[WN] N.a.v. Startkaarten, hoeveel € geef jij uit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:58

Uitrekenen wat het allemaal kost doe ik maar liever niet. Maar wat te drinken en een boterham meenemen is helemaal niet zo gek. Niet zo zeer om direct te besparen, maar als de kantine afgeladen is is het wel handig.

Soms staat de caravan dichterbij dan de kantine Knipoog

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:27

Maar soms hebben ze in de kantine hele lekkere dingen zoals chilli Tong uitsteken.
Afgelopen jaar heb ik een aantal wedstrijden mee gedaan en ja als je alles bij elkaar optelt kom je op een aardig bedrag. Maar dat kom je zowiezo als je het hebben van paarden en alles wat je daarvoor nodig hebt bij elkaar op gaat tellen Schijnheilig. Die 10 euro extra boeit me dus niet zo heel erg. Het is een dure hobby, waar ik veel plezier aan beleef en een hobby mag in mijn ogen geld kosten !

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:41

Ik kan me ook niet zo druk maken om die 10 Euro.
Een zak voer kost al een paar Euro meer ...
Wat ik wel lastig vind is om nu al te besluiten of ik een paard ga showen of niet. Shane gaat wel mee naar de shows, dus voor hem vraag ik een startnummer aan. Colin wil Shane graag in de in-hand trail showen, dus voor hem en Shane ook een nummer. Lee wordt niet geshowed, dus da's makkelijk. Maar dan Pepsi. Zij krijgt dit jaar een futurityveulen. Dat wil ik op zich wel uitbrengen, en misschien Pepsi zelf ook wel als ik toch op de wedstrijd ben. Maar zeker weten doe ik dat nog niet, want ik weet natuurlijk niet hoe alles gaat lopen. Als ik het nu niet aanvraag, dan ben ik dus verplicht 2x25 Euro neer te tellen voor een startkaart voor mij+Pepsi en voor mij+veulen-van-Pepsi (of tellen veulentjes niet?). Dan ben ik toch geneigd om te zeggen "laat maar voor die ene wedstrijd". En da's dan weer erg jammer voor de organisatie van de futurity!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 11:43

Nee Mac, je kan het ook later aanvragen hoor!! Hoeft niet perze nu voor die 10 euro, zolang je het wel van te voren aanvraagt en dus niet op de show zelf kost het gewoon 10 euro en geen 25. Alleen als je op de show zelf een startkaart aanvraagt kost het 25!
Dus als je in augustus besluit om Pepsi en veulen in Oktober te starten dan kan dat voor die 10 per startkaart! Tenminste, zo begrijp ik het!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:45

Dat was mij idd niet helemaal duidelijk.
Nog eens lezen Bloos .

LindaVelings

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 12:45

jeddah schreef:
Nee Mac, je kan het ook later aanvragen hoor!! Hoeft niet perze nu voor die 10 euro, zolang je het wel van te voren aanvraagt en dus niet op de show zelf kost het gewoon 10 euro en geen 25. Alleen als je op de show zelf een startkaart aanvraagt kost het 25!
Dus als je in augustus besluit om Pepsi en veulen in Oktober te starten dan kan dat voor die 10 per startkaart! Tenminste, zo begrijp ik het!

Klopt helemaal OK dan!

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:08

Jeetje, ik merk nu pad dat dit ook voor mij van toepassing is Blond
Ik dacht dat het alleen voor de WRAN was. Pas toen ik Mac over Shane hoorde praten (huh, ook een jaarling.. wat wil je dan bij de WRAN Verward) en jeddah over Senna, besefte ik dat het ook voor mij zou zijn. Daar mag ik dus ook nog achteraan binnenkort Cool Ik wil wel een voorkeursnummer opgeven *LOL*

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 13:21

Wel bij de les blijven he Gera Knipoog !! Het is echt super makkelijk, je volgt gewoon de link van de eerste pagina en vult alles in en voila OK dan! !

Er is ruimte voor "opmerkingen" en daar heb ik gebruik van gemaakt om mijn voorkeur kwa nummer aan te geven... geen idee of ze daar naar gaan kijken, maar ik hoop het wel! Ik moet er niet aan denken om het HELE jaar met een even nummer te showen Nagelbijten / Gniffelen !!

