[WN] ervaringen omtrend boomloos westernzadel dag 1!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 09:25

Nog even een tip voor het opstappen als je zadel schuift. Ook als het niet schuift. De beste manier om op te stappen (tja, je leert nog eens wat bij centered riding, tteam) is om met je gezicht in de richting van het hoofd te gaan staan, voet in de beugel, met je rechterhand aan de andere kant van de schoft het zadel aan de voorkant vastpakken en met je linkerhand de manenkam vasthouden. Zo heb je bijna geen gewicht aan het zadel "hangen" bij het opstappen.

Opstapje of hulp is altijd makkelijk en beter, maar tijdens een rit heb je niet altijd iets bij de hand.

Ik ga ook helememaal voor (Barefoot) boomloos.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 09:33

cornelie schreef:
Maar waarom is boomloos per definitie diervriendelijker?
Ik ben er zelf nog niet over uit, ik vind het risico van drukpuntbelasting nog wat groot.

Boomloos is niet per definitie paardvriendeljiker. Want zoals je al zegt is de drukpuntbelasting idd hoger.
Maar je moet alles zien in het juiste licht Haha!
Een goedpassend zadel met boom heeft een groter oppervlak om de druk te verdelen, ik ben de laatste die dat zal ontkennen. Zeker als het een wat zwaarder persoon betreft.
MAAR hoeveel paarden lopen er rond met een écht goed passend zadel, wat regelmatig door een échte kenner wordt gekontroleerd. En een slecht passend zadel heeft een véél grotere negatieve inpact.
Tegen de tijd dat een 'leek' ziet dat een boomzadel niet meer past is het vaak al te laat en heeft het paard vaak al een rugprobleem.

Een boomlooszadel heeft een grotere drukpuntbelasting op het gedeelte waar de ruiter zit, dat is zondermeer waar.
MAAR zolang de ruiter niet te zwaar is (dit in verhouding tot het paard en zijn graad van onderricht) is dit IMO veel minder schadelijk dan een slechtpassend zadel met boom.

Zolang er nog ruiters zijn die endurance rijden c.q. lange trailritten van meer dan 100 km met een boomlooszadel uitrijden zonder dat het paard hier problemen van ondervind is dit voor mij genoeg reden om het op boomloos te houden. Haha!

@Cornelie: met jouw vlieggewicht zou je je om drukpuntbelasting helemaal geen zorgen hoeven te maken Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 09:37

Whooooooeeeeeeaaaaaaa, dank je, je hebt me zeker de laatste tijd niet gezien Haha!
Het was ook maar even gewoon een overpeinzing, ik twijfel gewoon nog enorm. Maar ik heb iemand gevonden hier in de buurt met een BM dus die ga ik eens even van dichtbij bekijken.
En heel eerlijk gezegd vind ik een BM niet echt mooi Knipoog
Maar het lijkt mij ook wel weer zeer makkelijk, nooit meer dat gedoe van nieuwe zadels kopen etc.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 09:46

cornelie schreef:
En heel eerlijk gezegd vind ik een BM niet echt mooi Knipoog

In het begin zag ik het verschil niet eens met een geboomd (?!) zadel Bloos! . Nu wel Bloos . En ik vind ze mooi Bloos Bloos.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 09:56

Veel mensen hikken tegen die rare fendertjes aan Haha!
Verder zie ik niet veel verschil met een 'gewoon'zadel, of het moet dat gat in de cantle zijn Haha!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 10:02

Sugarmiss schreef:
of het moet dat gat in de cantle zijn Haha!

Gat in de cantle Verward ?
Die fendertjes zie je niet meer hoor, als je erop zit Schijnheilig .
En anders doe je het standaardmodel, dus zonder de fendertjes Clown

sil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 10:02

geen enkele spierpijn maar wie weet morgen wel hihi.
Wat dat opstappen betreft dta is ook voor de westernsport normaal hoor!
kwa mooi, vind ik de bm die ik nu leen wel mooi en als je er op zit zie je bijna niet dat het een boomloos zadel is, maar weet ook dta er werkelijk gedrochten!
En dat staat dan ook zo raar als ik netjes op mijn showkleding op gepoetst en afgestoft in d ering verschijn met zo'n "ding"
ga vandaag foto's maken dus dan zien jullie deze uitvoering ook!
tot later

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 10:03

Ik kan me de twijfels van Cornelie wel voorstellen hoor. Ik heb dat ook. Het grootste voordeel is misschien het eigen gewicht? Ik ben zelf niet de allerlichtste ruiter, (ook niet de zwaarste hoor! Knipoog ) rij ook endurance wedstrijden, nu nog met mijn Crates van ongeveer 18 kilo(?) maar vind de boomlozen wel lekker zitten. Uiterlijk is een kwestie van smaak en de boomlozen die ik tot nu toe zag vond ik gewoon niet mooi.

Dus wat de diervriendelijkheid betreft geef ik mijn ,weliswaar zwaardere, zadel-met-boom nog het voordeel van de twijfel. (Die overigens ook geweldig zit!)

