[WN] inrijden (split van n.a.v. Big NG award)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:43

Rinus, ik wil het vanavond eventueel wel even splitten. Hier (op mijn werk) kan het niet, mijn PC loopt daarop vast.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:45

Anya schreef:
Ja de vinger van je af wijzen is altijd makkelijker dan de vinger op het eigen lijf te richten .

als er 1 vinger van je afwijst , wijzen er 3 terug
probeer maar.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:45

jeddah schreef:
Mijn vraag is dan, wat is "stevig"? Mijn jaarling ziet er veel en veel steviger uit dan menig volwassen Reiner (zij is gedeeltelijk Halter gefokt). Ze is al ruim 1.46m en is al breder in de rug, zwaarder in de bespiering dan veel andere paarden van 3.

En ik vraag me af, wat heeft het voor werk bespaard?? Je hebt het werk alleen op een ander tijdstip gedaan, of niet?

Nogmaals, ik respecteer in principe ieder zijn eigen methodes, ik vraag me alleen vaak af wat het voordeel is. Ik probeer alles wat ik doe te kunnen onderbouwen, met research of ervaringen of wat dan ook, maar loop in het rijden van 2 jarige nog steeds niet tegen een voordeel aan, het "waarom" vat ik nog niet. Misschien dat je dat uit wilt leggen?

Met een flinke jongen, doel ik meer op zijn gedrag. Natuurlijk moeten de leden maten stevig zijn, maar het gaat er meer om, hoe het paard in kwestie tussen de oren is.
En dat wij dit werk op een ander tijdspit ook doen, schijf ik ook, en zeg daarbij duidelijk dat het ene paard niet de andere is.
Voorts geeft ik niet aan dat wij een twee jarige rijden. Maar het als het ware kennis laten maken met een zadel, voor dat deze het land op gaat. Het voordeel is dat het niet wereld vreemd voor hen is, als zij terug komen van het land.
Ervaring leert en gezien te hebben, dat deze paarden minder gestresst zijn, als er werkelijk mee begonnen wordt, om deze zadel mak te maken.
Vervolgens trekken wij nog een behoorlijke tijd uit, om deze dan te kunnen showen, en proberen er naar toe te werken, om deze in de junior reining dat voor het jaar dat zij zes worden te kunnen doen.
Het grootste voordeel is dus, dat de genomen tijd, vanaf, en tot, het laat aanzien, dat het een manier is, om je paard heel te houden.
Ik hoop het een beetje te hebben onderbouwd voor je.

Dus laat je jaarling van 1.46 lekker staan, ik heb het over twee en een half jaar.

Groetjes Peter.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:46

Ja, hallo, hier kan ik niet tegen aan reageren hoor.
Ik zie dat de meeste mijn epistels waarschijnlijk weer nier begrijpen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:46

Jos schreef:
als er 1 vinger van je afwijst , wijzen er 3 terug
probeer maar.

ja das ook waar... maar zelfkennis (de eigen vinger op jezelf) wil ook wel eens nuttig zijn (niet altijd lollig, maar nuttig). Haha!

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:47

was niet persoonlijk bedoelt Anya, ikzelf vind het ook niet netjes,en toch heb ik weleens een appie bewusteloos geslagen, en wijzen naar een ander is altijdt makkelijker, maar dat neemt niet weg dat in elke tak van het paardrijden, pakweg 60 % te jong begint. maar deze is voor rijp voor de splitsing

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:49

GoedVetMan schreef:

Oh, ben je al gebeld dan?? Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:50

GoedVetMan schreef:

Ik vond het wel duidelijk hoor...
Ik begrijp je argumentatie ook wel, maar 2,5 vind ik (persoonlijk) te jong. Simpel vanwege het groeischijvenplaatje. Dus ik wacht die zes maanden nog wel extra. En een zadel opleggen... Heb ik nu al wel gedaan (zo'n lichtgewicht dressuurdingetje), en een dekentje, en een plastic zak, en een stoffer en blik... en alle andere zooi die je met goed fatsoen op een paardenrug kunt leggen zonder zware belasting. Ik zal er alleen niet op gaan zitten, ook niet eventjes. En al wel helemaal niet longeren in een roundpenn op die leeftijd. Cirkels lopen is slecht voor de pezen. Ook daarvoor geldt: ik wacht nog wel even. Lachen

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:55

Blaze schreef:
We weten toch dat het niet aan de leeftijd van het paard ligt wanneer hij/zij kan worden bereden,maar of hij/zij er klaar voor is en dat kan de trainer het beste beoordelen Cool

JAAAA, volgens mij ging het hier de "verkeerde kant" weer op ....
Schijnheilig
Oeps, sorry Blaze.... Bloos

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:55

Cer schreef:
Oh, ben je al gebeld dan?? Haha!