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:28

Beetje gemakkelijk gedacht misschien: "Ooh dat is WRAN, heb ik dus nog niets mee te maken" Bloos!
Moet er maar snel eentje aanvragen..

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:32

Als je een WRAN wedstrijd start heb je inderdaad gewoon met de WRAN te maken, start je een approved show van de Amerikaanse stamboeken heb je te maken met de regels van de desbetreffende stamboeken, die je moet bevolgen, zowel organisatie die de wedstrijden uitschrift alsook de personen die starten, anders wordt een dergelijke wedstrijd voor ongeldig verklaard door de stamboeken. OK? Zie ook onder startnummers waar ik de regeltjes voor de startnummers heb gequoted.

Heb net het nieuwste nummer van de WHW geleend gekregen en zelfs daar staat op blz.23 in het bericht van de FNW dat: het (pc) programma voorziet ook in de administratie van de approved shows van de Amerikaanse moederstamboeken. Paarden die ingeschreven staan bij deze organisaties krijgen een vast startnummer dat in dit geval bij het paard hoort.

M.a.w. je startnummer kan volgens de regels van de Amerikaanse stamboeken niet bij een combinatie horen, maar behoort bij het paard.

Verder staat er wel nog dat voor de historie van amateurs met deze paarden op Nederlandse wedstrijden het nodig is ook een startkaart aan te vragen voor de amateur paard-ruitercombinatie.

Hoewel het me nu niet om die 10 euro of zelfs 25 euro gaat (wat ik wel veel te veel vind gerelateerd aan die 10 euro, maar dat is mijn mening)
gaat deze opzet door de Nederlandse afdelingen (die zich aangesloten hebben bij de FNW) van de Amerikaanse stamboeken toch echt voorbij aan de regels van het moederstamboek en brengen voor de leden extra kosten met zich mee, waarvan de moederstamboeken zeggen dat het niet kan.

Voor de FNW worden via de lidmaatschapsbetalingen van de verenigingen waarbij je bent aangesloten, dus WRAN, DPHC en AAHCH aan de FNW bijdragen betaald en ook gaat een gedeelte als bijdrage (toen was het 10 hfl. p.p.p.j.) aan KNHS.

Maar goed de DPHC en AAHCH hebben ALV gehad en ik neem aan dat de leden voor gestemd hebben, want volgs. de regels van de moederstamboeken kan een lid van deze stamboeken niet gedwongen worden bijdragen te betalen of zelfs lid te worden van een andere vereniging om aan een approved show mee te mogen doen.

Dus, het enige wat ik nu nog zou willen weten wat zou dan het startnummer van je paard kosten als met dit paard gestart gaat worden op een approved show in Nederland (dus geen WRAN show) als je dus alleen maar lid bent van de moederstamboeken.

Naar mate de topics hierover steeds uitgebreider worden, lijkt het voor veel mensen ook steeds onduidelijker te worden, wat nu wel en wat nu niet moet of kan.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:07

Dance schreef:
Maar goed de DPHC en AAHCH hebben ALV gehad en ik neem aan dat de leden voor gestemd hebben, want volgs. de regels van de moederstamboeken kan een lid van deze stamboeken niet gedwongen worden bijdragen te betalen of zelfs lid te worden van een andere vereniging om aan een approved show mee te mogen doen.

Hoe letterlijk moet je dit nemen? Als een lid inderdaad niet gedwongen kan worden om een bijdrage te betalen, geldt dit dan ook als dit tegen een ALV stemming ingaat, of kan een lid sowieso niet 'gedwongen' worden ondanks de stemming van een ALV?

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:11

Tenfold schreef:
Hoe letterlijk moet je dit nemen? Als een lid inderdaad niet gedwongen kan worden om een bijdrage te betalen, geldt dit dan ook als dit tegen een ALV stemming ingaat, of kan een lid sowieso niet 'gedwongen' worden ondanks de stemming van een ALV?

