[WN] Niet echt WRODL: hoe wordt een goede trainer.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 17:08

XoNo schreef:
tenslotte kun je iemand geen veters leren strikken, wanneer je dat zelf ook niet kan.

Wat is het leven toch smipel. OK dan!

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 17:44

jessiejanes schreef:
Mag ik weer even inhaken hier om terug te komen op de discussie over westernmishandeling?
Dit is weer een mooi voorbeeld van enerzijds naieviteit,als je niet weet dat je "guru's" ook diegene zijn waar je het niet mee eens bent kwa trainingsmethoden.Anderzijds is het,als je dit WEL weet ook weer een vorm van hypocritie.
Ben je op de hoogte ,maar vind je dit geen hypocritie,dan is dat imo weer een vorm van struisvogelpolitiek.

Kan je dit misschien even uitleggen, want ik volg het, geloof ik, niet helemaal... Blond

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:26

Marl1tje schreef:
Kan je dit misschien even uitleggen, want ik volg het, geloof ik, niet helemaal... Blond

Nou het is even voortborduren op dit topic:
[WN] Western; nog sport of niet meer?! (verslag Worldshow)
Als je dat leest zal je meer begrijpen.
Waarom het hier staat?
Omdat van het ene topic het andere komt een soort spin-offs, zeg maar.
Ik vind het wel verrassend dat dan zo'n uitspraak,in dit geval de quote van Sonja,waar ik weer op reageer, weer in dit topic terug komt.
ook bij je mening over HOE je een goede trainer wordt,kan je wel bewust blijven van bepaalde dingen;bv. de contra tussen
De Amerikaanse trainers trainen te hard -----> en: Je bent pas een goede trainer als je ook in Amerika hebt getraint.
Zo zijn er nog meer contra's/tegenstellingen............
waar het mij omgaat is: blijf consequent in je mening!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:34

jessiejanes schreef:
waar het mij omgaat is: blijf consequent in je mening!
Een menig bouw je op nav dingen die je hoort en ziet. Niemand heeft ooit alles al gezien en gehoort. Een mening moet dus kunnen veranderen afhankelijk van de gegeven info.

Hoe kunnen al die 'slechte' trainers anders ooit nog eens omgeturnd worden Schijnheilig
Dat is toch juist de halstarrigheid waar we vanaf willen Haha!

[edit SM: taalfout verbeterd]

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:18

vera schreef:
Wil je alleen gaan showen of je (jonge) paard ergens in training zetten, dan is een trainer met goede showervaring weer een pre.

Maar wat nu als later blijkt dat de betreffende goed showende "trainer",vooral showt met paarden ,die "ready-to-show" aangekocht zijn?en de door de betreffende "trainer" aangereden paarden minder goed uit de verf komen?
Hier maakt voor mij het verschil tussen "trainer"en ruiter/shower.

-Soms heb je ruiters/showers die ook goed paarden kunnen trainen van groen tot open -nivo.
-Nog somser heb je ruiters/showers ,die ook goed paarden kunnen trainen van groen tot open -nivo, EN ook nog goed les kunnen geven aan andere ruiters/combinaties.
-Nog veel somser heb je ruiters/showers ,die ook goed paarden kunnen trainen van groen tot open -nivo, EN ook nog goed les kunnen geven aan andere ruiters/combinaties en deze ook nog kunnen coachen naar verder succes in de show.

Tjee,eigenlijk moet je een soort superman/vrouw zijn!

Hoe wordt je een goede trainer?
-word eerst een goede ruiter op goede paarden.
-leer hoe je een paard naar dat nivo kan trainen
-leer (of heb van nature) zelfbewustzijn en didatisch vermogen om dit ook over te brengen aan anderen.
-leer over coaching.

Als je nog bij stap 1 staat (-word eerst een goede ruiter op goede paarden.) ,dan zal je al die volgende stappen waarschijnlijk bij verschillende personen leren.Je moet dus open staan voor andere visie's/methoden.Heb je naast talent om paarden te rijden ook de mentale /emotionele vermogen om gecoacht te worden?(is niet altijd leuk)
Als je trainer wilt worden,moet je leren om te trainen voor HET DOEL en gaat het niet om de lol van de weg naar het doel toe.