Ja, door die gene die alleen lezen. haha

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 14:03

GoedVetMan schreef:
Het voordeel is dat het niet wereld vreemd voor hen is, als zij terug komen van het land.
Groetjes Peter.

Mag ik deze nog even aanhalen, Peter?
Eerste woordje dat door mijn hoofd schoot toen ik je zin las: ......"inburgeringscursusje???" Bloos Haha!

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 14:06

radicalM schreef:
Mag ik deze nog even aanhalen, Peter?
Eerste woordje dat door mijn hoofd schoot toen ik je zin las: ......"inburgeringscursusje???" Bloos Haha!

OK dan! Haha! Cool , RAAK.

Maar er is toch ook een tussenvorm?? Het jonge spul wat ik heb (gehad) kan meerendeel van de tijd heerlijk met makkertjes spelen in de weide, maar de basis- opleiding gaat er toch ook wel in. Wandelen in de omgeving, langs de weg en door het bos, haltertraining in de bak, ontspoken, trailhindernisjes..............ach, bedenk het maar. Als ik (of zijn/haar nieuwe eigenaar) na zijn 3e geboortedatumfeest eens een zadel opkrijgt worden ze daar óók niet meer warm of koud van, Schijnheilig . Natuurlijk zal dat voor de profs en mensen met minder paardenvrijetijd het onbegonnen werk zijn, maar ik zweer erbij............

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 14:23

Citaat:
Dus waar ligt het probleem? Bij de organisatie die je min of meer "dwingt", als je bij die top wilt horen...

Natuurlijk is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen daden, je wordt natuurlijk nooit gedwongen door een organisatie...

Maar... Je kan niet een 3 jarige in de reining showen als hij net de dag ervoor zadelmak gemaakt is. Dus de trainers die wel showen in de 3-4 jarige klasse werken aan het jong inrijden van paarden mee. Je zou je stem op NG dus uit principe kunnen uitbrengen op iemand die per definitie niet in zo'n klasse mee rijd. En als er niemand meer in deze klasses rijd... zullen ze ook niet meer uitgeschreven worden...

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 15:26

jeddah schreef:
Nogmaals, ik respecteer in principe ieder zijn eigen methodes, ik vraag me alleen vaak af wat het voordeel is. Ik probeer alles wat ik doe te kunnen onderbouwen, met research of ervaringen of wat dan ook, maar loop in het rijden van 2 jarige nog steeds niet tegen een voordeel aan, het "waarom" vat ik nog niet. Misschien dat je dat uit wilt leggen?

Aangezien trainers het meeste in aanzien kunnen stijgen door goed te presteren op een futurity ( amerika,duitsland, italie,belgie etc..) en hierdoor hun agenda volgeboekt hebben, dit het voorbeeld is voor aankomende trainers.

Als je in een senior class start word er snel aangenomen dat je met een ready to show aangekocht paard start ( wat in de praktijk ook nog vaak waar is) en dat dit niets zegt ovet jouw kwaliteit als trainer.
Goed kunnen showen en een paard trainen zijn twee werelden.

Ik ben geabboneerd op meerdere vakbladen uit verschillende landen, mij valt op dat de trainers die futurityclasses gewonnen hebben op handen worden gedragen. Cool

En zelfs als de futurity voor 3 en 4 jarige is (Duitsland) het meeste respect geuit word voor degene die met het driejarige paard gestart is.
Dus ook de media draagt naast de associations hun steentje bij.

Als trainer zul je het toch moeten hebben van opdrachtgevers.

Het voordeel van de fokker is dat hij op deze manier snel weet of hij met dit paard verder wil fokken, want alleen leuk papier is allang niet meer genoeg.

