[WN] WRODL - deel 5 - inrij-arena

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:14

Citaat:
Citaat:
De mensen die die taak zouden krijgen, zullen wel instructies krijgen van waar op te letten (met een beetje gezond verstand kom je ook al een heel eind), je paard op zn plek zetten doe je maar thuis, als je een lastig paard heb, hoor je niet op een druk inrijterrein (aggossie).

Ja het mag natuurlijk niet zo worden dat met losrijden een dekhengst tussen de merries maar zijn gang mag gaan omdat er niet ingegrepen mag worden, zeker als het druk en vol is in de inrij-arena zullen paarden extra gehoorzaam moeten zijn om gevaarlijke situaties te kunnen vermijden (helaas is het geen garantie) en natuurlijk hoort een ringmeester dat goed te kunnen inschatten en natuurlijk kan hij ook advies/ waarschuwing geven voordat iets uit de hand loopt.

...om even aan te vullen;plus dat het toch 1 keer de eerste keer zal zijn dat een paard op het wedtrijdterrein komt,hij/zij zal het toch een keer moeten leren,voor hij/zij voorbeeldig gedrag kan vertonen.
Laatst bijgewerkt door _Vanes_ op 29-11-04 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:16

Misschien off-topic maar ik vind dat deze vaak bij reiningpaarden goed toegepast wordt....

Citaat:
e) Beëindiging wedstrijdcarrière

Er dient naar beste kunnen op te worden toegezien, dat paarden op sympathieke en humane wijze worden behandeld na beëindiging van hun wedstrijdcarrière.

Je hoort vaak de negatieve verhalen over vroeg inrijden van QPA maar zelden de zeer positieve verhalen van paarden vanaf soms al zes jaar die hooguit 1 show per jaar lopen en verder genieten van fokmerrie zijn of dekhengst zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:16

@Roos1: De jury heeft geen inzicht in de inrij-arena en beslist alleen wat er tijdens de show in de hoofdarena gebeurt.
Een 2e jury puur voor de inrij-bak is natuurlijk een optie, maar zal qua kosten minder interessant zijn.

Een dekhengst die tussen andere paarden niet te hanteren is dan met bruut geweld hoort niet op een showterrein thuis.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:18

Sugarmiss schreef:
@Roos1: De jury heeft geen inzicht in de inrij-arena en beslist alleen wat er tijdens de show in de hoofdarena gebeurt.
Een 2e jury puur voor de inrij-bak is natuurlijk een optie, maar zal qua kosten minder interessant zijn.

Een dekhengst die tussen andere paarden niet te hanteren is dan met bruut geweld hoort niet op een showterrein thuis.

Maar, dan, wat is bruut geweld? Stel die hengst krijgt dan een schop? Mag dat?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:18

Maarre, ik geloof niet dat ik de keren dat ik buitensporig gedrag heb gezien, de oorzaak bij ongehoorzaamheid lag. En dat is bij de paardjes op de eerdergenoemde worldshow natuurlijk ook niet aan de hand. Laten we wel even heel eerlijk blijven natuurlijk.

Het gaat om brave dieren die op hun sodemieter krijgen, en je moet wel heel krom kletsen om dat goed te praten.

Overigens, als je paard op een show levensgevaarlijk gedrag vertoont, doet hij dat thuis ook. Zo'n enorme omslag lijkt mij niet mogelijk. Maar das mijn idee.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:21

jeddah schreef:

Zonder l*llig te doen, maar wat denk je nou zelf?? Dat is een beetje vragen naar de bekende weg natuurlijk.

Een official hoort wel een schop en een serie onterechte schoppen uit elkaar te kunnen houden. Als dat het probleem is..... Schijnheilig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:21

Roos1 schreef:
..en verder genieten van fokmerrie zijn ...
Wie zegt dat een merrie geniet van het jaarlijk dekken, baren, zogen en dat elk jaar opnieuw Cool liefst tot op hoge leeftijd.
En als ze dan geen geld meer opleverd (geen veulens meer geeft) dan mag Felix haar hebben.

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:23

Citaat:
De jury heeft geen inzicht in de inrij-arena en beslist alleen wat er tijdens de show in de hoofdarena gebeurt.