Waar leer je dat?
Weet ik niet.Jullie wel?
Dat zal toch een samenloop van omstandigheden zijn.
Of het nu hier of in het buitenland is.
Of het nu met een paard-gerichte opleiding is of in "hobby-sfeer".

Hier gaat het alleen over de rijkunst,niet over een stal "hebben".Dat is weer een stuk stalmanagement.Kan je grotendeels in een opleiding leren,maar ook door het gewoon te gaan doen(met vallen en opstaan! Haha! )en aanvullen met eigenstudie.

Nou ,wat vinden jullie ervan?

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 11:07

Wat moet ik hier nou van vinden? Een spijker op de kop slaan, is altijd goed. Dat heet namelijk, een raken klap. OK dan!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 11:12

jessiejanes schreef:
Als je trainer wilt worden,moet je leren om te trainen voor HET DOEL en gaat het niet om de lol van de weg naar het doel toe.

Ik ben het verder met je eens behalve het bovenstaande.
Ik vind het zeer belangrijk om ook vooral plezier in het rijden te houden. En ik vind het ook belangrijk dat mijn trainer dat ook heeft. Dus dat ook hij/zij nog steeds met veel plezier de dingen doet die hij/zij doet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 11:17

Lol moet inderdaad overgebracht worden... daar begint het mee. Leren moet leuk zijn.

Verder ben ik het in grote lijnen met jessiejanes eens behalve dan dat er volgens mij gradaties in goede trainers zijn. Een beginnende leerling hoeft nogmaals geen supertrainer. Als het goed is kies je de trainer die bij je niveau past. Je zet een professor ook niet in als leerkracht op de basisschool of de peuterspeelzaal. Daar zijn andere kwaliteiten nodig van een leermeester/trainer dan op de universiteit.

En ten dele is dat wel te leren... vooropgesteld dat er opleidingen zijn die die kombinatie van kennis/ervaring/rijkunst/didactiek aanbieden tenminste.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:15

cornelie schreef:
Ik vind het zeer belangrijk om ook vooral plezier in het rijden te houden. En ik vind het ook belangrijk dat mijn trainer dat ook heeft. Dus dat ook hij/zij nog steeds met veel plezier de dingen doet die hij/zij doet.

Hier nog een...hoezo geen lol hebben in de weg naar de "top" ..
Serieus bezig zijn en plezier hebben gaan prima samen hoor!
*LOL*

Jessiejanes zei:
Hoe wordt je een goede trainer?
-word eerst een goede ruiter op goede paarden.

Waarom zou dit alleen lukken op een "goed" paard. Een goede trainer zou in mijn ogen met alle paarden moeten kunnen werken... Bloos

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:23

Als je 1x trainer bent wel, maar de weg daar naar toe leer je alleen van een goed paard.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:26

Persoonlijk denk ik dat je juist van mindere paarden heel veel leert. Je klanten zullen ook niet altijd de beste paarden hebben.

Ik vind het wel belanrijk dat een trainer op een goed paard gereden heeft om te weten hoe het voelt wanneer het goed gaat, maar mijn ervaring is juist dat je van minder goede paarden, minder makkelijke met minder talent, juist veel meer leert.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:28

jeddah schreef:
Persoonlijk denk ik dat je juist van mindere paarden heel veel leert. Je klanten zullen ook niet altijd de beste paarden hebben.

Ik vind het wel belanrijk dat een trainer op een goed paard gereden heeft om te weten hoe het voelt wanneer het goed gaat, maar mijn ervaring is juist dat je van minder goede paarden, minder makkelijke met minder talent, juist veel meer leert.

inderdaad... want je hebt juist hulp nodig bij de paarden waarbi het allemaal niet zo natuurlijk afgaat.