Nemen zoals het er staat, dus letterlijk. Als ingeschreven lid bij bijv. de AQHA of de ApHC kan men zelfs niet gedwongen worden om lid te worden van landelijke affiliate om aan een officiële wedstrijd deel te nemen. Je kan en mag eenvoudig niet geweigerd worden en volgens het regelboek van deze stamboekverenigingen kun je dus ook niet gedwongen worden een extra bijdrage te betalen t.b.v. van een andere vereniging, zoals de KNHS nu eenmaal is.

Ondanks stemming ALV, vraag je. De landelijke affiliates zijn verplicht zich te houden aan de regels van ja, alweer het stamboek. Echter als de leden van deze landelijke vereniging zoals bijv. de AAHCH de leden vraagt wat zij van zo'n regeling vinden en of ze er bijv. een tientje per jaar voor over hebben, kunnen ze ja of nee zeggen. Zijn dan bij de betreffende verenigingingen (buiten de WRAN dan, want die betreft deze regelgeving dus niet) alle leden gecontacteerd en hebben die allemaal ja gezegd. Ik denk dat voor dit soort afstemmingen een ALV, waar zoals bekend de minste leden op af komen, niet het juiste orgaan is.

Nee, ik denk niet dat je gedwongen kunt worden. Wiebe Lise is international affiliate. Zou best wel eens willen lezen of de ApHC van deze extra regeltjes weet en wat ze daar in Moscow er van vinden.

Je mag dan alleen niet starten op Allbreed wedstrijden, dan zul je deze regelgeving van startnummers per combinatie gewoon moeten accepteren. Dat is voor een keertje ook geen beenbreuk wat extra's te betalen. Start je daar veel wedstrijden is het misschien handiger om lid te worden van bijv. de WRAN.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:17

Ik wil het liever niet uitrekenen. Lidmaatschap Wran, paar wedstrijden paar onderdelen gestart. Trailer, benzinekosten, eten, showkleding. Opgeteld.... Veel. De gemiddelde western wedstrijd kost kaal (dus zonder trailerkosten) gauw 100 euro (startgeld en benzine). En dus start ik niet zo heel vaak.

En dat was nog maar western.

Ik heb ook nog steeds een lidmaatschap van een engelse vereniging (o.a. omdat ik dan ik die hele grote binnenbak kan rijden). En daar hoort een startkaart dressuur bij. Dit jaar ben ik precies 2x dressuur gestart. Omgerekend kostte die start dus een kleine 100 euro (en ik kon er stappend naar toe).

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 14:42

Ik heb alleen maar winst gehad haha!
meegedaan aan 3 wedstrijden 2 waren op 1 dag.
Totaal aan spullen + trailer + inschrijfgeld 290 euro uitgegeven.
En met de futurity had ik 390 gewonnen dus winst Knipoog

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 14:43

Happiness schreef:
Ik heb alleen maar winst gehad haha!
meegedaan aan 3 wedstrijden 2 waren op 1 dag.
Totaal aan spullen + trailer + inschrijfgeld 290 euro uitgegeven.
En met de futurity had ik 390 gewonnen dus winst Knipoog

Kijk, JIJ doet wat goed Knipoog Haha! !!

slootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 15:32

Ik heb net m'n paarden jaarbegroting gemaakt maar ik denk dat ik wat moet gaan schrappen. Ik kwam uit op 10.000 euries en we moeten ook nog een nieuw zadel Bloos
Alleen al aan lidmaatschappen kwam ik voor Rachelle en mezelf uit op 398 euro Verward
Dit is natuurlijk wel inclusief 2 startkaarten van € 10,- Clown

Emmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 20:54

Dance heeft helemaal gelijk, bij de AQHA staat dat letterlijk in de regels.
Gelukkig is de NQHA niet aangesloten bij de federatie, dus hoeven wij geen betaalde startnummer als we een AQHA show hebben.
Wij fokken, dus doen 1x per jaar mee met ons veulen in de halter, zou belachelijk zijn als je voor de ene x dus 10 euro extra moet betalen, soms weet je nog niet weken van te voren of je het gaat redden, met afspenen bijv. dus kan je ook niet op tijd een kaart aanvragen, dus ben je 25 euro extra kwijt.
Straks zou de wedstrijd ongeldig verklaard kunnen worden, omdat ze buiten de regels van het moederstamboek omgaan.