Dat hoeft ook geen 2e jury te zijn, het is de ringsteward en komt die er niet uit dan wordt er overlegd met DA en aanwezige jury (tenminste zo lees ik het)

Citaat:

Bruut geweld hoort nergens thuis en een ringsteward hoort het verschil tussen bruut geweld en een opvoedkundige hulp te kunnen onderscheiden.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:24

Waarom niet eens daadwerkelijk overleggen met de toezichthouders van de KNHS? Elke keer staat weer in de paard en sport vermeld wie wat heeft gedaan en welke sanctie daarvoor geldt. Blijkbaar werkt het daar dus wel. Dus misschien gewoon eens overleggen of een dag meelopen oid?
( en voor wat betreft dat voorval in hardenberg. Ik had een leek mee op paardengebied. dat paard werd vaker 'lastiggevallen' en was soms wild met zijn hoofd aan het schudden. Mijn groom: is dat paard epileptisch? Huh, dacht ik, wat bedoel je. Nou, hij zit zo te schudden met zijn hoofd........... Kon eigenlijk niet maar moest toch wel een klein beetje daarom grinniken )

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:25

Citaat:
Wie zegt dat een merrie geniet van het jaarlijk dekken, baren, zogen en dat elk jaar opnieuw liefst tot op hoge leeftijd.

Ligt dichter bij de natuur dan erop gaan zitten Cool

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:29

jeddah"]
[quote="sugarmis schreef:
[/quote]
Een hengst zal altijd eerst een 'murmeltje laten horen en dat zal escaleren als er niet wordt ingegrepen.'
Een stevige ruk aan zijn halster moet dan voldoende zijn.

Mocht iemand zo 'handig' zijn om een hengstige merrie voor zijn neus te parkeren, dan zal de handler zo kundig moeten zijn om hier snel en vakkunig mee om te gaan.

Overigens vind ik dat hengsten en merries zo min mogelijk samen in een inrijbak horen te staan, juist om dit soort situaties te voorkomen.
De eerder voorgestelde volgorde hengsten-ruinen-merries bij halter is er 1 om te onthouden OK dan!

Overigens heb ik wel gezien dat een hengst die heel ontspannen zonder te murmelen of anderszins zijn vijfde been liet hangen en hier meteen een ongenadige schopt tegen aankrijg.
Dit vind ik pure dierenmishandeling, dat is nl ook anders op te lossen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:31

Cer"]
Zonder l*llig te doen, maar wat denk je nou zelf?? Dat is een beetje vragen naar de bekende weg natuurlijk.

Een official hoort wel een schop en een serie onterechte schoppen uit elkaar te kunnen houden. Als dat het probleem is..... Schijnheilig
[/quote]Zelf dacht ik dat dat wel okee zou zijn, ik wilde ook niet l*llig doen, maar soms weet ik serieus niet zo goed meer wat allemaal wel en niet door de beugel kan volgens sommige. Vandaar mijn toch serieuse vraag.

[quote="Sugarmiss schreef:
Een hengst zal altijd eerst een 'murmeltje laten horen en dat zal escaleren als er niet wordt ingegrepen.'
Ik bedoelde eigenlijk als je erop zit, want ook dan laten ze soms een murmertje horen, worden even door de ruiter weer op hun "plek" gezet, maar niemand die dat murmertje hoort/ziet en dan lijkt het erop dat het paard niet netjes behaldeld wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:37

cornelie schreef:
( en voor wat betreft dat voorval in hardenberg. Ik had een leek mee op paardengebied. dat paard werd vaker 'lastiggevallen' en was soms wild met zijn hoofd aan het schudden. Mijn groom: is dat paard epileptisch? Huh, dacht ik, wat bedoel je. Nou, hij zit zo te schudden met zijn hoofd........... Kon eigenlijk niet maar moest toch wel een klein beetje daarom grinniken )
Nee die bedoelde ik niet. Dit dier liep hartstikke netjes en ik stond er ook met plezier naar te kijken. TOT hij iets omhoog kwam. Betreffende amazone had zelfs de brutaliteit om de teugels bij haar grove correctie IN TWEE HANDEN TE NEMEN achter de rug van de jury toen ze het bit door dat dier z'n mond heen roste.
Tja, en zulke mensen die weten echt donders goed dat ze fout zitten hoor....
Ik vond dat echt triest om te zien. Als je toch op die manier bij de Beginners al je hachje moet zien te redden.....