Nu ik erover nadenk hecht ik ook aan een trainer die meerdere soorten paarden heeft gereden dan een qpa Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:31

1. Van een goed paard kan de ruiter iets leren.
2. Een goede ruiter kan een minder goed paard iets leren.
3. Een goede trainer/instructeur kan beide iets leren.

Een mindere ruiter zal van een minder paard alleen maar leren hoe iets niet moet.
Nu is elk leermoment er één, maar om met deze achtergrond trainer/instructeur te worden lijkt me niet de juiste Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:37

Sugarmiss schreef:
Een mindere ruiter zal van een minder paard alleen maar leren hoe iets niet moet.
En een beetje talentvolle, mindere, ruiter zal dan ook leren hoe je het geen wat niet moet op kan lossen en beter kan maken.

Als je op een manege leert rijden ben je in het begin een mindere ruiter en zijn de meeste paarden mindere paarden, toch leer je daar juist enorm veel van.
Je leert zeker hoe het niet moet en gaat dan gelijk aan het werk om het paard zo te rijden zoals het wel moet.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:44

Ben ik niet helemaal met je eens, SM.

Als ik mezelf (mindere ruiter) even als voorbeeld neem; mijn eerste lessen bij m'n eerste lesgeefmens reed ik op haar paard(en) waar ze meevoudig Nederlands kampioen mee was. Ik deed precies wat zij me zei en het ging allemaal geweldig! Tjonge wat kon ik rijden! Een tijdje later gingen we op een manege rijden op middelmatige paarden met heel eigen meningen en het leek wel of ik helemaal niks had geleerd! Aan mijn eigen paard heb ik ook m'n handen vol maar ik denk dat ik daar (met de juiste begeleiding/training) toch het meeste van heb geleerd!
Dus van de beste paarden hoef je niet zoveel te leren, je voelt alleen hoe het zou moeten. Terwijl op die mindere paarden de ruiter wel zal moeten leren hoe hij problemen oplost.
Ik heb meer aan een trainer die de problemen van mij met mijn moeilijker paard begrijpt omdat hij/zij dat zelf heeft ervaren dan aan een trainer die me alleen kan vertellen hoe het zou moeten.

Dus als je mij zou vragen hoe (vooral) een trainer een goeie wordt: Ervaring!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:57

SFLJ: je geeft zelf precies het antwoord wat ik probeer te verwoorden.
Zolang je op een goed paard niet gevoeld hebt hoe iets moet, kun je dat als mindere ruiter op een minder paard ook niet overdragen.
Je hebt dan wel geleerd om de juiste hulpen te geven en wordt beloond doordat het paard het voor je uitvoert.

Doordat je nu weet wat de hulpen zijn kun je met een minder paard verder werken. Samen met een goede instructeur kun je dan wel een eind komen.

Ik ken mensen die rijden jaren in een manege netjes hun rondjes en denken dat ze goed kunnen rijden, tot ze een keer op een buitenrit gaan.
Ze hotsen van rechts naar links, balans is ver te zoeken en zelfs lichtrijden (jawel hoort er ook bij) kunnen ze niet meer omdat het pad ongelijk is.
En dan moet er ook geen doedelzakspeler langs komen Cool

Overigens vind ik dat we met deze discussie zijn afgedwaald. Een goede trainer/instructeur wordt je nl niet door bij stap 1 tot 10 te blijven hangen (iets waar we nu mee bezig zijn Haha! ).
Bij stap 75-100 komt meer in de buurt Haha!