O,ja nog ff een (off topic) vraag: ik kan die gesplitte reacties van de vorige pagina helemaal niet terugvinden? Verward Of is daar geen nieuw topic van gemaakt?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 10:08

( heb je de endurance kalender 2005 al gezien? )
Mijn crates is inmiddels de deur uit, was toch eigenlijk een beetje een miskoop. ( zat er niet lekker in, teveel ruimte )
Endurance blijf ik met mijn dressuurzadel rijden, dit heeft luchtgevulde kussens en ligt mooi achter de schouder.
Dus voor mij is een westernzadel een zadel waar ik in principe nooit langer dan een uur op zal zitten en hooguit 1 a 2 x per week ofzo. Boomloos vind ik gewoon als grootste voordeel dat de paskans vele malen groter is.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 10:27

cornelie schreef:
( heb je de endurance kalender 2005 al gezien? )

(Ja, maar die is nog niet definitief en officieel Knipoog )
Citaat:
Mijn crates is inmiddels de deur uit, was toch eigenlijk een beetje een miskoop. ( zat er niet lekker in, teveel ruimte )

Kan zijn, mij bevalt 'ie best! (wellicht heb ik een dikkere kont? Haha! of een andere zitting maat?)
Citaat:
Endurance blijf ik met mijn dressuurzadel rijden, dit heeft luchtgevulde kussens en ligt mooi achter de schouder.
Dus voor mij is een westernzadel een zadel waar ik in principe nooit langer dan een uur op zal zitten en hooguit 1 a 2 x per week ofzo. Boomloos vind ik gewoon als grootste voordeel dat de paskans vele malen groter is.

Als je hem op meerdere paarden gebruikt lijkt me dat idd wel handig. Alleen -omdat ik dus iets meer dan 50/60kg weeg Schijnheilig - vind ik het heel belangrijk dat mijn gewicht over een groter oppervlak verdeeld wordt. Bovendien ben ik er vrij zeker van dat mijn zadel goed past. En de drukpuntbelasting (goed woord voor scrabble ) van een dressuurzadel, in vergelijking met die van een westernzadel met boom, lijkt me -mijn mening- met mij(n gewicht) er bovenop toch iets minder voor de rug van mijn paard.

Wat is het verschil in gewicht eigenlijk? Ik schat mijn Crates toch op zo'n kilootje of 18? Hoeveel weegt zo'n boomloze?
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 15-12-04 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 10:42

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 10:56

Die gaten zitten toch niet in alle modellen?
Of heb ik ze gewoon niet gezien??? Kan me niet herrineren dat ik ooit een gat zag.....

Er zitten mooie zadels en lelijke bij vind ik. De zadels die ik heb bekeken hadden volgens mij normale fenders, kan dat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:08

Die 'gaten' zitten in alle modellen, alleen met die donkere foto's en zittingkleuren zie je het soms niet.
Dat gat moet er wel inzitten, want anders zou de pad waar je op zit niet de vorm van het paard kunnen volgen en ga je al weer richting 'boom'.

@Bonnigje: de 'fenders' zitten er niet standaard bij. Je hebt standaard alleen de brede riemen. De western fenders zijn er los bij te bestellen, al dan niet bewerkt als het zadel.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:12

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:16

Speciaal voor chili etende westerners Knipoog

Liesbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 09:05

Heb ook een Bob Marshall, is laatst gepubliceerd geweest het Bit.
ik heb ook jaren lang gewone westernzadels gehad en zolang deze goed passen is er geen probleem, echter zodra je paard enigzins qua bespiering en/of ouderdom veranderdt zit je in de problemen, meestal vallen die problemen pas laat op omdat die veranderingen geleidelijk gaan (zoals bij mijn paard)
Zoals bij elk soort zadel zitten er voor en nadelen aan, echter in mijn geval zijn de voordelen van een BM veel groter dan de nadelen en hoop ik dat ik nog jaren plezier van het zadel en mijn paard te hebben zonder steeds een ander zadel te moeten kopen.
Als je trouwens een echt mooie BM wilt zien neem dan eens contact op met Paulette Zorn, zij heeft een BM square skirt showsaddle Bloos! helemaal geweldig.
Groetjes,
Liesbeth

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 11:12

Zoiets bedoel je, Liesbeth?
Afbeelding
Zo één heb ik ook besteld. Errug mooi zadel!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 12:29

Mooi zadel OK dan!
Ik wacht met spanning op het vervolgverslag van Sil.

Liesbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 12:52

Jaaaa, zo eentje is het volgens mij, mooi he, als ze erop zit is het echt bijna niet te zien dat het een BM is.
Groetjes,
Liesbeth

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 17:08

behalve de extra zilver heeft die van paulette zorn veel weg van die van mij.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 17:18

Hoe zit het met de beugelophaning, kan die nog naar achteren ?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 17:22

cornelie schreef:
Hoe zit het met de beugelophaning, kan die nog naar achteren ?

Op verzoek kan dat, ja.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 17:23

Das wel prettig, ik vind het allemaal vrij ver naar voren zitten.

sil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 18:36

heb weer geboomloost!
op sannie en het opstappen ging goed, eigenlijk het beste van alle paarden.
Sannie stapte weg en voelde zo iets van HUH????
verder geen gekkigheid.
met spinnen en stoppen voel ik waarschijnlijk veels te veel en niet dat wta ik normaal voel????
was er dus een beetje af en moest vragen wat er in vredensnaam onder mij gebeurde!!!!!!
in stap en darf liep hij volgens mij lager als normaal, maar ga dat morgen zeker checken en dan is d egalop daarvoor voor mij doorslaggevend.
Wordt nog steeds gestoord van die te lange beugels.
cornelie wilde haar beugels nog verder naar achteren????
dan zitten mijn knieen achter mijn kont zo'n beetje!!!
diana heeft foto's gemaakt en die komen vanavond maar het is zo'n zelfde zadel als hier boven.
Wat kost deze uit voering??????
gr.sil

oja nog steeds geen spierpijn of andere boven komende kwalen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:48

Heb je ge-pb't
Ik volg je verhalen aandachtig ... !