Maar afijn, terug naar de inrijring: extra toezicht zal de situatie zeker niet verslechteren, dus IETS helpen doet het altijd. Van mij mag het, en als daarvoor mijn lidmaatschapsgeld met een paar euro omhoog moet omdat er meer kosten zijn, dan vind ik dat ook geen probleem.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:43

O, die heb ik ook gezien hoor Haha! Was al bij het warmrijden in de hoofdring.

Hoe zit dat nú eigenlijk met die ringstewards. Worden die weleens aangesproken of spreken zij weleens ruiters/amazones aan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:47

jeddah"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Ik bedoelde eigenlijk als je erop zit, want ook dan laten ze soms een murmertje horen, worden even door de ruiter weer op hun "plek" gezet, maar niemand die dat murmertje hoort/ziet en dan lijkt het erop dat het paard niet netjes behaldeld wordt.
[/quote]In principe zou een boze stem met 'hé' al voldoende moeten zijn. Is er iets sterkers nodig dan zet je hem stil en laat hem 2 stappen achterwaarts gaan. Dat hoeft niet exorbitant hard te gaan c.q. uitgevoerd te worden.
Zodra je harder in moet komen is hij niet klaar voor een show, so simple as that.

Mocht iemand wederom een hengstige merrie voor zijn neus parkeren, dan met je als ruiter donders snel hem omhalen en liefst een oefening laten doen waar hij goed de aandacht bij moet hebben.
Er zijn ruiters die 'overdonderen' het reukorgaan, dat vind ik dus ook dierenmishandeling en is heel simpel te kontroleren Schijnheilig

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:23

cornelie schreef:
Waarom niet eens daadwerkelijk overleggen met de toezichthouders van de KNHS? Elke keer staat weer in de paard en sport vermeld wie wat heeft gedaan en welke sanctie daarvoor geldt. Blijkbaar werkt het daar dus wel. Dus misschien gewoon eens overleggen of een dag meelopen oid?
Ik vind dit eigenlijk geen gek idee....
Heb je meteen een frisse kijk op de sport! (er zou nog heel wat uitgelegd moeten worden dan Verward )

Wel een goed topic weer dit.
Ik heb voor het eerst het gevoel dat er mischien echt wat zou kunnen gaan veranderen nu...

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:25

Op de vergadering over de startnummers kregen degenen die dat wilden dit op A3 formaat, geplastificeerd om op te hangen op wedstrijden.

Federatie regels betreffende het welzijn van dieren op wedstrijden.

Het welzijn van dieren:

Iedere deelnemer zal ten allen tijde zijn paard op menselijke wijze, waardig met respect en mededogen behandelen.
Het gedrag jegens of de behandeling van paarden zal getoetst worden aan wat in paardentraining en showprocedures algemeen beschouwd wordt als wreedheid, mishandeling en onmenselijkheid.

Wanneer een onmenselijke behandeling wordt gemeld of geconstateerd, zal de wedstrijdleiding onmiddelijk het incident onderzoeken en aan de federatie rapporteren. De wedstrijdleiding zal alle mogelijke moeite doen om de medewerking te verkrijgen van een door federatie of één van haar ledenvereniging goedgekeurde jury of van door de federatie geautoriseerd personeel, indien deze op het terrein aanwezig is.

Verboden gedrag:

Op het wedstrijdterrein dienen leden en niet leden van de federatie, deelnemers, trainers, eigenaars en hen vertegenwoordigers als mede alle overige aanwezigen zoals toeschouwers zich op een ordentelijke, verantwoorde en sportieve manier te gedragen en menselijkheid te betrachten tegenover de paarden, met als doel het goede verloop van de wedstrijd te bevorderen en een eerlijke competitie te bewerkstelligen. onsportief of onverantwoordelijk gedrag of een andere vorm van wangedrag zoals het illigaal, onfatsoenlijk, oneerbiedig of onmenselijk behandelen van paarden, is verboden en zal leiden tot disiplinaire acties tegen de beterffende personen conform de disiplinaire procedures van de federatie. Bovendien heeft de wedstrijdleiding de bevoegdheid overtreders onmiddelijk van het wedstrijdterrein te verwijderen en het decorum van de wedstrijd te waarborgen. De wedstrijdleiding zal over het incident schriftelijk rapporteren aan de federatie.