Ik denk dat maar weinig manegepaarden het in zich hebben om iemand van niet kunnen rijden tot instructeur/trainer zijn te kunnen bijbenen Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:03

Een hoop verschilt natuurlijk per manege SM, ik heb denk ik erg veel geluk gehad op mijn vroegere manege met mijn eerste instrukteur. Hij heeft ons op veel verschillende, veelal jonge, paarden echt een hele hoop geleerd en natuurlijk mochten we soms ook op zijn Z dressuur paard stappen om te voelen hoe het moest zijn.
Je hebt helemaal gelijk, natuurlijk moet je weten hoe het voelt als het goed gaat, maar hoe je daar naar toe moet werken leer je, imo, op mindere paarden.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 14:58

cornelie"]
[/quote]
Ik schreef niet dat trainen voor het DOEL niet leuk kan zijn,dat maak jij ervan.
Velen ruiters rijden/trainen omdat de weg erheen(of je het doel uiteindelijk bereikt staat los hiervan)leuk is om te doen,het rijden ,het bezig zijn met een paard en steeds kleine vooruitgangen hebben! OK dan!
Ik ging ervan uit dat we het erover hebben HOE wordt je een goede trainer,waar JIJ je paard in training zet(hij/zij is dus prof) en die ook waarmaakt wat jij ervan verwacht(voor de hele bak met geld!).
Dat moet je een structuur hebben in je trainingen waarmee je vooral je DOEL bereikt,dat hoeft niet per definitie zonder lol te gaan. Lachen
*edit* Ik lees nu dat RadicalM net zoiets schrijft Bloos! Haha! .

[quote="radicalM"]
[Waarom zou dit alleen lukken op een "goed" paard. Een goede trainer zou in mijn ogen met alle paarden moeten kunnen werken... Bloos
[/quote]
Tuurlijk,maar je zal toch eerst moeten weten,voelen,ervaren wat het eindresultaat moet zijn!De weg naar dit resultaat kan inderdaad op meerder manieren/methodes.Voor een pro is het wel belangerijk dat het niet de aller-langzaamste weg is........(vind jij als klant zijnde niet leuk! Haha! )

[quote="jeddah"]
Persoonlijk denk ik dat je juist van mindere paarden heel veel leert. Je klanten zullen ook niet altijd de beste paarden hebben..
[/quote]
Het ligt er natuurlijk aan wat de klant verwacht wat het eindnivo moet worden.Bij klanten die veel willen ,die toch een minder paard hebt,zal je op een gegeven moment gewoonweg moeten zeggen dat het paard het niet in zich heeft en het niet eerlijk blijft om een paard door-te-pushen.
Misschien komen we dan weer op het punt van wel of geen mishandeling.
Durf je als trainer die dit een klant te zeggen en mis je daardoor inkomsten?Ben je dan een goede trainer?
Of vind je dat je het ook met moeilijkere ,minder goede paarden moet kunnen lukken;je bent tenslote een trainer die van alle markten/paarden "thuis"moet zijn en hou je de trainingsklant en push je het paard door?Ben je dan een goede trainer?
Deze mogen jullie weer beantwoorden,want ik begin het nu ook kwijt te raken! Haha!

[quote="Anya"]
Verder ben ik het in grote lijnen met jessiejanes eens behalve dan dat er volgens mij gradaties in goede trainers zijn. Een beginnende leerling hoeft nogmaals geen supertrainer. Als het goed is kies je de trainer die bij je niveau past. Je zet een professor ook niet in als leerkracht op de basisschool of de peuterspeelzaal. Daar zijn andere kwaliteiten nodig van een leermeester/trainer dan op de universiteit.
[/quote]
Tja,het was al zo'n lang verhaal,...hier was ik nog niet aan toe gekomen,maar ik denk inderdaad dat iemand die best O.K. rijdt een beginner ook heel wat kan bijleren.Eigenlijk ieder die ergens meer ervaring/kunde in iets heeft kan dat overbrengen aan mensen die dat nog niet weten/kunnen!In dit verhaal past dus ook de theorie van de instructeur die super goed de info kan overbrengen,maar die zelf een matige ruiter is,zolang de leerling maar een lager nivo heeft.Eigenlijk gaat het zo toch al?

[quote="jeddah schreef:
Als je op een manege leert rijden ben je in het begin een mindere ruiter en zijn de meeste paarden mindere paarden, toch leer je daar juist enorm veel van..

