zijn goede prestaties) en zo kreeg hij nog niet helemaal de kans die hij verdiende. En waarschijnlijk is men nog steeds de mening toegedaan dat een palomino niet kan racen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:39

Mensen roepen niet dat ze nutteloos zijn, maar dat het nutteloos is om wat met ze te doen! Omdat er veel minder klasses voor ze zijn endus ook veel minder mensen die de moeite nemen om ze te showen, want wat heeft het voor zin om tijd en geld erin te stoppen als je van geluk mag spreken dat er 3 paarden zijn.
natuurlijk zou dat veranderen als meer mensen ze wel showden, maar veel regionale clubs bieden alleen Open aan, geen Amateur of jeugd en sowieso veel minder verschillende klasses.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:41

Het ging mij om deze vraag: Zijn er dan werkelijk geen BS die NRHA redelijk wat dollars hebben verdient ?

NRHA kijkt toch niet naar kleur of ras, dus waarom zijn er niet meer BS die een flinke berg dollars hebben verdiend?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:44

Ah, sorry...

Volgens de Reiners op de lijst is dat omdat menig Amatuer OOK in de Paint shows wil starten, en dus, om die paarden te kunnen verkopen, heeft het haast geen zin om ze wedstrijd klaar te maken op NRHA nivo, als ze dan toch niet verkocht worden. Het wedstrijd klaar maken op NRHA nivo kost gewoon erg veel geld en tijd, en als je je geld er niet uit kan halen... dan doet men het al snel niet meer.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:49

Aha, bedankt, het is me nu duidelijk.
Dus WEER hartstikke zonde dat door dat soort stomme regels veel paarden niet eens geprobeerd worden.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:51

Precies, en daarom zijn er nu dus aardig wat mensen die dit veranderen willen... Ik ben benieuwd!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 14:18

Ik kan wel begrijpen dat veel mensen liever geld investeren in paarden waarbij ze nog wat terug zullen zien van hun investering. Want het is inderdaad allemaal een erg dure grap en de meesten moeten zien de eindjes aan elkaar te knopen. Goed dat mensen de BS nu toegankelijker willen maken voor de topsport mensen. Wie weet wat er allemaal voor leuks tussen zit *LOL* .

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 14:29

Himyar schreef:
Wie weet wat er allemaal voor leuks tussen zit *LOL* .

Minstens net zo veel als bij de Regulars. Beide ouders worden tenslotte net zo, misschien zelfs nog nauwkeuriger gekozen (qua bouw,presteren,kleur etc.). Bij de één zal de kleur er beter uitkomen, bij de andere de bouw, maar dat maakt het resultaat niet meteen waardeloos .

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:00

Het ergste vind ik eigenlijk nog dat mensen zeggen "Ogh je hebt maar een Breeding Stock" Hallo, zijn pappie is quarter en zijn mammie is Paint. En dan heb ik MAAR een Breeding Stock!! Het is toch gewoon een paard. En tsja dat de vlekken er niet op wilden zitten kan ik ook niets aan doen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:18

Mensen grijpen vaak alles aan om minachtend over ander mans paarden te doen, helaas.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:20

Precies Himyar, net als ze ook zo reageren als je een Fjord of NRPSer of zo hebt...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:28

Als je kijkt naar de categorieën die breeding stocks MOGEN starten, dan is het vreemd dat men zegt dat ze niet te showen zijn. Waar ligt het probleem dan eigenlijk in Amerika? Dat de organisatie de BS rubrieken niet uitschrijft of dat niemand de moeite neemt zijn BS showklaar te maken? Zal wel een beetje een kip-ei verhaal wezen ...

In Nederland zijn er eigenlijk altijd bijna net zoveel BS categorieën als regular categorieën. Maar dat komt waarschijnlijk omdat de onderdelen hier sowieso beperkter worden uitgeschreven ...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:30

Ach, ik heb allerlei soorten paardjes gehad, NRPS, Duitse Rijpony, Quarter, Thoroughbred, appendix Quarter, ook zonder papieren, en ik heb er nooit een minderwaardigsheid gevoel van gehad hoor en het weerhield me nergens van Knipoog . En als mensen willen banketstaaf, lekker laten banketstaaf Haha!, het zegt vaak meer over hun dan over jouw paard. Zo lang ze nog enige aandacht aan je besteden, ben je blijkbaar nog interessant .
Laatst bijgewerkt door Himyar op 07-01-05 15:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:37

Mac schreef:
Dat de organisatie de BS rubrieken niet uitschrijft of dat niemand de moeite neemt zijn BS showklaar te maken? Zal wel een beetje een kip-ei verhaal wezen ...

Zoiets jah. Op de World Show werden tot aan dit jaar alleen BS Halter klassen uitgeschreven, dit jaar komen er voor het eerst ook Perfomance klasses voor de BS Paints. Maar dan zullen de BS wel op moeten komen dagen.

Dat is toch een beetje hetzelfde verhaal als met het BS NK hier in Nederland.