[WN] beste western paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abcranch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 16:19

piggeljay schreef:
alleen jammer dat in Amerika ook paints en Appaloosa's wereld kampioen worden en dat de Quarters daar vaak een hele hap aan hebben om bij te blijven ( huiswerk maken ladyblues16) en geloof me een paint en appaloosa zijn een ander ras als de Quarter, maar ook in nederland zijn er haflingers en fjorden die de Quarter appaloosa en paint met gemak verslaan op de NK's

Ja zeg, dat zou wat zijn, als alleen maar Quarters werdeldkampioen kunnen worden.
Dan kan ik mijn fokkerij/dekstation wel opdoeken.

Himyar

Re: beste western paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 16:28

En wat hebben Paints, Appaloosa's en Quarter horses vaak weer met elkaar gemeen?
Dat er veelal een flinke scheut Thoroughbred in zit.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 16:43

Himyar schreef:
En wat hebben Paints, Appaloosa's en Quarter horses vaak weer met elkaar gemeen?

Bedoel je daarmee dat een Thoroughbred dan het meest ideale westernpaard zou zijn?

abcranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 18:54

sflj schreef:
Himyar schreef:

Bedoel je daarmee dat een Thoroughbred dan het meest ideale westernpaard zou zijn?

Dat wordt hier niet mee gezegt.

Ik denk niet dat je één ras aan kunt wijzen als het beste westernpaard
Er zitten in de drie Amerikaanse rassen, en dan praat ik over diverse generaties terug, gewoon veel Thoroughbred-bloed in.

Als je nog verder terug gaat dan kom je zelfs in Spanje terecht, maar dat wil niet zeggen dat de Andalusiër het beste westernpaard zou zijn, snap je.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 19:48

en nog verder terug weer op arabieren (in het jaar 1686) Dus heeft Sonja toch weer gelijk Knipoog Haha!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 08:30

Juist ja, het is de mix die het hem doet. Maar in die mix zit vaak veel Thoroughbred. Dit wil niet zeggen dat puur TB bij uitstek het beste zou zijn.
De TB is weer ontstaan uit Turkse, Berberse en Arabische paarden. Alle (lichte) rijpaard rassen zijn vrij nauw aan elkaar verwand. Nauwer dan menigeen vermoed, want de Spaanse paarden hebben/hadden veelal ook weer Berber bloed en Arabisch bloed in hun aderen. En de Berber gaat ook weer terug naar de Arabier.
Ach, wat het beste is, hangt af van de persoonlijke smaak en voorkeur van de ruiter en van de discipline die je beoefent. Want een reining gefokt paard zal niet uitwisselbaar zijn met een pleasure gefokt paard, kwa bouw en bewegings vorm. En dan nog: je paard kan nog zulke goed in de reining of pleasure presterende ouders hebben, het is nog geen garantie dat het dier dat zelf ook net zo goed of beter zal kunnen. De kans is alleen groter dan bij een paard waarvan de ouders de aanleg niet hadden.

WWranglers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 08:55

Een NAS (Nederlandse Appie) Knipoog , maar dan wel zonder stippen!!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 09:00

Dit staat op de website van een Appalooosa stal:
http://www.thunderhill.de/rasse/Thoroug ... hbred.html
Aber zum Beispiel auch über Peter McCue, dem Quarterhengst dem man nachsagte, man hätte ihn mit einem “Güterwaggon” kreuzen können und es wäre immer noch ein Rennpferd herausgekommen, führt 67 mal Eclipe und 129 mal Herod im Pedigree.

Hier schließt sich der Kreis und es verdeutlicht die Schwerpunkte bei der Kreuzung von Appaloosas mit englischem Vollblut.

Iedere keer als twee paarden met elkaar worden gekruist die TB in hun achtergrond hebben, wordt het aantal malen dat de nakomeling paarden als Eclipse en Herod in de achtergrond heeft, een som van beide ouders hun aantal. Deze genen vinden elkaar als het waren weer terug in de nakomeling en “klikken” samen. Klinkt misschien vreemd, maar ook een voorouder die heel ver terug zit, kan door heel intensieve lijnteelt op hem/haar toch nog een rol spelen.

Hier staat wel wat aardige info, weliswaar in het Engels: http://www.gisthorses.com/hybrid.pdf

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 10:37

WWranglers schreef:
Een NAS (Nederlandse Appie) Knipoog , maar dan wel zonder stippen!!

ja klopt niet met stippen Tong uitsteken max heeft namelijk vlekjes Knipoog

Misty_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 15:30

Tinkertjes!
Die gaan ook super hoor (MEESTAl) lekker rustig voor de trail etc Knipoog

Groetjes Stephanie en hoefjes Misty de tinker Koe

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 19:47

Hihi Vingers aflikken

Ma un nrps heb ik nog nooit gehoord Haha!

ma t gaat er eigenlijk om welke dat jullie vinden en niet dat gezever van elk ras enz Vingers aflikken

xz noeki

liekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 20:12

waar ik rijd staan er vooral quartes en arabieren

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 18:50

ik ga toch voor de quarter!!!
maar vind een paint of appalosa ook erg stoer!!

groetjes

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:53

sorry, moet er echt even uit....

Mijn man blijft erbij dat de Mustang het enige echte westernpaard is Haha!