Je leert voornamelijk op je paard blijven zitten,bij de meeste recreatie-manege's houdt het op ergens bij een paard met aanleuning rijden......(als dat al fantsoenlijk gebeurt...)

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:00

Een goede ruiter,trainer of show ruiter kan je worden door veel met je paarden bezig te zijn, en niet door oeverloos te typen.
Zo koffie is op ga weer verder met de paarden, doei.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:29

sonita schreef:
Een goede ruiter,trainer of show ruiter kan je worden door veel met je paarden bezig te zijn, en niet door oeverloos te typen.

Ja, dat is een voordeel, meerdere paarden hebben. Pling

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:44

Het grappige is dat als iemand in dit topic de weg naar een goede trainer beschrijft dat hij/zij dan altijd de toptrainer voor ogen heeft. Nu blijft mijn vraag: hoeveel mensen hebben een toptrainer nodig. En is dat wat een toptrainer geleerd heeft en kan overbrengen noodzakelijk voor het lesgeven aan pakweg jonge kinderen op de eerste eigen pony o.i.d.

Het lijkt mij niet. Want vraag eens aan de gemiddelde toptrainer of hij/zij graag kids lesgeeft, beschikt over een arsenaal evenwichtsoefeningen die dan ook nog een beetje grappig gebracht worden zodat het betreffende kind spelenderwijs leert zitten. Vraag eens aan de toptrainer of hij/zij beschikt over een arsenaal spelletjes te paard, waardoor het betreffende kind leert sturen, doorpakken, in aanraking komt (weer spelenderwijs) met competitie-elementen.

Vraag eens aan de gemiddelde toptrainer of hij/zij bereid is een kind op een pony aan een touw mee naar buiten te nemen, om ze zo voor te bereiden op leuke buitenritten en angstige momenten die je buiten kunt tegenkomen.

Vraag eens aan de gemiddelde toptrainer of hij/zij tijd wil vrijmaken om een kind te leren poetsen of gewoon met het paard om te gaan...

Ik denk dat veel van die toptrainers het antwoord mooi schuldig zullen blijven of zullen zeggen "nee geen tijd voor". Dat is ook logisch. De wensen/behoeften van die doelgroep zijn niet afgestemd op het product van de toptrainer. Andersom is het tarief van de toptrainer ook niet afgestemd op de wens van die doelgroep.

Het lijkt mij dat je dus eerst onderscheid moet maken in doelgroepen en soorten trainers. En dan pas moet gaan beschrijven hoe iedere soort trainer een goede trainer in zijn/haar categorie wordt.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:52

sonita schreef:

Nou Peter,als je nog de ambitie hebt om trainer te worden,dan HUP nu de stal in! Haha! Clown
Maar wel een goede ,hoor,Sonita,vandaar dat er hier geen "echte" trainers zijn!
***JJ schiet nu nu snel van haar stoel,rent de stal in en zadelt een paar paarden *** Haha! Clown OK dan!
Sorry,Anya,kan nu niet meer reageren............... Nagelbijten / Gniffelen

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:00

jessiejanes schreef:
Nou Peter,als je nog de ambitie hebt om trainer te worden,dan HUP nu de stal in! Haha! Clown

Nee nee, ik heb mijn koffie nog niet op Clown Cool

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:11

Tja, gaat het vooral om de kwaliteitstijd of de kwantiteitstijd?
Je kan wel 24/7 bij de paarden rond gaan hangen maar zolang dat geen kwaliteitstijd is schiet je er nog niks mee op. Haha!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:36

Nu ik nog even verder kijk dan mijn neus lang is, ben ik nu toch wel heel benieuwd, wie sonita eigelijk is. Door niet oeverloos te typen, maar veel met je paarden bezig te zijn, wordt je dus een goede ruiter, trainer, of show ruiter.
Ik wist eigelijk niet, dat wij zo iemand in het Amsterdamse hadden rond lopen, die deze eigenschappen bezit.
Hum, misschien krijg ik antwoord, als hij of zij nog een bakkie gaat doen.