Vraag me af, als in Marienheem tijdens het NK, waar zoals gebruikelijk
ook een AQHA show is, of je dan ook een startnummer moet hebben, voor enkel de AQHA show. Als je bijv, je merrie 1x in de halter wil showen?? Zijn de punten die je dan eventueel haalt, wel geldig??

Moet ik ook niet nog eens net op die dag ziek worden en vragen of een bevriende trainer haar even wil voorbrengen, dan kost het je nog eens 25 euro extra.

Nogmaals als je 1 paard hebt, waar je veel shows mee rijdt, dan is die 10 euro per jaar niet zo veel, maar voor 1 enkele show is het natuurlijk belachelijk!!

Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 23:53

Emmy schreef:
Dance heeft helemaal gelijk, bij de AQHA staat dat letterlijk in de regels.
Gelukkig is de NQHA niet aangesloten bij de federatie, dus hoeven wij geen betaalde startnummer als we een AQHA show hebben.
Wij fokken, dus doen 1x per jaar mee met ons veulen in de halter, zou belachelijk zijn als je voor de ene x dus 10 euro extra moet betalen, soms weet je nog niet weken van te voren of je het gaat redden, met afspenen bijv. dus kan je ook niet op tijd een kaart aanvragen, dus ben je 25 euro extra kwijt.
Straks zou de wedstrijd ongeldig verklaard kunnen worden, omdat ze buiten de regels van het moederstamboek omgaan.

Vraag me af, als in Marienheem tijdens het NK, waar zoals gebruikelijk
ook een AQHA show is, of je dan ook een startnummer moet hebben, voor enkel de AQHA show. Als je bijv, je merrie 1x in de halter wil showen?? Zijn de punten die je dan eventueel haalt, wel geldig??

Moet ik ook niet nog eens net op die dag ziek worden en vragen of een bevriende trainer haar even wil voorbrengen, dan kost het je nog eens 25 euro extra.

Nogmaals als je 1 paard hebt, waar je veel shows mee rijdt, dan is die 10 euro per jaar niet zo veel, maar voor 1 enkele show is het natuurlijk belachelijk!!

Maar nu heb je het toch over een AQHA-show? Of heb ik het nu mis? Daarvoor moet je toch nog 'gewoon' een startnummer 'kopen' op de wedstrijd zelf Verward

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 00:08

Op AQHA shows krijgt je paard normaliter een startnummer toebedeeld op de show zelf, waar je dan borg voor betaald, die je terug krijgt als je het nummer terug brengt.

Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 00:49

Ja dat bedoelde ik Dance, dus heb je toch geen startnummer van €10 of €25 nodig??

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 01:05

Nee Ludo, daar niet Knipoog

Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 01:09

Dus het voorbeeld van Emmy gaat niet op, toch? Clown

Blond ff checke Blond

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 09:33

Als ik het goed begrijp zou de startnummering zoals door de FNW is ingevoerd strijdig (kunnen) zijn met de regels van de moederstamboeken AQHA (in dit geval niet van toepassing) en de ApHC. Hoe zit het eigenlijk met de APHA?

Emmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 15:28

Waarom niet van toepassing, de WRAN organiseert ook tijdens het NK in Marienheem een AQHA show, op woensdag en donderdagochtend altijd.
En in Eersel op 14/16 mei 2005 een WRAN C/AQHA show, welke regels handhaven ze daar voor de AQHA show, dat zou ik nou zo graag willen weten, moeten we voor die wedstrijd nou wel of geen startnummer aanvragen, omdat dit toch van de WRAN is.
Of worden daar dan weer aparte nummers voor gedaan??
Als ik een paint zou hebben en alleen maar Halter 1x per jaar met 3 paarden zou willen doen, wat is dan de regel?? moet er dan ook alleen voor die ene x 10 euro per paard worden betaald, geen idee??
Ben benieuwd of iemand hier iets over weet.
en hoe het dus zit bijv in Eersel op 14/16 mei, als je alleen AQHA start??

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 15:44

WRAN/AQHA: Tja, das een goeie....

Volgens mij moet je inderdaad 3 startkaarten kopen als je 1x 3 paints uitbrengt in de halter, als je lid bent van een van de organisaties is dat 3x 10 euro (en anders 3 x 25 euro).