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 15:35

goh dat hier geen slotje op komt Schijnheilig dit gaat toch nergens meer over tenminste niet over het onderwerp

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 15:57

emmelske schreef:
goh dat hier geen slotje op komt Schijnheilig dit gaat toch nergens meer over tenminste niet over het onderwerp

Hey pssssssst
Ze gaat het vanavond opsplitsen Knipoog

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 16:56

ik zie het ja

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 17:05

GoedVetMan schreef:
Met een flinke jongen, doel ik meer op zijn gedrag. Natuurlijk moeten de leden maten stevig zijn, maar het gaat er meer om, hoe het paard in kwestie tussen de oren is.
En dat wij dit werk op een ander tijdspit ook doen, schijf ik ook, en zeg daarbij duidelijk dat het ene paard niet de andere is.
Voorts geeft ik niet aan dat wij een twee jarige rijden. Maar het als het ware kennis laten maken met een zadel, voor dat deze het land op gaat. Het voordeel is dat het niet wereld vreemd voor hen is, als zij terug komen van het land.
Ervaring leert en gezien te hebben, dat deze paarden minder gestresst zijn, als er werkelijk mee begonnen wordt, om deze zadel mak te maken.
Vervolgens trekken wij nog een behoorlijke tijd uit, om deze dan te kunnen showen, en proberen er naar toe te werken, om deze in de junior reining dat voor het jaar dat zij zes worden te kunnen doen.
Het grootste voordeel is dus, dat de genomen tijd, vanaf, en tot, het laat aanzien, dat het een manier is, om je paard heel te houden.
Ik hoop het een beetje te hebben onderbouwd voor je.

Dus laat je jaarling van 1.46 lekker staan, ik heb het over twee en een half jaar.

Groetjes Peter.

Die jaarling blijft zeker nog wel even staan hoor !

Sorry Peter, ik heb het duidelijk niet goed gelezen, als je doet wat jij beschrijft, dus een paard gewoon kennis laten maken met de dingen waar hij later meer mee te maken gaat krijgen zie ik dat toch heel anders als erop rijden en trainen.

@Halloway,
Bedankt voor de uitleg, ik begrijp helemaal hoe een trainer dan graag de paarden jong zou willen starten zodat ze goed presteren en daardoor de trainers naam op bouwen.
Het is nu dan de vraag waarom de eigenaars het (laten) doen?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 17:13

Daarom heb ik ook met grote verbazing zitten kijken naar de video "In A Whisper". Daarin stomen 3 natural horsemen in 2 1/2 uur klaar een paard klaar om een basisparcours af te leggen. Stukje pleasure (drie basisgangen laten zien), daarna een trailparcoursje en dan nog een stukje freestyle. Geweldig natuurlijk, maar het probleem was: die paarden waren 2 jaar oud!! Josh Lyons had niet eens een zadel dat op dat smurfje paste ... ik vraag me dan af: waren deze heren zonder dit hele circus ook op die paardjes gaan zitten? Maw: was het wederom de prestatiedrang of hadden ze anders de paardjes laten staan?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 17:15

Zoals ik eerder al eens schreef. Het kan allemaal nog zo mooi gebracht worden maar voor mij blijft de binnenkant het belangrijkste. Basisopvoeding lijkt mij niet meer dan logisch maar de rest komt later wel.
Als er een goede vertrouwensband is is ook dat zadel echt niet zo eng meer. Dus ik snap niet waarom sommigen daar blijkbaar ook zo'n lange aanloop voor nodig hebben.
Met pride ben ik helaas ook veel te jong begonnen ( toen geloofde ik nog alles wat men mij wijsmaakte en bokt bestond nog niet Haha! ) en soms vraag ik mij weleens af of dat misschien een/de oorzaak is van zijn slechte pootjes.
Met mijn jaarling ga ik in elk geval lekker rustig aandoen, zij mag voorlopig nog fijn uitkleuteren.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 17:16

Mac schreef:
Daarom heb ik ook met grote verbazing zitten kijken naar de video "In A Whisper". ....... Maw: was het wederom de prestatiedrang of hadden ze anders de paardjes laten staan?

