cornelie schreef:Een kennis van mij heeft een Torsion zadel. (niet het westernmodel overigens ) Omdat ik er al maanden over zat te denken of ik zoiets aan zou schaffen of niet is zij met het zadel langs geweest. En dat viel mij dus enorm tegen. Ik had verwacht dat juist omdat het boomloos is het flexibel is. Dus dat de voorkant kan bewegen. En dat bleek dus niet het geval te zijn. Er was geen beweging in te krijgen. Voor pride hield dit in dat het te smal was en dat er uiteraard daardoor ook precies 2 drukplekken zouden ontstaan bij de schouder. Het zadel boorde zich helemaal in. Ik keek daar best raar van op. Ik had echt verwacht dat het geschikt zou zijn maar dat is dus niet zo. Ik ben daarom ook heel benieuwd hoe het met de western uitvoering is. En of dat ook zo is met een bob marshall.
ik heb een torsion light gekocht voor mijn halfarabier waar mijn orthoflex niet meer op past en van zijn schoft af op zijn heupen glijdt.
dit model torsion schijnt hetzelfde te zijn als het westernmodel alleen zonder knop dan.
was wel even wennen, dat postzegel. het is speciaal opgevuld voor de rug van mijn paard (iets doorgezakt). hij loopt er prima mee en heeft ook naar urenlange buitenritten nergens last van.
overigens heb ik het zadel nog niet op mijn quarter horses uitgeprobeerd.
mijn Bob Marshall (de Circle Y uitvoering dan) past prima op mijn beide quarter horse merries. geen drukplekken. het is alleen jammer dat de swell en cantle voor mijn smaak te hoog zijn.
bij een boomloos zadel is het volgens mij erg belangrijk dat je hem groot genoeg koopt (voor je eigen achterzijde) anders druk je inderdaad teveel op de voorkant.