Menselijke behandeling:

Het is niet toegestaan een paard de ring in te brengen dat er dof, loom, lethargisch, vermagerd, gespannen of oververmoeid uitziet.
Op het wedstrijdterrein, waaronder ook begrepen de stallen, de boxen, het inrijterrein en de wedstrijdring, is wreedheid jegens een paard niet toegestaan; hieronder wordt onderandere verstaan:
1) Het in de mond van een paard aanbrengen van een voorwerp dat overmatig ongemak of pijn veroorzaakt.
2) Het paard zodanig vastzetten in box of trailer of tijdens het longeren of tijdens het rijden dat onnodig ongemak of pijn wordt veroorzaakt.
3) Het gebruik van wrede trainingstechnieken of -methoden, zoals barreren ofwel de paardenbenen slaan met voorwerpen (b.v. tack stokken, hindernisbalken enz)
4) Het gebruik van inhumane attributen, zoals bijvoorbeeld zaagtandbitten, hak kluisters, tack-kragen, of tack hackamores.
5) De toepassing van enig object of middel dat de beweging van of de circulatie in de staart belemmerd.
6) Een opzettelijk wrede behandelijng die tot bloedingen leidt.

Disciplinaire procedure:

Reikwijdte van de sanctie: voor iedere schending van de federatie regels en voorschriften heeft het uitvoerend comité (Riders commissie) de bevoegdheid om een sanctie op te leggen, zoals het intrekken of weigeren van startkaarten, het intrekken van bepaalde of onbepaalde tijd van het recht om deel te nemen aan door de federatie erkende evenementen, het ontzeggen van de toegang van het terrein waarop federatie plaatsvinden en bovendie het opleggen van een boete tot een maximum van € 5000,00
Het uitvoerende comité kan als sanctie ook een verbod opleggen om te adverteren in officiele publicaties van de federatie de WHW

Leden van de federatie zijn:
DRHA
DPHC
AAHCH
WRAN
DAWRA

(sorry voor typefouten, ben niet zo goed in overtypen en heb nu ook kramp in mijn vingers)

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:44

PeppySan schreef:
Menselijke behandeling:

Het is niet toegestaan een paard de ring in te brengen dat er dof, loom, lethargisch, vermagerd, gespannen of oververmoeid uitziet.
Op het wedstrijdterrein, waaronder ook begrepen de stallen, de boxen, het inrijterrein en de wedstrijdring, is wreedheid jegens een paard niet toegestaan; hieronder wordt onderandere verstaan:
1) Het in de mond van een paard aanbrengen van een voorwerp dat overmatig ongemak of pijn veroorzaakt.
2) Het paard zodanig vastzetten in box of trailer of tijdens het longeren of tijdens het rijden dat onnodig ongemak of pijn wordt veroorzaakt.
3) Het gebruik van wrede trainingstechnieken of -methoden, zoals barreren ofwel de paardenbenen slaan met voorwerpen (b.v. tack stokken, hindernisbalken enz)
4) Het gebruik van inhumane attributen, zoals bijvoorbeeld zaagtandbitten, hak kluisters, tack-kragen, of tack hackamores.
5) De toepassing van enig object of middel dat de beweging van of de circulatie in de staart belemmerd.
6) Een opzettelijk wrede behandelijng die tot bloedingen leidt.

Pfff wat een (gruwel)lijst, maar hij is mij niet lang genoeg

7) Het contstant in de mond rukken en plukken zodat het paard geen moment rust heeft. (buiten het feit dat het hem toch echt wel zeer doet)
8) Het overmatig warm rijden dat het paard van vermoeidheid geen stap verkeerd meer kan doen.
9) Het overmatig spinnen en hem achter zijn vodde zitten zodat het paard niet meer weet waar hij het zoeken moet.
10) Overmatig spoor en/ of zweep (teugel) gebruik.
11) Een onredelijke en gefrustreerde ruiter mag onmiddelijk uit de bak verdwijnen
10) ........ vul maar aan (ik geloof dat bij de bovengenoemde KNHS regels nog wel wat goede dingen stonden)

namara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:56

erg leuk al die regeltjes maar als ze niet nageleeft worden hebben we er niets aan.
bij het laatste NK waren ze aan het inrijden in de grote bak en een op een palamino zat toch te rukken en plukken ik werd er helemaal broerd van.de jury stond in de bak toe te kijken en niemand die zijn mond opentrekt. en dan komt het ergste ze word nog 2e ook.
dan zakt mijn broek wel heel hard op mijn enkels.