Die dvd heb ik ook en ik heb het niet eens af gekeken Bloos!
Ik vond het een vreselijk circus.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:07

cornelie schreef:
Die dvd heb ik ook en ik heb het niet eens af gekeken Bloos!
Ik vond het een vreselijk circus.

Ik vond het idd niet veel onderdoen voor een rodeo ...
Tijdens het intro ging ik er eens goed voor zitten, want dat klonk goed, maar de sensationele presentatie van het evenement vond ik behoorlijk Misselijk . Ook overigens hoe 2 van de drie NH het paard niet eens meer zagen staan toen hun challenge voorbij was. Eentje had iig nog het fatsoen om het beestje zelf aan de teugel mee te nemen de arena uit ... de andere twee lieten dat aan de wranglers over .

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:16

Geld is lelijk Boos!

..... en daar draait het allemaal om, zowel in Amerika als in Europa.

Een voorstel zou kunnen zijn:
Een futurity voor 4-jarige paarden, een derby voor 5- en 6-jarige paarden.
Verplaats de Seniorleeftijd naar 7.

Misschien dat zoiets als wat meer behoud zou zijn van de paarden.

Ik zie al 5 jaar Futurities in Amerika en Europa, en inderdaad, het grote prijzengeld ligt bij de 3-jarigen, de publiciteit ligt bij de 3-jarigen.
Door het grote geld in de 3-jarige klasse willen eigenaren dat hun paard daar ook aan meedoet en kiezen om te fokken dus een hengst die inbetaald is voor de futurities, fokkers schrijven hun hengsten ook in voor de futurities anders kost het dekkingen, etc.etc.

Waarom dekken mensen met een Futurity winnaar maar bijv. niet met Trashadeous die op z'n 17de gekwalificeerd is voor de Reining op de World Show om maar een voorbeeld te noemen.

Zijn veulens van de Futurity winnaars beter te verkopen?

Hoeveel mensen (ook hier op Bokt) lusten wel een Wimpys Little Step-veulen, alleen omdat hij zo'n score haalt en de Futurity wint???? Toe nou...
Hoeveel mensen willen niet een veulen van een hengst omdat hij pas (roep maar wat) 5 jaar oud is en al zoveel gewonnen heeft????
Onbewust wordt men er toch in meegezogen......

De eindverantwoordelijkheid ligt bij de eigenaren en fokkers.... we houden het zelf in stand, mind you, daar is niks mis mee, maar dan moeten we niet schijnheilig daarover gaan doen.

En ik denk dat het lang duurt voordat er echt iets veranderd.

Groetjes, Gisela

P.S. "After all, it's all economics" Boos! (quote van Tim McQuay)

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:43

Allereerst Anja bedankt dat je dit topic hebt opgesplitst inplaats van het slotje er op te gooien. OK dan!

Ik vind dit thema te belangrijk om voorbij te laten gaan.
Laat ik voorop stellen dat het iedereen wel duidelijk is dat een twee jarig paard nog niet volgroeit is, daar hebben we het al in meerdere topics over gehad.

Mij gaat het er om dat er veel mensen op bokt zijn die een heleboel veranderd willen zien binnen de westernwereld, graag willen dat de pro's ook eens hun mening geven en wat hun beweegredenen zijn.
Maar zou gauw iemand ook maar oppert dat hij in een dillema zit over dit thema hij meteen door half bokt word neergeknuppelt.
Veel mensen houden daarom ook wijzelijk hun mond.

Willen jullie wel dat performers deelnemen aan jullie discussie?
Is je antwoord ja probeer dan eens in die ander zijn stoel te gaan zitten,
probeer je voor te stellen wat er allemaal bij komt kijken als je de ambitie hebt om in Mooslarge of Kreuth mee te dingen naar de trophy's.

Ik als fokker van reining performers ben best bereid om met een ieder hierover in dialoog te gaan, ik kom veel rond in de reining wereld en heb ook heel wat gezien,goed en kwaad.

Maar AUB stop met het modder gooien, daar bereik je alleen maar mee dat mensen gaan zwijgen in plaats van iets waardevols aan dit topic toe te voegen. Cool

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:48

En terwijl ik dit type zie ik dat Gisela op de zelfde golglengte bezig was.
Haha!