ik vind het heel leuk om western te rijden maar als ik dan dit soort dingen zie schaam ik me er voor.
ben zelf ex dress ruiter en vertel altijd vol trots dat dit veel paardvriendelijker is maar als ik dit dan zie kan ik wel door de grond zakken.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 20:17

Ik ben het eigenlijk met Cer eens. Iedereen weet dondersgoed wat er wel en niet kan.
Een hengst die zich misdraagt mag best een schop krijgen maar inderdaad verrot getrapt worden door een serie schoppen is een ander verhaal.

Daarnaast vind ik het onterecht dat mensen zich zorgen gaan maken dat ze op hun vingers getikt worden. Ik weet zeker dat een dergelijke toezichthouder echt niet gaat vallen over een terechtwijzing.
Maar ben jij een stelselmatige terechtwijzer dan loop je de kans dat je op je vingers wordt getikt.
Het mag gewoon niet zo zijn dat wij ons maar omdraaien als we onterechte en stelselmatige afstraffingen zien.

Wat mij betreft een hele goede stap als er duidelijkere richtlijnen zouden zijn die ook NAGELEEFD worden.
Geen vriendjespolitiek, geen BN-politiek. Elke ruiter is gelijk.

Als we de FEI regels lezen dan zijn er nog veeeel westernruiters die daar niet echt naar handelen. Volgens mij krijgen we straks een probleem in de reining?
Of gaan we daar presedenten scheppen en mag de reining met een ander bijltje hakken?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 20:21

namara"]
bij het laatste NK waren ze aan het inrijden in de grote bak en een op een palamino zat toch te rukken en plukken ik werd er helemaal broerd van.de jury stond in de bak toe te kijken en niemand die zijn mond opentrekt. en dan komt het ergste ze word nog 2e ook.
dan zakt mijn broek wel heel hard op mijn enkels.
[/quote]
Ik snap dat ook nooit......juist die ruiters zouden niet eens de showring in moeten mogen...ik begrijp ook niet waarom er niet wordt ingegrepen? Ik zou het zo graag willen begrijpen.....welke ringsteward kan mij dat uitleggen (mag ook per pb Cool geheimhouding verzekerd )
[quote="namara schreef:
ik vind het heel leuk om western te rijden maar als ik dan dit soort dingen zie schaam ik me er voor.
ben zelf ex dress ruiter en vertel altijd vol trots dat dit veel paardvriendelijker is maar als ik dit dan zie kan ik wel door de grond zakken.

Dat is precies wat ik in het andere topic ook schrijf, ik kan het ze niet uitleggen en neem ze dus daarom maar niet mee.

namara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 20:41

en wat ik in een andere topic scheef laten wij het goede voorbeeld geven en doorgeven en probeer een ander op zijn fouten te wijzen.
en blijven vechten voor het goede de aanhouder wint toch?

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 21:49

@namara.
op het NK was er een amerikaanse jury. en als ik het allemaal goed begrepen heb, vinden die dat gewoon, dus zullen ze er niks van zeggen.

want waarom moet je iemand wegsturen als hij 'gewoon' doet.

namara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 22:08

ja erg he en dat vind ik jammer we rijden hier in nederland western maar waarom moet het volgens de amerikaanse regels.
wij kunnen beter hoor ik denk dat de meeste nederlandse ruiters meer gevoel en disipline voor het rijden heeft als menig cowboy. dat zijn en blijven harde boeren

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 22:27

Jos schreef:
@namara.
op het NK was er een amerikaanse jury. en als ik het allemaal goed begrepen heb, vinden die dat gewoon, dus zullen ze er niks van zeggen.

want waarom moet je iemand wegsturen als hij 'gewoon' doet.
Misschien geen Amerikaanse jury's inhuren dan. Wellicht Duitse? Duitsland heeft een stevige welzijnswet als het om paarden gaat Lachen